Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-minnepinnen min mens jeg ryddet opp på den, og nå finner jeg dem ingen steder. Disse dokumentene og bildene er veldig viktige, og jeg må vite om det finnes en måte å gjenopprette slettede filer fra en USB-enhet før de er borte for godt. Hvilke gjenopprettingstrinn eller hvilket program bør jeg prøve først?
USB-filer slettet ved et uhell, dette ville jeg gjort først
Jeg har vært borti dette mer enn én gang. Minnepinner oppfører seg ikke som systemdisken din. Ofte, når du sletter filer fra en USB-minnepinne, går de ikke gjennom den vanlige papirkurven i det hele tatt. Så det ser endelig ut med en gang. Likevel betyr ikke slettet alltid slettet for godt.
Det første grepet er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke USB-minnepinnen.
Ikke kopier en fil til den. Ikke gi ting nye navn. Ikke formater den. Ikke kjør oppryddingsapper. Slettede data blir ofte liggende der til noe nytt tar plassen. På en liten minnepinne skjer overskriving raskt. Jeg mistet en mappe en gang etter å ha lagt ett ekstra regneark på pinnen. Dum feil.
Hva jeg ville gjort, i rekkefølge
- Koble fra USB-enheten og la den være i fred til du er klar til å skanne den.
- Last ned gjenopprettingsverktøy til datamaskinen din eller en annen disk, ikke til USB-enheten.
- Lagre alle gjenopprettede filer et annet sted.
- Hopp over reparasjonsverktøy i starten med mindre enheten har lesefeil eller nekter å åpne.
Sjekk én enkel ting før du skanner
Før du går inn i gjenopprettingsprogramvare, åpne minnepinnen og gjør skjulte filer synlige.
Jeg har sett tilfeller der filer så slettet ut, men bare var skjult etter en dårlig frakobling, opprydding etter skadelig programvare eller rot med filattributter. Det tar bare et minutt å sjekke. Se også etter skjulte mapper som:
- $RECYCLE.BIN
- RECYCLER
- RECYCLED
- .Trashes
Den siste dukker oftere opp hvis enheten ble brukt med en Mac. Jeg ville ikke satset på at dette løser hele problemet, men det koster ingenting å se etter.
Gjenopprettingsverktøyet jeg ville startet med
Hvis jeg gjorde dette på min egen maskin, ville jeg startet med Disk Drill.
Ikke fordi det gjør mirakler. Jeg valgte det først fordi prosessen er tydelig, og filforhåndsvisning sparer tid. Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Å hente tilbake 400 navnløse filer og sortere dem ved gjetting er elendig.
Stegene jeg ville fulgt
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på minnepinnen.
- Koble til USB-enheten og velg den fra stasjonslisten.
- Kjør en standard skanning etter tapte data.
- La skanningen fullføres. Ikke stopp halvveis hvis de manglende filene er viktige.
- Bruk søk, filtre og forhåndsvisning for å snevre inn listen.
- Gjenopprett filer til datamaskinen din, en ekstern harddisk eller en annen USB-enhet.
Forhåndsvisning forteller deg mye
Dette er delen jeg stoler mest på. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene dine bedre.
Når gjenopprettingsappen viser det opprinnelige filnavnet og mappebanen, tar jeg det som et godt tegn. Hvis alt du får er generiske navn som recovered_file_001, kan filene fortsatt være i orden, men det blir fort stygt å sortere dem senere. Jeg har gjort det. Det er skikkelig kjipt, men det er bedre enn å miste hele bunken.
Hvorfor USB-enheter er vanskelige
De fleste minnepinner bruker FAT32, exFAT eller NTFS. Disk Drill pleier å håndtere disse filsystemene godt. Det sjekker vanlige filsystemoppføringer først, og faller deretter tilbake på signaturskanning når disse oppføringene er ødelagte eller mangler.
Det betyr noe når pinnen ble trukket ut feil, ble korrupt eller begynte å oppføre seg ustabilt før filene forsvant.
Hva med Recuva
Du kan prøve Recuva hvis dette ser enkelt ut.
For noen få slettede JPG-er, PDF-er eller Word-filer på Windows kan det gjøre jobben. Jeg ser det fortsatt som reservealternativet, ikke det første. Det er eldre, bare for Windows, og etter min erfaring føltes det svakere med blandede filtyper og større gjenopprettingsjobber. Disk Drill ga meg renere resultater og mindre rot å sortere gjennom.
