Waarom wordt mijn harde schijf niet op mijn Mac aangekoppeld als het lampje nog steeds brandt?

Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, maar het aan-uitlampje gaat nog steeds branden alsof hij is aangesloten. Hij werkte hiervoor prima, en nu kan ik niet bij belangrijke bestanden die ik meteen nodig heb. Ik zoek hulp om uit te zoeken of dit een Mac-probleem is, een kabelprobleem, of dat de schijf mogelijk defect raakt.

Ik ben dit op Macs vaak genoeg tegengekomen om niet meteen aan te nemen dat de schijf dood is. Soms sluit je hem aan en krijg je niets. Geen bureaubladpictogram. Geen Finder-vermelding. Geen geluid, behalve je eigen bloeddruk die oploopt. Vaak werkt de schijf nog gewoon. Het is macOS dat er niet goed mee omgaat.

Begin eerst met de saaie dingen. Ik weet het, niemand wil het horen, maar ik heb uren verspild aan schijven die uiteindelijk gewoon in orde bleken te zijn.

Methode 1: Controleer de verbinding

1. Koppel de schijf los.
  2. Als hij via een hub of dock is aangesloten, sla dat dan over. Sluit de schijf rechtstreeks aan op je Mac.
  3. Probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort.
  4. Vervang de kabel door een kabel waarvan je weet dat die werkt.
  5. Als je nog een andere Mac of zelfs een Windows-pc in de buurt hebt, test de schijf daar dan.
  6. Kijk of er tekenen van leven zijn. Rotatie, trillingen, led, elk klein teken. Als hij aangaat, weet je in elk geval dat hij stroom krijgt.

Ik had eens een geval waarbij het enige probleem een goedkope kabel was. Zag er prima uit. Was niet prima.

Methode 2: Finder verbergt hem misschien

Deze verrast mensen vaak. De schijf wordt gekoppeld, maar Finder weigert hem te tonen.

1. Open Finder.
  2. Ga naar Finder > Instellingen. Op oudere macOS-versies heet dit Voorkeuren.
  3. Open het tabblad Algemeen.
  4. Zorg dat Externe schijven is aangevinkt.
  5. Open daarna het tabblad Navigatiekolom.
  6. Vink daar ook Externe schijven aan.
  7. Ga terug naar Finder en kijk opnieuw.

Als Schijfhulpprogramma de schijf wel ziet maar Finder niet, is deze instelling een van de eerste dingen die ik controleer.

Herstel de bestanden vóór reparaties

Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil koppelen, zou ik eerst de gegevens ervan halen voordat ik reparatiehulpmiddelen probeer. Ik heb mensen First Aid zien uitvoeren, daarna de schijf wissen, en pas dan beseffen dat de enige kopie van hun bestanden daar al die tijd gewoon op stond.

Disk Drill leest het apparaat directer uit, waardoor het soms bestanden ziet zelfs wanneer macOS weigert het volume te koppelen.

1. Installeer en open Disk Drill.
  2. Zoek de niet-gekoppelde schijf in de lijst.
  3. Als de schijf instabiel lijkt, gebruik dan eerst Byte-to-byte Backup en maak een image.
  4. Wacht tot het imageproces is voltooid.
  5. Scan de originele schijf of de image.
  6. Bekijk wat het programma vindt.
  7. Bekijk een voorbeeld van belangrijke bestanden om te controleren of ze openen.
  8. Kies wat je wilt terughalen.
  9. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde probleemschijf.

Zodra je bestanden ergens veilig staan, daalt het stressniveau behoorlijk. Dan kun je aan de schijf prutsen zonder het erger te maken.

Stop een vastgelopen fsck-proces

Ik heb gezien dat macOS vastloopt op een bestandssysteemcontrole op de achtergrond na een slechte uitwerping. De Mac doet dan alsof de schijf niet bestaat, terwijl fsck eindeloos blijft doordraaien.

1. Open Terminal.
  2. Voer uit: sudo pkill -f fsck
  3. Druk op Return.
  4. Voer je beheerderswachtwoord in als macOS erom vraagt.
  5. Wacht een paar seconden.
  6. Controleer of de schijf vanzelf wordt gekoppeld.

Ik heb schijven meteen daarna zien verschijnen. Voelde de eerste keer wat dom, omdat ik daarvoor eerst van alles anders had geprobeerd.

