Mitt telefonminne blir fullt hela tiden, även efter att jag har tagit bort appar, foton och nedladdningar. Det verkar som om skräpfiler, cachade data eller dolda systemfiler tar upp utrymme. Hur kan jag rensa bort dem på ett säkert sätt och förhindra att detta händer igen?
Börja med ditt bildbibliotek. Det är vanligtvis där du kan frigöra mest utrymme, särskilt om du har flera års videor, skärmbilder, Live Photos och upprepade bilder liggande.
Jag använde Clever Cleaner för detta. Till en början ville jag bara ta bort dubbletter, men appen hittade även hundratals liknande bilder, bortglömda videor, gamla skärmbilder och Live Photos. Det gick mycket snabbare att gå igenom dessa grupper än att kontrollera hela biblioteket manuellt. Appen är reklamfri, bearbetar biblioteket på enheten och gratisversionen fungerar ganska bra för vanlig rensning.
Grundprocessen är:
- Installera appen och ge den åtkomst till ditt bildbibliotek.
- Gå till Liknande och granska dubbletter eller nästan identiska bilder. Appen rekommenderar vilken du bör behålla, men du kan ändra varje val innan du raderar något.
- Kontrollera Videor, eftersom några få stora klipp kan ta upp förvånansvärt mycket lagringsutrymme.
- Gå även igenom Live Photos och Skärmbilder.
- Använd Smart rensning om du vill hantera flera kategorier samtidigt. Om du föredrar att granska varje bild själv kan du med Svep gå igenom dem en i taget.
När du är klar öppnar du Bilder > Senast raderade och tömmer albumet. Raderade bilder ligger kvar där ett tag, så din iPhone frigör inte utrymmet omedelbart om du inte tömmer albumet.
Kontrollera sedan Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Där visas vilka appar som använder mest utrymme. Du kan avlasta eller ta bort appar som du inte har använt på flera månader, radera offlinemedier från Telegram, Spotify, Netflix eller YouTube och kontrollera appen Filer efter gamla hämtningar.
Jag skulle inte sätta särskilt stor tilltro till något som marknadsförs som en komplett ”skräpfilsrensare” för iPhone. Apple begränsar åtkomsten till systemfiler och dolda cacheminnen, så appar från tredje part kan inte rensa iOS fullständigt på det sätt som vissa av dem antyder. I mitt fall gjorde rensningen av bildbiblioteket mycket större skillnad än att tömma appars cacheminnen eller radera appar. Det tog cirka 15 minuter.
Installera inte en massa appar för ”skräprensning”. De flesta kan ändå inte komma åt iOS-systemdata. Under iPhone-lagring bör du kontrollera bilagor i Meddelanden och appar med stora cacheminnen, som Instagram eller TikTok. Att radera och installera om dessa appar kan frigöra betydligt mer utrymme än att avlasta dem, men kontrollera först dina inloggningsuppgifter och att dina data är säkerhetskopierade. Om systemdata fortfarande är ovanligt stora startar du om telefonen och installerar eventuella väntande iOS-uppdateringar. En säkerhetskopiering och fullständig återställning är den sista utvägen, inte det första steget.
Om utrymmet fylls igen inom några timmar är det annorlunda än om lagringsanvändningen långsamt ökar under flera veckor. Snabb återfyllning beror vanligtvis på nedladdningar eller synkronisering i bakgrunden, så kontrollera automatiska nedladdningar i Podcaster, Musik, strömningsappar och meddelandeappar. Se till att iCloud-bilder är inställt på Optimera iPhone-lagring i stället för Hämta och behåll original. Det kan också hjälpa att rensa webbplatsdata i Safari, men räkna med att bli utloggad från webbplatser. Rensningsappar hindrar inte någon av dessa inställningar från att fylla telefonen igen.
Du kommer förmodligen inte att kunna hålla lagringsmätaren helt oförändrad, eftersom iOS skapar tillfälliga filer under uppdateringar, indexering och bildbehandling. Den bör dock inte förbruka flera gigabyte igen inom några timmar. När du har raderat en stor mängd bör du starta om telefonen och ge lagringsskärmen lite tid att räkna om innan du antar att inget har förändrats.
Ett ställe som ofta förbises är appen Filer. Kontrollera både ”På min iPhone” och iCloud Drive och töm sedan Filer > Senast raderade. Molnfiler kan fortfarande ha fullständiga lokala kopior som tar upp utrymme. För ett objekt på iCloud Drive som du vill behålla online håller du ned det och väljer ”Ta bort hämtning” i stället för att radera filen.
Ta skärmbilder av Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring nu och igen när utrymmet har återställts. Var uppmärksam på om en apps ”Dokument och data” växer eller om ökningen sker under Systemdata. Den skillnaden är viktig. Om en app växer tyder det på hämtningar, mediefiler i meddelanden, kartor eller cachelagrade flöden. Systemdata är mer sannolikt tillfällig iOS-lagring, och upprepade installationer av rensningsappar kommer inte åt den.
Clever Cleaner kan vara användbar för att granska bildbiblioteket, som @nanocoder563 beskrev, men den kan inte åtgärda en app som fortsätter att hämta innehåll i bakgrunden. Jag skulle först identifiera vilken lagringskategori som förändras. Annars blir rensningen en återkommande cykel där du raderar användbara filer medan den verkliga orsaken obemärkt fyller utrymmet igen.
Halva problemet här är ordet ”skräp”. Din telefon är inte full av skräp. Den är full av saker som du har gått med på att behålla utan att inse det.
@finn satte fingret på det viktiga: ta reda på vilken kategori som faktiskt växer innan du gör något. Men alla pratar om Bilder och missar den kategori som i tysthet slukar gigabyte i åratal, nämligen Meddelanden. Om du aldrig har ändrat inställningen sparar iOS vartenda sms, foto, videoklipp och röstmeddelande som någon någonsin har skickat till dig, för alltid. Gå till Inställningar, Meddelanden, Behåll meddelanden och ändra från För alltid till 1 år. Öppna även Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring, tryck på Meddelanden och rensa stora bilagor och gamla konversationer. På en telefon som är några år gammal kan bara detta frigöra mer utrymme än en bildrensning.
Förslaget om Clever Cleaner ovan är helt okej för det som appen gör, och jag håller med @blueloop5754 om att det är meningslöst att installera ett dussin rensningsappar. Ha bara realistiska förväntningar. Ett bildverktyg sorterar bilder. Det påverkar inte Meddelanden, det påverkar inte Systemdata och det stoppar inte inställningen som fyller telefonen igen. Använd det för en enstaka genomgång, inte som lösningen.
Det som ingen har nämnt är att streaming- och podcastappar automatiskt laddar ned innehåll igen så fort du har wifi. Om du ”frigjorde utrymme” och det var fullt igen nästa morgon är det nästan alltid orsaken, inte någon mystisk cache. Podcaster är värst eftersom appen automatiskt laddar ned varje nytt avsnitt av alla program du följer. Stäng av det i appens egna inställningar, inte i iOS.
Och ett litet irritationsmoment som är bra att känna till: Systemdata kan ibland ligga kvar på en hög nivå i en eller två dagar efter en större rensning och sedan minska av sig självt när indexeringen är klar. Få inte panik och börja återställa telefonen på grund av det. Vänta i 24 timmar och starta om telefonen innan du antar att något är trasigt.