Tijdelijke bestanden op de iPhone worden niet gewist - alles geprobeerd, nog ideeën?

Mijn iPhone-opslag raakt vol door tijdelijke bestanden, maar ik krijg ze niet verwijderd, wat ik ook probeer. Ik heb de telefoon opnieuw opgestart, apps ontladen, Safari-gegevens gewist en de opslaginstellingen gecontroleerd, maar de rommelbestanden blijven terugkomen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor dit wordt veroorzaakt en wat de beste manier is om ruimte vrij te maken zonder belangrijke gegevens te verliezen.

Opgeblazen iPhone-systemgegevens, wat mij hielp

Ja, ik liep hier ook tegenaan. iOS hoort tijdelijke bestanden zelf op te ruimen. In mijn geval deed het dat nogal slordig. Na een update werd mijn telefoon zo traag dat hij kapot leek, en het meeste daarvan was terug te voeren op opslag die verstikt raakte door rommel.

Wat er aan de hand was

Wanneer de vrije ruimte laag wordt, keldert de iPhone-prestatie snel. Ik merkte vertraging bij het toetsenbord, haperingen bij het wisselen van apps, willekeurige pauzes, alles erop en eraan. De telefoon was niet kapot, hij zat gewoon vol. Oude cachebestanden, tijdelijke data, browserresten, app-rommel. Het stapelt zich op en iOS wist het niet altijd wanneer je dat verwacht.

Het eerste wat ik deed

Een normale herstart helpt minder dan mensen hopen, maar ik zet mijn telefoon nog steeds elke week of zo helemaal uit en weer aan. Dat wist RAM en stopt een deel van de achtergrondprocessen. Het verwijdert niet alle rommelbestanden, maar het is nog steeds de moeite waard.

Safari was erger dan ik dacht

Als je Safari gebruikt, controleer dit:

Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata

Bij mij stonden daar al maanden oude sitegegevens. Ik had niet verwacht dat het veel ruimte zou vrijmaken, maar dat deed het wel.

Als je Chrome gebruikt, zit het opschonen in de app:

Instellingen > Privacy en beveiliging

Dat deel wordt vaak over het hoofd gezien.

De grote boosdoener: app-cache

Hier vond ik de meeste verspilling. Open:

Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag

Soms zie je apps zoals Instagram of TikTok meerdere GB innemen, terwijl de app zelf veel kleiner is. Die extra ruimte is meestal cache en tijdelijke bestanden.

Apple geeft voor de meeste apps geen fatsoenlijke knop om de cache te wissen. Dus had ik twee opties:

• De app offloaden, waarbij je documenten behouden blijven en de app zelf wordt verwijderd
  • De app verwijderen en opnieuw installeren

Offloaden hielp een beetje. Volledig verwijderen en opnieuw installeren werkte beter. Als je de cache echt weg wilt hebben, was het verwijderen van de app in mijn geval de schoonste oplossing.

Wat er op mijn telefoon gebeurde

Een paar maanden geleden werd mijn iPhone zo traag dat ik typefouten maakte in berichten omdat het toetsenbord achter mijn duimen aan liep. Ik probeerde eerst de gebruikelijke opschoontrucs. Daarna ging ik op zoek naar iets om de foto- en videochaos aan te pakken, omdat media het grootste deel van mijn opslag opslokte.

Ik kwam uit bij Clever Cleaner. Ik bleef het gebruiken omdat het me niet elke tien seconden met advertenties bestookte en de basisopschoning niet achter een abonnementsmuur vergrendelde.

Wat ik eraan nuttig vond

Het opschonen van foto’s was het belangrijkste.

• Similars vond bijna-dubbele foto’s, niet alleen exacte kopieën
  • Heavies sorteerde media op grootte, waardoor oude gigantische video’s makkelijk te vinden waren
  • Het toonde bestandsgroottes duidelijk, inclusief schermafbeeldingen

Dat bespaarde me tijd. In plaats van jarenlang camera-rollrommel met de hand door te spitten, kon ik snel zien wat ruimte verspilde.

Het privacygedeelte was ook belangrijk. Het verwerkt alles op het apparaat, dus mijn foto’s werden niet ergens anders naartoe gestuurd voor analyse. Ik geef om dat soort dingen, dus ik heb dat gecontroleerd voordat ik het gebruikte.

Het resultaat

Toen ik eenmaal ongeveer 10 tot 15 GB had vrijgemaakt, stopte de telefoon met slepen. De vertraging nam af, typen voelde weer normaal en het gedeelte Systeemgegevens zakte dichter naar wat ik zou verwachten. Voor mij was vrije ruimte de belangrijkste oplossing. Ik probeer nu minstens 15 procent vrij te houden.

