Kan jeg gendanne slettede RAW-fotos fra et SD-kort i et Nikon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette RAW-billeder fra SD-kortet i mit Nikon-kamera efter en fotografering, og nogle af billederne er virkelig vigtige. Jeg har ikke taget nye billeder eller brugt kortet, siden jeg opdagede, at de manglede. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne slettede Nikon RAW-filer sikkert på uden at gøre situationen værre.

Jeg har prøvet det her med et Nikon-kort før, og jeg ville ikke afskrive billederne endnu. Slettede billeder og filer, der gik tabt efter en hurtig formatering, dukker stadig ret ofte op. Det vigtigste er enkelt. Blev de sektorer overskrevet eller ej.

Første skridt, stop med at bruge SD-kortet nu. Ingen flere billeder. Ingen testvideo. Ingen anden formatering. Hver skrivning til kortet forringer dine chancer for at få RAW- eller JPEG-filerne tilbage.

Hvis det skete efter en hurtig formatering, ville jeg stadig have en rimelig god fornemmelse for gendannelse. Hvis kortet fik en fuld formatering eller en form for sikker sletning, falder chancerne meget.

Hvis du ikke har en anden kopi nogen steder, ville jeg starte med gendannelsessoftware. Jeg har brugt Disk Drill til den slags rod. Det læser Nikon-formater som NEF og NRW samt almindelige JPG-filer, og opsætningen er ikke besværlig.

Hvad jeg ville gøre

1. Tag SD-kortet ud af kameraet.
  2. Sæt det i din computer med en kortlæser.
  3. Installer Disk Drill på selve computeren, ikke på SD-kortet.
  4. Vælg SD-kortet i appen, og klik derefter på Søg efter mistede data.
  5. Kør Universal Scan. Ved tilfælde med utilsigtet sletning og hurtig formatering klarer den som regel jobbet.
  6. Når scanningen er færdig, forhåndsvis det, den fandt. Hvis NEF- eller JPG-filerne kan åbnes i forhåndsvisningen, ville jeg tage det som et godt tegn.
  7. Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort.

Hvis du også mistede video, ville jeg også prøve Advanced Camera Recovery efter den første scanning. Kameravideofiler går nogle gange i stykker på mærkelige måder, og denne tilstand finder af og til klip, som den normale scanning springer over.

En ting folk ikke forventer, er at gendannede RAW-filer ofte kommer tilbage med grimme generiske navne og uden den gamle mappestruktur. Irriterende, ja. Også normalt. Softwaren trækker ofte filer ud efter filsignatur, ikke ved at genskabe den oprindelige mappe struktur rent.

Hvis en gendannet NEF-fil desuden nægter at åbne i standardappen Windows Billeder, ville jeg ikke erklære den død med det samme. Windows har haft mærkelige problemer med Nikon RAW-understøttelse i årevis. Prøv først at åbne den i software med ordentlig NEF-understøttelse.

Før du scanner, så tjek også dine kedelige backupsteder. Jeg missede det selv en gang og spildte en time. Kig gennem din pc, gamle importer, SnapBridge-overførsler, cloud-fotosynkronisering, feriemapper, tilfældige eksterne drev. Du har måske allerede kopier liggende der.

Hvis kortet slet ikke vises, bliver ved med at afbryde forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe med at rode med det. På det tidspunkt giver et gendannelseslaboratorium mere mening. Et dårligt kort har tendens til at blive værre, når man bliver ved med at prøve at læse det. Det lærte jeg på den dumme måde.

Så ja, jeg synes stadig, at gendannelse er en mulighed, hvis billederne blev slettet, forsvandt efter en tur eller blev fjernet ved en formateringsfejl. Nøgledelen er hastighed. Stop med at bruge kortet, scan det fra en computer, og gendan alt, der bliver fundet, til et andet drev.

Ja, dine chancer er stadig ret gode.

