Kan jeg gjenopprette slettede RAW-bilder fra et SD-kort i et Nikon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell RAW-bilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt etter en fotografering, og noen av bildene er veldig viktige. Jeg har ikke tatt noen nye bilder eller brukt kortet siden jeg oppdaget at de manglet. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede Nikon RAW-filer trygt på uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg gikk gjennom dette med et Nikon-kort en gang, og jeg ville ikke avskrevet bildene ennå. Slettede bilder og filer som gikk tapt etter en hurtigformatering dukker fortsatt opp ganske ofte. Det viktigste er enkelt. Ble disse sektorene overskrevet, eller ikke.

Første steg, slutt å bruke SD-kortet nå. Ingen flere bilder. Ingen testvideo. Ingen ny formatering. Hver skriving til kortet reduserer sjansene dine for å få tilbake RAW- eller JPEG-filene.

Hvis dette skjedde etter en hurtigformatering, ville jeg fortsatt følt meg ganske optimistisk med tanke på gjenoppretting. Hvis kortet fikk en full formatering eller en sikker sletting, faller sjansene kraftig.

Hvis du ikke har en annen kopi noe sted, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare. Jeg har brukt Disk Drill til denne typen rot. Det leser Nikon-formater som NEF og NRW, i tillegg til vanlige JPG-filer, og oppsettet er ikke noe pes.

Hva jeg ville gjort

1. Ta SD-kortet ut av kameraet.
  2. Koble det til datamaskinen med en kortleser.
  3. Installer Disk Drill på selve datamaskinen, ikke på SD-kortet.
  4. Velg SD-kortet i appen, og trykk deretter på Søk etter tapte data.
  5. Kjør Universal Scan. Ved tilfeldig sletting og rask formatering gjør den vanligvis jobben.
  6. Når skanningen er ferdig, forhåndsvis det den fant. Hvis NEF- eller JPG-filene åpnes i forhåndsvisning, ville jeg tatt det som et godt tegn.
  7. Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk. Ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet.

Hvis du også mistet video, ville jeg også prøvd Advanced Camera Recovery etter den første skanningen. Videofiler fra kamera brytes opp på rare måter, og denne modusen plukker noen ganger opp klipp som standardskanningen hopper over.

En del folk ikke forventer, er at gjenopprettede RAW-filer ofte kommer tilbake med stygge generiske navn og uten den gamle mappestrukturen. Irriterende, ja. Helt normalt også. Programvaren henter ofte filer ut fra filsignatur, ikke ved å gjenoppbygge den opprinnelige katalogen på en ryddig måte.

Dessuten, hvis en gjenopprettet NEF-fil nekter å åpne i standardappen Bilder i Windows, ville jeg ikke erklært den død med en gang. Windows har vært rar med støtte for Nikon RAW i årevis. Prøv å åpne den i programvare med ordentlig NEF-støtte først.

Før du skanner, sjekk de kjedelige sikkerhetskopistedene også. Jeg overså dette en gang og kastet bort en time. Se gjennom PC-en din, gamle importer, SnapBridge-overføringer, skylagring for bildesynkronisering, feriemapper, tilfeldige eksterne disker. Det kan hende du allerede har kopier liggende der.

Hvis kortet ikke dukker opp i det hele tatt, fortsetter å koble fra, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg sluttet å rote med det. På det tidspunktet gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening. Et dårlig kort har en tendens til å bli verre når du fortsetter å prøve å lese det. Det lærte jeg på den dumme måten.

Så ja, jeg tror gjenoppretting fortsatt er mulig hvis bildene ble slettet, forsvant etter en tur, eller ble slettet ved en formateringsfeil. Nøkkelen er hastighet. Slutt å bruke kortet, skann det fra en datamaskin, og gjenopprett alt som blir funnet til en annen disk.

Ja, sjansene dine er fortsatt ganske gode.

