Vilken programvara för reparation av hårddiskar är enklast för nybörjare?

Min externa hårddisk har börjat klicka och Windows fortsätter att be mig att skanna och reparera den. Jag är orolig för att förlora foton och dokument, men jag är inte särskilt teknisk. Vilken nybörjarvänlig programvara för reparation av hårddiskar är säker att prova innan jag betalar för dataåterställning?

Om du bara vill börja med ett verktyg skulle jag nog välja Disk Drill. Den främsta anledningen är att det sätter återställning först, vilket är väldigt viktigt när en enhet beter sig konstigt. Många reparationsverktyg kan förvärra läget om disken redan är instabil, så det är oftast smartare att först få ut filerna och oroa sig för att reparera disken senare.

Disk Drill är också ganska lätt att använda om du inte är van vid att hantera skadade enheter. Det fungerar med externa hårddiskar, USB-minnen, minneskort och interna enheter, så du behöver inte hålla på med ett annat verktyg för varje enhet.

För de flesta nybörjare: Disk Drill

Det här är den jag skulle prova först om Windows säger att enheten behöver formateras, filsystemet visas som RAW, filer har försvunnit eller något har raderats av misstag. Det kör snabba och djupa skanningar, låter dig förhandsgranska filer innan du återställer dem och kan skapa en diskavbild så att du inte upprepade gånger skannar en felande enhet direkt. Det visar också S.M.A.R.T.-hälsoinformation, vilket kan hjälpa dig att avgöra om du har att göra med ett programvaru- eller filsystemsproblem eller något mer allvarligt med hårdvaran.

Fördelar

1. Tillräckligt enkelt för förstagångsanvändare.
  2. Passar bra för raderade filer, formaterade enheter, RAW-enheter och korrupta diskar.
  3. Kan skapa en diskavbild innan du återställer filer.
  4. Inkluderar S.M.A.R.T.-övervakning.
  5. Gratisversionen för Windows kan återställa upp till 100 MB.

Nackdelar

1. Det reparerar inte partitionstabeller eller bootsektorer.
  2. Du behöver den betalda versionen för mer seriöst återställningsarbete.

Om du vill ha mer av en diskverktygslåda: DiskGenius

DiskGenius är mer vettigt när problemet går utöver enkel filåterställning. Det hanterar partitionshantering, återställning av förlorade partitioner, kloning, filåterställning och vissa grundläggande reparationsuppgifter. Det kan vara användbart om en partition har försvunnit, filsystemet är skadat eller om du vill klona enheten innan du ändrar något.

Det är inte lika användarvänligt som Disk Drill, särskilt om du är ny på det här, men det är fortfarande mycket enklare än att försöka göra allt från kommandoraden.

Fördelar

1. Inkluderar återställnings-, partitionsreparations-, klonings- och säkerhetskopieringsverktyg.
  2. Kan hjälpa till att återskapa förlorade partitioner.
  3. Stöder RAID och virtuella diskar.
  4. Har diskkontroller och testning av dåliga sektorer.

Nackdelar

1. Vissa av de bättre avancerade funktionerna är betalda.
  2. Gränssnittet kan kännas lite överväldigande i början.

För testning av enhetshälsa: SeaTools

SeaTools är det jag skulle använda när du försöker ta reda på om själva enheten håller på att ge upp. Det är gratis, kör korta och långa tester, kontrollerar S.M.A.R.T.-status och hjälper till att skilja hårdvaruproblem från filsystemsproblem. Om det finns någon möjlighet att enheten har fysiska problem är det en bra första kontroll innan du börjar försöka reparera något.

Fördelar

1. Gratis.
  2. Grundläggande och utökad diagnostik är lätt att köra.
  3. Fungerar med många enhetsmärken, inte bara Seagate.
  4. Ett klokt första steg innan reparationsförsök.

Nackdelar

1. Det återställer inte filer.
  2. Det reparerar inte partitioner och får inte tillbaka förlorad data.

Det enda jag inte skulle göra är att köra en massa reparationsverktyg ett efter ett och hoppas att något fungerar. Om enheten innehåller filer du bryr dig om, återställ eller säkerhetskopiera dem först. När datan är säker kan du sedan titta på att reparera logiska problem, förutsatt att enheten verkar vara i gott skick.

Om enheten visar tecken på fysiskt fel ska du hantera den annorlunda. Klickande eller skrapande ljud, plågsamt långsamma läsningar, att Windows fryser när du öppnar enheten, slumpmässiga frånkopplingar, I/O-fel eller S.M.A.R.T.-varningar om omallokerade eller väntande sektorer är alla dåliga tecken. Fortsätt inte att belasta enheten med reparationsskanningar vid den punkten.

1. Kopiera eller återställ de viktiga filerna så snart som möjligt.
  2. Om enheten är instabil, skapa en fullständig diskavbild innan du gör något annat.
  3. Byt ut enheten när din data är säker, eftersom fysiskt slitage inte reparerar sig självt.
  4. Om enheten inte upptäcks alls eller om den ger ifrån sig konstiga mekaniska ljud, hoppa över gör det själv-verktygen och kontakta en professionell dataåterställningstjänst. Programvara kan inte reparera skadade läshuvuden, motorer eller styrkort, men ett laboratorium kan kanske återställa datan.

Koppla ur enheten tills vidare och klicka inte på “skanna och reparera” i Windows om de där bilderna och dokumenten är viktiga. Den uppmaningen låter harmlös, men den kan göra ändringar i filsystemet, och på en klickande enhet vill du ha färre ändringar, inte fler.

Jag håller med om den allmänna inriktningen att använda något som Disk Drill innan du provar reparationsverktyg, men jag skulle vara försiktig med ordet “reparera” här. Nybörjarvänlig programvara kan hjälpa till att återställa filer från ett trasigt filsystem, raderade mappar eller en enhet som Windows fortfarande kan läsa. Den kan inte laga en enhet som klickar fysiskt. För en icke-teknisk användare är den enklaste säkra vägen: anslut den en gång, se om den dyker upp, återställ/kopiera de viktigaste filerna till en annan enhet och sluta sedan. Återställ inte filer tillbaka till samma externa enhet.

Om klickandet är jämnt, högt eller om enheten fortsätter att kopplas från, skulle jag hoppa över gör det själv-programvara och be om en prisuppgift från ett återställningsföretag innan enheten blir sämre. Om den bara klickade en eller två gånger och fortfarande visas normalt, är Disk Drill förmodligen ett av de mer nybörjarvänliga alternativen eftersom det vägleder dig genom skanning och förhandsgranskning av filer i stället för att kasta en massa partitionsverktyg på dig. Men se det främst som återställningsprogramvara, inte som en magisk reparationsknapp.

Fortsätt inte att koppla in den varannan minut för att se om den har fixat sig själv. Den upprepade uppspinnningen sliter hårt på en extern enhet som håller på att ge upp, och klickandet är en ledtråd om att det här kanske inte alls är ett problem som kan lösas med reparationsprogram. Om den fortfarande monteras är det mest nybörjarvänliga valet Disk Drill eftersom det är mer vägledande än verktygen för partitionsreparation, men ha först en andra enhet redo och återställ till den, inte tillbaka till den skadade. Om Windows hänger sig när du öppnar enheten, enheten försvinner eller klickandet fortsätter, stanna där och kör inga långa skanningar. Då är det enklaste alternativet troligen inte programvara, utan att skaffa en prisuppgift för återställning innan gör det själv-försök förvandlar en återställningsbar enhet till något ännu värre.