Kan jeg gjenopprette filer fra en formatert minnepinne etter en hurtigformatering?

Jeg hurtigformaterte USB-minnepinnen min ved et uhell før jeg kopierte ut viktige bilder og arbeidsdokumenter. Stasjonen viser fortsatt full kapasitet, men alle filene er borte. Jeg trenger hjelp til å finne ut om datagjenoppretting etter hurtigformatering er mulig, og hvilke trinn jeg bør ta med en gang for å gjenopprette filer fra den formaterte minnepinnen uten å gjøre det verre.

Å miste filer etter formatering av en USB-stasjon er tøft. Jeg gjorde dette en gang med en minnepinne full av bilder, og det første jeg lærte var enkelt: formatering betyr ikke alltid at dataene er borte.

Det som betyr mest, er typen formatering.

Hvis du kjørte en hurtigformatering, er sjansene dine ofte ganske gode. Hurtigformatering sletter vanligvis filsystemoppføringene, ikke selve fildataene. De gamle dataene ligger ofte der til noe annet blir skrevet over dem.

Hvis du kjørte en full formatering, blir gjenoppretting mye vanskeligere. En full formatering skriver over lagringen, så vanlig gjenopprettingsprogramvare finner som regel lite eller ingenting.

En ting jeg måtte finne ut tidlig, er at det ikke finnes noen ekte knapp for å angre formatering på en USB-minnepinne. Når formateringen først har skjedd, så har den skjedd. Gjenopprettingsapper gjør noe annet. De skanner stasjonen, ser etter gjenværende fildata og prøver å bygge opp filer igjen fra det som fortsatt finnes på enheten.

Hvis du vil ha best mulig sjanse, slutt å bruke USB-stasjonen med en gang.

Ikke kopier noe til den.
Ikke formater den på nytt.
Ikke kjør CHKDSK eller noe reparasjonsverktøy.

Hver skriving senker sjansene dine. Gamle filer blir erstattet bit for bit, og når det skjer, har gjenoppretting en tendens til å bryte sammen.

Dette ville jeg gjort videre:

1. Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk, ikke på den formaterte USB-en.
  2. Koble til minnepinnen.
  3. Åpne Disk Drill og velg USB-en fra stasjonslisten.
  4. Trykk på Search for Lost Data, og velg deretter Universal Scan hvis du blir spurt.
  5. La skanningen kjøre helt ferdig. Jeg vet det er fristende å klikke rundt tidlig, men jeg fikk bedre resultater etter å ha ventet.
  6. Forhåndsvis det den finner. Hvis et bilde åpnes, eller et dokument viser lesbart innhold, eller en video starter, er sjansene bedre for de filene.
  7. Gjenopprett filene til en annen stasjon. Ikke lagre gjenopprettede data tilbake på samme USB.

En liten ting folk hopper over, og som jeg ikke ville hoppet over. Hvis minnepinnen stadig kobler fra, gir lesefeil eller virker ustabil, lag først et byte-for-byte-bilde og skann bildet i stedet. Disk Drill støtter dette. Det reddet meg en gang da en billig USB-minnepinne begynte å falle ut midt under skanningen.

Hvis gjenopprettede filer kommer tilbake med rare navn som FILE0001 eller manglende mapper, er det også normalt etter formatering. Mappestrukturen blir ofte skadet først. Det som betyr noe, er om selve filen åpnes.

Så ja, gjenoppretting fra en formatert minnepinne er ofte mulig, særlig etter en hurtigformatering. Det beste trekket er kjedelig, men viktig: slutt å røre stasjonen, skann den snart og gjenopprett resultatene et annet sted.

Ja, etter en hurtigformatering er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. Formateringen fjerner vanligvis filtabellen, ikke selve datablokkene for bilder og dokumenter. Så filene dine kan fortsatt være der.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, slutt å bruke USB-en. Jeg er litt uenig i at fullformatering alltid er håpløst. På nyere Windows overskriver fullformatering ofte data, så sjansen for gjenoppretting faller kraftig. På noen eldre oppsett var resultatene mer blandede. Fortsatt dårlige odds, men ikke alltid null.

Noen praktiske ting:

1. Sjekk om stasjonen ble formatert til samme filsystem eller et annet. FAT32 til exFAT eller NTFS skader ofte metadata mer.
  2. Hvis bildene dine er viktigst, se etter gjenoppretting via filsignatur. JPG, PNG, DOCX, PDF kommer ofte tilbake selv når mappenavnene er borte.
  3. Hvis USB-en er liten og viktig, lag et diskbilde først. Det er tryggere å skanne diskbildet.
  4. Gjenopprett filer til PC-en din eller en annen ekstern stasjon, aldri tilbake til USB-en.

Disk Drill er et solid valg for å skanne en formatert USB fordi det håndterer både slettede oppføringer og rå filutskjæring. Forhåndsvisning er viktig. Hvis forhåndsvisning ikke fungerer, er filen ofte tapt.

