Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og Fotos optager det meste af pladsen. Jeg har slettet nogle billeder, men fotodataene fylder stadig usædvanligt meget. Hvad er den sikreste måde at frigøre lagerplads, som bruges af fotos på min iPhone, uden at miste vigtige billeder?
Den hurtigste måde at frigøre lagerplads på en iPhone er som regel at rydde op i fotobiblioteket. Det gjorde en langt større forskel for mig end at rode med tilfældige lagerindstillinger, efter advarslen ”iPhone-lagringsplads næsten fuld” dukkede op.
Start med identiske og lignende billeder. Seriebilleder, redigerede kopier og billeder, der er blevet delt frem og tilbage, kan efterlade flere versioner af stort set det samme billede. Videoer bør være det næste, da nogle få lange optagelser eller 4K-optagelser kan optage flere gigabyte. Derefter kan du gennemgå Live Photos, du ikke længere har brug for, og rydde op i gamle skærmbilleder.
Det kan tage flere timer at sortere alt dette manuelt, så jeg brugte Clever Cleaner. Den scanner fotobiblioteket og opdeler identiske og lignende billeder, identiske videoer, Live Photos, skærmbilleder og store filer i kategorier, du kan gennemgå.
Der er også et værktøj til Komprimering af billeder og skærmbilleder, som du vil beholde uden at gemme dem i fuld størrelse. Smart oprydning håndterer flere kategorier på én gang, mens tilstanden Swipe lader dig træffe beslutningen ét billede ad gangen. Swipe-tilstanden er fortsat ubegrænset. Appen er gratis at bruge, indeholder ingen reklamer og kræver ikke et abonnement for at komme i gang, selvom nogle oprydningsfunktioner nu har en forholdsvis generøs daglig grænse for nye brugere.
En praktisk rækkefølge er:
- Scan fotobiblioteket med Clever Cleaner.
- Gennemgå og fjern identiske eller lignende billeder.
- Gennemgå store videoer og identiske videoer.
- Slet uønskede Live Photos, eller komprimer dem, du vil beholde.
- Ryd op i skærmbilleder, du ikke længere har brug for.
- Komprimer billeder eller skærmbilleder, der ikke behøver at blive gemt i fuld størrelse.
- Åbn Fotos, og tøm albummet Slettet for nylig. Ellers bliver lagerpladsen ikke frigjort med det samme.
Hvis du bruger iCloud-fotos, skal du slå Optimer iPhone-lagring til under Indstillinger > Fotos. Originalerne i fuld opløsning forbliver i iCloud, mens mindre versioner bliver på telefonen. Det kan frigøre overraskende meget lokal lagerplads, uden at du behøver at slette dine billeder.
Identiske billeder, store videoer, Live Photos og glemte skærmbilleder er som regel der, hvor det meste af den spildte lagerplads gemmer sig. Når der først er ryddet op i dem, er det meget nemmere at holde styr på biblioteket.
Hvis iCloud-fotos er slået til, slettes et billede også fra iCloud og dine andre synkroniserede Apple-enheder, når du sletter det fra din iPhone. Før du bruger et oprydningsværktøj, skal du kopiere vigtige originaler til en computer eller en separat cloudtjeneste og derefter aktivere Optimer iPhone-lagring. Hvis du sletter filer, skal du tømme Slettet for nylig og give lagringsoversigten lidt tid til at genberegne.
En oprydningsapp løser ikke et lagringstal for Fotos, der sidder fast under genberegningen. Når du har tømt Slettet for nylig, skal du lade din iPhone oplade på Wi‑Fi et stykke tid, derefter genstarte den og tjekke Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring igen. Hvis tallet stadig ikke falder, skal du kontrollere, at iCloud-fotos er færdig med at synkronisere, før du ændrer indstillinger eller sletter mere, da begrænset lagringsplads kan forsinke både synkronisering og oprydning.
Hvis telefonen næsten ikke har nogen ledig plads tilbage, har Fotos muligvis ikke nok arbejdsplads til at afslutte synkronisering, indeksering eller fjernelse af slettede filer. Frigør først noget midlertidig plads uden for Fotos. Slet downloadet indhold fra Netflix eller Spotify, fjern store filer fra Overførsler, eller fjern en ubrugt spils appdata under Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Selv et par gigabyte ekstra plads kan få oprydningen i gang igen.
Tøm derefter Slettet for nylig, og lad telefonen være låst, tilsluttet en oplader og forbundet til Wi-Fi. Som @mystic_cache711 sagde, kan det tage tid at genberegne lagerforbruget. Hvis du bliver ved med at slette flere billeder, mens synkroniseringen er gået i stå, kan det gøre det sværere at se, hvad der rent faktisk er blevet fjernet.
Vær forsigtig med kontakten til iCloud-fotos. Hvis Optimer iPhone-lagring er aktiveret, reduceres det lokale lagerforbrug muligvis gradvist i stedet for med det samme. Vælg ikke “Download fotos og videoer” på en næsten fuld telefon, da det kan forsøge at hente originalerne i fuld opløsning tilbage til enheden og gøre situationen værre.
En oprydningsapp som Clever Cleaner kan hjælpe med at finde åbenlyse dubletter eller meget store videoer, men den kan ikke rydde systemgenererede Fotos-cachefiler direkte. Jeg ville først frigøre arbejdsplads andre steder, kontrollere, at vigtige billeder er sikkerhedskopieret, og lade iOS afslutte sin egen oprydning, før jeg installerede endnu en app. Hvis Fotos’ lagerforbrug stadig er forkert efter en dag eller to, er en sikkerhedskopi på en computer efterfulgt af en gendannelse af iPhone den mere omfattende mulighed, men det bør være sidste udvej frem for den første løsning.
Komprimering af fotos for at spare plads kan ikke gøres om. Når Clever Cleaner eller et andet værktøj først har reduceret filen, og du har slettet originalen, kan du ikke få kvaliteten tilbage. Derfor ville jeg kun gøre det med skærmbilleder og ligegyldige filer, ikke med fotos, du faktisk holder af. Værktøjet er fint til hurtigt at finde dubletter og meget store videoer, det er jeg enig i. Men her er det, ingen har nævnt: En stor del af tallet under ‘Fotos’ er ofte slet ikke dine billeder, men cache og miniaturebilleder, der er samlet under Systemdata. Det kan intet oprydningsværktøj gøre noget ved. Hvis du kun har få billeder, men de optager enormt meget lagerplads, skyldes det som regel en fastlåst synkronisering eller en oppustet cache, og @quantumwolfs råd om at genstarte og vente vil hjælpe mere end en større sletterunde.