Den viktigste grunnen er at du sluttet å bruke kortet. Slettede Nikon RAW-filer, vanligvis NEF, blir ofte liggende på SD-kortet til nye data overskriver dem. Hvis ingen nye bilder eller videoer ble tatt, er gjenopprettingsraten ofte høy. På friske kort gjenoppretter filutskjæringsverktøy mye slettet kameramedie. Jeg har sett hele fotoopptak komme tilbake, med ødelagte filnavn, men intakte bilder.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, stopp all skriving. Jeg er litt uenig på ett punkt. Jeg ville ikke brukt mye tid på å forhåndsvise hver fil før gjenoppretting hvis kortet oppfører seg ustabilt. På ustabile medier er færre lesepasseringer tryggere. Gjenopprett først til en annen disk, sorter senere.

Noen ting å sjekke før du skanner:

1. Lås SD-kortet med den fysiske bryteren.
  2. Bruk en god USB-kortleser, ikke kameraet via USB.
  3. Hvis datamaskinen ber om å reparere eller formatere kortet, trykk nei.
  4. Sjekk om Nikon-programvare, Lightroom eller gamle importmapper allerede har kopier.

Hvis kortet monteres normalt, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av Nikon SD-kort. Det håndterer NEF og vanlige bildeformater godt, og det er enkelt nok hvis du ikke er dypt inne i gjenopprettingsverktøy. Hvis Disk Drill finner filene, men noen NEF-filer ikke vil åpnes, test dem i Nikon NX Studio eller Lightroom før du kaller dem korrupte. Windows sliter med RAW-greier hele tiden, tbh.

Hvis kortet er uleselig, tregt eller kobler fra, lag først et bilde av kortet, og skann deretter bildet i stedet for kortet. Det reduserer belastningen på sviktende medier. Den delen blir ofte hoppet over, og den er viktig.

Her er også en solid veiledning for gjenoppretting av SD-kort hvis du vil ha en rask visuell guide:
veiledning til den beste programvaren for gjenoppretting av SD-kort for slettede bilder og RAW-filer

Kortversjonen er ja, slettede RAW-bilder fra et Nikon-kamera SD-kort kan ofte gjenopprettes. Ingen nye skrivinger gir deg en mye bedre sjanse. Bruk Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp fra en datamaskin, lagre gjenopprettede filer et annet sted, og hvis kortet ser skadet ut, slutt å rote med det fordi det gjør ting raskt verre.

Ja, sannsynligvis.

Det største som taler til din fordel er at du sluttet å bruke kortet. Det betyr mer enn noe annet. Slettede NEF RAW-filer på Nikon SD-kort blir vanligvis bare markert som ledig plass til noe annet overskriver dem.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg ville understreket ett ekstra poeng enda mer: hvis disse bildene virkelig er uerstattelige, lag først et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet, og gjør deretter gjenopprettingsforsøk fra det bildet i stedet for å belaste originalkortet om og om igjen. Mange hopper over den delen og lurer så på hvorfor et litt dårlig kort blir verre.

Noen Nikon-spesifikke ting folk glemmer:

• Noen Nikon-kameraer oppretter sidevogns- eller hjelpefiler sammen med bildene. Gjenopprett dem også hvis du ser dem.
  • NEF-filer kan bli gjenopprettet helt fint, men ikke forhåndsvises riktig i enkle apper.
  • Hvis en gjenopprettet RAW-fil ser ødelagt ut, test den i Nikon NX Studio før du antar at den er ubrukelig.

Hvis du vil gå den enkle veien, er Disk Drill et legitimt alternativ for gjenoppretting av Nikon SD-kort, og det gjenkjenner vanligvis NEF-filer godt. Jeg ville åpenbart ikke gjenopprettet noe tilbake til det samme kortet. Lagre til datamaskinen din eller en annen disk.

En liten uenighet med ideen om å “forhåndsvise alt først”: hvis kortet er bare litt ustabilt, gjenopprett først, inspiser senere. Mindre tukling er bedre.

Også verdt å sjekke før du går for dypt:
beste anbefalinger for programvare til gjenoppretting av SD-kort for slettede kamerabilder

Hvis kortet er uleselig, kobler fra eller ber om å bli formatert, stopp gjør-det-selv-forsøkene og vurder et profesjonelt laboratorium. Men hvis det monteres normalt, er sjansene dine fortsatt ganske gode tbh.