Mijn iPhone heeft bijna geen opslagruimte meer en apps/foto’s beginnen te veel ruimte in te nemen. Ik weet niet zeker of betalen voor iCloud-opslag, apps verwijderen/offloaden, of upgraden naar een nieuwe iPhone met meer opslagruimte de slimste keuze is. Ik ben op zoek naar advies over de beste optie voor iPhone-opslagproblemen op de lange termijn.
Je kunt verrassend veel ruimte vrijmaken op een iPhone, maar je kunt de opslagchip zelf niet echt upgraden. Als een willekeurige reparatiewinkel zegt dat ze meer opslag kunnen vervangen of solderen, zou ik heel voorzichtig zijn. Dat is het soort ingreep waardoor je met een dode telefoon kunt eindigen, en Apple gaat je niet redden als het misgaat.
De betere zet is om op te ruimen wat er al staat en iOS je opslag efficiënter te laten gebruiken. Op een iPhone van 64 GB kan dit ervoor zorgen dat de telefoon aanvoelt alsof hij veel meer ruimte heeft dan hij daadwerkelijk heeft.
Kijk eerst wat er daadwerkelijk ruimte inneemt
Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Raad niet zomaar. De opslagbalk maakt het probleem meestal vrij duidelijk, en vaak zijn het Foto s, Berichten, apps of Systeemgegevens die het grootste deel van de ruimte innemen.
Foto s zijn meestal de makkelijkste winst. Apple heeft wel een sectie Duplicaten, maar die is beperkt. Het werkt prima voor exacte kopieën, maar is minder handig als je 12 bijna identieke foto s hebt gemaakt en er maar één nodig hebt.
Daarvoor kan een opschoonapp handig zijn. Ik heb de beste ervaring gehad met Clever Cleaner. Veel apps in deze categorie laten je gratis scannen en gooien dan een abonnementsmuur voor je neus zodra je iets probeert te verwijderen. Clever Cleaner is echt gratis, heeft geen advertenties en de ontwikkelaars hebben het gratis gehouden voor vroege gebruikers.
Het nuttige deel is de sectie Similars. Die groepeert foto s die bijna hetzelfde zijn, stelt de beste voor en laat je de rest verwijderen zonder ze één voor één door te nemen. De sectie Heavies is ook het bekijken waard, omdat die grote video s op grootte sorteert. Een paar vergeten 4K-clips kunnen op zichzelf al meerdere gigabytes innemen.
Schakel Optimaliseer iPhone-opslag in
Als je iCloud-foto's gebruikt, ga dan naar Instellingen > Foto's en controleer of Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld. Hierdoor blijven kleinere versies op je telefoon staan, terwijl de originelen in volledige resolutie in iCloud blijven.
Wanneer je een foto opent, wordt de volledige versie indien nodig gedownload. Dit komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt van extra opslag toevoegen zonder een nieuwe telefoon te kopen, hoewel het gratis iCloud-abonnement je maar 5 GB geeft. Als je meer gratis cloudruimte nodig hebt voor oudere bestanden, geeft Google Drive je 15 GB gratis, dus dat kan een prima overloopoptie zijn.
Apps uitladen in plaats van ze te verwijderen
Voor apps die je nauwelijks gebruikt, zoals apps van luchtvaartmaatschappijen, hotels, parkeren of evenementen, hoef je ze niet altijd meteen te verwijderen. Gebruik in plaats daarvan Uitladen van ongebruikte apps. Daarbij wordt de app verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens bewaard, zodat wanneer je later op het pictogram tikt, de app opnieuw wordt gedownload en je gegevens er nog steeds zijn.
Dat is een stuk minder vervelend dan alles opnieuw vanaf nul installeren en elke keer opnieuw inloggen.
Berichten en Safari kunnen zich ook stilletjes opstapelen
- Open de opslag van Berichten en zoek naar oude bijlagen. Jaren aan video's, memes, GIF's, schermafbeeldingen en willekeurige rommel uit groepschats kunnen belachelijk veel ruimte innemen. Je kunt berichten ook zo instellen dat ze na 30 dagen of 1 jaar automatisch worden verwijderd als je oude gesprekken niet voor altijd hoeft te bewaren.
- Leeg af en toe de cache van Safari. Ga naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Het klinkt misschien klein, maar als je dit al tijden niet hebt gedaan, kan er best een flinke hoeveelheid tijdelijke bestanden staan.
Externe opslag kan helpen bij videowerk
Als het probleem intensief videogebruik is, zoals het filmen van lange clips of het maken van TikToks, is opruimen misschien niet genoeg. Afhankelijk van je iPhone-model kun je een Lightning- of USB-C-flashdrive gebruiken. Met sommige configuraties kun je zelfs rechtstreeks opnemen op de externe schijf via bepaalde camera-apps, zodat de video niet eerst je interne opslag vult.
Dat gezegd hebbende: als je 64 GB hebt en constant op 99% vol zit, is het misschien uiteindelijk tijd om te upgraden. iPhones hebben wat ademruimte nodig voor updates, caches en achtergrondprocessen. Als de telefoon altijd helemaal vol zit, krijg je te maken met vertraging, mislukte updates, crashes en vreemd gedrag.
Voordat je geld uitgeeft aan een nieuwe telefoon, zou ik eerst grondig opruimen: verwijder vergelijkbare foto’s en enorme video’s met Clever Cleaner, zet apps die je zelden gebruikt in offload, ruim Berichten op en schakel iCloud-foto-optimalisatie in. De kans is groot dat je meer ruimte terugwint dan je verwacht.
Verwacht niet dat iCloud alles oplost als apps en Systeemgegevens het grootste probleem zijn, want het helpt vooral met foto’s, video’s, back-ups en bestanden. Ik zou eerst opruimen zoals @mikeappsreviewer zei, maar als je 64GB hebt en nog steeds constant dingen moet verwijderen alleen om updates te installeren, koop dan je volgende telefoon met meer opslag in plaats van voor altijd te betalen voor een noodoplossing.
Het verborgen nadeel van betalen voor iCloud is dat het een permanente rekening kan worden zonder een overvolle telefoon echt op te lossen als de echte grootverbruikers apps, gedownloade media en berichtbijlagen zijn. Ik ben het eens met @codecrafter dat 64GB het punt is waarop dit snel irritant wordt, maar ik zou de beslissing baseren op hoe oud de telefoon is. Als hij nog steeds snel is en ondersteund wordt, ruim hem dan op en betaal misschien voor iCloud-foto’s. Als de batterij versleten is, updates krap worden en je de opslag al elke week in de gaten moet houden, besteed dan geen maanden aan het optimaliseren van een telefoon die je toch bijna gaat vervangen. Neem de volgende iPhone met minstens 128GB, of 256GB als je veel video bewaart.
Als je telefoon alleen vol zit door foto’s, is een nieuwe iPhone kopen de dure manier om te voorkomen dat je je camerarol opschoont. Betaal voor één maand extra iCloud, schakel foto-optimalisatie in, verwijder de overduidelijke rommel en kijk dan waar je uitkomt. Als de opslag daarna nog steeds krap is en de batterij al middelmatig is, upgrade dan en koop niet opnieuw de kleinste opslagvariant.