USB-stasjon ble RAW, hvordan kan jeg konvertere RAW til NTFS på en sikker måte?

USB-stasjonen min vises plutselig som RAW i stedet for NTFS, og jeg får ikke åpnet noen av filene mine. Jeg trenger hjelp til å finne den tryggeste måten å konvertere en RAW USB-stasjon til NTFS uten å miste viktige data, eller i det minste gjenopprette filene først før formatering.

Jeg ville ventet med å konvertere den til NTFS med en gang. Når Windows viser en partisjon som RAW, tolker jeg det vanligvis enkelt: systemet forstår ikke lenger filsystemet som ligger på disken. Jeg har sett dette skje etter en dårlig frakobling, en skrivejobb som ble avbrutt, filsystemskade, svake sektorer, skadevare eller en disk som begynner å svikte.

En RAW-merking betyr ikke alltid at filene dine er borte. Ofte ligger dataene fortsatt der, og det verste du kan gjøre er å begynne å fikse ting før du har hentet ut filene dine.

Det første jeg ville sjekket

Åpne Diskbehandling og se på disken der. Det jeg bryr meg mest om først, er om størrelsen fortsatt ser riktig ut. Hvis kapasiteten vises korrekt, er det fortsatt en god sjanse for gjenoppretting, selv om Windows markerer den som RAW.

Hvis jeg så noe av dette, ville jeg sluttet å røre disken:

1. den kobler fra av seg selv
  2. den viser feil kapasitet
  3. den lager merkelige klikkelyder eller gjentatte oppstartsspinne-lyder

Når dette begynner å skje, antar jeg vanligvis maskinvareproblemer til det motsatte er bevist.

Slik ville jeg hentet ut filene

Jeg ville brukt Disk Drill først fordi det er enklere enn noen av de eldre gjenopprettingsverktøyene, og det samler flere skannemetoder i én omgang. For en RAW-partisjon sparer det tid og reduserer behovet for gjetting.

Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt:

1. Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke legg det på RAW-disken.
  2. Åpne det og velg RAW-partisjonen, eller hele den fysiske disken hvis nødvendig.
  3. Trykk på Søk etter tapte data og la det være i fred til skanningen er ferdig. RAW-volumer skannes ofte sakte. Jeg ville ikke stoppet halvveis med mindre disken begynner å oppføre seg verre.
  4. Gå gjennom resultatene med filtre etter filtype eller søkeverktøyet. Hvis mappevisning er tilgjengelig, sjekk den. Jeg har hatt bedre hell der fordi du får en følelse av om den gamle katalogstrukturen overlevde.
  5. Forhåndsvis de viktige tingene dine først, bilder, dokumenter, videoer, det som betyr noe. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, er sjansene for gjenoppretting bedre.
  6. Velg filene du vil ha tilbake.
  7. Lagre de gjenopprettede dataene på en annen disk, aldri tilbake på RAW-partisjonen.

Én ting jeg lærte på den harde måten: hvis disken begynner å krype eller faller offline under skanning, stopp. Lag et fullstendig bilde på bytenivå først. Det er tryggere å lese fra bildet enn å belaste en svak disk om og om igjen. Jeg pleide ikke å bry meg med dette trinnet, og det angret jeg på.

Etter at filene dine er trygge

Først da ville jeg prøve å reparere selve disken. Løsningen avhenger av hva som gikk galt.

Dette er de vanlige alternativene:

1. Formater den til NTFS hvis filsystemet er skadet og du ikke lenger trenger noe som er igjen på den.
  2. Reparer eller bygg opp partisjonsoppsettet på nytt hvis partisjonstabellen ble ødelagt.
  3. Tildel en stasjonsbokstav hvis Windows ser partisjonen, men nekter å montere den riktig.
  4. Kjør CHKDSK først etter at gjenopprettingen er fullført. Det endrer filsystemet, så jeg ville ikke behandlet det som et gjenopprettingsverktøy.
  5. Oppdater eller installer lagringskontrollerdrivere og USB-drivere på nytt hvis dette startet etter en Windows-oppdatering eller bare skjer på én PC.
  6. Bytt ut disken hvis SMART-varsler, dårlige sektorer eller gjentatte lesefeil fortsetter å dukke opp.

