Trenger du hjelp med gjenoppretting av HFS-ekstern harddisk

Min eksterne harddisk formatert med HFS sluttet å montere, og jeg er bekymret for å miste viktige filer. Jeg trenger råd om sikre alternativer for gjenoppretting av HFS-ekstern harddisk før jeg ved et uhell gjør datatapet verre.

Jeg har håndtert noen eldre eksterne HFS- og HFS±disker, og det viktigste jeg vil understreke er dette: ikke behandle gjenoppretting som reparasjon. Hvis filene er viktige, få dataene ut først. Ikke formater disken, ikke kjør First Aid om og om igjen, ikke kopier noe nytt til den, og ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme disken.

Når filer slettes fra en HFS-disk, blir de vanligvis ikke slettet umiddelbart. Filsystemet markerer stort sett bare plassen som ledig, så dataene kan fortsatt være der til noe overskriver dem. Det kan gjelde etter en utilsiktet sletting, tømt papirkurv, eller noen ganger til og med en hurtigformatering. Eksterne disker har ofte bedre sjanser enn interne systemdisker fordi macOS ikke konstant skriver bakgrunnsdata til dem.

Før du kjører en gjenopprettingsskanning, sjekk diskens tilstand:

1. Se om den vises i Diskverktøy med riktig kapasitet.
  2. Prøv en annen kabel, USB-port eller Mac hvis tilkoblingen er ustabil.
  3. Sjekk SMART-status hvis kabinettet videresender den informasjonen.
  4. Hvis disken fryser, kobler ut, viser lesefeil eller har dårlige SMART-verdier, lag først et diskbilde og skann bildet i stedet for å belaste den fysiske disken.

For HFS-gjenoppretting er Disk Drill vanligvis det første verktøyet jeg ville pekt folk til. Det støtter HFS og HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-disker, og kan skanne en disk selv om Finder ikke vil montere volumet, så lenge enheten fortsatt vises med riktig størrelse. Forhåndsvisningene og indikatorene for gjenopprettingssjanse er også nyttige, siden du kan sjekke om filene faktisk kan gjenopprettes før du går videre med gjenopprettingen.

Den grunnleggende arbeidsflyten ville være:

1. Installer Disk Drill på Mac-en din, ikke på HFS-disken du gjenoppretter fra.
  2. Koble til den gamle eksterne disken.
  3. Åpne Disk Drill og velg hele den fysiske disken hvis den er tilgjengelig, ikke bare HFS-volumet.
  4. Klikk på Søk etter tapte data og kjør Universal Scan.
  5. Vent til skanningen er ferdig, og gå deretter til Gå gjennom funnede elementer.
  6. Se gjennom Slettet eller tapt og Rekonstruert.
  7. Forhåndsvis de viktige bildene, dokumentene, videoene eller hva annet du trenger.
  8. Velg filene og klikk på Gjenopprett.
  9. Lagre de gjenopprettede filene på en annen frisk disk.

Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme HFS-disken. Det kan overskrive andre slettede filer som ennå ikke er gjenopprettet.

Hvis den eksterne disken er gammel og oppfører seg ustabilt, bruk før du gjør den vanlige skanningen. Lag bildet på en separat disk med nok ledig plass, koble det bildet til i Disk Drill, og skann kopien. Det vil ikke fikse den opprinnelige disken, men det reduserer hvor mye du tvinger sviktende maskinvare til å lese.

Sjekk også de enkle tingene først. Se i papirkurven, siden macOS kan ha skjulte papirkurvmapper på eksterne disker. Hvis Time Machine har en sikkerhetskopi fra før filene forsvant, bruk den før gjenopprettingsprogramvare. TestDisk er et annet alternativ hvis hele HFS-partisjonen ble slettet eller gikk tapt, men det er tekstbasert og lettere å gjøre feil med. Jeg ville heller tenkt på det som et partisjonsgjenopprettingsverktøy enn en vanlig app for gjenoppretting av slettede mapper.

