Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera og har ikke en sikkerhedskopi gemt nogen steder. Disse billeder betyder meget for mig, og jeg prøver at finde ud af, om der er en sikker måde at gendanne slettede Canon-kamerabilleder fra hukommelseskortet på, før noget bliver overskrevet. Jeg har brug for hjælp til de bedste trin til fotogendannelse eller software, jeg kan prøve.
Jeg har før hentet slettede billeder tilbage fra Canon SD-kort, så jeg ville ikke afskrive dem endnu.
Det første, jeg gjorde, var straks at stoppe med at tage billeder. Den del betyder mest. Når et Canon-kamera sletter et foto, fjerner det som regel først indeksopføringen. Billeddataene bliver ofte liggende på SD-kortet, indtil nye filer bliver skrevet ovenpå. Hvis du fortsatte med at tage billeder eller optage video efter fejlen, falder dine chancer hurtigt.
Tag SD-kortet ud af kameraet. Sæt det i en kortlæser, og tilslut det til din computer. Hvis dit kort har den lille fysiske låsetap, så skift den til låst, før du gør noget andet. Hvis Windows eller macOS også viser en advarsel om formatering, må du ikke formatere kortet. Jeg har set folk gøre det i panik og gøre en dårlig dag værre. Den advarsel betyder som regel, at systemet ikke kan læse kortet på normal vis. Det beviser ikke, at billederne er væk.
Hvis du vil have et enkelt sted at starte, ville jeg prøve Disk Drill. Jeg brugte det på et kort med manglende CR3- og JPG-filer, og det var nemt nok at sortere i. Det læser almindelige Canon-formater, inklusive RAW, og forhåndsvisningen hjælper meget. Du har ikke lyst til at gendanne 400 mystiske filer i blinde.
Det ville jeg gøre:
- Installer Disk Drill på din computer.
- Sæt Canon SD-kortet i via en kortlæser.
- Vælg SD-kortet i Disk Drill.
- Kør en Universal Scan.
- Åbn resultaterne for Deleted eller Lost.
- Filtrer resultaterne til Pictures.
- Forhåndsvis det, der dukker op.
- Gendan filer til din computer, ikke til det samme SD-kort.
En ting mere, som folk springer over. Tjek dine andre backupsteder, før du bruger tid på at grave dig gennem gendannelsesresultater. Jeg har før fundet slettede billeder steder, jeg havde glemt, at jeg havde brugt:
- Papirkurv
- Papirkurv
- Time Machine
- Filhistorik
- Google Drive
- OneDrive
- Canon image.canon
Hvis du nogensinde har importeret, synkroniseret eller automatisk sikkerhedskopieret de billeder, er der en god chance for, at de ligger i en gammel mappe med et fjollet navn.
Dine bedste chancer er, når kortet ikke er blevet brugt efter sletningen. Hvis intet nyt har rørt det, går gendannelsen som regel meget bedre.
Ja, der er stadig en chance, hvis kortet ikke er blevet overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én vigtig ting, stop med at bruge kortet nu. Jeg vil dog tilføje én ting mere. Hvis billederne betyder meget, så lav først et byte-for-byte-billede af SD-kortet, og scan så billedet, ikke selve kortet. Det reducerer risikoen, hvis kortet er ved at fejle. På Mac eller Linux virker dd eller ddrescue. På Windows findes der også enkle imaging-værktøjer. Lidt mere arbejde, men den sikrere vej.
Jeg er ikke helt enig i, at man hver gang skal gå direkte til filgendannelse på det originale kort. Hvis kortet har fejl, er gentagne scanninger hårde ved det.
Tjek også, om dit Canon skrev til intern hukommelse, hvis din model overhovedet har noget. De fleste har ikke, men nogle brugere forveksler dette med lagring kun på kort og spilder tid.
Hvis du vil have et solidt Canon-værktøj til fotogendannelse, er Disk Drill stadig et fair valg, fordi det håndterer CR2, CR3, JPG og almindelige SD-kort-filsystemer godt. For et hurtigt overblik er denne video om software til gendannelse af Canon SD-kortfotos værd at se.
Endnu et tip, som folk overser. Sortér gendannede filer efter filsignatur, ikke filnavn. Slettede Canon-billeder mister ofte deres oprindelige navne. Forhåndsvis efter dato og format. Det sparer tid.
