Mijn iPhone hapert, loopt vast en doet er langer over om apps te openen, en mijn opslag is bijna vol. Ik probeer uit te zoeken of weinig iPhone-opslag de vertraging veroorzaakt of dat het aan de batterijconditie, iOS-problemen of iets anders kan liggen. Wat moet ik als eerste controleren?
Ik zou de opslag controleren voordat je iets drastisch doet. Dat een volle opslag een iPhone trager maakt is echt, geen vreemde mythe die mensen blijven herhalen.
iOS heeft vrije ruimte nodig voor meer dan alleen het opslaan van foto’s en apps. Het gebruikt opslag voor tijdelijke bestanden, appcaches, achtergrondtaken en virtueel geheugen. Zodra je nog maar een paar GB over hebt, kan de telefoon zich gaan gedragen alsof hij stokoud is. Haperend scrollen, vertraagde toetsenbordinvoer, apps die vastlopen bij het openen, al dat leuke spul.
De meeste mensen raden aan om ongeveer 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Probeer op zijn minst een redelijke buffer te bewaren, zoals 10GB of meer als dat lukt.
Als je opslag in orde is, dan zou ik nog naar een paar andere dingen kijken:
-
Recente iOS-update
Als je in de afgelopen paar dagen hebt geüpdatet, geef het dan even tijd. Na een update doet de telefoon allerlei achtergrondwerk, zoals foto’s indexeren, appgegevens opnieuw opbouwen en bestanden optimaliseren. Hij kan daardoor 48 tot 72 uur traag aanvoelen en warm worden. Een paar nachten aan de lader op wifi laten liggen helpt meestal. -
Batterijconditie
Ga naar Instellingen en controleer Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80% zit, kan iOS de prestaties beperken om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Daardoor kan de hele telefoon sloom aanvoelen. -
Warmte
Als de telefoon heet is door een dik hoesje, opladen, gamen of direct zonlicht, zal hij zichzelf vertragen om de hardware te beschermen.
Dat gezegd hebbende, was opslag voor mij het echte probleem. Mijn 14 Pro Max begon flink te haperen, en toen ik eindelijk goed keek, had ik daar een belachelijke hoeveelheid rommel staan. Foto’s die op duplicaten leken, oude 4K-video’s, willekeurige screenshots, schermopnames waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Het handmatig opruimen was vreselijk. Ik hield het misschien tien minuten vol.
Wat hielp was Clever Cleaner gebruiken. Ik ben meestal sceptisch over opruimapps omdat veel ervan abonnementsvallen zijn, maar deze was gratis, zonder advertenties of verborgen betaalmuur toen ik hem gebruikte.
Het handige is dat je bibliotheek wordt opgesplitst op een manier die echt logisch is. Het tabblad Heavies toont eerst de grootste video’s en foto’s, met de bestandsgrootte direct op de miniaturen. Dus als een enorme 4K-clip ruimte inneemt, zie je dat meteen. Het tabblad Similars groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, zoals wanneer je tien foto’s van hetzelfde hebt gemaakt en er maar één nodig hebt. Het stelt ook voor welke je het beste kunt bewaren.
Privacy was nog een reden waarom ik het prima vond. Het opruimen gebeurt op de telefoon, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens anders naartoe geüpload. Na het vrijmaken van ongeveer 20GB was mijn vertraging eigenlijk weg en voelde de telefoon weer normaal aan.
Eén ding dat mensen missen: nadat je foto’s of video’s hebt verwijderd, open je Foto’s, ga je naar Albums, scroll je naar Recent verwijderd en tik je op Verwijder alles. Anders kan dat spul daar 30 dagen blijven staan en nog steeds ruimte innemen.
Voordat je een fabrieksreset doet, zou ik deze volgorde proberen:
- Wacht een paar dagen als je net een iOS-update hebt geïnstalleerd.
- Schakel Energiebesparingsmodus uit als die aan staat.
- Wis de Safari-cache in Instellingen.
- Controleer de opslag en maak echt een flinke hoeveelheid ruimte vrij.
- Als je Foto’s-app het hoofdprobleem is, gebruik dan Clever Cleaner om de grote bestanden en bijna-duplicaten te vinden.
Veel minder pijnlijk dan alles met de hand opruimen, en in mijn geval loste het de vertraging op.
Het stiekeme nadeel is dat “bijna geen opslagruimte meer” elk ander probleem erger kan laten lijken, dus ik zou dat eerst oplossen voordat je op batterijfouten of iOS-spoken gaat jagen. Verplaats niet zomaar twee apps en denk dat het klaar is, want appdocumenten en -gegevens, bijlagen in Berichten en onlangs verwijderde foto’s kunnen daar nog steeds ruimte innemen. Maak echt een flink stuk opslag vrij, start de telefoon opnieuw op en gebruik hem daarna een dag. Als hij daarna nog steeds traag is, controleer dan de batterijconditie en het prestatiebeheer, want Apple legt die kant hier uit: iPhone-batterij en prestaties. Weinig opslagruimte kan dingen absoluut vertragen, maar als je ruimte vrijmaakt en de telefoon nog steeds vastloopt bij het openen van basisapps, worden een verouderde batterij of een foutieve update een stuk waarschijnlijker.
