Telefonens lagerplads bliver ved med at blive fyldt op med junkfiler – hvordan stopper jeg det?

Min telefons lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg har slettet apps, billeder og downloads. Det ser ud til, at uønskede filer, cachelagrede data eller skjulte systemfiler optager plads. Hvordan kan jeg rydde dem sikkert og forhindre, at det sker igen?

Start med dit fotobibliotek. Det er som regel dér, du kan frigøre mest plads, især hvis du har flere års videoer, skærmbilleder, Live Photos og gentagne billeder liggende.

Jeg brugte Clever Cleaner til dette. Til at begynde med ville jeg kun fjerne dublerede billeder, men appen fandt også hundredvis af lignende billeder, glemte videoer, gamle skærmbilleder og Live Photos. Det var meget hurtigere at gennemgå disse grupper end at kontrollere hele biblioteket manuelt. Appen er reklamefri, behandler biblioteket på enheden, og gratisversionen klarer almindelig oprydning ganske godt.

Den grundlæggende fremgangsmåde er:

1. Installer appen, og giv den adgang til dit fotobibliotek.
  2. Gå til Lignende, og gennemgå de dublerede eller næsten identiske billeder. Den anbefaler, hvilket billede du bør beholde, men du kan ændre alle valg, før du sletter noget.
  3. Tjek Videoer, da nogle få store videoklip kan optage overraskende meget lagerplads.
  4. Gennemgå også Live Photos og Skærmbilleder.
  5. Brug Smart oprydning, hvis du vil håndtere flere kategorier på én gang. Hvis du foretrækker selv at gennemgå hvert billede, kan du med Swipe behandle dem ét ad gangen.

Når du er færdig, skal du åbne Fotos > Slettet for nylig og tømme albummet. Slettede billeder bliver liggende der i et stykke tid, så din iPhone frigør ikke pladsen med det samme, medmindre du rydder albummet.

Tjek derefter Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Her kan du se, hvilke apps der bruger mest plads. Du kan fjerne apps, du ikke har brugt i flere måneder, midlertidigt eller permanent, slette offlineindhold fra Telegram, Spotify, Netflix eller YouTube og tjekke appen Arkiver for gamle downloads.

Jeg ville ikke have særlig stor tillid til noget, der markedsføres som en komplet oprydder af uønskede filer på iPhone. Apple begrænser adgangen til systemfiler og skjulte cachelagre, så tredjepartsapps kan ikke rydde helt op i iOS, sådan som nogle af dem antyder. I mit tilfælde gjorde oprydningen i fotobiblioteket en langt større forskel end at rydde app-cachelagre eller slette apps. Det tog omkring 15 minutter.

Installér ikke en masse apps til »oprydning af skrammel«. De fleste kan alligevel ikke få adgang til iOS-systemdata. Under iPhone-lagring kan du kontrollere vedhæftede filer i Beskeder og apps med stor cache som Instagram eller TikTok. Hvis du sletter og geninstallerer disse apps, kan det frigøre langt mere plads end at fjerne dem midlertidigt, men kontrollér først dine loginoplysninger, og at dine data er sikkerhedskopieret. Hvis Systemdata fortsat fylder usædvanligt meget, skal du genstarte telefonen og installere eventuelle ventende iOS-opdateringer. En sikkerhedskopiering og fuld gendannelse er sidste udvej, ikke det første skridt.

Hvis den ledige plads forsvinder igen i løbet af få timer, er det noget andet end lagerplads, der gradvist bliver fyldt op over flere uger. Hurtig genopfyldning skyldes normalt downloads eller synkronisering i baggrunden, så tjek Podcasts, Musik, streamingapps og beskedapps for automatiske downloads. Sørg for, at iCloud-fotos er indstillet til Optimer iPhone-lagring i stedet for Hent og behold originaler. Det kan også hjælpe at rydde Safaris webstedsdata, men vær forberedt på at blive logget ud af websteder. Oprydningsapps forhindrer ikke nogen af disse indstillinger i at fylde telefonen op igen.

