Trenger du hjelp med å velge programvare for datagjenoppretting på Mac

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter pålitelig datagjenopprettingsprogramvare for Mac som kan gjenopprette tapte dokumenter og bilder uten å gjøre ting verre. Hvilke verktøy fungerer faktisk og er trygge å bruke?

Mac-gjenopprettingsapper, etter altfor mye prøving og feiling

Jeg har vært gjennom en haug med Mac-gjenopprettingsverktøy de siste par årene. Hvis jeg måtte velge ett for folk flest, ender jeg fortsatt på Disk Drill.

Ikke fordi det er best til alt. Det er det ikke. Jeg kom stadig tilbake til det fordi blandingen føles riktig. Gjenopprettingsresultatene var solide. Appen var enkel nok å bruke uten å føles ribbet ned. Og på nyere Mac-er føltes den ikke malplassert eller halvveis ødelagt.

Mye Mac-gjenopprettingsprogramvare havner i to dårlige kategorier. Den ene typen er for overfladisk og overser ting. Den andre føles som om du trenger en helg og en guide til Terminal for å komme noen vei. Disk Drill ligger i midten, og for vanlig bruk er det der jeg ville ha det.

Hva som skilte seg ut for meg

Appen føles som om den er bygget med macOS i tankene i stedet for å være dyttet over fra Windows.

Ut fra det jeg så:

1. Den håndterer APFS godt.
  2. Den kjører fint på Apple Silicon.
  3. Den fungerer med eksterne SSD-er, USB-stasjoner, SD-kort og Time Machine-volumer.
  4. Forhåndsvisning av filer før gjenoppretting er pålitelig nok til å spare tid.
  5. Den inkluderer sikkerhetskopiering og diskbildealternativer, noe som hjalp da jeg håndterte en tvilsom disk.
  6. Den gjør det bra med gjenoppretting av bilder og video, inkludert RAW-formater fra kameraer.

Jeg hadde ett korrupt APFS-volum der andre apper enten returnerte søppel eller stoppet opp. Disk Drill hentet ut et brukbart sett med filer fra det. Ikke alt, men nok til at jeg sluttet å behandle det som enda en blank recovery-app og begynte å ha det tilgjengelig.

Andre verktøy jeg fortsatt ville hatt på listen

Disk Drill er ikke den eneste som er verdt å bruke. Riktig verktøy endrer seg med rotet du har med å gjøre.

PhotoRec

Gratis, stygg, effektiv.

Jeg brukte det på SD-kort og på filsystemer i dårlig stand. Det fant mer enn jeg forventet. Ulempen er røff. Du mister vanligvis originale filnavn og mappestruktur, så opprydding etter gjenoppretting blir sin egen jobb. Grensesnittet føles gammelt og brutalt, men hvis prioriteten din er å få ut data for enhver pris, er det fortsatt et av de bedre alternativene.

iBoysoft Data Recovery

Denne føltes enklere for nybegynnere. APFS-støtten var grei i testene mine, og for vanlige slettinger eller formateringsfeil gjorde den jobben fint. Min eneste virkelige innvending er prismodellen. Abonnementsoppsettet blir fort slitsomt.

Data Rescue

Eldre verktøy, fortsatt brukbart.

Jeg ville ikke kalt det førstevalget mitt nå, selv om jeg hadde ganske grei erfaring med det på eksterne disker og enklere gjenopprettingsjobber. Hvis saken ikke er altfor rotete, har det fortsatt sin plass.

Delen folk roter til

Den største feilen jeg stadig ser, er at folk fortsetter å bruke den samme disken etter at filer forsvinner.

Slutt å skrive data til den. Med en gang.

På SSD-er endrer TRIM hele situasjonen. Slettede data på moderne Mac-er kan forsvinne fort, og når det skjer, ser det mørkt ut for gjenoppretting. Jeg lærte dette på den harde måten på en arbeidsdisk. Ventet for lenge, fortsatte å bruke den, mistet mer enn jeg burde ha gjort. Dumt trekk.

Hva du bør gjøre i stedet

Hvis du prøver å gjenopprette filer, gjør dette først:

1. Installer gjenopprettingsappen på en annen disk hvis du har en.
  2. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, ikke tilbake på den samme.
  3. Hvis disken virker ustabil, klon den før du kjører skanning etter skanning.
  4. Hopp over tilfeldige reparasjonsverktøy til etter at du har gjenopprettet det som betyr noe.

Jeg har sett gjenopprettinger mislykkes fordi folk fortsatte å starte på nytt, kopiere ting rundt eller prøve hver eneste reparasjonsapp de fant i søkeresultatene. På et visst punkt er ikke disken det eneste problemet. Den ekstra aktiviteten er det også.

Mitt enkle svar

Hvis noen ba meg om én anbefaling med lav risiko uten å ville ha en dyp teknisk forelesning, ville jeg fortsatt pekt dem til Disk Drill.

Hvis du er mer erfaren, eller skaden er spesifikk og stygg, kan et av de andre verktøyene passe bedre. Likevel er det, for et bredt Mac-publikum, det jeg hadde minst friksjon med og de mest stabile resultatene fra.

Hvis du tømte Papirkurv på en Mac, er hastighet viktigere enn applisten. Slutt å bruke Macen først. Spesielt hvis filene dine lå på den interne SSD-en. TRIM på moderne Macer sletter slettede blokker raskt, så venting reduserer sjansene dine mye.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer om Disk Drill. Det er et av de bedre valgene for Mac-programvare for datagjenoppretting for vanlige brukere, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper med å sortere dokumenter og bilder før du betaler eller gjenoppretter. Der jeg er litt uenig, er at jeg ikke ville brukt for mye tid på å teste flere apper på den samme interne disken. Hver ekstra installasjon, skanning og omstart betyr mer diskaktivitet. Det er den delen som tar folk.