Hvis kortet beder om at blive formateret, eller scanninger returnerer forvanskede filer, så stop og brug en professionel service. Gør det selv-gendannelse efter fysisk kortfejl bliver hurtigt rodet. Jeg lærte det på den hårde måde, det kostede mig en weekend, og jeg fik stadig kun halvdelen af billederne tilbage.
Ja, du kan nogle gange gendanne slettede Canon-fotos uden en sikkerhedskopi, men jeg vil være mildt uenig i tilgangen med bare at scanne det med det samme fra @mikeappsreviewer og også lidt fra @sternenwanderer. Hvis disse billeder virkelig er uerstattelige, er det sikreste ikke at blive ved med at rode med kortet igen og igen med forskellige apps.
Det første, jeg ville tjekke, før gendannelsessoftware:
- Havde dit Canon dobbeltkortpladser og gemte dubletter?
- Overførte du nogensinde filerne med Canon EOS Utility og glemte en importmappe?
- Hvis du optog i RAW+JPEG, findes den ene version muligvis stadig, selv om den anden ser ud til at være væk.
- Nogle gendannelsesfejl er bare problemer med forhåndsvisning. Filen kan være gendannet fint, selv om miniaturen ser ødelagt ud.
Sæt heller ikke SD-kortet tilbage i kameraet for at se, om de stadig er der. Kameraer elsker at skrive små datastykker, når man mindst ønsker det.
Hvis du selv vil prøve, er Disk Drill en fornuftig mulighed til gendannelse af Canon-fotos fra SD-kort, fordi det kan identificere CR2, CR3 og JPG ud fra signatur, ikke kun filtabelposter. Det er vigtigt, når filnavne er væk, eller mappestrukturen er ødelagt. Gendan kun til din computer eller et andet drev. Indlysende, men folk fejler stadig med det.
Et andet ofte overset sted: hvis kortet nogensinde blev brugt i en telefon, tablet eller printer, kan der være cachelagrede kopier eller rester fra automatisk import.
Hvis gendannede billeder kommer tilbage halvt grå, opdelt eller med mærkelige farver, betyder det normalt overskrivning, ikke dårlig gendannelsessoftware. På det tidspunkt vil det sandsynligvis ikke på magisk vis hjælpe at prøve 9 apps mere.
Og til lidt ekstra læsning er dette Facebook-opslag om råd om gendannelse af Canon-fotos og rigtige brugertips mere nyttigt end den gamle formulering Cannon photo recovery advice on Facebook alligevel.
Jeg er enig med @sternenwanderer og @waldgeist i det store sikkerhedspunkt: hold det SD-kort ude af kameraet. Men jeg vil skubbe lidt tilbage på tankegangen om at gendanne alt med det samme. Hvis sletningen skete på grund af korruption på kortet, ikke bare en utilsigtet sletning, kan gendannelsessoftware overse billeder, som et værksted stadig ville kunne hente senere. Så hvis det er billeder, man kun får én chance for at tage, så brug ikke timer på gentagne scanninger med fem forskellige apps.
Et praktisk kompromis:
- skrivbeskyt kortet, hvis det har en låsekontakt
- brug en god kortlæser, ikke kameraets USB-kabel
- tjek kortets helbred med et værktøj, der kan læse SMART eller flash-fejl, hvis muligt
- hvis kortet afbryder forbindelsen, bliver varmt eller læser smertefuldt langsomt, så stop gør det selv-forsøg
Hvor jeg er enig med @mikeappsreviewer, er at gendannelse ofte er mulig, hvis intet har overskrevet filerne. Sletninger på Canon rydder som regel bare referencer først.
Om Disk Drill specifikt:
Fordele
- nem forhåndsvisning af JPG, CR2, CR3
- god til signaturbaseret fotogendannelse
- enkel grænseflade, ikke meget opsætning
Ulemper
- dybe scanninger kan tage lidt tid
- gendannede filnavne og mapper kan være noget rod
- hvis kortet fejler fysisk, løser software ikke det
Hvis du prøver Disk Drill, så gendan kun de bedste forhåndsvisninger først, ikke alle fundne fragmenter. Det sparer tid og hjælper dig med at vurdere, om kortet er en fuld scanning værd. Hvis forhåndsvisninger er ødelagt på en ensartet måde, ville jeg stoppe der og i stedet overveje professionel gendannelse.