Jag råkade radera foton och videofiler från mitt SD-kort när jag försökte flytta dem till min Mac, och nu ser kortet tomt ut. Jag behöver hjälp med det bästa sättet att återställa filer från SD-kort på Mac utan att göra saken värre, eftersom det här är viktiga personliga filer som jag verkligen inte kan ersätta.
Om du fortfarande vill ha en chans att få tillbaka filerna, sluta använda SD-kortet nu. Jag menar allvar. Jag skulle inte ta en enda bild till, flytta över en enda fil till det eller formatera det för att se om det hjälper. Jag har sett folk göra en extra skrivning och förvandla en återställningsbar röra till en återvändsgränd.
På en Mac ligger raderade filer från ett SD-kort ofta kvar ett tag. Det som vanligtvis försvinner först är indexposten, inte själva fildatan. Återställning blir snabbt svårare om du har fortsatt att fotografera på kortet, gjort en fullständig formatering eller om den gamla datan har skrivits över.
Om du vill ta den enkla vägen skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget var lätt att förstå direkt och jag inte behövde krångla med partitioner. Det sorterar resultat bra, förhandsvisningarna är helt okej och det läser RAW-fotoformat, vilket spelade roll för mig. En sak jag gillade mer än jag trodde var att det låter dig skapa en byte-för-byte-avbildning av kortet innan skanningen. Om kortet är instabilt eller tappar anslutningen, gör det först.
Det här skulle jag göra:
- Sätt SD-kortet i en kortläsare och anslut det till din Mac.
- Öppna Disk Drill och välj SD-kortet, inte din interna disk av misstag.
- Kör den fullständiga skanningen. Låt den bli klar. Avbryt inte halvvägs bara för att den första omgången filer ser dålig ut.
- Förhandsgranska det du behöver.
- Återställ filerna till din Macs SSD eller till en annan extern disk.
Återställ inte något tillbaka till samma SD-kort. Om du skriver återställda filer till det riskerar du att skriva över data som du ännu inte har fått ut. Jag lärde mig det här den hårda vägen för flera år sedan. Det minskar dina chanser.
Folk tar också ofta upp PhotoRec. Visst. Det är gratis, och på skadade eller korrupta kort lyckas det ibland få fram resultat som andra verktyg missar. Nackdelen är att gränssnittet känns grovt, och återställda filer kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan mappstruktur. Om du bryr dig mer om att få ut bilddatan än om snygg organisering, är det värt ett försök.
En sak till. Om kortet fortsätter att koppla från, ger läsfel, låter konstigt eller knappt visas i macOS, skulle jag sluta med återställningsförsök hemma. Då skulle jag luta åt en återställningstjänst innan kortet blir sämre av upprepad åtkomst.
Först och främst, sluta montera och bläddra igenom kortet om och om igen. Varje extra läsning på ett felande SD-kort innebär belastning, och varje skrivning är ännu värre. Jag håller med @mikeappsreviewer på den punkten.
Där jag skiljer mig lite är att jag skulle kontrollera Mac-saker innan jag hoppar direkt till en djupskanning. Om du flyttade filer med Finder, titta i Papperskorgen, Senast raderade i Bilder och använd Spotlight-sökning efter filtyp som .JPG, .CR3, .MP4. Finder-kopieringar misslyckas på dumma sätt, och ibland hamnade filerna på din Mac men inte där du förväntade dig. Har sett det mer än en gång.
Efter det, använd en Mac-app för dataåterställning med stöd för förhandsvisning. Disk Drill är ett bra val för SD-kort eftersom det hanterar foto- och videoformat väl, och förhandsvisningen hjälper dig att undvika att återställa skräp. Om du vill ha en enkel genomgång täcker den här videon om filåterställning från SD-kort på Mac processen på ett tydligt sätt.
Några praktiska tips:
- Använd en USB-kortläsare, inte den inbyggda platsen om din Mac beter sig instabilt.
- Kör Första hjälpen bara om kortet visar filsystemfel och först efter att du har skapat en avbild, eftersom reparation skriver till kortet.
- Återställ till din Mac eller en annan enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.
- Sortera resultaten efter filsignaturer om mappnamnen är borta.
- För videor, återställ alla fragment du hittar. Stora filer kommer ibland tillbaka i delar.
