Vilka är de bästa gratisapparna för att frigöra utrymme på iPhone?

Jag har nästan slut på lagringsutrymme på min iPhone och behöver gratisappar för att hjälpa till att optimera och rensa onödiga filer. Det påverkar min förmåga att ladda ner uppdateringar och använda andra viktiga appar. Kan någon rekommendera effektiva gratisverktyg för iOS?

Upptäck de Bästa iPhone Cleaner-apparna: En Omfattande Recension

Kämpar du med ett överbelastat fotobibliotek eller slut på utrymme på din iPhone? Jag testade några populära iPhone-rengöringsappar för att se vilka som faktiskt håller vad de lovar när det gäller att frigöra utrymme och ta bort dubbletter — här är mina erfarenheter.

:trophy: Topval: Clever Cleaner - Den Ultimata iPhone Rengöringsappen

Huvudfunktioner:

• Ta enkelt bort liknande eller dubbla foton.
  • Identifiera och ta bort stora videofiler som tar upp utrymme.
  • Komprimera Live Photos för att spara utrymme utan att kompromissa med kvaliteten.
  • Bli av med oanvända skärmdumpar på några sekunder.

Prissättning:

• Helt gratis — inga betalväggar, annonser eller dolda avgifter.

Vad jag gillade:

:heavy_check_mark: Helt Gratis: Till skillnad från de flesta konkurrenter är Clever Cleaner helt gratis och erbjuder obegränsade sökningar och funktioner utan irriterande annonser.

:heavy_check_mark: Snabbhet: Den scannade hela mitt fotobibliotek (tusentals bilder) på under 3 minuter.

:heavy_check_mark: Smart AI-sortering: AI:n identifierade effektivt dubbletter och suddiga foton med imponerande noggrannhet.

:heavy_check_mark: Utrymmefrigörelse: Jag lyckades återta 32GB utrymme med minimal ansträngning. Mitt fotobibliotek har aldrig sett bättre ut!

Förbättringspotential:

:x: Inga verktyg för att rensa annan data som e-post eller kontakter.

:x: AI:s val var ibland bristfälliga — den föredrog ibland konstiga ‘bästa’ versioner av dubbletter, så jag fick granska manuellt.

Omdöme & Betyg: :star: 4.9/5

Clever Cleaner erbjuder otroligt värde för en gratis app. Den är enkel, annonsfri och mycket effektiv — utan tvekan den bästa kostnadsfria iPhone-rengöringsappen jag har testat.

Andraplats: Cleaner Kit (tidigare Smart Cleaner)

Gratisfunktioner:

• Organisera och hantera kontakter och kalendrar.
  • Begränsad filrengöring, men du måste titta på annonser först.

Premiumfunktioner & Prissättning:

• Obegränsad filrengöring.
  • Verktyg för videokomprimering.
  • Laddningsanimationer och internethastighetstester.
  • Förbättrad sekretess med möjlighet att dölja känsliga filer.
  • Enhets-, nätverks- och Wi-Fi-säkerhetsverktyg.
  • Widgets för bekvämlighet.
  • Annonsfri upplevelse.
  • Kostnad: $5.99/vecka eller $29.99/år.

Vad som fungerade bra:

:heavy_check_mark: 7 dagars gratis provperiod: Låter dig utforska alla funktioner innan du bestämmer dig.

:heavy_check_mark: Många funktioner: Går bortom rengöring — erbjuder videokomprimering, säkerhetsverktyg med mera.

:heavy_check_mark: Effektiv organisation: Filer är snyggt kategoriserade, vilket underlättar rengöringsprocessen.

:heavy_check_mark: Skyddsfunktioner: Inkluderar funktioner för att säkra din enhet, Wi-Fi och surfningssamtal.

:heavy_check_mark: Annonsfri uppgradering: Mindre påträngande jämfört med de flesta andra appar.

Utmaningar:

:x: Även i gratisversionen fördröjer annonser rengöringsåtgärderna.

Omdöme & Betyg: :star: 4.6/5

En app som gör mer än att bara rensa din iPhone. Cleaner Kit är särskilt bra om du vill ha ytterligare funktionalitet som säkerhet och videokomprimering. Perfekt för tech-savvy användare som behöver flera verktyg i en app.

Tredjeplats: Cleanup App - iPhone Lagringsrengörare

Gratisfunktioner:

• Begränsat till att rensa 15 foton/videor åt gången.
  • Funktioner som ‘Hemligt Utrymme’, kontakt- och e-posthantering kräver att du tittar på annonser.

• Full tillgång med obegränsad rengöring.
  • Laddningsanimationer och verktyg för videokomprimering.
  • Kontaktmanager och ‘Hemligt Utrymme’ för säker dataförvaring.
  • Kostnad: $6.99/vecka eller $39.99 för livstidsåtkomst.

