Mijn SD-kaart wordt ineens als beschadigd weergegeven en ik kan niet meer bij mijn foto’s en bestanden. Eerder werkte hij nog prima, en nu kunnen mijn telefoon en computer hem ofwel niet lezen of vragen ze me om hem te formatteren. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste eerste stap is om de gegevens te herstellen zonder de beschadiging van de SD-kaart erger te maken.
Ik haat deze omdat het me is overkomen vlak na een volledige shoot, toen ik alleen nog maar de bestanden wilde overzetten en gaan slapen. Je plaatst de SD-kaart in je laptop of telefoon en er verschijnt een melding zoals: Je moet de schijf in station X: formatteren of SD-kaart is beschadigd. Tik om te herstellen. Stop daar. Druk niet op Formatteren.
Als je om de bestanden geeft, is formatteren de verkeerde eerste stap. Het herschrijft de bestandssysteeminformatie die je apparaat gebruikt om je foto's en video's te vinden. Zelfs een snelle formattering maakt herstel al moeilijker. Een volledige formattering maakt het nog erger. Als ik zulke meldingen zie, ga ik terug, verwijder ik de kaart en behandel ik herstel als de enige taak.
De volgorde is belangrijk. Eerst herstellen. Later repareren. Als je probeert de kaart te repareren voordat je je gegevens ervan hebt gehaald, loop je het risico de structuur van de kaart te veranderen en kwijt te raken wat nog herstelbaar was.
Voor herstel heb ik de beste resultaten gehad met Disk Drill. Het deel waar ik het meest om geef is de byte-voor-byte back-upfunctie. Als een kaart defect raakt, kan elke extra leesactie hem dichter bij volledig uitvallen brengen. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een kaart van 128 GB die halverwege een scan de verbinding begon te verbreken. Een normale scan bleef vastlopen. Eerst een image maken was wat de bestanden heeft gered.
Dus in plaats van direct op de SD-kaart te blijven inwerken, maak je er een volledige image van op je computer. Sector voor sector. Scan daarna de image, niet de fysieke kaart. Dat vermindert het risico aanzienlijk, vooral als de kaart steeds wegvalt, vreemd wordt aangekoppeld of willekeurige fouten laat zien. Bekijk na de scan een voorbeeld van wat je vindt en herstel alles naar een andere schijf. Niet terug naar dezelfde SD-kaart. Ik weet dat het vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het toch.
Pas nadat je bestanden veilig zijn, moet je proberen de kaart weer bruikbaar te maken. Dit is de volgorde die ik aanhoud.
1. Voer eerst CHKDSK uit
Open in Windows Start, typ cmd en voer vervolgens Opdrachtprompt uit als administrator. Voer chkdsk X: /r in en vervang X door de stationsletter van de SD-kaart.
Het gedeelte /r is wat je nodig hebt. Het vertelt Windows om te zoeken naar slechte sectoren en te proberen leesbare gegevens daaruit te herstellen. Als het probleem beschadiging van het bestandssysteem is en geen volledige hardwarestoring, kan dit de kaart soms weer in een leesbare staat terugbrengen. Dit kan even duren, vooral bij grotere kaarten, dus laat het proces voltooien.
2. Ga naar TestDisk als de partitie verdwenen lijkt
Als de kaart wordt weergegeven als niet-toegewezen, of als de partitie uit Verkenner is verdwenen, kom je met CHKDSK vaak niet ver. Dan komt TestDisk in beeld. Het is ouderwets en niet bepaald mooi, maar ik zou het niet afschrijven vanwege de interface. Het is een van de weinige tools die ik een ontbrekende partitietabel weer op zijn plek heb zien terugzetten.
Je doorloopt menu's, laat het de kaart analyseren, en als het de verloren partitie vindt, krijg je de optie om de structuur terug te schrijven. Ik heb het gebruikt op kaarten en USB-sticks die leeg leken, terwijl de gegevens er nog gewoon op stonden. De eerste keer is het best spannend, maar het werkt als je de aanwijzingen zorgvuldig volgt.
