Jag har ett exFAT-SD-kort/USB-minne som plötsligt slutade visa mina filer efter att ha använts mellan Windows och en kamera. Jag vill inte förvärra dataförlusten genom att använda fel återställningsverktyg eller formatera det. Vilken är den säkraste och mest pålitliga metoden för filåterställning från exFAT på SD-kort och USB-minnen?
Om detta är ett exFAT-SD-kort eller USB-minne är det viktigaste att sluta röra det direkt. Jag lärde mig det den hårda vägen efter att ha formaterat ett 128 GB-kamerakort och trott att en hel helgs bilder och videor var borta. Återställningsappen spelar roll, men det du gör före återställningen spelar ännu större roll.
Spara inte något nytt på kortet. Formatera det inte igen. Kör inte CHKDSK eller reparationsverktyg på det. Raderad eller formaterad data kan fortfarande ligga kvar där, men varje skrivning ger enheten en chans att skriva över det du vill få tillbaka.
Kontrollera säkerhetskopior först, såklart. I mitt fall fanns det ingen, så jag gick direkt till återställningsprogramvara. Jag använde Disk Drill, och det fick tillbaka nästan allting.
Den grundläggande processen var ganska enkel:
- Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet eller USB-minnet.
- Anslut kortet med en kortläsare.
- Välj exFAT-enheten och kör en skanning. Universal Scan är vanligtvis alternativet du vill ha.
- Låt den slutföras och förhandsgranska sedan filerna innan du återställer dem.
- Spara de återställda filerna på datorns interna enhet, inte tillbaka på samma kort.
Det fina är att Disk Drill för Windows låter dig återställa upp till 100 MB gratis, så att du åtminstone kan bekräfta att filerna går att återställa innan du betalar för något.
En funktion jag skulle vara uppmärksam på är diskavbildning. Om kortet eller USB-minnet beter sig instabilt, till exempel kopplar från, går extremt långsamt vid läsning eller visas inkonsekvent, fortsätt inte att belasta originalenheten med skanning efter skanning. Skapa en diskavbild först och skanna sedan avbilden. Det är säkrare för media som håller på att gå sönder och ger dig mer utrymme att försöka igen om något går fel.
För raderat kameramaterial, särskilt från drönare, DSLR-kameror, spegellösa kameror, GoPros eller dashcams, har Disk Drill också Advanced Camera Recovery (ACR). Jag behövde det inte så mycket eftersom mitt fall mest gällde bilder, men det är värt att prova om du saknar MP4-, MOV- eller andra videofiler. Standardskanningar kan missa fragmenterad video.
Om Disk Drill inte hittar det du behöver är TestDisk ett annat alternativ. Det är gratis, men det är mer tekniskt och lämpar sig bättre för partitionsproblem än för enkel återställning av raderade filer.
Jag skulle undvika gör det själv-återställning om enheten ser fysiskt skadad ut. Om den inte visas på någon dator, fortsätter att koppla från, blir ovanligt varm eller har synliga skador, sluta försöka. Fler försök kan göra återställningen svårare. Ett återställningslaboratorium är vanligtvis en bättre väg vid den punkten. Många utvärderar den gratis, även om själva återställningen lätt kan kosta några hundra dollar eller mer beroende på skadan.
Om det bara handlar om logisk dataförlust, som radering eller formatering, har du en ganska bra chans. Sluta använda enheten, återställ till en annan enhet och tänk på reparationer först efter att dina filer är säkra. Det var det som räddade mig.
Låt inte Windows “initiera”, “formatera” eller “skanna och reparera” kortet bara för att det dyker upp en till synes hjälpsam ruta. Det är där folk förvandlar ett återställningsbart exFAT-problem till en röra. @mikeappsreviewer har rätt om att skanna en avbild om enheten beter sig instabilt, men jag skulle börja ännu enklare först: prova en annan kortläsare eller USB-port, gör sedan en fullständig avbild av kortet/enheten innan du gör återställningen. Efter det skannar du avbilden med vilket bra verktyg du än känner dig bekväm med. Disk Drill är okej om det förhandsgranskar dina filer före återställning, men bedöm inte något verktyg enbart utifrån filnamn, särskilt inte med kamerakort. Öppna några förhandsvisningar, återställ till din dator eller en annan enhet, och formatera om SD-kortet först efter att du vet att de återställda filerna faktiskt går att använda.
