Mijn USB-stick wordt ineens weergegeven als RAW in plaats van NTFS, en ik kan geen van mijn bestanden openen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om een RAW USB-stick naar NTFS te converteren zonder belangrijke gegevens te verliezen, of in ieder geval eerst de bestanden te herstellen voordat ik formatteer.
Ik zou nog even wachten met het meteen converteren naar NTFS. Wanneer Windows een partitie als RAW weergeeft, lees ik dat meestal heel simpel: het systeem begrijpt het bestandssysteem op de schijf niet meer. Ik heb dit zien gebeuren na een verkeerde ontkoppeling, een schrijftaak die werd onderbroken, schade aan het bestandssysteem, zwakke sectoren, malware of een schijf die defect begint te raken.
Een RAW-aanduiding betekent niet altijd dat je bestanden weg zijn. Vaak staan de gegevens er nog gewoon op, en de slechtste zet is om dingen te gaan repareren voordat je je bestanden eraf hebt gehaald.
Het eerste wat ik zou controleren
Open Schijfbeheer en bekijk de schijf daar. Waar ik als eerste op let, is of de grootte nog klopt. Als de capaciteit correct wordt weergegeven, is herstel nog steeds goed mogelijk, ook als Windows de schijf als RAW markeert.
Als ik iets hiervan zag, zou ik stoppen met de schijf aan te raken:
- de verbinding wordt vanzelf verbroken
- de verkeerde capaciteit wordt weergegeven
- de schijf maakt vreemde klikgeluiden of herhaalde opstartgeluiden
Wanneer dat begint te gebeuren, ga ik meestal uit van een hardwareprobleem totdat het tegendeel is bewezen.
Hoe ik de bestanden eraf zou halen
Ik zou eerst Disk Drill gebruiken, omdat het eenvoudiger is dan sommige oudere hersteltools en meerdere scanmethoden in één keer combineert. Bij een RAW-partitie bespaart dat tijd en vermindert het giswerk.
Dit is de volgorde die ik zou aanhouden:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf. Zet het niet op de RAW-schijf.
- Open het programma en kies de RAW-partitie, of indien nodig de volledige fysieke schijf.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens en laat het met rust tot de scan klaar is. RAW-volumes scannen vaak langzaam. Ik zou niet halverwege stoppen, tenzij de schijf zich slechter begint te gedragen.
- Bekijk de resultaten met filters op bestandstype of met de zoekfunctie. Als mapweergave beschikbaar is, controleer die dan. Ik heb daar betere resultaten mee gehad, omdat je dan kunt zien of de oude mappenstructuur bewaard is gebleven.
- Bekijk eerst een voorbeeld van je belangrijke bestanden, foto's, documenten, video's, alles wat belangrijk is. Als de voorbeeldweergave zonder problemen opent, zijn de kansen op herstel beter.
- Selecteer de bestanden die je wilt terughalen.
- Sla de herstelde gegevens op een andere schijf op, nooit terug op de RAW-partitie.
Eén ding dat ik op de harde manier heb geleerd: als de schijf tijdens het scannen erg traag wordt of offline gaat, stop dan. Maak eerst een volledige image op byte-niveau. Lezen vanaf die image is veiliger dan een zwakke schijf steeds opnieuw zwaar belasten. Vroeger sloeg ik deze stap over, en daar heb ik spijt van gehad.
Nadat je bestanden veilig zijn
Pas dan zou ik proberen de schijf zelf te repareren. De oplossing hangt af van wat er mis is gegaan.
Dit zijn de gebruikelijke opties:
- Formatteer de schijf naar NTFS als het bestandssysteem beschadigd is en je niets meer nodig hebt van wat erop staat.
- Herstel of bouw de partitie-indeling opnieuw op als de partitietabel beschadigd is geraakt.
- Wijs een stationsletter toe als Windows de partitie wel ziet maar weigert deze correct te koppelen.
- Voer CHKDSK pas uit nadat het herstel is voltooid. Het wijzigt het bestandssysteem, dus ik zou het niet als hersteltool behandelen.
- Werk opslagcontrollerstuurprogramma's en USB-stuurprogramma's bij of installeer ze opnieuw als dit begon na een Windows-update of alleen op één pc gebeurt.
- Vervang de schijf als SMART-waarschuwingen, slechte sectoren of herhaalde leesfouten blijven verschijnen.