Når disken virker normal igjen, test den før du stoler på den. Jeg pleier vanligvis å kopiere over noen store filer, koble den fra på riktig måte, koble den til igjen og sjekke om filene fortsatt kan leses uten problemer. Hvis partisjonen blir RAW igjen etter formatering, ville jeg sluttet å prøve å redde selve enheten. På det tidspunktet er det ofte lagringsmaskinvaren som er problemet, ikke filsystemet.

Ikke konverter RAW til NTFS først. Det er der folk mister data.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å vente før formatering, men jeg er mindre overbevist om å prøve reparasjonstrinn tidlig. CHKDSK på en RAW-USB har en dårlig vane med å gjøre gjenoppretting mer rotete, ikke renere. Hvis filene dine betyr noe, behandle reparasjon som siste steg.

Det jeg ville gjort:

1. Prøv USB-en på en annen PC og en annen USB-port.
    Noen ganger er det Windows som er problemet, ikke minnepinnen.

2. Sjekk Diskbehandling.
    Hvis størrelsen ser riktig ut, er sjansene dine bedre. Hvis kapasiteten er feil, eller stasjonen kobler ut, slutt å tukle med den.

3. Gjenopprett data først.
    Bruk Disk Drill og skann hele USB-en, ikke bare RAW-volumet. På skadede flash-stasjoner finner skanning av selve enheten ofte mer enn den ødelagte partisjonsoppføringen gjør.

4. Lagre gjenopprettede filer et annet sted.
    Ikke tilbake på samme USB. Det er sånn folk gjør en dårlig dag enda verre.

5. Etter gjenoppretting, slett og formater.
    Bruk Diskbehandling eller diskpart:
    diskpart
    list disk
    select disk X
    clean
    create partition primary
    format fs=ntfs quick
    assign

Hvis formatering mislykkes, er USB-en ofte i ferd med å dø.

For folk som finner dette senere, er målet enkelt: gjenopprett filer fra en RAW-stasjon før formatering, og bygg deretter opp USB-en på nytt først etter at dataene dine er trygge.

Denne videoen er også verdt en titt hvis du vil ha en rask visuell guide til å gjenopprette filer fra en RAW-USB-stasjon uten å formatere først.

Kortversjonen: gjenopprett først, formater senere. Hvis minnepinnen fortsetter å bli RAW igjen, kast den. Den er ferdig.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @yozora på ett punkt: Jeg ville ikke hastet rett fra recover files til clean + reformat med mindre du allerede er sikker på at selve USB-en er frisk. Et RAW-filsystem kan være korrupsjon, ja, men det kan også være det første varselet om at flash-kontrolleren oppfører seg rart. Formatering kan få den til å fungere en dag, og så begynner den å svikte igjen.

Det jeg ville gjort annerledes:

• Sjekk USB-en med et SMART-/flash-helsverktøy hvis den blir oppdaget
  • Se i Event Viewer etter disk-/ntfs-/usbstor-feil
  • Hvis disken er viktig, lag et image av den først, og gjenopprett deretter fra imaget i stedet for å belaste minnepinnen

Den delen betyr mer enn folk tror. Flash-stasjoner kan dø fort når de først begynner å oppføre seg dårlig.

Hvis TestDisk fortsatt kan se den gamle NTFS-oppstartssektoren eller sikkerhetskopien av oppstartssektoren, kan du noen ganger gjenopprette partisjons-/filsystemtilgang uten full formatering. Det er mer risikabelt enn ren gjenoppretting, men mindre destruktivt enn å bare nullstille alt. Jeg ville bare prøvd det etter å ha laget et image.

Hvis du bare trenger å få ut filene, er Disk Drill fortsatt et solid valg for en RAW USB fordi det er enkelt og forhåndsviser gjenopprettbare filer godt. Etter gjenopprettingen, gjør en full formatering, ikke hurtig, hvis du vil teste mediet. Hvis den gir feil, blir treg eller blir RAW igjen, kast den.

For mer lesing er denne oversikten over beste programvare for gjenoppretting og reparasjon av harddisk for å fikse korrupte disker også ganske grei.

Kortversjon: gjenopprett eller lag image først, diagnostiser deretter, formater til slutt. Ikke omvendt.