For alle som søker etter dette senere, er best data recovery software for a formatted USB flash drive frasen du vil bruke, ikke best software for a formatted USB.

Dette korte klippet forklarer også gjenopprettingsideen på enkelt engelsk:
se hvordan gjenoppretting av formatert USB fungerer

Hvis skanningen ikke finner noe nyttig, stopp der. Mer fikling gjør det verre. Hvis filene er uerstattelige, er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium neste steg. Tid betyr litt her, så ikke vent i flere dager mens du kobler den til igjen og igjen.

Ja, en gjenoppretting etter hurtigformatert USB er absolutt mulig, og vanligvis mer mulig enn folk tror. @mikeappsreviewer og @voyageurdubois dekket allerede den viktige regelen om å slutte å bruke stasjonen, så jeg vil legge til én ting de nesten hoppet over: noen ganger er selve minnepinnen et større problem enn formateringen. Billige USB-pinner har en tendens til å svikte på verst tenkelige tidspunkt.

Hurtigformatering fjerner vanligvis filsystemkartet, ikke hver eneste faktiske filblokk. Så bilder, PDF-er, Word-dokumenter osv. kan fortsatt ligge der og vente på å bli funnet. Haken er at filnavn og mappestruktur kan være ødelagt, spesielt hvis stasjonen ble omformatert til et annet filsystem.

Det jeg ville sjekket først:

• Var den hurtigformatert eller fullformatert
  • Ba Windows om å fikse stasjonen før eller etter
  • Oppfører USB-en seg normalt, eller kobler den fra tilfeldig

Hvis den er stabil, skann den med Disk Drill fra datamaskinen din, ikke fra USB-en. Jeg vet at folk liker å prøve fem tilfeldige gratisverktøy på rad, men det kan kaste bort tid og noen ganger gjøre rotet verre hvis du begynner å skrive midlertidige filer ved et uhell. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem. Hvis forhåndsvisningene fungerer, er det et veldig godt tegn.

Ikke heng deg heller opp i om de opprinnelige mappene er borte. Rå gjenoppretting får ofte filene tilbake på en stygg måte, men de kan fortsatt brukes. Det er fortsatt en seier, haha.

Hvis du vil ha en solid forklaring på å gjenopprette filer fra en hurtigformatert USB-minnepinne, er dette verdt å lese:
hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-minnepinne

Liten uenighet med de andre: Jeg ville ikke hoppet rett til et profflaboratorium med mindre stasjonen oppfører seg fysisk merkelig eller dataene virkelig er uerstattelige. Ved en vanlig utilsiktet hurtigformatering er programvaregjenoppretting vanligvis første forsøk.

Hurtigformatering kan vanligvis gjenopprettes, men jeg vil si meg litt uenig i én liten ting fra @voyageurdubois, @boswandelaar og @mikeappsreviewer: folk fokuserer mye på formateringstypen, men med minnepinner kan kontrolleren være like viktig. Hvis USB-enheten i stillhet omtilordner dårlige celler, kan gjenopprettingsresultatene se tilfeldige ut selv etter en ufarlig hurtigformatering.

Et par ting det er verdt å sjekke som de egentlig ikke gikk særlig inn på:

• TRIM-støtte på USB-medier: uvanlig, men noen nyere flash-enheter og USB-SSD-er kan tømme blokker raskere enn gamle minnepinner. Hvis dette er en USB-SSD, er oddsen dårligere enn med en vanlig minnepinne.
  • Falsk kapasitet: hvis det er en av de falske 256 GB-billigpinnene, kan det hende at filer aldri ble lagret riktig i utgangspunktet.
  • Omformatert filsystem: hvis du byttet fra FAT32 til NTFS eller exFAT, kan gjenoppretting fortsatt fungere, men navn og mapper blir ofte ødelagt.

Min vurdering: hvis stasjonen oppdages normalt og ikke kobler fra, er programvarebasert gjenoppretting fortsatt første steg. Disk Drill er et rimelig alternativ her.

Fordeler med Disk Drill

• god til å kombinere filsystemsøk + rå datagjenfinning
  • enkelt forhåndsvisningssystem
  • kan skanne diskavbilder, noe som er tryggere
  • grei for bilder og vanlige kontordokumenter

Ulemper med Disk Drill

• dypskanninger kan være trege
  • rå gjenoppretting gir ofte rotete filnavn
  • de beste funksjonene er ikke helt gratis
  • hvis selve flashminnet er i ferd med å svikte, kan ingen app fikse det

En ting til som folk hopper over: etter gjenoppretting, åpne et eksempel fra hver filtype. En gjenopprettet JPG som kan forhåndsvises er flott, men korrupsjon i DOCX/PDF kan fortsatt bare vise seg når filen åpnes helt.

Så ja, gjenoppretting etter en hurtigformatering er ofte mulig. Bare ikke vurder suksess ut fra filer funnet. Vurder det ut fra filer som faktisk åpnes.