Telefonlagringen fylles stadig opp med søppel – hvordan stopper jeg det?

Lagringsplassen på telefonen min blir stadig full, selv etter at jeg sletter apper, bilder og nedlastinger. Det ser ut til at søppelfiler, bufrede data eller skjulte systemfiler tar opp plass. Hvordan kan jeg trygt fjerne dem og forhindre at dette skjer igjen?

Start med bildebiblioteket ditt. Det er vanligvis der du kan frigjøre mest plass, spesielt hvis du har videoer, skjermbilder, Live Photos og gjentatte bilder fra flere år liggende.

Jeg brukte Clever Cleaner til dette. Først ønsket jeg bare å fjerne dupliserte bilder, men appen fant også hundrevis av lignende bilder, glemte videoer, gamle skjermbilder og Live Photos. Det gikk mye raskere å gå gjennom disse gruppene enn å sjekke hele biblioteket manuelt. Appen er reklamefri, behandler biblioteket på enheten, og gratisversjonen fungerer ganske bra til vanlig opprydding.

Den grunnleggende fremgangsmåten er:

1. Installer appen og gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
  2. Gå til Lignende og se gjennom dupliserte eller nesten identiske bilder. Den anbefaler hvilket bilde du bør beholde, men du kan endre alle valgene før du sletter noe.
  3. Sjekk Videoer, siden noen få store klipp kan bruke overraskende mye lagringsplass.
  4. Gå også gjennom Live Photos og Skjermbilder.
  5. Bruk Smart opprydding hvis du vil håndtere flere kategorier samtidig. Hvis du foretrekker å se gjennom hvert bilde selv, kan du bruke Sveip for å gå gjennom dem ett om gangen.

Når du er ferdig, åpner du Bilder > Nylig slettet og tømmer albumet. Slettede bilder blir liggende der en stund, så iPhone-en din frigjør ikke plassen umiddelbart med mindre du tømmer albumet.

Deretter sjekker du Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Der ser du hvilke apper som bruker mest plass. Du kan avlaste eller fjerne apper du ikke har brukt på flere måneder, slette frakoblet medieinnhold fra Telegram, Spotify, Netflix eller YouTube og sjekke Filer-appen for gamle nedlastinger.

Jeg ville ikke hatt særlig stor tro på noe som markedsføres som en komplett «søppelfilrenser» for iPhone. Apple begrenser tilgangen til systemfiler og skjulte hurtigbuffere, så tredjepartsapper kan ikke rydde opp i iOS fullt ut slik enkelte av dem antyder. I mitt tilfelle utgjorde oppryddingen i bildebiblioteket en mye større forskjell enn å tømme appenes hurtigbuffere eller slette apper. Det tok omtrent 15 minutter.

Ikke installer en haug med «søppelrenser»-apper. De fleste får uansett ikke tilgang til iOS-systemdata. Under iPhone-lagring bør du sjekke vedlegg i Meldinger og apper med mye hurtigbuffer, som Instagram eller TikTok. Hvis du sletter og installerer disse appene på nytt, kan du frigjøre langt mer plass enn ved å fjerne dem uten å slette dataene, men bekreft først at du har innloggingsinformasjonen din og at dataene er sikkerhetskopiert. Hvis systemdata fortsatt tar opp uvanlig mye plass, starter du telefonen på nytt og installerer eventuelle ventende iOS-oppdateringer. Sikkerhetskopiering og full gjenoppretting er siste utvei, ikke det første du bør prøve.

Hvis lagringsplassen fylles opp igjen i løpet av noen timer, er det noe annet enn at lagringsbruken gradvis øker over flere uker. Rask gjenoppfylling skyldes vanligvis nedlastinger eller synkronisering i bakgrunnen, så sjekk Podkaster, Musikk, strømmeapper og meldingsapper for automatiske nedlastinger. Kontroller at iCloud-bilder er satt til Optimaliser iPhone-lagring i stedet for Last ned og behold originaler. Det kan også hjelpe å slette nettstedsdata i Safari, men vær forberedt på å bli logget ut av nettsteder. Renseapper hindrer ikke at disse innstillingene fyller opp telefonen igjen.

