De opslag van mijn telefoon blijft vollopen, zelfs nadat ik apps, foto’s en downloads heb verwijderd. Het lijkt erop dat ongewenste bestanden, gegevens in de cache of verborgen systeembestanden ruimte innemen. Hoe kan ik deze veilig wissen en voorkomen dat dit opnieuw gebeurt?
Begin met je fotobibliotheek. Daar maak je meestal de meeste ruimte vrij, vooral als je jarenlang video’s, schermafbeeldingen, Live Photos en herhaalde opnamen hebt verzameld.
Hiervoor gebruikte ik Clever Cleaner. Aanvankelijk wilde ik alleen dubbele foto’s verwijderen, maar de app vond ook honderden vergelijkbare afbeeldingen, vergeten video’s, oude schermafbeeldingen en Live Photos. Het doorlopen van die groepen ging veel sneller dan de hele bibliotheek handmatig controleren. De app bevat geen advertenties, verwerkt de bibliotheek op het apparaat en de gratis versie is prima geschikt voor een normale opschoonbeurt.
De basisprocedure is:
- Installeer de app en geef deze toegang tot je fotobibliotheek.
- Ga naar Vergelijkbare foto’s en bekijk de dubbele of bijna identieke foto’s. De app adviseert welke je het beste kunt bewaren, maar je kunt elke selectie aanpassen voordat je iets verwijdert.
- Controleer Video’s, want een paar grote videofragmenten kunnen verrassend veel opslagruimte innemen.
- Bekijk ook Live Photos en Schermafbeeldingen.
- Gebruik Slim opschonen als je meerdere categorieën tegelijk wilt verwerken. Als je liever elke afbeelding zelf beoordeelt, kun je ze met Vegen één voor één doorlopen.
Wanneer je klaar bent, open je Foto’s > Recent verwijderd en maak je dit album leeg. Verwijderde foto’s blijven daar nog een tijdje staan, waardoor je iPhone die ruimte niet meteen vrijmaakt tenzij je het album leegt.
Controleer daarna Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Daar zie je welke apps de meeste ruimte gebruiken. Je kunt apps die je al maanden niet hebt gebruikt opruimen of verwijderen, offline media uit Telegram, Spotify, Netflix of YouTube verwijderen en de app Bestanden controleren op oude downloads.
Ik zou niet te veel vertrouwen op iets dat wordt aangeprezen als een complete iPhone-‘opschoner voor ongewenste bestanden’. Apple beperkt de toegang tot systeembestanden en verborgen caches, waardoor apps van derden iOS niet zo volledig kunnen opschonen als sommige beweren. In mijn geval maakte het opschonen van de fotobibliotheek een veel groter verschil dan het wissen van appcaches of het verwijderen van apps. Het duurde ongeveer 15 minuten.
Installeer niet allerlei apps voor het opschonen van ‘rommel’. De meeste hebben toch geen toegang tot iOS-systeemgegevens. Controleer bij iPhone-opslag de bijlagen in Berichten en apps die veel cachegegevens opslaan, zoals Instagram of TikTok. Door deze apps te verwijderen en opnieuw te installeren, kun je veel meer ruimte vrijmaken dan door ze op te ruimen, maar controleer eerst je inloggegevens en of er een back-up van je gegevens is gemaakt. Als Systeemgegevens ongewoon veel ruimte blijven innemen, start je de telefoon opnieuw op en installeer je eventuele beschikbare iOS-updates. Een back-up maken en het toestel volledig herstellen is het laatste redmiddel, niet de eerste stap.
Als de ruimte binnen enkele uren weer volloopt, is dat iets anders dan opslagruimte die gedurende meerdere weken langzaam voller wordt. Snel vollopen betekent meestal dat er op de achtergrond downloads of synchronisaties plaatsvinden. Controleer daarom Podcasts, Muziek, streamingapps en berichtenapps op automatische downloads. Zorg ervoor dat iCloud-foto’s is ingesteld op Optimaliseer iPhone-opslag in plaats van Download en bewaar originelen. Het wissen van Safari-websitegegevens kan ook helpen, maar houd er rekening mee dat je bij websites wordt uitgelogd. Opschoonapps voorkomen niet dat deze instellingen de telefoon opnieuw vullen.