Du vil sandsynligvis ikke kunne holde lagerindikatoren helt uændret, fordi iOS opretter midlertidige filer under opdateringer, indeksering og behandling af billeder. Den bør dog ikke bruge flere gigabyte igen inden for få timer. Når du har slettet en stor mængde, skal du genstarte telefonen og give lagerskærmen lidt tid til at genberegne, før du konkluderer, at intet har ændret sig.

Et sted, der ofte overses, er appen Arkiver. Tjek både “På min iPhone” og iCloud Drive, og tøm derefter Arkiver > Slettet for nylig. Filer i skyen kan stadig have komplette lokale kopier, der optager plads. For et emne i iCloud Drive, som du vil beholde online, skal du trykke længe på det og vælge “Fjern download” i stedet for at slette filen.

Tag skærmbilleder af Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring nu og igen, når pladsen er kommet tilbage. Vær opmærksom på, om en apps “Dokumenter og data” vokser, eller om stigningen sker under Systemdata. Den forskel er vigtig. En voksende app peger på downloads, mediefiler i beskeder, kort eller cachelagrede feeds. Systemdata er mere sandsynligt midlertidig iOS-lagring, som gentagen installation af oprydningsapps ikke kan få adgang til.

Clever Cleaner kan være nyttig til at gennemgå fotobiblioteket, som @nanocoder563 beskrev, men den kan ikke løse problemet med en app i baggrunden, der bliver ved med at downloade indhold. Jeg ville først finde ud af, hvilken lagerkategori der ændrer sig. Ellers bliver oprydningen til en cyklus, hvor du sletter nyttige filer, mens den egentlige synder stille og roligt fylder pladsen igen.

Halvdelen af problemet her er ordet ‘skrammel’. Din telefon er ikke fuld af skrammel. Den er fuld af ting, du har accepteret at gemme uden at være klar over det.

@finn ramte det vigtigste: Find ud af, hvilken kategori der faktisk vokser, før du gør noget. Men alle kredser om Fotos og overser den app, der stille og roligt sluger gigabyte i årevis, nemlig Beskeder. Hvis du aldrig har ændret indstillingen, gemmer iOS for evigt alle beskeder, billeder, videoer og stemmenotater, som nogen nogensinde har sendt dig. Gå til Indstillinger, Beskeder, Behold beskeder, og skift fra For evigt til 1 år. Åbn også Indstillinger, Generelt, iPhone-lagringsplads, tryk på Beskeder, og fjern Store bilag og gamle samtaler. På en telefon, der er et par år gammel, kan dette alene frigøre mere plads end en billedoprydning.

Forslaget om Clever Cleaner ovenfor er fint til det, appen kan, og jeg er enig med @blueloop5754 i, at det er meningsløst at installere et dusin oprydningsapps. Hav bare realistiske forventninger. Et billedværktøj sorterer billeder. Det rører ikke Beskeder, det rører ikke Systemdata, og det stopper ikke den indstilling, der fylder din telefon op igen. Brug det til én gennemgang, ikke som løsningen.

Det, ingen har nævnt, er, at streaming- og podcastapps automatisk downloader igen, så snart du har wi-fi. Hvis du har ‘frigjort plads’, og den var fyldt op igen næste morgen, er det næsten altid årsagen og ikke en mystisk cache. Podcasts er den værste synder, fordi appen automatisk downloader hvert nyt afsnit af alle de programmer, du følger. Slå det fra i appens egne indstillinger, ikke i iOS.

Og en mindre irritation, som er værd at kende til: Systemdata kan nogle gange fylde meget i en dag eller to efter en større oprydning og derefter falde af sig selv, når indekseringen er færdig. Gå ikke i panik, og begynd ikke at gendanne din telefon på grund af det. Giv den 24 timer og en genstart, før du antager, at noget er gået i stykker.