Hovedårsagen er, at du stoppede med at bruge kortet. Slettede Nikon RAW-filer, normalt NEF, bliver ofte liggende på SD-kortet, indtil nye data overskriver dem. Hvis der ikke blev taget nye billeder eller video, er gendannelsesraten ofte høj. På sunde kort gendanner fil carving-værktøjer meget slettet kameramedie. Jeg har set hele fotosessions komme tilbage, med rod i filnavnene, men med intakte billeder.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, stop alle skrivninger. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Jeg ville ikke bruge meget tid på at forhåndsvise hver fil før gendannelse, hvis kortet opfører sig ustabilt. På ustabile medier er færre læseomgange mere sikkert. Gendan først til et andet drev, sorter senere.

Et par ting at tjekke, før du scanner:

1. Lås SD-kortet med den fysiske kontakt.
  2. Brug en god USB-kortlæser, ikke kameraet via USB.
  3. Hvis din computer beder om at reparere eller formatere kortet, så vælg nej.
  4. Tjek om Nikon-software, Lightroom eller gamle importmapper allerede har kopier.

Hvis kortet monteres normalt, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Nikon SD-kort. Det håndterer NEF og almindelige fotoformater godt, og det er nemt nok, hvis du ikke er dybt inde i gendannelsesværktøjer. Hvis Disk Drill finder filerne, men nogle NEF-filer ikke kan åbnes, så test dem i Nikon NX Studio eller Lightroom, før du kalder dem korrupte. Windows har det svært med RAW-ting hele tiden, tbh.

Hvis kortet er ulæseligt, langsomt eller afbryder forbindelsen, så lav først et billede af kortet, og scan derefter billedet i stedet for kortet. Det reducerer belastningen på svigtende medier. Den del bliver ofte sprunget over, og den er vigtig.

Her er også en solid vejledning til gendannelse af SD-kort, hvis du vil have en hurtig visuel guide:
bedste guide til software til gendannelse af SD-kort for slettede fotos og RAW-filer

Kort version, ja, slettede RAW-fotos fra et Nikon-kamera SD-kort kan ofte gendannes. Ingen nye skrivninger giver dig en meget bedre chance. Brug Disk Drill eller en anden gendannelsesapp fra en computer, gem de gendannede filer et andet sted, og hvis kortet ser beskadiget ud, så stop med at pille ved det, fordi det hurtigt gør tingene værre.

Ja, sandsynligvis.

Det vigtigste til din fordel er, at du stoppede med at bruge kortet. Det betyder mere end noget andet. Slettede NEF RAW-filer på Nikon SD-kort bliver normalt bare markeret som ledig plads, indtil noget andet overskriver dem.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg vil understrege ét ekstra punkt mere: hvis disse billeder virkelig er uerstattelige, så lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet, og foretag derefter gendannelsesforsøg fra det image i stedet for at belaste det originale kort igen og igen. Mange springer den del over og undrer sig så over, hvorfor et lidt dårligt kort bliver værre.

Et par Nikon-specifikke ting, folk glemmer:

• Nogle Nikon-kameraer opretter sidecar- eller hjælpefiler sammen med billederne. Gendan også dem, hvis du ser dem.
  • NEF-filer kan godt blive gendannet fint, men ikke blive vist korrekt i simple apps.
  • Hvis en gendannet RAW-fil ser ødelagt ud, så test den i Nikon NX Studio, før du antager, at den er ubrugelig.

Hvis du vil tage den nemme vej, er Disk Drill en reel mulighed til gendannelse af Nikon SD-kort, og det genkender normalt NEF-filer godt. Jeg ville dog selvfølgelig ikke gendanne noget tilbage til det samme kort. Gem i stedet til din computer eller et andet drev.

En lille uenighed med idéen om først at forhåndsvise alt: hvis kortet bare er en smule ustabilt, så gendan først og undersøg senere. Mindre roden rundt er bedre.

Det er også værd at tjekke, før du går for langt:
anbefalinger til den bedste software til gendannelse af SD-kort til slettede kamerabilleder

Hvis kortet er ulæseligt, afbryder forbindelsen eller beder om at blive formateret, så stop med gør-det-selv-forsøg og overvej et professionelt laboratorium. Men hvis det monteres normalt, er dine chancer stadig ganske gode tbh.