Reset NVRAM op Intel, herstart bij Apple Silicon

Dit is zo’n systeemniveau-oplossing waar ik niet dol op ben, maar ik heb gezien dat het helpt bij vreemd gedrag van externe apparaten.

Voor Intel-Macs:

1. Schakel de Mac uit.
  2. Druk op de aan-uitknop.
  3. Houd direct daarna Option + Command + P + R ingedrukt.
  4. Blijf dit ongeveer 20 seconden vasthouden.
  5. Laat los en laat de Mac normaal opstarten.
  6. Sluit de schijf opnieuw aan en test hem.

Voor Apple Silicon-Macs:

1. Koppel de schijf los.
  2. Herstart de Mac normaal.
  3. Wacht tot macOS volledig is geladen.
  4. Sluit de schijf opnieuw aan.

Niet bijzonder. Toch het proberen waard.

Formatteer de schijf opnieuw

Als geen van de eerdere stappen helpt, en je bestanden al zijn hersteld, is formatteren de laatste halte voordat je de hardware opgeeft.

1. Open Schijfhulpprogramma.
  2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
  3. Selecteer de fysieke schijf, niet alleen het volume eronder.
  4. Klik op Wis.
  5. Geef de schijf een naam.
  6. Kies APFS als hij binnen de Mac-wereld blijft. Kies exFAT als hij met zowel Mac als Windows moet werken.
  7. Klik op Wis en laat het proces voltooien.

Koppel hem daarna los en sluit hem opnieuw aan. Als hij nog steeds niet wil koppelen, zelfs niet na een schone formattering, zou ik het bestandssysteem niet langer de schuld geven. Dan is de hardware de verdachte.

Het patroon waar ik steeds op terugkom is simpel. Sla eerst de bestanden op. Repareer later. Schijven zijn vervangbaar. Je gegevens niet.

Alleen het aan/uit-lampje betekent dat de behuizing stroom krijgt. Het bewijst niet dat de schijf gezond is, of zelfs maar met macOS communiceert. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer: ik zou niet meteen vroeg in het proces denken aan fsck die iets kapotmaakt of aan NVRAM-zaken. Eerst zou ik controleren of de schijf faalt op het niveau van de hardware-bridge.

Doe dit.

1. Open Systeeminformatie, daarna USB of Thunderbolt.
  2. Kijk of de behuizing daar wordt weergegeven.
  3. Open Schijfhulpprogramma, klik op Weergave, Toon alle apparaten.
  4. Als je de fysieke schijf in het grijs ziet, noteer dan de grootte. Als de grootte verkeerd wordt weergegeven, zoals 0 bytes of iets onzinnigs, wijst dat op een defecte behuizing of schijf.
  5. Als het volume ontbreekt maar de schijf aanwezig is, kan de partitietabel beschadigd zijn.
  6. Voer dit uit in Terminal:
    diskutil list

Als diskutil het apparaat ziet maar geen koppelbaar volume, probeer dan:
diskutil mountDisk /dev/diskX

Vervang X door het juiste nummer.

Als je I/O-fouten krijgt, stop dan met ernaar schrijven. Dat betekent meestal falende hardware. Als dit een desktopachtige externe schijf is met een eigen voedingsadapter, controleer die adapter dan ook. Ledlampjes liegen voortdurend, ik heb het vaak gezien.

Nog iets dat mensen vaak missen. Sommige externe behuizingen gaan stuk terwijl de losse schijf erin prima is. Als het een standaard SATA-schijf in een USB-behuizing is, haal die eruit en sluit hem aan met een andere behuizing of SATA-dock. Ik heb op deze manier meer dan eens schijven hersteld.

Als je bestanden nu belangrijk zijn, gebruik dan Disk Drill om de schijf te scannen of maak eerst een back-upimage. Dat is veiliger dan te lang blijven rommelen met reparaties.

Voor een degelijke discussie over Mac-koppelfouten, zie Oplossingen voor Mac-externe schijf 49153-koppelfout.

Korte versie voor zoekers. Een externe harde schijf die niet wordt gekoppeld op Mac komt vaak door een defecte behuizing, beschadigde partitietabel, bestandssysteemcorruptie, stroomproblemen of een falende schijf, zelfs wanneer het lampje brandt.