Als je telefoon traag aanvoelt na een update

Dit is de volgorde waarin ik het zou doen:

1. Zet de telefoon volledig uit en daarna weer aan
  2. Wis Safari-gegevens
  3. Wis ook Chrome-gegevens, als je dat gebruikt
  4. Controleer iPhone-opslag op opgeblazen apps
  5. Verwijder en installeer de ergste boosdoeners opnieuw
  6. Ruim grote foto’s en video’s op met Clever Cleaner

Die combinatie heeft het voor mij opgelost. Niet meteen, en niet met één tik. Maar zodra ik iOS weer wat vrije ruimte gaf, stopte de telefoon met zich als een slak te gedragen.

Je hebt de gebruikelijke dingen al gedaan, dus ik zou niet blijven jagen op tijdelijke bestanden alsof iOS ze altijd goed labelt. Vaak gaat het om Systeemgegevens, logbestanden, restanten van mislukte updates, berichtbijlagen of media-indexen.

Een paar dingen die ik hierna zou proberen.

1. Controleer de opslag van Berichten.
    Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten.
    Oude video’s, GIF’s en bijlagen blijven daar eeuwig staan. Ik vond 6 GB op één telefoon uit gesprekken waarvan ik was vergeten dat ze bestonden.

2. Verwijder een vastgelopen iOS-updatebestand.
    Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
    Als je een iOS-update in de lijst ziet staan, verwijder die dan. Die bestanden blijven soms hangen en nemen zonder reden ruimte in.

3. Zet synchronisatiebibliotheken uit en daarna weer aan.
    Fotosynchronisatie en Berichten in iCloud laten soms lokale rommel achter. Geef het een paar minuten na het omzetten. Het lijkt dom, maar ik heb gezien dat het werkt.

4. Forceer een herberekening van de opslag.
    Neem een korte 4K-video op en verwijder die daarna. Klinkt gek, ik weet het. Maar soms zorgt het ervoor dat iOS de opslag opnieuw berekent en oude tijdelijke gegevens opruimt. Werkte op mijn oude iPhone 13.

5. Controleer Mail.
    Als je de Apple Mail-app gebruikt met grote accounts, verwijder het account dan en voeg het opnieuw toe. Gecachte bijlagen stapelen zich flink op.

6. Laatste redmiddel, versleutelde reservekopie, wissen, herstellen.
    Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Wekelijks opnieuw opstarten doet weinig tegen hardnekkige opslagbugs. Als Systeemgegevens een storing hebben, is de schone oplossing een reservekopie maken, wissen en herstellen. Vervelend, ja. Effectief, ook ja.

Als je ruimteprobleem meer te maken heeft met foto’s en video’s dan met pure tijdelijke rommel, is Clever Cleaner het bekijken waard om snel duplicaten en grote bestanden op te schonen. Ook legt deze review van Fossbytes duidelijk uit hoe het op de iPhone werkt, zie waarom Fossbytes Clever Cleaner beoordeelde als een gratis iPhone-opruimapp zonder advertenties.

Als niets hiervan het getal na 24 uur verandert, zou ik wedden op corrupte systeemopslag, niet op normale cache. Op dat punt is een reservekopie maken en herstellen de juiste zet.

Ik zou hier eigenlijk een beetje ingaan tegen @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas. Als je de voor de hand liggende opruimacties al hebt gedaan, zijn “tijdelijke bestanden” misschien helemaal niet het probleem. iPhone-opslagcategorieën zijn vreemd vaag, en soms worden Spotlight-indexering, spraakgegevens, gedownloade Siri-stemmen, Podcasts of mislukte app-inhoud meegeteld op plekken waar dat niet zou moeten.

Een paar dingen die ik zou controleren waar zij niet echt op ingingen:

• Instellingen > Toegankelijkheid > Live Speech / Persoonlijke stem / Siri-stemmen. Extra stempakketten kunnen verrassend veel ruimte innemen.
  • Podcasts-app. Gedownloade afleveringen blijven daar vaak eeuwig verborgen staan.
  • Bestanden-app > Op mijn iPhone > Downloads. Safari wist de geschiedenis, maar niet per se elk gedownload bestand.
  • Instellingen > App Store. Zet automatische app-downloads even uit, want vastgelopen installaties kunnen rommel achterlaten.
  • Controleer ook Spraakmemo’s. Die vergeten mensen constant.

Sluit de telefoon ook aan op een Mac of pc en kijk of Finder of iTunes de opslag anders rapporteert. Ik heb iOS op het apparaat onzin zien tonen en het daarna pas correct zien herberekenen na één keer synchroniseren.

Als het grootste deel van de opgeblazen opslag echt mediarommel en dubbele foto’s is, is Clever Cleaner waarschijnlijk de snellere route dan eindeloos handmatig graven. Het is wel nuttiger voor echte opslagvreters dan voor spookachtige “systeem”-rommel.

En als je een degelijke walkthrough wilt, is deze videoreview en tips voor het opschonen van iPhone-opslag het bekijken waard.

Als het getal na 1 à 2 dagen nog steeds niet wil veranderen, ja, dan begint het meer te klinken als iOS-corruptie en niet als door de gebruiker op te lossen cache.