Kan jeg gjenopprette slettede bilder fra Canon-kamera uten sikkerhetskopi?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt og har ingen sikkerhetskopi lagret noe sted. Disse bildene betyr mye for meg, og jeg prøver å finne ut om det finnes en trygg måte å gjenopprette slettede Canon-kamerabilder fra minnekortet før noe blir overskrevet. Jeg trenger hjelp med de beste trinnene for bildegjenoppretting eller programvare å prøve.

Jeg har hentet tilbake slettede bilder fra Canon SD-kort før, så jeg ville ikke avskrevet dem ennå.

Det første jeg gjorde var å slutte å ta bilder med en gang. Den delen er viktigst. Når et Canon-kamera sletter et bilde, fjerner det vanligvis indeksoppføringen først. Bildedataene blir ofte liggende på SD-kortet til nye filer skrives over dem. Hvis du fortsatte å ta bilder eller spille inn video etter feilen, synker sjansene dine raskt.

Ta SD-kortet ut av kameraet. Sett det i en kortleser og koble det til datamaskinen. Hvis kortet ditt har den lille fysiske låsebryteren, sett den til låst før du gjør noe annet. Hvis Windows eller macOS også viser en advarsel om formatering, må du ikke formatere kortet. Jeg har sett folk gjøre det i panikk og gjøre en dårlig dag verre. Den advarselen betyr vanligvis at systemet ikke kan lese kortet på vanlig måte. Det beviser ikke at bildene er borte.

Hvis du vil ha et enkelt sted å begynne, ville jeg prøvd Disk Drill. Jeg har brukt det på et kort med manglende CR3- og JPG-filer, og det var enkelt nok å sortere gjennom. Det leser vanlige Canon-formater, inkludert RAW, og forhåndsvisningen hjelper mye. Du vil ikke gjenopprette 400 mystiske filer i blinde.

Dette ville jeg gjort:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen.
  2. Sett inn Canon SD-kortet via en kortleser.
  3. Velg SD-kortet i Disk Drill.
  4. Kjør en universell skanning.
  5. Åpne resultatene for Slettet eller Tapt.
  6. Filtrer resultatene til Bilder.
  7. Forhåndsvis det som dukker opp.
  8. Gjenopprett filene til datamaskinen, ikke til det samme SD-kortet.

En ting til som folk ofte hopper over. Sjekk de andre sikkerhetskopistedene dine før du bruker tid på å grave gjennom gjenopprettingsresultater. Jeg har funnet “slettede” bilder før på steder jeg hadde glemt at jeg brukte:

• Papirkurven
  • Papirkurv
  • Time Machine
  • Filhistorikk
  • Google Drive
  • OneDrive
  • Canon image.canon

Hvis du noen gang har importert, synkronisert eller tatt automatisk sikkerhetskopi av disse bildene, er det en god sjanse for at de ligger i en gammel mappe med et dumt navn.

De beste sjansene har du når kortet har vært ubrukt etter slettingen. Hvis ingenting nytt har vært borti det, pleier gjenoppretting å gå mye bedre.

Ja, det er fortsatt en sjanse hvis kortet ikke har blitt overskrevet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å bruke kortet nå. Jeg vil likevel legge til én ting til. Hvis bildene betyr mye, lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet, og skann deretter bildet, ikke selve kortet. Dette reduserer risikoen hvis kortet begynner å svikte. På Mac eller Linux fungerer dd eller ddrescue. På Windows finnes det også enkle verktøy for å lage diskbilder. Litt mer arbeid, men tryggere.

Jeg er ikke helt enig i å gå rett til filgjenoppretting på det originale kortet hver gang. Hvis kortet har feil, er gjentatte skanninger tøft for det.

Sjekk også om Canon-kameraet ditt skrev til internminne, hvis modellen din i det hele tatt har det. De fleste har ikke det, men noen brukere forveksler dette med lagring kun på kort og kaster bort tid.

Hvis du vil ha et solid Canon-verktøy for bildegjenoppretting, er Disk Drill fortsatt et greit valg fordi det håndterer CR2, CR3, JPG og vanlige filsystemer på SD-kort godt. For en rask oversikt er denne videoen om programvare for gjenoppretting av Canon SD-kortbilder verdt å se.

Ett tips til som mange overser. Sorter gjenopprettede filer etter filsignatur, ikke filnavn. Slettede Canon-bilder mister ofte de opprinnelige navnene. Forhåndsvis etter dato og format. Det sparer tid.