En hurtigformatering ødelegger ikke alltid sjansene dine. Den kan erstatte metadataene i filsystemet mens mye av selve filinnholdet fortsatt ligger på disken. Det som betyr mest, er hvor mye disken ble brukt etter formateringen. Hvis skanningen må gjenopprette filer etter signaturer i stedet for intakte HFS-poster, kan noen originale navn og mappestier være borte.

Én ting å passe på i Windows: Windows leser ikke HFS+ direkte, så den kan vise disken som RAW og be om å formatere den. Avbryt det. Noen gjenopprettingsverktøy på Windows kan fortsatt skanne disken, men en skanning på Mac har større sjanse for å bevare den opprinnelige mappestrukturen.

Jeg ville stoppet egengjenoppretting hvis disken:

1. klikker, skraper, summer eller fortsetter å spinne opp gjentatte ganger
  2. forsvinner fra Diskverktøy
  3. kobler fra hvert par sekunder
  4. fryser Mac-en
  5. skanner pinefullt sakte på grunn av konstante lesefeil
  6. har uerstattelige data og bare én lesbar kopi igjen

Disse symptomene hører mer til kategorien fysisk feil enn enkel sletting eller HFS-korrupsjon. Programvare kan ikke fikse skadede hoder, defekt elektronikk, fastvareproblemer eller sterkt degradert lagringsmedium. Gjentatte skanninger kan gjøre ting verre, så på det tidspunktet er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.

For en vanlig utilsiktet sletting på en frisk gammel ekstern HFS-disk ville jeg sluttet å bruke den, sjekket papirkurven og Time Machine, skannet med Disk Drill, forhåndsvist filene og gjenopprettet dem til en separat disk. Hvis disken er ustabil, lag et bilde av den først. Hvis den klikker, forsvinner eller tydelig er i ferd med å svikte, slutt å slå den på og se heller på labgjenoppretting.

https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag

Ikke prøv å «montere den på et eller annet vis» som neste mål. Å montere et skadet HFS-volum kan utløse skriving, avspilling av journal, Spotlight-indeksering eller tilfeldig macOS-oppryddingsatferd, og det er det motsatte av det du ønsker hvis katalogen allerede er skadet.

Jeg er enig i det generelle rådet om å lage et image først hvis disken er ustabil, men jeg ville vært strengere med det: hvis disken lager rare lyder, faller ut, eller leser ekstremt tregt, hopp over den vanlige skanningen i gjenopprettingsappen helt foreløpig. Lag en sektor-for-sektor-klone/et image med et verktøy laget for dårlige disker, og skann deretter kopien. Gjenopprettingsprogrammer som Disk Drill er fine for en frisk disk med HFS-korrupsjon eller slettede filer, men de må fortsatt lese disken mye. På en døende disk kan den ekstra lesingen være det som gjør at den tar helt kvelden.

En liten detalj folk glemmer med gamle eksterne Mac-disker: sjekk om problemet er kabinettet, ikke disken. Et dårlig USB-bro-kort eller en svak strømforsyning kan få en HFS-disk til å se korrupt ut når selve disken faktisk er lesbar. Hvis det er en 3,5-tommers ekstern disk, sørg for at strømadapteren er riktig. Hvis det er en uttakbar SATA-disk i et kabinett, kan testing gjennom et annet kabinett eller en annen dock endre alt. Ikke gjør dette hvis disken klikker eller er fysisk i ferd med å feile.

Og hvis du bruker Diskverktøy, bruk det først bare til å se på informasjon. Hvis det viser riktig diskstørrelse, er det et greit tegn. Hvis det viser feil størrelse, null byte, eller stadig dukker opp og forsvinner, er programvaregjenoppretting mindre sannsynlig å være den trygge veien. For filer som ikke kan erstattes, er ikke det billigste forsøket alltid det billigste utfallet.

Før du skanner noe som helst, skriv ned nøyaktig hvordan stasjonen vises i Diskverktøy: navnet på den fysiske disken, rapportert størrelse, partisjonskart og om HFS-volumet er grått, mangler eller ber om et passord. Det lille øyeblikksbildet er viktig fordi det forteller deg om du har å gjøre med et volumproblem, et tapt partisjonskart eller en disk som macOS knapt ser.