Én ting jeg ikke ville gjort med en gang
Jeg ville ikke kjørt CHKDSK først fordi noen på et forum skrev ‘run chkdsk’ og forsvant.
CHKDSK hjelper med filsystemfeil. Det er ikke et verktøy for å angre sletting. På noen skadede enheter endrer det filsystemstrukturer og gjør en ryddig gjenopprettingsjobb verre. Regelen min forble den samme etter å ha brent meg én gang. Gjenopprett først. Reparer senere.
Når programvare slutter å hjelpe
Hvis USB-enheten:
- ikke blir oppdaget i det hele tatt
- viser 0 byte
- fortsetter å koble fra
- har en bøyd eller løs kontakt
da har du ikke lenger med et enkelt slettetilfelle å gjøre. Da ville jeg sluttet å pirke borti den og vurdert et gjenopprettingslaboratorium, særlig hvis filene betyr noe. Hvis maskinvaren svikter, kommer ikke programvare til å redde deg.
Ja, filgjenoppretting fra en USB-stasjon etter utilsiktet sletting er fortsatt mulig, hvis du slutter å bruke stasjonen nå.
En liten uenighet med @mikeappsreviewer, jeg ville sjekket datamaskinen din først før du antar at filene er borte for godt. Hvis du slettet dem fra USB-en mens den var koblet til Windows, flyttet apper noen ganger kopier til en midlertidig mappe eller en nylige filer-sti. Sjeldent, men verdt 2 minutter.
Dette ville jeg gjort:
- Slutt å skrive noe som helst til USB-en.
- Prøv en annen USB-port og en annen PC, i tilfelle mappevisningen har en feil.
- Sjekk om filene ble klippet ut og limt inn et annet sted ved en feil.
- Se i nylige filer i Office, importhistorikk i Bilder og systemsøket ditt.
- Kjør deretter gjenopprettingsprogramvare.
For gjenoppretting er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer USB-minnepinner godt og lar deg forhåndsvise dokumenter og bilder før du gjenoppretter dem. Forhåndsvisning er veldig viktig. Hvis en JPG forhåndsvises korrekt, er sjansene dine ganske gode. Hvis en DOCX viser riktig filstørrelse og dato, er det også et godt tegn.
En ting til, hvis stasjonen ber om formatering, ikke klikk ja. Folk gjør dette i panikk og gjør jobben vanskeligere.
Hvis USB-en er korrupt, hjelper denne raske guiden: hvordan gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon
Hvis minnepinnen kobler fra, viser 0 byte eller blir varm, stopp. På det tidspunktet ser det mer ut som maskinvarefeil enn et enkelt sletteproblem.
Ja, noen ganger kan du gjenopprette dem, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @voyageurdubois sa: hvis filene ble slettet veldig nylig, sjekk om USB-en var synkronisert med noe før du går helt inn i gjenopprettingsmodus. Ting som OneDrive-kameraopplasting, Adobe sine nylige filer, Word-autolagring, til og med Apple Photos importbuffer kan redde deg uten at du trenger en dyp skanning.
Dessuten er jeg litt uenig i det vanlige rådet om å skanne den om og om igjen med forskjellige apper. Jeg ville ikke fortsatt å belaste minnepinnen med flere fullstendige skanninger hvis den er gammel eller oppfører seg merkelig. USB-pinner er billige av en grunn, og noen av dem blir ustabile fort.
Dette ville jeg gjort:
- Slutt å bruke USB-en umiddelbart
- Ikke formater den
- Sjekk skyen / historikk for nylige filer på datamaskinen
- Hvis ingenting dukker opp, kjør Disk Drill fra datamaskinen, ikke fra USB-en
- Gjenopprett filer kun til en annen disk
Disk Drill er sannsynligvis det enkleste stedet å starte for slettede USB-filer fordi det er bra til å finne dokumenter, bilder og mapper som forsvant etter utilsiktet sletting, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper deg å se hva som faktisk kan gjenopprettes før du gjenoppretter.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang og informasjon om Disk Drill-anmeldelse, er denne grei: se hvordan Disk Drill gjenoppretter slettede USB-filer
En ting til folk overser: hvis gjenopprettede bilder kommer tilbake men ser halvt grå ut eller korrupte, betyr det vanligvis at deler allerede har blitt overskrevet. Så gjenopprett alt først, sorter senere.