USB-enhet blev RAW, hur kan jag säkert konvertera RAW till NTFS?

Min USB-enhet visas plötsligt som RAW i stället för NTFS, och jag kan inte öppna någon av mina filer. Jag behöver hjälp att lista ut det säkraste sättet att konvertera en RAW USB-enhet till NTFS utan att förlora viktiga data, eller åtminstone återställa filerna först innan formatering.

Jag skulle vänta med att konvertera den till NTFS direkt. När Windows visar en partition som RAW brukar jag tolka det enkelt: systemet förstår inte längre filsystemet som finns på enheten. Jag har sett detta hända efter en felaktig urkoppling, ett skrivjobb som avbröts, filsystemsskador, svaga sektorer, skadlig kod eller en enhet som börjar bli dålig.

En RAW-märkning betyder inte alltid att dina filer är borta. Ofta finns datan fortfarande kvar, och det sämsta man kan göra är att börja fixa saker innan du har fått ut dina filer.

Det första jag skulle kontrollera

Öppna Diskhantering och titta på enheten där. Det jag bryr mig om först är om storleken fortfarande ser korrekt ut. Om kapaciteten visas korrekt finns det fortfarande en god chans till återställning, även om Windows markerar den som RAW.

Om jag såg något av detta skulle jag sluta röra enheten:

1. den kopplar från av sig själv
  2. den visar fel kapacitet
  3. den ger ifrån sig konstiga klickljud eller upprepade uppspinnningsljud

När det börjar hända utgår jag vanligtvis från att det är hårdvaruproblem tills motsatsen bevisats.

Hur jag skulle få ut filerna

Jag skulle använda Disk Drill först eftersom det är enklare än vissa äldre återställningsverktyg och kombinerar flera skanningsmetoder i en enda körning. För en RAW-partition sparar det tid och minskar behovet av gissningar.

Det här är ordningen jag skulle följa:

1. Installera Disk Drill på en annan disk. Lägg det inte på RAW-enheten.
  2. Öppna det och välj RAW-partitionen, eller hela den fysiska disken om det behövs.
  3. Klicka på Sök efter förlorad data och låt det vara tills skanningen är klar. RAW-volymer skannas ofta långsamt. Jag skulle inte avbryta halvvägs om inte enheten börjar bete sig sämre.
  4. Gå igenom resultaten med filtypsfilter eller sökverktyget. Om mappvy finns tillgänglig, kontrollera den. Jag har haft bättre tur där eftersom man får en känsla för om den gamla katalogstrukturen överlevde.
  5. Förhandsgranska det viktigaste först, foton, dokument, videor, vad som än är viktigt. Om förhandsvisningen öppnas utan problem är chanserna till återställning bättre.
  6. Välj filerna du vill få tillbaka.
  7. Spara den återställda datan på en annan enhet, aldrig tillbaka till RAW-partitionen.

En sak jag lärde mig den hårda vägen: om enheten börjar gå extremt långsamt eller kopplas ner under skanningen, stoppa. Skapa först en fullständig byte-för-byte-avbildning. Att läsa från avbildningen är säkrare än att belasta en svag enhet om och om igen. Jag brukade inte bry mig om det steget, och jag ångrade det.

När dina filer är säkra

Först då skulle jag försöka reparera själva enheten. Lösningen beror på vad som gick sönder.

Det här är de vanliga alternativen:

1. Formatera den till NTFS om filsystemet är skadat och du inte längre behöver något som finns kvar på den.
  2. Reparera eller bygg om partitionsstrukturen om partitionstabellen har blivit skadad.
  3. Tilldela en enhetsbokstav om Windows ser partitionen men vägrar montera den korrekt.
  4. Kör CHKDSK först efter att återställningen är klar. Det ändrar filsystemet, så jag skulle inte betrakta det som ett återställningsverktyg.
  5. Uppdatera eller installera om drivrutiner för lagringskontroller och USB-drivrutiner om detta började efter en Windows-uppdatering eller bara händer på en dator.
  6. Byt ut enheten om SMART-varningar, dåliga sektorer eller upprepade läsfel fortsätter att dyka upp.

