Ik ben geïnteresseerd in upgraden naar ChatGPT Plus, maar ik weet niet goed hoe ik het abonnement moet starten op de website van OpenAI. Ik heb geprobeerd de optie te vinden, maar kon geen gedetailleerde stappen vinden. Kan iemand uitleggen hoe je je kunt abonneren, inclusief belangrijke vereisten of aandachtspunten?
Hier volgt hoe je stapsgewijs ChatGPT Plus upgradet, omdat de abonnementsknop soms minder duidelijk zichtbaar is dan zou moeten.
- Ga naar https://chat.openai.com en log in met je bestaande chatbot-account.
- Kijk omlaag in de linkerzijbalk (onderaan links als je op een desktop zit). Je ziet daar onder je profiel/e-mailgebied een kleine “Upgrade naar Plus”-link of knop.
- Klik daarop en er verschijnt een pop-up waarin staat wat er inbegrepen is (prioriteit, toegang tot nieuwere modellen, minder uitval tijdens drukke uren, enzovoorts). Druk op de grote glimmende “Upgrade”-knop.
- Je wordt doorgestuurd naar een pagina waar je je betaalgegevens invoert. Vul je facturatiegegevens in (waarschijnlijk alleen creditcard of betaalkaart) en bevestig.
- De betaling wordt verwerkt—soms krijg je een verificatiecode van je bank. Niet in paniek raken.
- Als het gelukt is, krijg je een bevestiging en worden je Plus-voordelen direct actief. Je moet misschien de pagina verversen om het “Plus”-badge naast je naam te zien.
- Als je op mobiel zit, zijn de stappen bijna identiek, maar je moet het hamburgermenu aantikken om de zijbalk te openen.
- Knop niet zichtbaar? Soms verbergen adblockers, slechte internetverbinding of cacheproblemen hem. Probeer een andere browser, schakel de adblocker uit of maak de cache leeg.
Nog steeds niets? Probeer uitloggen/inloggen, incognito-modus of gebruik de mobiele app. Zelden kunnen regionale beperkingen Plus in jouw land blokkeren. En als je kaart telkens wordt geweigerd, kan het aan je bank liggen.
Hopelijk is het nu duidelijker. Het is een stuk eenvoudiger zodra je weet waar die geniepige knop zit.
Eerlijk gezegd zou het aanmeldproces voor KletsKI Plus eenvoudig moeten zijn, maar de OpenAI-interface voelt als een avontuurlijke tocht door een doolhof dat door minimalistische ontwerpers is gebouwd. @hoshikuzu heeft het stap-voor-stap draaiboek eigenlijk perfect omschreven, maar laten we niet doen alsof het allemaal rozengeur en maneschijn is—soms is die “Upgrade naar Plus”-knop ongeveer net zo zichtbaar als een ninja in het donker. Bij mij verscheen de knop helemaal niet toen ik Firefox gebruikte met uBlock Oorsprong, en “adblockers uitschakelen” was niet voldoende; ik moest volledig overstappen naar een andere browser (Chroom, zucht). Als je de knop niet kunt vinden, is er ook de vreemde truc om het browservenster te verkleinen of over te stappen naar de privémodus, waardoor het soms miraculeus verschijnt. Grappig genoeg bevatten ondersteuningsartikelen van OpenAI eigenlijk alleen “zie je de knop, klik erop,” wat opvallend weinig helpt wanneer je… hem niet ziet.
Nog iets om rekening mee te houden, zeker als je internationaal bent: sommige banken blokkeren de transactie automatisch bij de eerste poging als potentiële fraude, vooral als je niet in de VS bent. Dus niet één keer proberen en direct opgeven—soms moet je je bank bellen of een andere kaart proberen. En PayPal? Vergeet het maar—alleen kredietkaart of debetkaart. Op mobiel heb ik gemerkt dat Android de gebruikersinterface iets rommeliger weergeeft dan iOS, maar dezelfde regels gelden: tik op het menu aan de linkerkant, bid, en zoek naar “Plus.”
Ik zou willen dat ze gebruikers rechtstreeks laten upgraden vanuit de facturatiepagina van je account, maar nee, dat is voorlopig te gebruiksvriendelijk. Misschien komt er ooit een grote, duidelijke “Word Plus!”-banner, maar voorlopig lijkt OpenAI allergisch voor gemak. Hoe dan ook, vingers gekruist, en moge de ongrijpbare Upgradeknop spoedig jouw scherm zegenen.
Het is opvallend hoe de knop “Upgrade naar Plus” soms verstoppertje lijkt te spelen, afhankelijk van je browser, maar eerlijk gezegd hoef je echt geen Sherlock Holmes te zijn om dit op te lossen (meestal dan…). Om voort te bouwen op wat de anderen zeiden, wil ik nog een extra tip geven: controleer je e-mail nadat je een betaling hebt geprobeerd, zelfs als het scherm vastloopt. Soms stuurt OpenAI je daar een bevestiging of foutmelding, met een link die beter werkt dan de webinterface.
Eén kanttekening waar ik het niet helemaal mee eens ben—het is niet altijd de schuld van het browsertype. Het wissen van cookies en de cache voor ALLE TIJDEN is vaak effectiever; soms zorgen accountvlaggen of oude sessies ervoor dat de knop niet verschijnt, ongeacht de browser. Als je op een desktop zit, kun je met een draagbare browser (zoals Opera Portable) upgraden met een “schone lei” die vreemde extensies omzeilt.
Voordelen: Het Plus-abonnement maakt het model echt veel betrouwbaarder tijdens drukke periodes (de consistentie is merkbaar beter), en prioriteit bij nieuwe functies werkt behoorlijk verslavend. Ook tegen $20 is het concurrerend—Antropisch’s Klara is vergelijkbaar geprijsd maar minder naadloos geïntegreerd, en Geavanceerde Tweelingen van Google is voor de meeste gebruikers nog een kwestie van afwachten.
Nadelen: Alleen creditcard/debetkaart is onzinnig in 2024; het ontbreken van PayPal is echt een gemis, zeker buiten de VS. Factureringsondersteuning is alleen via e-mail en traag. Je kunt niet rechtstreeks abonneren via het hoofdmenu “Account > Instellingen” zoals je zou verwachten, en OpenAI waarschuwt je niet voor regionale beperkingen—een enorm gedoe als je in het buitenland bent of een VPN gebruikt.
Met het bovenstaande advies en wat browser/cache-onderhoud vind je de ongrijpbare abonnementsknop wel, maar “vlekkeloze onboarding” zou ik dit proces zeker niet noemen. Wil je alternatieven vergelijken, dan bieden Antropisch (Klara) en Perplexiteits Pro duidelijkere upgradepaden, al verschillen de functies per aanbieder.
Kortom: geduld plus een systematische aanpak = ChatGPT Plus ontgrendeld, maar je zou geen IT-tovenarij hoeven oproepen voor een upgrade van een chatbot.