Du vil sannsynligvis ikke klare å holde lagringsmåleren helt stabil, fordi iOS oppretter midlertidige filer under oppdateringer, indeksering og bildebehandling. Den bør imidlertid ikke bruke flere gigabyte igjen i løpet av noen få timer. Når du har slettet en stor mengde data, bør du starte telefonen på nytt og gi lagringsoversikten litt tid til å beregne på nytt før du antar at ingenting har endret seg.

Et sted som ofte blir oversett, er Filer-appen. Sjekk både «På min iPhone» og iCloud Drive, og tøm deretter Filer > Nylig slettet. Filer i skyen kan fortsatt ha fullstendige lokale kopier som tar opp plass. For et element i iCloud Drive som du vil beholde på nettet, holder du fingeren på det og velger «Fjern nedlasting» i stedet for å slette filen.

Ta skjermbilder av Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring nå og igjen etter at plassen kommer tilbake. Legg merke til om «Dokumenter og data» for en app vokser, eller om økningen vises under Systemdata. Dette skillet er viktig. Hvis en app vokser, tyder det på nedlastinger, medier i meldinger, kart eller hurtigbufrede innholdsstrømmer. Systemdata er mer sannsynlig midlertidig iOS-lagring, og gjentatt installering av oppryddingsapper vil ikke få tilgang til dette.

Clever Cleaner kan være nyttig for å gå gjennom bildebiblioteket, slik @nanocoder563 beskrev, men den kan ikke rette opp en bakgrunnsapp som fortsetter å laste ned innhold. Jeg ville først ha funnet ut hvilken lagringskategori som endrer seg. Ellers blir oppryddingen en syklus der du sletter nyttige filer mens den egentlige synderen i det stille fyller opp plassen igjen.

Halve problemet her er ordet «søppel». Telefonen din er ikke full av søppel. Den er full av ting du har godtatt å beholde uten å være klar over det.

@finn traff spikeren på hodet: @Finn ut hvilken kategori som faktisk vokser før du gjør noe som helst. Men alle kretser rundt Bilder og hopper over den ene som i det stille sluker gigabyte i årevis, nemlig Meldinger. Hvis du aldri har endret innstillingen, beholder iOS alle tekstmeldinger, bilder, videoer og talemeldinger noen noensinne har sendt deg, for alltid. Gå til Innstillinger, Meldinger, Behold meldinger, og bytt fra For alltid til 1 år. Åpne også Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring, trykk på Meldinger, og fjern store vedlegg og gamle samtaler. På en telefon som er noen år gammel, kan dette alene frigjøre mer plass enn en bilderydding.

Forslaget om Clever Cleaner ovenfor er greit til det den er laget for, og jeg er enig med @blueloop5754 i at det er meningsløst å stable et dusin ryddeapper oppå hverandre. Bare ha realistiske forventninger. Et bildeverktøy sorterer bilder. Det rører ikke Meldinger, det rører ikke Systemdata, og det stopper ikke innstillingen som fyller opp telefonen igjen. Bruk det til én gjennomgang, ikke som selve løsningen.

Det ingen har nevnt: Strømme- og podkastapper laster automatisk ned på nytt så snart du har wifi. Hvis du «frigjorde plass» og den var borte igjen neste morgen, er dette nesten alltid årsaken, ikke en eller annen mystisk hurtigbuffer. Podkaster er verstingen fordi appen automatisk laster ned hver nye episode av alle programmene du følger. Slå av dette i appens egne innstillinger, ikke i iOS.

Og en liten irritasjon det er verdt å kjenne til: Systemdata kan noen ganger forbli svært stor i en dag eller to etter en omfattende opprydding, før den reduseres av seg selv når indekseringen er ferdig. Ikke få panikk og begynn å gjenopprette telefonen på grunn av det. Vent i 24 timer og start telefonen på nytt før du antar at noe er galt.