3. Formatteer de kaart alleen als herstel is gedaan en reparatie is mislukt
Als CHKDSK niets doet en TestDisk de indeling niet herstelt, formatteer de kaart dan. Klik met de rechtermuisknop op de kaart in Verkenner, kies Formatteren, en ik zou Snel formatteren overslaan. Een volledige formattering duurt langer, maar bij een twijfelachtige kaart wil ik dat het systeem het oppervlak controleert in plaats van er snel doorheen te gaan.
Voor het bestandssysteem is exFAT de veiligere keuze voor de meeste huidige SD-kaarten, vooral als je grote videobestanden opneemt. FAT32 bestaat nog steeds, zeker, maar wordt snel vervelend bij grotere bestanden.
Als de kaart hierna weer begint te werken, zou ik hem nog steeds niet vertrouwen voor iets belangrijks. Zodra een SD-kaart corruptie begint te vertonen, zie ik dat als een waarschuwing, niet als een eenmalige afwijking. Ik bewaar die kaarten voor onbelangrijke overdrachten of tests, als ik ze al bewaar. Voor betaald werk of familiefoto’s vervang ik ze.
Nog één ding, omdat dit veel te vaak wordt genegeerd. Gebruik Uitwerpen of Hardware veilig verwijderen voordat je de kaart eruit haalt. Veel corruptie begint doordat opslag wordt losgetrokken terwijl schrijfacties nog worden afgerond. Het lijkt onbelangrijk totdat je een hele dag aan bestanden verliest door één ongeduldige klik.
Eerste stap, stop met het gebruik van de kaart. Maak geen foto’s meer, kopieer er niets meer op en laat je telefoon de kaart niet repareren. Elke schrijfactie verkleint je kans.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op één punt: eerst herstellen, daarna repareren. Waar ik van mening verschil is CHKDSK als vroege stap. Als je foto’s belangrijk zijn, zou ik niet eerst een reparatietool uitvoeren. CHKDSK wijzigt bestandssysteemrecords. Soms helpt het. Soms maakt het fotoherstel lastiger, vooral als de kaart slechte sectoren heeft of de mapstructuur al beschadigd is.
Dit zou ik eerst doen:
-
Probeer een andere kaartlezer.
Veel zogenaamd beschadigde kaarten blijken slechte kaartlezers, vuile contacten of zwakke USB-poorten te zijn. Gebruik een andere lezer en een andere USB-poort op een computer, niet op je telefoon. -
Controleer of de kaart de juiste grootte toont in Schijfbeheer.
Als Windows de volledige capaciteit ziet, is de kans op herstel groter.
Als er 0 bytes, geen media verschijnt of de kaart steeds de verbinding verbreekt, is de kaart zelf defect aan het raken. -
Maak een image van de kaart en scan daarna de image.
Hier is Disk Drill zinvol. Het is eenvoudiger dan veel andere hersteltools, en eerst een image maken is de veiligere aanpak als de kaart instabiel is. Herstel bestanden naar je pc of een externe schijf, nooit terug naar de SD-kaart. -
Als je een uitleg wilt, is deze video prima:
bekijk hoe Disk Drill bestanden herstelt van een beschadigde SD-kaart -
Test de kaart na het herstel.
Gebruik H2testw op Windows of F3 op Mac/Linux. Neppe of versleten kaarten lijken vaak maandenlang goed te werken en vallen dan ineens volledig uit. Als er fouten verschijnen, gooi de kaart weg. Wat mij betreft geen tweede kans.
Als de kaart op meerdere apparaten onleesbaar is en niet verbonden blijft, sla reparatiepogingen dan over en richt je snel op herstel. Als Disk Drill of vergelijkbare tools de kaart helemaal niet kunnen lezen, kom je in het gebied van hardwarestoringen terecht.