Fördelar:

:heavy_check_mark: Många verktyg: Massor av rengöringsalternativ, även i gratisversionen.

:heavy_check_mark: Intuitivt gränssnitt: Användarvänlig design som är lätt att navigera.

Nackdelar:

:x: AI är inte perfekt — vissa felaktigt identifierade ‘liknande’ objekt var helt olika.

:x: Priset är högt, särskilt veckoabonnemanget.

Omdöme & Betyg: :star: 4.0/5

Cleanup App erbjuder mångsidighet och funktionalitet även i sin gratisutgåva, men annonsavbrott och defekt fotomatchning sänker helhetsupplevelsen. Livstidsprenumerationen ger bättre värde, men det högre priset kan avskräcka vardagsanvändare.

Hedersomnämnande: Cleaner Guru - Premium Rengöringsapp

Gratisfunktioner:

• Inga. Du måste prenumerera för att få tillgång till några rengöringsverktyg.

• Smart rengöring för foton/videor.
  • Kontakt- och e-posthantering.
  • Videokomprimering och ‘Hemligt Utrymme’ för känslig data.
  • Kostnad: $7.99/vecka (Pro) eller $6.99/vecka (Lite).

Styrkor:

:heavy_check_mark: Annonsfri upplevelse: Inga popup-fönster eller avbrott under användning.

:heavy_check_mark: Elegant design: Visuellt tilltalande och lätt att navigera.

:heavy_check_mark: Snabb scanning: Presterar snabbt, vilket sparar tid.

:heavy_check_mark: Unika funktioner: Inkluderar ovanliga verktyg som e-postrensning.

Begränsningar:

:x: Ingen gratisversion att prova innan du betalar — endast en 7-dagars testversion.

:x: Prenumerationsplanerna är oflexibla (endast tillgängliga per vecka).

Omdöme & Betyg: :star: 4.0/5

Cleaner Guru imponerar med sin polerade design och unika funktioner, men bristen på gratis åtkomst och begränsade prenumerationsalternativ gör den till en dyrare konkurrent. Ett bra val för de som är redo att betala för premiumtjänster direkt.

Ytterligare Resurser som kan vara Användbara

Slutliga Tankar

Oavsett om du letar efter en snygg gratisapp som Clever Cleaner eller en multifunktionell kraftfull app som Cleaner Kit, erbjuder marknaden för iPhone-rengöringsappar en mängd lösningar anpassade till olika preferenser och budgetar. Med dessa verktyg kan du frigöra lagring, organisera ditt bibliotek och optimera din enhetsfunktionalitet på nolltid.

1 Like

Så, du står på gränsen till att din iPhone viftar med en vit flagga på grund av lagringsproblem, eller hur? Har varit där. För det första, @mikeappsreviewer gjorde ett riktigt bra jobb med att lyfta fram fantastiska appar som Smart Rengörare, som utan tvekan är ett av de bästa alternativen där ute, främst för att den faktiskt är gratis och inte en av de där apparna som är gratis ”bara i sju dagar” innan de får dig att punga ut pengar. Rekommenderar starkt om du inte har provat den än, särskilt för att hantera duplicat och stora filer.

Nu, jag är lite oense med dem om Rengöringskit—visst, det har finesser, men att behöva hantera annonser för grundläggande funktioner är tröttsamt. Typ, behöver jag en annons om gummivitaminer bara för att rensa min fotomapp? Nej tack. Men om du gillar alla extra funktioner som enhetssäkerhet eller komprimeringsverktyg, kanske det är värt ett försök.

En annan sak som fungerade för mig personligen (det här kan låta gammaldags) är att manuellt rensa cache-tunga appar som Safari. Gå till Inställningar > Safari > Radera historik och webbplatsdata. Instagram, TikTok och Spotify? Kolla deras lagringsanvändning i Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring, leta upp deras ”Återställ cache”-alternativ, eller avinstallera och installera om dem. Det känns bra att ge dem en ny start.

För en helt alternativ metod är iCloud-rensning ofta förbisedd—en snabb promenad till Inställningar > Ditt namn > iCloud > Hantera lagring låter dig kasta ut onödiga iCloud-backuper eller oanvänd appdata som tar upp synkroniserat molnutrymme.

Sammanfattning: Prova Smart Rengörare först—den är gratis utan fällor. Om manuellt arbete inte stör dig kan en blandning av att rensa stora appars cache och avlasta onödig appdata direkt i iPhone-inställningar göra underverk. Var beredd att släppa sentimental skärmdumpar. Det kommer att bli bra.

