Lagringen på iPhonen min fylles opp raskt, og jeg innså nettopp at mange av bildene mine ble lagret som Live Photos. Jeg prøver å slette Live Photos på iPhonen min eller gjøre dem om til vanlige bilder uten å miste øyeblikkene jeg vil beholde. Jeg trenger hjelp til å finne den enkleste måten å fjerne dem på og frigjøre lagringsplass.
Jeg støtte på det samme rotet på iPhone-en min. Live Photos virker harmløse i starten, så går det to eller tre år og lagringen din begynner å miste plass. Hver av dem er et bilde pluss et kort videoklipp, så størrelsen øker raskere enn jeg forventet.
Hvis du sletter dem helt
Denne delen er enkel.
Gå til Bilder > Medietyper > Live Photos. Trykk på Velg. Velg dem du vil bli kvitt, og slett dem. Etterpå åpner du Nylig slettet og fjerner dem der også. Hvis du hopper over det trinnet, beholder iOS dem i opptil 30 dager, så lagringstallet ditt går ikke ned med en gang.
En ting jeg lærte på den harde måten: hvis du sletter et Live Photo før du lagrer en stillversjon, mister du hele elementet. Bevegelsesdelen forsvinner, og bildet forsvinner med den.
Hvis du vil beholde bildet, men bli kvitt Live-delen
Dette var det jeg prøvde å gjøre.
Målet er å gjøre Live Photos om til vanlige stillbilder, og deretter fjerne de originale Live-versjonene. Apple lar deg gjøre dette, men så snart du har mer enn et lite antall, blir det fort irriterende. Du dupliserer hvert bilde som et stillbilde, og går så tilbake og sletter Live-versjonen selv. Det fungerer. Det føles også som unødvendig pirkearbeid.
Hva som gjorde det enklere for meg
Jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner, mest fordi biblioteket mitt var for stort til manuell opprydding.
Det finnes en Lives-seksjon i appen, og den samler alle Live Photos på ett sted. Ingen graving gjennom album. Ingen rar manuell filtrering. Jeg så alt samlet, sorterte så etter dato eller filstørrelse, valgte noen få, og tok senere en stor batch.
Det jeg likte best var lagringsestimatet før jeg gjorde noe som helst. Jeg kunne først se hvor mye plass jeg ville få tilbake. Da jeg startet konverteringen, laget den stillkopier, og spurte deretter hva jeg ville gjøre med de originale Live-versjonene. Beholde dem foreløpig. Flytte dem til appens papirkurv. Slette dem. Ditt valg.
Jeg likte å ha den ekstra pausen før jeg fjernet noe. Det føltes tryggere, spesielt siden jeg ikke ville oppdage senere at jeg hadde slettet feil sett.
Det viste seg også å være nyttig for annen opprydding
Jeg lot appen bli installert av grunner utover Live Photos.
Etter at jeg var ferdig med dem, begynte jeg å se rundt i de andre seksjonene:
- Similars fant duplikatbilder og nesten-duplikater som Bilder-appen min hadde ignorert
- Heavies viste meg de største videoene i biblioteket mitt, og noen av dem var enorme uten noen god grunn
- Screenshots samlet alle skjermbildene mine på ett sted så jeg kunne rydde dem bort raskt
- Swipe lot meg gå bilde for bilde og beholde eller slette ting uten mye friksjon
For meg kom ikke den største lagringsgevinsten engang fra Live Photos. Similars og Heavies gjorde mer, på en god måte.
Hva jeg ville gjort hvis jeg var deg
Hvis du bare har noen få Live Photos, bruk Apples innebygde verktøy og håndter det manuelt. Det er ikke noe poeng i å legge til en app til.
Hvis biblioteket ditt er fullt av hundrevis eller tusenvis av dem, ville jeg brukt Clever Cleaner. Lives-seksjonen er laget for akkurat denne typen opprydding. Den gjør Live Photos om til stillbilder i store mengder, hjelper deg med å beholde bildet, og kutter en lang, kjedelig opprydding ned til noen få minutter.
Jeg ville vært litt mer selektiv enn @mikeappsreviewer her. Å slette alle Live Photos går raskt, men det er ikke alltid den beste lagringsgevinsten. Mange Live Photos er bare noen få MB hver. Store 4K-videoer bruker vanligvis mye mer plass.
Det jeg ville gjort først:
- Sjekk Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
- Se om Bilder faktisk er problemet.
- Inne i Bilder, sorter ut Live Photos du ikke bryr deg om, spesielt gamle kvitteringer, uklare kjæledyrbilder, lommebilder og slikt.
Hvis du vil beholde bildet, rediger Live Photo og sett et nøkkelbilde først. Det hjelper deg med å beholde det beste bildet før du fjerner noe. Jeg synes folk hopper over dette steget altfor ofte.
Hvis iCloud-bilder også er på med Optimaliser iPhone-lagring, vil sletting av Live Photos fra telefonen også slette dem fra iCloud. Viktig detalj.
Hvis du har et enormt bibliotek, er Clever Cleaner verdt å se på fordi den grupperer Live Photos sammen og gjør opprydding i batch raskere. Jeg ville fortsatt gått gjennom dem manuelt før sletting. Masseopprydding er fint helt til du sletter noe du ville beholde.
Hvis du vil ha en gjennomgang, dekker denne videoen om å slette Live Photos og frigjøre iPhone-lagring prosessen ganske bra.
Kort versjon: beskjær Live Photos, men sjekk videoer først. Det er vanligvis der den store plassbruken ligger.
Jeg vil faktisk si meg litt uenig med @mikeappsreviewer og @hoshikuzu på ett punkt: å konvertere hvert eneste Live Photo til et stillbilde er ikke alltid verdt tiden. Hvis lagringsplassen din virkelig sliter, er den største gevinsten ofte å endre hvordan telefonen lagrer nye bilder, så problemet slutter å vokse.
Gå til Kamera og trykk på Live-ikonet før du tar bilde, eller la det være av hvis du ikke bruker det. Ellers rydder du opp i 500 bilder, og neste uke har du tatt 40 nye ved et uhell. Har vært der.
Før du sletter noe, bør du også sjekke om disse Live Photos er knyttet til delte album, Minner eller bakgrunnsbilder du bryr deg om. iPhone kan være irriterende snikete når det gjelder å få deg til å savne noe senere.
Hvis du vil beholde det beste bildet fra et Live Photo, eksporter det til Filer først eller lagre det ut før du gjør masseendringer. Da får du en sikkerhetskopi utenfor Bilder. Litt kjedelig råd, men det reddet meg en gang.
For store bildebiblioteker gir Clever Cleaner mer mening enn å kjempe mot Bilder-appen ett bilde om gangen. Jeg ville ikke brukt det blindt, men for å gå gjennom Live Photos i partier er det mye mindre irriterende.
Også verdt å lese hvis du leter etter enkle måter å frigjøre lagringsplass på iPhone og rydde opp i bildebiblioteket ditt.
Min ærlige mening: beskjær Live Photos, ja. Men slutt å lage nye først, ellers tørker du bare opp mens vasken fortsatt renner over.