Het eerste wat ik zou proberen is het saaie fysieke gedoe voordat je een “fix” uitvoert. Ik weet dat @mikeappsreviewer en @ombrasilente recovery-first al behoorlijk goed hebben behandeld, en daar ben ik het grotendeels mee eens, maar ik zou hier nog dit aan toevoegen:
Maak de contacten van de kaart voorzichtig schoon met een droge microvezeldoek en test hem daarna in een USB-kaartlezer op een desktop of laptop. Niet via een goedkope hub. Ik heb “beschadigde” kaarten gezien die uiteindelijk slecht contact bleken te hebben, te weinig stroom kregen van een haperende poort, of waarbij de telefoon zelf raar deed.
Controleer ook of het kleine vergrendelschuifje op de SD-adapter niet per ongeluk is verschoven. Klinkt stom, gebeurt voortdurend.
Als de kaart al is gekoppeld, al is het maar heel even, kopieer dan eerst handmatig de belangrijkste bestanden voordat je een volledige scan uitvoert. Begin met DCIM of je projectmappen. Soms krijg je maar één stabiele leessessie.
Als hij verbinding blijft verliezen, dan is Disk Drill inderdaad een goede volgende stap, vooral als je een image van de kaart kunt maken en daarmee kunt werken in plaats van de originele media verder te belasten. Ik zou alle prompts voor “reparatie” volledig vermijden totdat de bestanden veilig zijn gekopieerd.
Nog iets dat mensen vaak overslaan: bekijk de kaart in Apparaatbeheer of Systeeminformatie. Als de controller zich inconsistent identificeert of met de verkeerde grootte wordt weergegeven, wijst dat eerder op hardwarefalen dan op simpele beschadiging.
En als je een visuele uitleg wilt, dan zit deze er behoorlijk dicht op:
hoe je gegevens van een beschadigde SD-kaart herstelt en deze veilig repareert
Als de gegevens erg belangrijk zijn, gebruik de kaart dan niet meer na het herstel. Deze dingen liegen, en vallen daarna opnieuw uit.
Sla één ding niet over dat ik vaak over het hoofd zie zien worden: SMART-achtig gedrag controleren is op de meeste SD-kaarten onmogelijk, dus je moet de gezondheid beoordelen aan de hand van symptomen. Als de kaart van capaciteit verandert, soms RAW toont, of loskoppelt bij licht leesgebruik, behandel het dan als falende hardware, niet alleen als corruptie. In dat geval ben ik het eigenlijk een beetje oneens met de route probeer elke softwarefix van @mikeappsreviewer. Te veel eraan prutsen kan verspilling zijn van het beetje levensduur dat nog over is.
Mijn volgorde zou zijn:
- Alleen-lezenpogingen alleen als dat mogelijk is. Sommige kaartlezers respecteren schrijfbeveiliging beter dan telefoons.
- Gebruik een Linux live-USB en kijk of de kaart daar wordt aangekoppeld. Linux leest media soms wel die Windows weigert.
- Als hij wordt aangekoppeld, kopieer dan eerst alleen de onvervangbare bestanden.
- Als dat niet gebeurt, maak er dan een image van en herstel vanaf die image.
Disk Drill is daar prima voor, omdat het voor de meeste mensen gemakkelijker is dan TestDisk.
Voordelen van Disk Drill:
- eenvoudige interface
- optie voor byte-voor-byte-back-up
- goed voor fotoherstel
- preview is nuttig
Nadelen:
- niet de goedkoopste
- diepe scans kunnen eeuwig duren
- minder transparant dan commandoregeltools over wat het onder de motorkap doet
Nog één praktisch punt: als deze kaart van een online marktplaats of een onbekende verkoper komt, ga er dan van uit dat hij nep is totdat het tegendeel is bewezen. Controleer hem na herstel met H2testw of F3 en stel hem hoe dan ook buiten gebruik. @ombrasilente en @sternenwanderer hebben gelijk dat herstel eerst prioriteit moet krijgen.