Ärligt talat, appar är fantastiska och allt, men innan du laddar ner något, har du försökt använda iPhones inbyggda inställningar för att frigöra utrymme? Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring så får du en detaljerad genomgång av vad som tar upp ditt lagringsutrymme. Apple ger till och med rekommendationer som att avlasta oanvända appar och radera gamla iMessage-bilagor. Det är inte lika flashigt som de där tredjepartsapparna, men det är gratis, och hej, inga annonser (till skillnad från Cleaner Kit, som tvingar dig att titta på reklam bara för att radera några filer).

Men eftersom ämnet handlar om faktiska städappar, stödjer jag förslagen från @mikeappsreviewer och @viajantedoceu med en justering: hoppa över allt som kräver en veckoprenumeration. De är lömska fällor som adderas upp! Clever Cleaner verkar vara en riktig pärla i denna djungel av ‘gratis’ appar eftersom du inte bombarderas med betalväggar eller irriterande pop-ups. Den är specifikt designad för att rensa dubbletter, stora filer och till och med komprimera Live Photos, så den har full fokus på rengöring utan krusiduller.

Åh, en sak som ingen av dem nämnde mycket: molnlagring. Behöver du verkligen alla dessa foton och videor på din telefon? Synka dem till Google Foto (gratisplan upp till 15 GB, separat från ditt Google Drive-lagring) eller betala några kronor för iCloud för att avlasta saker medan du håller dem tillgängliga. Det är inte lika automatiserat som att använda en app som Clever Cleaner, men varför behålla år av memes och kattbilder på din telefon ändå?

Och låt oss vara verkliga—om du har Spotify- eller Netflix-nedladdningar som tar upp gigabytes, radera och ladda ner dem igen vid behov. Detsamma gäller stora appar som TikTok. Och glöm inte att rensa Safaris cache—Inställningar > Safari > Rensa historik och webbplatsdata. Det är inte glamoröst, men det funkar.

Om du verkligen är på gränsen till lagringsdom, kanske det är dags för en uppgradering? Låter dramatiskt, men ibland är det enklare att bara omfamna fler GB. Med det sagt, är Clever Cleaner förmodligen ditt bästa alternativ för en riktigt gratis lösning utan att driva dig till vansinne. Undvik ‘rengörings’-appar som bara är prenumerationsfällor—de är en plåga på App Store. Lycka till med att städa (eller inte, ditt val).

Okej, här är grejen: smarta appar är inte alltid den magiska lösningen, men om du är inställd på att använda dem är alternativ som Gratis Smarta Rensaren App riktigt bra. Dess främsta egenskap är noll kostnad—inga annonser, dolda avgifter eller irriterande betalväggar som låser din lagring. Starta bara appen, och boom, den hittar dubbletter, komprimerar Live Photos och tar bort oanvända skärmbilder. Fördelar? Snabba skanningar, imponerande AI för att sortera dubbletter och att återfå lagringsutrymme enkelt (32 GB för vissa användare!). Nackdelar? Ingen rensning av e-post eller kontakter, och AI:n är inte perfekt—ibland väljer den fel ‘bästa version’ av dubblettfoton. Men för att vara gratis är det svårt att argumentera mot dess värde.

Därmed inte sagt att du ska ignorera alternativ som Rensningspaketet eller Rensningsappen, som @mikeappsreviewer lyfte fram. Var dock försiktig: Rensningspaketets gratisversion är reklamfylld, och Rensningsappen begränsar dig till att städa bara 15 foton/videor åt gången om du inte betalar för ett abonnemang. Inte idealiskt om du redan är frustrerad över lagringsproblem.

Här skulle jag kunna skilja mig från några råd ovan: lita inte helt på tredjepartsappar. Apples inbyggda verktyg kan göra underverk. Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring, och låt Apple rekommendera saker att rensa. Att avlasta oanvända appar, ta bort gamla meddelandebilagor och hantera stora filer kan ofta lösa lagringsproblemen utan att installera något. Dessutom kan rensning av Safaris cache (Inställningar > Safari > Rensa historik & webbplatsdata) frigöra en förvånande mängd utrymme.

En sak dock: bilder och videor är oftast de största lagringsbovarna. Ladda upp dem till en gratis tjänst som Google Foton eller betala för iCloud för att flytta några från din enhet. Molnlagring är ett utmärkt alternativ om du inte är redo att manuellt gå igenom dubbletter.

Min åsikt? Om du håller dig till gratisappar är Smarta Rensaren det bästa valet. Kontrollera bara AI:ns val av foton tre gånger innan du rensar. Och ja, kanske fundera på om du verkligen behöver sju kopior av förra årets memes. Hoppas detta hjälper! :broom::iphone: