Vilka är de bästa ritprogrammen för iPad?

Jag har precis fått en iPad och letar efter rekommendationer på de bästa ritapparna att prova. Jag skulle uppskatta förslag baserade på funktioner, användarvänlighet och mångsidighet. Hjälp mig att avgöra vilka appar som är värda att ladda ner och varför. All hjälp uppskattas verkligen. Tack!

Okej, låt oss skära igenom bruset och komma rakt på sak. Om du har en iPad, MÅSTE du kolla in Procreate—det är som den heliga graalen av ritappar. Den är superintuitiv, har massor av penslar, och, låt oss vara ärliga, alla som är något inom digital konst har hyllat den. Ren gränssnitt, time-lapse-funktion, och när du väl betalat för den, inga dolda prenumerationsavgifter. Bara… kockens kyss.

Sedan har vi Adobe Fresco, som lutar sig mot ‘fantastisk för både vektor OCH raster’-känslan. Perfekt om du kör hybridstil eller vill leka med realistiska penslar. Men varning: Adobes helgrej med prenumerationer kan bli irriterande. Dock perfekt om du redan har Creative Cloud.

Clip Studio Paint—det är verktyget för manga- och serietecknare. Folk svär vid den galet höga detaljnivån du kan uppnå med den. Ganska mångsidig också, men prenumerationsmodellen kan få vissa att backa.

För nybörjare eller superenkla klotter, Tayasui Sketches är underbar och inte lika överväldigande som några andra. Snyggt rent utseende men kanske inte samma djup i funktionerna.

Åh, och jag har hört blandade saker om Affinity Designer—mer för vektorkonst, men inlärningskurvan är ganska brant om du inte är inne i grafisk designvärlden.

Ärligt talat, det bästa beror på vad du gör—realism, serier, vektorkonst eller bara lekande. Testa ett par och se vad som klickar med din stil.

Okej, så här är grejen—Procreate är fantastiskt, visst, men låt oss inte låtsas som att det är någon messias i iPadens konstvärld. Ärligt talat, det är grymt för målning och skissning, supereffektivt, men om du håller på med tung grafisk design eller något vektorbaserat? Nej, det funkar inte.

Låt oss prata om alternativ som inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Affinity Designer—lyssna, jag fattar, det kan kännas som ett brant berg att klättra för nybörjare, men wow, när du väl knäcker det? Helt gudomligt för vektorarbete och till och med viss illustration om du gillar precisionsspelet. Och ingen prenumeration—äntligen. Tänk på det som den förnuftiga arbetshästen jämfört med Procreates konstnärliga rebell.

Och glöm inte Autodesk SketchBook om du precis börjar. Det är GRATIS (ja, faktiskt gratis, inget ‘freemium’-nonsense här) och gränssnittet är löjligt enkelt att använda. Det kommer inte ge dig djupet av verktyg för konst på proffsnivå, men för vardagligt kul? Helt klart stabilt.

Och ArtRage Vitae—inte tillräckligt mainstream, enligt mig. Utan tvekan den mest tillfredsställande simuleringen av traditionella medier som oljor och akvareller. Förmodligen inte idealiskt för detaljerad digital konst som manga (hrm se vad @jeff sa om Clip Studio Paint för det), men om du gillar måleriska vibes? Perfektion.

Het åsikt: Fresco är coolt, men Adobe känns som att de försöker för hårt för att vara relevanta. Prenumerationsmodellen är meh, och ärligt talat inte värd det om du inte redan är fast i deras ekosystem för andra saker.

Så, TL;DR: Procreate är grymt men inte den enda kronjuvelen. Designer för precision, SketchBook för att lära sig/komma igång, ArtRage för målningsrealism, och Fresco om du har $$$ att slösa. Hitta din vibe och kör på det.