Je zult de opslagmeter waarschijnlijk niet helemaal stabiel kunnen houden, omdat iOS tijdelijke bestanden aanmaakt tijdens updates, indexering en fotoverwerking. Het zou echter niet binnen enkele uren opnieuw meerdere gigabytes in beslag mogen nemen. Nadat je een grote hoeveelheid hebt verwijderd, start je de telefoon opnieuw op en geef je het opslagscherm even de tijd om alles opnieuw te berekenen voordat je ervan uitgaat dat er niets is veranderd.
Een plek die vaak over het hoofd wordt gezien, is de Bestanden-app. Controleer zowel ‘Op mijn iPhone’ als iCloud Drive en leeg vervolgens Bestanden > Recent verwijderd. Van bestanden in de cloud kunnen nog steeds volledige lokale kopieën ruimte innemen. Als je een item in iCloud Drive online wilt bewaren, houd je het ingedrukt en kies je ‘Download verwijderen’ in plaats van het bestand te verwijderen.
Maak nu schermafbeeldingen van Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en nogmaals nadat de ruimte weer is vrijgekomen. Let erop of ‘Documenten en gegevens’ van een app groeit of dat de toename onder Systeemgegevens valt. Dat onderscheid is belangrijk. Een groeiende app wijst op downloads, media uit berichten, kaarten of feeds in de cache. Bij Systeemgegevens gaat het waarschijnlijker om tijdelijke iOS-opslag, waar apps voor het opschonen van je telefoon geen toegang toe hebben.
Clever Cleaner kan nuttig zijn om de fotobibliotheek te controleren, zoals @nanocoder563 beschreef, maar kan geen probleem oplossen waarbij een app op de achtergrond voortdurend inhoud blijft downloaden. Ik zou eerst vaststellen welke opslagcategorie verandert. Anders wordt het opschonen een cyclus waarbij je nuttige bestanden verwijdert, terwijl de werkelijke boosdoener de opslag ongemerkt opnieuw vult.
De helft van het probleem hier is het woord ‘rommel’. Je telefoon staat niet vol met rommel. Hij staat vol met dingen die je ermee hebt ingestemd te bewaren zonder dat je het besefte.
@finn benoemde het belangrijkste punt precies goed: zoek uit welke categorie daadwerkelijk groeit voordat je iets doet. Maar iedereen blijft maar over Foto’s praten en slaat de app over die jarenlang ongemerkt gigabytes opslokt: Berichten. Als je de instelling nooit hebt gewijzigd, bewaart iOS elk tekstbericht, elke foto, elke video en elke gesproken memo die iemand je ooit heeft gestuurd, voor altijd. Ga naar Instellingen, Berichten, Bewaar berichten en wijzig Voor altijd in 1 jaar. Open ook Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, tik op Berichten en verwijder grote bijlagen en oude gesprekken. Op een telefoon die een paar jaar oud is, kan dit alleen al meer ruimte vrijmaken dan het opschonen van foto’s.
De suggestie voor Clever Cleaner hierboven is prima voor wat de app doet, en ik ben het met @blueloop5754 eens dat het zinloos is om een dozijn opschoonapps te installeren. Houd je verwachtingen wel realistisch. Een fototool sorteert foto’s. Hij doet niets met Berichten of Systeemgegevens en voorkomt niet dat de instelling je telefoon opnieuw vult. Gebruik hem als één opschoonronde, niet als dé oplossing.
Wat nog niemand heeft genoemd: streaming- en podcastapps downloaden automatisch opnieuw zodra je wifi hebt. Dus als je ‘ruimte hebt vrijgemaakt’ en die de volgende ochtend weer vol was, is dat vrijwel altijd de oorzaak en niet een of andere mysterieuze cache. Podcasts is de grootste boosdoener, omdat de app elke nieuwe aflevering van elke show die je volgt automatisch downloadt. Schakel dat uit in de instellingen van de app zelf, niet in iOS.
En een kleine ergernis die goed is om te kennen. Systeemgegevens kunnen na een grote opschoonactie soms nog een dag of twee veel ruimte innemen en daarna vanzelf afnemen zodra het indexeren is voltooid. Raak niet in paniek en herstel je telefoon hier niet om. Geef het 24 uur en start je telefoon opnieuw op voordat je ervan uitgaat dat er iets kapot is.