Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og billeder optager det meste af pladsen. Hvad er den bedste måde at komprimere billeder på en iPhone uden at reducere billedkvaliteten mærkbart?
Den bedste metode afhænger af, hvad du forsøger at opnå.
Hvis du vil have en mindre fil, som du kan sende via e-mail, uploade eller sende i en beskedapp, er iPhones indbyggede værktøjer normalt tilstrækkelige. Du behøver ikke en anden app til et par billeder.
- Vælg billedet i Fotos, og tryk på Del.
- Vælg Gem i Arkiver, vælg en placering, og tryk på Gem.
- Åbn Arkiver, og find det gemte billede.
- Tryk og hold på det, og vælg derefter Hurtige handlinger > Konverter billede.
- Vælg JPEG, og vælg Lille, Mellem eller Stor.
Det opretter en separat, mindre kopi, som du kan dele, mens originalen forbliver uændret.
At frigøre lagerplads er et andet problem. Det bliver hurtigt trættende at konvertere billeder enkeltvis, hvis dit bibliotek indeholder tusindvis af billeder. Til det er noget som Clever Cleaner mere praktisk. Den kan komprimere billeder i grupper og hjælpe med at finde identiske eller lignende billeder, store videoer, gamle skærmbilleder og Live Photos, du ikke har brug for. Jeg fik frigjort overraskende meget plads på denne måde uden manuelt at gennemgå hele mit bibliotek.
Grundlæggende bør du bruge Arkiver > Konverter billede, når du blot har brug for en mindre fil til deling. Hvis det egentlige mål er at frigøre lagerplads på din iPhone, giver en dedikeret oprydnings- eller komprimeringsapp mere mening.
Komprimér ikke hele dit bibliotek på én gang, og slet ikke originalerne, før du har kontrolleret, at alt er sikkerhedskopieret, og at de komprimerede kopier stadig har den ønskede kvalitet og de ønskede metadata.
Med hensyn til lagerplads ville jeg prøve Apples indstilling ”Optimer iPhone-lagring”, før du komprimerer noget igen. Når iCloud-fotos er aktiveret, opbevares filerne i fuld opløsning i iCloud, mens mindre versioner forbliver på telefonen, og originalerne downloades efter behov. Ulempen er, at du skal have nok lagerplads i iCloud, og at adgang til originalerne kan kræve en internetforbindelse.
@omegaexplorerhqs metode med Arkiver er fin til lejlighedsvis deling, men den opretter endnu en kopi, så den kan midlertidigt bruge mere plads i stedet for mindre. Har du et stort bibliotek, bør du starte med at fjerne store videoer, dubletter, skærmbilleder og uønskede Live Photos. Clever Cleaner kan muligvis gøre sorteringen hurtigere, men gennemgå programmets valg omhyggeligt i stedet for at godkende en massesletning.
Et bibliotek, der allerede er fotograferet i HEIF, er anderledes end et, der er fyldt med ældre JPEG-filer: Genkomprimering af HEIF-fotos sparer muligvis mindre plads end forventet og kan samtidig tilføje synlige billedfejl. Jeg ville beholde Optimer iPhone-lagring, som @falcon6612 foreslog, og derefter indstille Kamera > Formater > Høj effektivitet til fremtidige billeder. Det reducerer ikke størrelsen på eksisterende filer, men det forhindrer problemet i at vokse. Hvis du har brug for mere plads med det samme, bør du normalt se på videoer og Live Photos før almindelige fotos.
Fotos er sjældent den egentlige synder. Ni ud af ti gange er det videoer, og et enkelt 4K-klip kan fylde mere end hundredvis af billeder. Så før nogen begynder at komprimere hele deres fotobibliotek igen, bør de åbne Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og rent faktisk se på fordelingen. Hvis det er videoer, der optager pladsen, er det spild af tid at komprimere JPEG-filer.
@vibergirl har ret med hensyn til HEIF, og det er den pointe, de fleste overser. Hvis dine seneste billeder allerede er gemt med Høj effektivitet, giver det kun minimale besparelser og dårligere billedkvalitet at køre dem gennem endnu et komprimeringsværktøj. Du ville ofre kvalitet for næsten ingenting. Det er i gamle biblioteker med mange JPEG-filer, at komprimering faktisk kan betale sig, så det afhænger i høj grad af, hvilken periode din kamerarulle stammer fra.
Det, jeg vil være en smule kritisk over for, er at læne sig for meget op ad Optimer iPhone-lagring. Det virker, men det er ikke gratis lagerplads – det flytter bare belastningen over på iCloud. I det øjeblik din iCloud-plads er fyldt op, går det hele i stå, og du er tilbage ved udgangspunktet, men betaler nu hver måned. Det er fint, hvis du allerede betaler for iCloud, men irriterende, hvis du håbede at undgå det.
Når det gælder sorteringen, er noget som Clever Cleaner en fornuftig måde hurtigt at finde store videoer, dubletter og gamle skærmbilleder på, men brug det som et værktøj til at lave en liste over kandidater, ikke som en knap til automatisk sletning. Det er den samme advarsel, som @falcon6612 gav. Lad det finde kandidaterne, og beslut derefter selv.
Min ærlige vurdering: Spring fotokomprimering helt over, indtil du har ryddet op i videoer og dubletter. Slet et par store klip, eller flyt dem væk fra telefonen, så frigør du som regel mere plads på fem minutter, end en genkomprimering af hele biblioteket nogensinde ville give dig.