När enheten verkar normal igen, testa den innan du litar på den. Jag brukar kopiera över några stora filer, koppla ur den korrekt, ansluta den igen och kontrollera om filerna fortfarande går att läsa utan problem. Om partitionen blir RAW igen efter en formatering skulle jag sluta försöka rädda själva enheten. Då är det ofta lagringshårdvaran som är problemet, inte filsystemet.

Konvertera inte RAW till NTFS först. Det är då folk förlorar data.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att vänta innan formatering, men jag är mindre övertygad om att försöka reparationssteg tidigt. CHKDSK på ett RAW-USB har en dålig vana att göra återställningen rörigare, inte renare. Om dina filer är viktiga, behandla reparation som sista steget.

Det här skulle jag göra:

1. Prova USB-enheten på en annan dator och en annan USB-port.
    Ibland är det Windows som är problemet, inte minnet.

2. Kontrollera Diskhantering.
    Om storleken ser korrekt ut är chanserna bättre. Om kapaciteten är fel, eller om enheten kopplar från, sluta pilla på den.

3. Återställ data först.
    Använd Disk Drill och skanna hela USB-enheten, inte bara RAW-volymen. På skadade flashenheter hittar en skanning av själva enheten ofta mer än vad den trasiga partitionsposten gör.

4. Spara återställda filer någon annanstans.
    Inte tillbaka till samma USB-enhet. Det är så folk gör en dålig dag ännu värre.

5. Efter återställning, rensa och formatera.
    Använd Diskhantering eller diskpart:
    diskpart
    list disk
    select disk X
    clean
    create partition primary
    format fs=ntfs quick
    assign

Om formateringen misslyckas håller USB-enheten ofta på att dö.

För dem som söker efter detta senare är målet enkelt: återställ filer från en RAW-enhet före formatering, och bygg sedan om USB-enheten först efter att dina data är säkra.

Dessutom är den här videon värd en titt om du vill ha en snabb visuell guide om att återställa filer från en RAW-USB-enhet utan att formatera först.

Kort version: återställ först, formatera senare. Om minnet fortsätter att bli RAW igen, kasta det. Det är slut.

Jag håller nog delvis inte med @mikeappsreviewer och @yozora på en punkt: jag skulle inte skynda direkt från recover files till clean + reformat om du inte redan är säker på att själva USB-enheten är frisk. Ett RAW-filsystem kan vara korruption, visst, men det kan också vara den första varningen om att flashkontrollern börjar bete sig konstigt. Formatering kan få den att fungera en dag, och sedan strular den igen.

Det jag skulle göra annorlunda:

• Kontrollera USB-enheten med ett SMART-/flashhälsaverktyg om den går att upptäcka
  • Titta i Loggboken efter disk-/ntfs-/usbstor-fel
  • Om enheten är viktig, skapa först en avbild av den och återställ sedan från avbilden i stället för att belasta stickan

Den delen är viktigare än folk tror. USB-minnen kan dö snabbt när de väl börjar krångla.

Om TestDisk fortfarande kan se den gamla NTFS-bootsektorn eller säkerhetskopian av bootsektorn kan du ibland återställa åtkomsten till partitionen/filsystemet utan en fullständig formatering. Det är mer riskfyllt än ren återställning, men mindre destruktivt än att bara nukea den. Jag skulle dock bara prova det efter att ha skapat en avbild.

Om du bara behöver få ut filerna är Disk Drill fortfarande ett stabilt val för ett RAW-USB eftersom det är enkelt och förhandsvisar återställningsbara filer bra. Efter återställningen, gör en fullständig formatering, inte snabb, om du vill testa mediet. Om det ger fel, blir långsamt eller blir RAW igen, släng det.

För extra läsning är den här sammanställningen om bästa programvaran för återställning och reparation av hårddiskar för att fixa skadade enheter också rätt bra.

Kort version: återställ eller skapa en avbild först, diagnostisera sedan, formatera sist. Inte tvärtom.