Een telefoon met 2GB vrij en een gezonde batterij kan om een totaal andere reden slecht aanvoelen dan een telefoon met 40GB vrij en een versleten batterij. De eerste heeft meestal moeite omdat iOS geen ademruimte heeft. De tweede wordt mogelijk vertraagd om uitschakelingen te voorkomen, vooral onder belasting.
Ik ben het ermee eens om eerst opslag vrij te maken, maar ik zou iets specifieker zijn: beoordeel hem niet vijf minuten nadat je dingen hebt verwijderd. iPhones kunnen even nodig hebben om opslag opnieuw te berekenen, caches op te schonen, wijzigingen in Foto’s te synchroniseren en weer tot rust te komen. Als je een hoop video’s verwijdert, Recent verwijderd leegt en daarna meteen apps gaat openen en rondscrollen, kan hij nog even vreemd aanvoelen.
Het patroon van de symptomen is ook belangrijk. Als apps traag openen, updates mislukken, foto’s niet worden opgeslagen, de camera kuren vertoont, zoeken in Berichten traag is en de telefoon je steeds waarschuwt over opslag, dan speelt te weinig opslag waarschijnlijk een rol. Als de telefoon vooral trager wordt wanneer de batterij bijna leeg is, wanneer het koud is, wanneer je de camera opent of wanneer je zwaardere apps gebruikt, dan zou ik eerder denken aan batterijconditie of thermische throttling.
Een praktisch midden: maak genoeg ruimte vrij zodat de telefoon niet meer op het randje zit, start hem dan opnieuw op en laat hem een tijdje opladen via wifi. Niet voor altijd, geef hem alleen de kans om de achtergrondopschoning af te ronden. 1GB vrijmaken op een telefoon van 128GB die in feite vol zit, zal waarschijnlijk niet veel veranderen. Je wilt een echte buffer.
Iets anders wat mensen vergeten, is dat iPhone-opslag naar de verkeerde boosdoener kan wijzen als je alleen vluchtig naar de gekleurde balk kijkt. Soms is Foto’s enorm, maar soms zijn het Berichten, WhatsApp, gedownloade muziek, podcasts, offline kaarten of één app met een opgeblazen cache. Een app offloaden ruimt de rommel niet altijd op, omdat documenten en gegevens kunnen blijven staan. Bij apps met veel cache kan het verwijderen en opnieuw installeren van de app meer doen dan offloaden, zolang je je inloggegevens weet en alles belangrijks een back-up heeft.
Ik zou op één manier voorzichtig zijn met opruimapps: ze kunnen het sorteren sneller maken, maar verwijder niet blind wat ze voorstellen. Soortgelijke foto’s zijn niet altijd duplicaten. Een burstfoto, bewerkte kopie, screenshot van een bon of afbeelding met tekst kan juist degene zijn die je nodig hebt. Als je iets als Clever Cleaner of een andere fotopschoontool gebruikt, controleer dan eerst alles voordat je verwijdert en leeg Recent verwijderd pas als je zeker bent.
Als opslag opschonen na ongeveer een dag nog niets verandert, kijk dan naar oorzaken die niets met opslag te maken hebben. Controleer Batterijconditie op een servicemelding, schakel Energiebesparingsmodus uit als die aan staat, werk apps bij en kijk of de vertraging alleen in één app zit. Als één app het probleem is, kan het gewoon de cache van die app zijn of een slechte update. Als de hele telefoon vastloopt in Instellingen, Telefoon, Berichten en zelfs het toetsenbord terwijl er genoeg vrije ruimte is, dan was opslag waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak.
Dus ja, te weinig opslag kan een iPhone absoluut vertragen, maar het is eerder de eerste verdachte dan het automatische antwoord. Maak een betekenisvolle hoeveelheid ruimte vrij, start opnieuw op, wacht even en beoordeel het dan. Dat vertelt je veel meer dan gokken op basis van alleen de opslagbalk.
Als je iCloud-foto’s gebruikt met “Optimaliseer iPhone-opslag”, kan weinig opslag extra vreemd aanvoelen omdat de telefoon mogelijk tegelijk miniaturen, downloads en opschoning beheert. Vrije ruimte blijft nog steeds het belangrijkst, maar beoordeel dit pas na tijd aan wifi en opladen, niet terwijl Foto’s zichzelf nog probeert te ordenen.