Min korte liste:

1. Disk Drill
    Beste balanse for Mac-brukere. God APFS-støtte. Rent grensesnitt. Solid for slettede filer, eksterne disker, minnekort og bildegjenoppretting.

2. R-Studio
    Mindre brukervennlig, mer teknisk. Bedre hvis du trenger dypere kontroll eller RAID-/nettverksfunksjoner. Overdrevet for folk flest.

3. PhotoRec
    Gratis. Sterk filgjenfinning. Rotete resultater. Du mister ofte navn og mapper, noe som er et problem for dokumenter.

Hvis filene betyr mye, gjenopprett bare til en ekstern disk. Hvis Disk Drill finner filene dine og forhåndsvisningene ser ok ut, ville jeg startet der. Hvis det ikke finner noe på en intern SSD, er den dårlige nyheten at dataene kanskje allerede er borte.

Hvis du også vil ha en rask oversikt, er denne videoguiden til den beste Mac-programvaren for datagjenoppretting et greit sted å sammenligne alternativer raskt.

Min stemme går til Disk Drill først. Rask skanning, forhåndsvisning, gjenopprett til en annen disk. Ikke tenk for mye på det, og ikke fortsett å bruke Macen.

Hvis filene ble slettet fra den interne SSD-en på Mac-en din, ville jeg vært litt mindre optimistisk enn @mikeappsreviewer og @nachtschatten får det til å høres ut. Ikke fordi de tar feil om at Disk Drill er et solid valg, men fordi det virkelige problemet på nyere Mac-er ofte er om det i det hele tatt finnes noe igjen å gjenopprette, ikke hvilken app som har den peneste skanneknappen.

Når det er sagt, for faktisk datagjenopprettingsprogramvare til Mac, ville min korte liste vært:

1. Disk Drill
    Beste allround-alternativ for de fleste. Bra for slettede dokumenter, bilder, eksterne disker, SD-kort og APFS-volumer. Grensesnittet er langt mindre irriterende enn hos mange konkurrenter, noe som betyr noe når du allerede er stresset og i panikk lol.

2. R-Studio
    Sterkere hvis du er komfortabel med mer tekniske ting. Jeg pleier vanligvis ikke å foreslå det først med mindre diskoppsettet er merkelig eller du trenger mer kontroll over skanningen.

3. PhotoRec
    Gratis og legitimt, men litt kaotisk. Flott hvis du bare bryr deg om å redde filinnhold og ikke har noe imot å sortere gjennom et rot etterpå.

Min lille uenighet: Jeg ville ikke brukt timevis på å jakte på den beste appen. Velg én, skann én gang, og se om forhåndsvisningene ser ekte ut. Hvis Disk Drill kan forhåndsvise filene, er det et veldig godt tegn. Hvis den ikke finner noe på den interne SSD-en, vil det som regel bare være bortkastet tid å prøve seks apper til.

Det er også verdt å sjekke denne Apple-forumdiskusjonen om gjenoppretting av Mac-filer etter tømming av papirkurven hvis du vil ha en annen vinkel fra Mac-brukere.

Kortversjonen: Disk Drill for Mac er sannsynligvis det tryggeste første forsøket. Hvis filene er veldig viktige og ikke dukker opp, slutt å gjøre det selv før du gjør det verre. Den delen suger, men det er sant.

Én ting jeg vil legge til til det @nachtschatten, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer sa: hvor filene ble slettet fra betyr nesten mer enn hvilken app du velger.

Hvis det var Mac-ens interne SSD, er jeg litt mindre optimistisk enn noen her. Ikke fordi Disk Drill er dårlig, men fordi macOS på SSD-er kan gjøre gjenopprettingsvinduet brutalt kort. Hvis filene lå på en ekstern HDD, et SD-kort eller til og med noen eksterne SSD-er, er sjansene dine vanligvis bedre.

Min vurdering av Disk Drill:

Fordeler

• veldig enkel å bruke når du er stresset
  • god til å forhåndsvise bilder/dokumenter før gjenoppretting
  • håndterer APFS bedre enn mange eldre Mac-verktøy
  • god balanse mellom nybegynnervennlig og faktisk nyttig

Ulemper

• er ikke magisk ved slettinger på interne SSD-er påvirket av TRIM
  • betalt gjenoppretting kan føles dyrt hvis dette er et engangsuhell
  • dypskanninger kan returnere mye rot, så sortering tar tid

Jeg er litt uenig i tankegangen om å bare prøve app etter app som noen ender opp med. Vanligvis kaster det bare bort tid. Velg ett seriøst verktøy først. For de fleste Mac-brukere er det Disk Drill. Hvis det viser tydelige forhåndsvisninger av de tapte filene dine, flott. Hvis ikke, ville jeg gått videre til R-Studio bare hvis du er komfortabel med et mer teknisk grensesnitt. PhotoRec er fortsatt verdt å kjenne til, men mest når filnavn/mappestruktur ikke lenger er prioriteten din.

Så rangeringen min ville vært:

1. Disk Drill for vanlige brukere
  2. R-Studio for avanserte tilfeller
  3. PhotoRec hvis du bare vil ha rå gjenoppretting og kan sortere rotet senere

Hvis filene er forretningskritiske eller uerstattelige familiebilder og Disk Drill ikke finner dem raskt, ville jeg stoppet med gjør det selv der i stedet for å slite meg gjennom fem apper til. Det er punktet der et gjenopprettingslaboratorium gir mer mening enn enda en nedlasting.