Zodra de schijf weer normaal lijkt, test hem dan voordat je erop vertrouwt. Ik kopieer meestal een paar grote bestanden ernaartoe, koppel de schijf correct los, sluit hem opnieuw aan en controleer of de bestanden nog steeds goed leesbaar zijn. Als de partitie na een format opnieuw naar RAW terugvalt, zou ik stoppen met proberen het apparaat zelf te redden. Op dat moment is vaak de opslaghardware het probleem, niet het bestandssysteem.
Converteer RAW niet eerst naar NTFS. Dat is het moment waarop mensen gegevens verliezen.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat je moet wachten met formatteren, maar ik ben minder overtuigd van het vroeg proberen van herstelstappen. CHKDSK op een RAW-USB heeft de slechte gewoonte herstel rommeliger te maken, niet schoner. Als je bestanden belangrijk zijn, beschouw herstel dan als de laatste stap.
Wat ik zou doen:
-
Probeer de USB op een andere pc en een andere USB-poort.
Soms is Windows het probleem, niet de stick. -
Controleer Schijfbeheer.
Als de grootte correct lijkt, zijn je kansen beter. Als de capaciteit onjuist is, of de schijf valt weg, stop dan met eraan prutsen. -
Herstel eerst de gegevens.
Gebruik Disk Drill en scan de hele USB, niet alleen het RAW-volume. Bij beschadigde flashdrives levert het scannen van het apparaat zelf vaak meer op dan alleen de kapotte partitievermelding. -
Sla herstelde bestanden ergens anders op.
Niet terug op dezelfde USB. Zo maken mensen van een slechte dag een nog slechtere. -
Wis en formatteer na herstel.
Gebruik Schijfbeheer of diskpart:
diskpart
list disk
select disk X
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign
Als formatteren mislukt, is de USB vaak aan het overlijden.
Voor mensen die hier later op zoeken: het doel is simpel: herstel bestanden van een RAW-schijf vóór het formatteren en bouw de USB pas opnieuw op nadat je gegevens veilig zijn.
Ook is deze video het bekijken waard als je een snelle visuele handleiding wilt voor het herstellen van bestanden van een RAW-USB-stick zonder eerst te formatteren.
Korte versie: eerst herstellen, later formatteren. Als de stick steeds weer RAW wordt, gooi hem weg. Hij is op.
Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer en @yozora: ik zou niet meteen van “bestanden herstellen” naar “opschonen + opnieuw formatteren” gaan, tenzij je al zeker weet dat de USB-stick zelf in orde is. Een RAW-bestandssysteem kan corruptie zijn, zeker, maar het kan ook de eerste waarschuwing zijn dat de flashcontroller kuren begint te vertonen. Formatteren kan ervoor zorgen dat hij het een dag doet, en daarna weer uitvalt.
Wat ik anders zou doen:
- Controleer de USB-stick met een SMART-/flashgezondheidstool als hij nog wordt gedetecteerd
- Kijk in Event Viewer naar disk-/ntfs-/usbstor-fouten
- Als de schijf belangrijk is, maak er dan eerst een image van en herstel daarna vanaf die image in plaats van de stick extra te belasten
Dat punt is belangrijker dan mensen denken. Flashdrives kunnen snel kapotgaan zodra ze kuren beginnen te vertonen.
Als TestDisk de oude NTFS-bootsector of back-upbootsector nog kan zien, kun je soms de toegang tot de partitie of het bestandssysteem herstellen zonder volledig te formatteren. Dat is riskanter dan puur herstel, maar minder destructief dan het gewoon volledig wissen. Ik zou dat pas proberen nadat je eerst een image hebt gemaakt.
Als je alleen de bestanden eraf wilt halen, is Disk Drill nog steeds een prima keuze voor een RAW-USB-stick omdat het eenvoudig is en herstelbare bestanden goed previewt. Voer na het herstel een volledige formattering uit, niet snel, als je het medium wilt testen. Als hij fouten geeft, traag wordt of weer RAW wordt, gooi hem dan weg.
Voor extra leesvoer is dit overzicht van de beste software voor herstel en reparatie van harde schijven voor het oplossen van corrupte schijven ook prima.
Korte versie: herstel of maak eerst een image, diagnoseer als tweede, formatteer als laatste. Niet andersom.