Hvis kortet ber om å bli formatert, eller skanninger returnerer ødelagte filer, stopp og bruk en profesjonell tjeneste. Gjør-det-selv-gjenoppretting etter fysisk kortsvikt blir fort rotete. Jeg lærte dette på den harde måten, det kostet meg en helg og jeg fikk fortsatt bare tilbake halvparten av bildene.

Ja, du kan noen ganger gjenopprette slettede Canon-bilder uten en sikkerhetskopi, men jeg vil være litt uenig i tilnærmingen om å bare skanne det med en gang fra @mikeappsreviewer og også litt fra @sternenwanderer. Hvis disse bildene virkelig er uerstattelige, er det tryggeste å ikke fortsette å tukle med kortet om og om igjen med ulike apper.

Det jeg ville sjekket først, før gjenopprettingsprogramvare:

• Hadde Canon-kameraet ditt doble kortspor og lagret duplikater?
  • Overførte du noen gang filene med Canon EOS Utility og glemte en importmappe?
  • Hvis du tok bilder i RAW+JPEG, kan én versjon fortsatt finnes selv om den andre ser ut til å være borte.
  • Noen gjenopprettingsfeil er bare forhåndsvisningsproblemer. Filen kan gjenopprettes helt fint selv om miniatyrbildet ser ødelagt ut.

Ikke sett SD-kortet tilbake i kameraet for å se om de fortsatt er der heller. Kameraer elsker å skrive små biter med data når du minst vil det.

Hvis du gjør det selv, er Disk Drill et rimelig alternativ for gjenoppretting av Canon-bilder fra SD-kort fordi det kan identifisere CR2, CR3 og JPG ut fra signatur, ikke bare filtabelloppføringer. Det betyr noe når filnavnene er borte eller mappestrukturen er ødelagt. Gjenopprett kun til datamaskinen din eller en annen disk. Opplagt, men folk roter fortsatt til det.

Ett sted til som ofte blir oversett: hvis kortet noen gang ble brukt i en telefon, et nettbrett eller en skriver, kan det finnes bufrede kopier eller rester fra automatisk import.

Hvis gjenopprettede bilder kommer tilbake halvgrå, oppdelt eller med rare farger, betyr det vanligvis overskriving, ikke dårlig gjenopprettingsprogramvare. På det tidspunktet vil det sannsynligvis ikke hjelpe å prøve 9 flere apper.

For mer lesestoff er dette Facebook-innlegget om råd om gjenoppretting av Canon-bilder og ekte brukertips mer nyttig enn den gamle formuleringen Cannon photo recovery advice on Facebook uansett.

Jeg er enig med @sternenwanderer og @waldgeist om det viktigste sikkerhetspunktet: hold det SD-kortet unna kameraet. Men jeg vil utfordre litt tankegangen om å gjenopprette alt med en gang. Hvis slettingen skjedde på grunn av korrupsjon på kortet, ikke bare en tilfeldig sletting, kan gjenopprettingsprogramvare gå glipp av bilder som et verksted fortsatt kan hente ut senere. Så hvis dette er bilder man bare får én sjanse til å ta, ikke bruk timevis på gjentatte skanninger med fem forskjellige apper.

Et praktisk kompromiss:

• aktiver skrivebeskyttelse på kortet hvis det har en låsebryter
  • bruk en god kortleser, ikke kameraets USB-kabel
  • sjekk kortets helse med et verktøy som kan lese SMART eller flash-feil hvis mulig
  • hvis kortet kobler fra, blir varmt eller leses smertefullt sakte, stopp med gjør-det-selv

Der jeg er enig med @mikeappsreviewer er at gjenoppretting ofte er mulig hvis ingenting har overskrevet filene. Slettinger på Canon fjerner vanligvis bare referanser først.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• enkel forhåndsvisning for JPG, CR2, CR3
  • god på signaturbasert bildegjenoppretting
  • enkelt grensesnitt, ikke mye oppsett

Ulemper

• dypskanninger kan ta en stund
  • gjenopprettede filnavn/mapper kan være rotete
  • hvis kortet er fysisk i ferd med å svikte, løser ikke programvare det

Hvis du prøver Disk Drill, gjenopprett bare de beste forhåndsvisningene først, ikke hvert eneste fragment som blir funnet. Det sparer tid og hjelper deg med å vurdere om kortet er verdt en full skanning. Hvis forhåndsvisningene er ødelagt på en konsekvent måte, ville jeg stoppet der og heller vurdert profesjonell gjenoppretting.