Om kortet visar 0 byte, ber om initialisering eller kopplas från, klona det först. Skanna sedan klonen, inte originalet. Det ger dig bästa möjliga chans med den bästa återställningsprogramvaran för Mac och filåterställning från SD-kort på Mac.
Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar verkligen betonade tillräckligt: kontrollera om kortet faktiskt är tomt eller bara har en trasig filallokeringstabell. På Mac finns filerna ibland fortfarande kvar men Finder visar i princip ingenting eftersom katalogen har blivit skadad. Du kan testa det utan att skriva till kortet genom att öppna Skivverktyg och titta på använd kapacitet jämfört med ledigt utrymme. Om kortet fortfarande visar använt utrymme är det ett mycket gott tecken.
Jag är lite mindre angelägen än de är om att köra reparationer tidigt. Första hjälpen är okej i vissa fall, men det kan absolut ändra metadata, så jag skulle spara det till senare. Återställning först, städning sen. Den ordningen spelar roll.
Min metod skulle vara:
- Lås SD-kortet om det har en fysisk skrivskyddsbrytare.
- Använd Terminal och kör
diskutil listför att bekräfta rätt disk. - Om kortet är läsbart, gör en avbildskopia av det innan du gör något avancerat.
- Skanna avbilden, inte kortet, om möjligt.
Disk Drill är förmodligen det enklaste alternativet på Mac för detta eftersom det kan skanna SD-kort, återställa raderade foton/videor och även hantera avbildsbaserad återställning. Därför fortsätter folk att rekommendera det för återställning av SD-kort på Mac. Om det hittar dina filer med intakta förhandsvisningar, återställ bara det du bryr dig om först, särskilt videorna eftersom de är större och mer irriterande att få tillbaka.
En sak till som folk glömmer: om dessa någon gång importerades till Bilder, kontrollera storleken på Bilder-bibliotekspaketet på din Mac. Ibland misslyckades flytten bara visuellt, men originalen gömmer sig där inne. Lite dumt, men det händer.
Om du också vill ha fler synpunkter från andra, så har den här tråden en del bra diskussion om Mac och återställning av SD-kort: praktiska Facebook-råd om att återställa raderade filer från ett SD-kort.
Om kortet börjar koppla från, blir varmt eller läser extremt långsamt, sluta med gör det själv-saker. Det är där folk gör det mycket värre väldigt snabbt.
Liten oenighet med @boswandelaar och @chasseurdetoiles här: jag skulle inte lägga för mycket tid på att rota runt i Finder om kortet nu verkar tomt. Ett par snabba kontroller på Macen är okej, men när du har bekräftat att filerna inte finns i Papperskorgen, Bilder Nyligen raderade eller redan är kopierade lokalt, stanna där. Varje extra montera/avmontera-cykel på ett tveksamt SD-kort är bara brus.
Det jag skulle göra annorlunda är att först kontrollera kortets hälsa, inte filsystemet. I Skivverktyg, kontrollera S.M.A.R.T. om det är tillgängligt via kortläsaren, och notera om kortets storlek och använt utrymme ser normala ut. Om kapaciteten är fel, eller om kortet rapporterar en absurt liten storlek, kan det peka på problem med kontrollern snarare än enkel radering.
Min ordning skulle vara:
- Växla SD-kortets låsknapp om det har en.
- Använd en extern kortläsare som du vet fungerar.
- Skapa först en avbild av kortet om läsningarna är stabila.
- Skanna den avbilden med Disk Drill.
- Om resultaten är dåliga, prova sedan ett verktyg i andra steget som PhotoRec för rå återvinning.
Fördelar med Disk Drill:
- mycket Mac-vänligt
- bra stöd för förhandsvisning av foton och många videotyper
- kan arbeta från en diskavbild
- enklare filtrering än i de flesta återställningsappar
Nackdelar med Disk Drill:
- djupa skanningar kan ta en stund
- filnamn/mappar bevaras inte alltid på svårt skadade kort
- betald återställning om du behöver spara många filer
En annan vinkel som ingen riktigt betonade: kontrollera om videorna fortfarande var öppna när de togs bort. Avbrutna överföringar kan göra att videobehållare blir trasiga även efter återställning, så återställ först, reparera sedan. Det spelar större roll för MP4/MOV än för JPEG.
Så ja, Disk Drill är ett stabilt förstaval på Mac, men behandla det som återställningsprogramvara, inte ett reparationsverktyg. Återställning före reparation är den del som räddar folk.