Et forbehold jeg ikke ser nevnt så ofte: hvis stasjonen var HFS±kryptert, ikke forvent at en vanlig råfilgjenoppretting skal redde dagen med mindre du kan låse den opp. Med kryptering er det nyttige gjenopprettingsmålet vanligvis den intakte krypterte volum-/containerstrukturen, ikke tilfeldige filsignaturer. Hvis passordforespørselen fortsatt vises, er det nyttig. Hvis partisjonsoppføringen er skadet, men de krypterte volumdataene fortsatt er der, blir en kloning først enda viktigere fordi reparasjonsforsøk kan gjøre den strukturen vanskeligere å gjenopprette.

Disk Drill kan være en rimelig skanner når du har en stabil kilde eller et image, men jeg ville ikke begynt å klikke på reparasjonsaktige alternativer bare fordi et verktøy tilbyr dem. Behandle hver app som skrivebeskyttet til filene er kopiert et annet sted. Og bruk en målstasjon med rikelig ekstra plass, fordi gjenopprettede filer kan komme ut duplisert, omdøpt eller sortert i rare mapper hvis HFS-katalogen er skadet. Den irriterende delen er at en vellykket skanning fortsatt kan etterlate deg med mye manuell sortering, så gjenopprett de viktigste mappene først i stedet for å prøve å gjenopprette hele disken i én stor omgang.

En stasjon som viser riktig størrelse, men har et HFS-volum som ikke kan monteres, er et helt annet tilfelle enn en stasjon som vises som 4 GB, 0 byte, eller forsvinner når du berører kabelen. I det første tilfellet kan gjenopprettingsprogramvare ha en god sjanse. I det andre tilfellet kan du kjempe med kabinettet, strømforsyningen, kontrolleren eller sviktende maskinvare før HFS i det hele tatt spiller noen rolle.

Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men det er en kjedelig detalj folk hopper over: sørg for at gjenopprettingsmålet ditt er Mac-vennlig. Hvis du gjenoppretter en haug med gamle Mac-filer til en tilfeldig exFAT-USB-pinne, kan hovedinnholdet i filene kopieres helt fint, men du kan støte på irritasjonsmomenter med pakker, tillatelser, rare filnavn, gamle app-pakker, aliaser og metadata. For bilder, PDF-er, filmer og Office-dokumenter er dette vanligvis ikke noen stor sak. For gamle Mac-prosjekter, app-mapper, musikkbiblioteker, Photos/iPhoto-biblioteker eller noe som oppfører seg som en pakke, ville jeg heller gjenopprettet til en stasjon formatert med APFS eller HFS+.

Disk Drill er greit som skanner hvis disken er stabil, men jeg ville behandlet resultatene som en bergingshaug, ikke en ren gjenoppretting. Å forhåndsvise en fil beviser bare at akkurat den filen kan leses, ikke at hele mappestrukturen er frisk. Hvis du ser både found folders og reconstructed-resultater, prøv resultatene med mappestruktur først fordi de har større sannsynlighet for å beholde navn og stier. Rekonstruerte filer er nyttige, men det er elendig å sortere 10 000 filer navngitt etter type og nummer.

Min rekkefølge ville vært: slutt å bruke stasjonen, sjekk om Diskverktøy ser riktig fysisk størrelse, lag en klone/et image hvis det finnes noen ustabilitet, og skann deretter klonen eller den fysiske disken bare hvis den oppfører seg normalt. Lagre noen viktige filer først og åpne dem fra målet før du kjører en stor gjenoppretting. Ikke anta at gjenopprettet betyr brukbar.

Det litt harde svaret er at HFS-gjenoppretting ofte handler mindre om å finne den perfekte appen og mer om å unngå et dårlig første trekk. Hvis stasjonen høres normal ut og forblir tilkoblet, er DIY-skanning rimelig. Hvis den klikker, tilbakestilles eller blir tregere jo lenger den kjører, slutt å prøve å være smart med programvare. På det tidspunktet er det tryggeste alternativet å gjøre mindre.