Alleen omdat het lampje brandt, betekent dat de behuizing stroom krijgt. Het betekent niet dat de schijf zelf gezond is of dat macOS de partitietabel kan lezen. Daar ben ik het eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer. Waar ik het licht mee oneens ben, is de drang om al vroeg willekeurige mount-/reparatiecommando’s te blijven proberen, omdat herhaalde pogingen op een stervende schijf de situatie kunnen verergeren.

Een paar dingen die ik zou controleren en die nog niet genoeg zijn genoemd:

• Disk Arbitration kan vastgelopen zijn. Zoek in Activiteitenweergave naar diskarbitrationd. Reageert het niet, forceer dan het stoppen. macOS start het automatisch opnieuw, en soms verschijnt de schijf dan ineens.
  • Veilige modus testen. Start op in de Veilige modus en sluit de schijf daar aan. Als hij in de Veilige modus wel wordt gekoppeld, zit een extensie van derden, beveiligingstool of NTFS-helper er waarschijnlijk tussen.
  • Controleer Console-logboeken. Open Console en filter op diskmanagementd, kernel of I/O. Als je herhaalde I/O-fouten ziet, is dat een duidelijk waarschuwingssignaal voor hardwareproblemen.
  • Let op klikgeluiden of spin-up/spin-down-lussen. Als je dat hoort, stop dan met ermee te rommelen.

Als de bestanden op dit moment belangrijk zijn, sla het “repareren” dan over en richt je eerst op herstel. Disk Drill is hier handig omdat het vaak een externe harde schijf kan detecteren die niet op Mac wil koppelen, en je die laat scannen of er een image van laat maken voordat je iets riskants doet. Deze volledige Disk Drill-recensie voor Mac-gegevensherstel geeft een prima overzicht van wat het kan doen.

Ook, als dit een oudere externe HDD is en de behuizing een eigenaardigheid heeft met slaapstand/stroom, probeer hem dan 10 tot 15 minuten aangesloten te laten. Klinkt dom, maar ik heb schijven pas veel later zien koppelen nadat macOS er eindelijk niet meer in stikte. Macs kunnen wat dat betreft vreemd zijn.

Licht aan is het meest misleidende signaal van alles is prima ooit. Ik ben het eens met @nachtdromer en @jeff om te controleren of macOS het apparaat op een laag niveau überhaupt ziet, en met @mikeappsreviewer om herstel prioriteit te geven. Waar ik een beetje tegenin zou gaan is dit: als de schijf pijnlijk traag is geworden, Finder laat vastlopen, of strandballen veroorzaakt zodra je hem aansluit, stop dan met herhaalde herkoppelingspogingen. Dat patroon schreeuwt vaak om hardwareproblemen.

Een paar controles als aanvulling op wat zij al hebben behandeld:

• Probeer hem te koppelen vanuit Recovery Mode. Als hij daar koppelt, stoort een login-item, stuurprogramma van derden, antivirus of bestandssysteemhelper in je normale opstart.
  • Voer in Terminal direct na het aansluiten log stream --predicate 'process == 'kernel' --info uit. Als je herhaalde lees-/schrijffouten ziet, is dat een slecht teken.
  • Als het een externe 3,5-inch is, luister dan of hij zwak op toeren komt. Een stervende voedingsadapter kan de led laten branden maar onder belasting toch geen stabiele stroom leveren.
  • Als de schijf versleuteld is, controleer dan of het probleem eigenlijk is dat de ontgrendelingsprompt niet verschijnt.

Als de schijf bovendien alleen op jouw Mac verdwijnt, maak dan een nieuw macOS-gebruikersaccount aan en test daar. Vreemde problemen op Finder- of machtigingsniveau komen echt voor.

Voor herstel is Disk Drill redelijk als de schijf nog überhaupt verschijnt.
Voordelen: eenvoudige interface, kan eerst een image van de schijf maken, goed voor niet-koppelbare volumes.
Nadelen: diepe scans kunnen eeuwig duren, licentiekosten, en het zal falende hardware niet op magische wijze repareren.

Als Disk Drill een voorbeeld van je bestanden kan tonen, herstel ze dan eerst naar een andere schijf. Als de schijf klikt, zichzelf loskoppelt, of steeds opnieuw verbinding maakt, stop dan en overweeg professioneel herstel. Dat is het punt waarop doe-het-zelf duur wordt.