Om kortet visar rätt kapacitet är viktigare än vilken återställningsknapp du klickar på. Om ett kort på 128 GB visas som 128 GB men mappen är tom, RAW eller ber om att formateras, är det vanligtvis en normal situation för programvaruåterställning. Om det visas som 0 byte, 31 MB, någon konstig pytteliten storlek eller fortsätter att försvinna från Diskhantering, sluta testa det som ett vanligt fall med raderade filer. Då kan läsaren, kontrollern eller NAND vara problemet, och upprepade skanningar kan bara slösa bort den återstående läsbara tiden.
Jag håller med om rådet att inte köra CHKDSK och inte formatera, men jag skulle vara försiktig med att skanna via själva kameran. Använd en vanlig USB-kortläsare om det är ett SD-kort. Kameror exponerar ibland lagring på märkliga sätt, och du vill om möjligt att datorn ser blockenheten direkt. För ett USB-minne, anslut det direkt till datorn i stället för via en hubb om det beter sig instabilt.
För den faktiska återställningsmetoden skulle min ordning vara: bekräfta att storleken ser rätt ut, skapa en avbild om enheten ens är det minsta instabil, skanna sedan avbilden med återställningsprogramvara. Disk Drill fungerar bra för detta om det kan förhandsvisa filerna du bryr dig om, men förhandsvisning är viktigare än antalet skanningsresultat. Att ett verktyg säger att det hittade 40 000 filer betyder inte så mycket om de återställda bilderna är halvt grå eller videorna inte går att spela upp. Spara ett litet prov till en annan enhet, öppna det och avgör sedan om det är värt att fortsätta. Först efter det skulle jag formatera om kortet, och jag skulle inte återanvända det för något viktigt om det redan har börjat med försvinnande överraskningsnummer.
Förvänta dig en del röra även när återställningen fungerar, särskilt med exFAT på kameramedier. Du kan få tillbaka bilderna men förlora mappstrukturen, de ursprungliga namnen eller vissa videoklipp om filtabellen är skadad. Därför skulle jag inte se “alla filer återställda” som målet. Målet är att “de viktiga filerna öppnas normalt efter att ha kopierats till en säker plats.”
Den bästa metoden är tråkig: gör kortet skrivskyddat om du kan, skapa en avbild av det och arbeta sedan från avbilden. För SD-kort är den lilla låsfliken inte ett perfekt skydd, men jag skulle ändå använda den. För USB-enheter har du egentligen inte den möjligheten, så var extra försiktig så att Windows inte skriver något till den. Bara att öppna den i Utforskaren kan ibland skapa skräp- eller metadatafiler beroende på konfigurationen. Jag skulle undvika att bläddra i enheten alls tills avbilden är skapad.
Disk Drill är ett rimligt första försök om du vill ha ett vanligt gränssnitt och förhandsvisningar, men jag skulle inte fortsätta skanna den ursprungliga enheten med olika inställningar bara för att det första resultatet ser ofullständigt ut. Skanna klonen eller avbilden. Om Disk Drill hittar förhandsvisningar som öppnas utan problem, återställ dem till en annan disk. Om det mest hittar generiska filfragment utan namn betyder det inte att det misslyckades, det kan betyda att kataloginformationen för exFAT är borta och att du är hänvisad till signaturbaserad återställning. Det är fortfarande användbart för JPEG-filer och vissa RAW-filer, men mindre trevligt för långa fragmenterade videor.
När filerna har kopierats ut ska du inte reparera det gamla kortet och börja lita på det igen. Ett kort som slumpmässigt tappar en exFAT-volym efter att ha flyttats mellan en kamera och Windows är billigt jämfört med tiden som läggs på att återställa det. Formatera om först efter återställningen, testa det om du vill och pensionera det sedan från allt viktigt.