Jeg kom ved et uheld til at hurtigformatere mit USB-flashdrev, før jeg kopierede vigtige billeder og arbejdsdokumenter fra det. Drevet viser stadig den fulde størrelse, men alle filerne er væk. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelse efter hurtigformatering er mulig, og hvilke skridt jeg bør tage med det samme for at gendanne filer fra det formaterede flashdrev uden at gøre det værre.
At miste filer efter formatering af et USB-drev er hårdt. Jeg gjorde det engang med et flashdrev fuld af billeder, og det første, jeg lærte, var enkelt: formatering betyder ikke altid, at dataene er væk.
Det vigtigste er typen af formatering.
Hvis du kørte en Hurtig formatering, er dine chancer ofte rimelige. Hurtig formatering sletter som regel filsystemets poster, ikke selve fildataene. De gamle data ligger ofte der, indtil noget andet bliver skrevet over dem.
Hvis du kørte en Fuld formatering, bliver gendannelse meget sværere. En fuld formatering overskriver lageret, så almindelig gendannelsessoftware finder som regel kun lidt eller ingenting.
En ting, jeg måtte finde ud af tidligt, er, at der ikke findes nogen rigtig knap til at omformatere tilbage på en USB-stick. Når formateringen først er sket, er den sket. Gendannelsesapps gør noget andet. De scanner drevet, leder efter rester af fildata og prøver at genskabe filer ud fra det, der stadig findes på enheden.
Hvis du vil have den bedste chance, så stop med at bruge USB-drevet med det samme.
Kopiér ikke noget over på det.
Formatér det ikke igen.
Kør ikke CHKDSK eller noget reparationsværktøj.
Hver skrivning sænker dine chancer. Gamle filer bliver erstattet bit for bit, og når det sker, falder chancerne for gendannelse som regel fra hinanden.
Det, jeg ville gøre som det næste:
- Installer Disk Drill på din computers interne drev, ikke på det formaterede USB.
- Tilslut flashdrevet.
- Åbn Disk Drill, og vælg USB-drevet fra drevlisten.
- Klik på Søg efter mistede data, og vælg derefter Universel scanning, hvis den spørger.
- Lad scanningen køre helt færdig. Jeg ved, det er fristende at klikke rundt tidligere, men jeg fik bedre resultater ved at vente.
- Forhåndsvis det, den finder. Hvis et billede åbner, eller et dokument viser læsbart indhold, eller en video starter, er dine chancer for de filer bedre.
- Gendan filerne til et andet drev. Gem ikke gendannede data tilbage på det samme USB.
En lille ting, folk springer over, og som jeg ikke ville springe over. Hvis flashdrevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, giver læsefejl eller virker ustabilt, så lav først et byte-for-byte-image og scan imaget i stedet. Disk Drill understøtter dette. Det reddede mig engang, da en billig USB-stick begyndte at falde offline midt i scanningen.
Også, hvis gendannede filer kommer tilbage med mærkelige navne som FILE0001 eller manglende mapper, er det normalt efter formatering. Mappestrukturen er ofte det første, der bliver beskadiget. Det vigtige er, om selve filen kan åbnes.
Så ja, gendannelse fra et formateret flashdrev er ofte mulig, mest efter en hurtig formatering. Det bedste træk er kedeligt, men vigtigt: stop med at røre drevet, scan det hurtigt, og gendan resultaterne et andet sted.
Ja, efter en hurtigformatering er chancerne for gendannelse ofte ret gode. Formateringen rydder som regel filtabellen, ikke data-blokkene for fotos og dokumenter. Så dine filer kan stadig være der.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om det vigtigste punkt, stop med at bruge USB’en. Jeg er lidt uenig i, at fuld formatering altid er håbløs. På nyere Windows overskriver en fuld formatering ofte data, så gendannelsesraten falder kraftigt. På nogle ældre systemer var resultaterne blandede. Stadig dårlige odds, men ikke altid nul.
Et par praktiske ting:
- Tjek om drevet blev formateret til det samme filsystem eller et andet. FAT32 til exFAT eller NTFS skader ofte metadata mere.
- Hvis dine billeder betyder mest, så kig efter gendannelse via filsignaturer. JPG, PNG, DOCX, PDF kommer ofte tilbage, selv når mappenavne er væk.
- Hvis USB’en er lille og vigtig, så lav først et image. Det er mere sikkert at scanne imaget.
- Gendan filer til din pc eller en anden ekstern disk, aldrig tilbage til USB’en.
Disk Drill er et solidt valg til scanning af en formateret USB, fordi det håndterer både slettede poster og rå filudskæring. Forhåndsvisning er vigtig. Hvis forhåndsvisninger ikke virker, er filen ofte fortabt.
Og til dem, der finder dette senere via søgning, er best data recovery software for a formatted USB flash drive den formulering, du vil bruge, ikke “best software for a formatted USB”.
Dette korte klip forklarer også idéen bag gendannelse på almindeligt engelsk:
se hvordan gendannelse af formateret USB virker
Hvis scanningen ikke finder noget brugbart, så stop der. Mere pilleri gør det værre. Hvis filerne ikke kan erstattes, er et professionelt gendannelseslaboratorium det næste skridt. Tid betyder lidt her, så vent ikke i dagevis, mens du tilslutter den igen og igen.
Ja, en hurtig gendannelse af USB efter formatering er absolut mulig, og som regel mere mulig, end folk tror. @mikeappsreviewer og @voyageurdubois har allerede dækket den vigtige regel om at stoppe med at bruge drevet, så jeg vil tilføje én ting, de lidt gled hen over: nogle gange er selve flashdrevet et større problem end formateringen. Billige USB-sticks har det med at fejle på det værst tænkelige tidspunkt.
Hurtig formatering fjerner som regel filsystemets oversigt, ikke hver eneste faktiske filblok. Så fotos, PDF-filer, Word-dokumenter osv. kan stadig ligge der og vente på at blive fundet. Fælden er, at filnavne og mappestruktur kan være ødelagt, især hvis drevet blev reformateret til et andet filsystem.
Det ville jeg tjekke først:
- Var det en hurtig formatering eller en fuld formatering
- Bad Windows om at rette drevet før eller efter
- Opfører USB’en sig normalt, eller afbrydes den tilfældigt
Hvis det er stabilt, så scan det med Disk Drill fra din computer, ikke fra USB’en. Jeg ved godt, at folk elsker at prøve fem tilfældige gratis værktøjer i træk, men det kan spilde tid og nogle gange gøre rodet værre, hvis du ved et uheld begynder at skrive midlertidige filer. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem. Hvis forhåndsvisningerne virker, er det et rigtig godt tegn.
Hæng dig heller ikke for meget i det, hvis de oprindelige mapper er væk. Rå gendannelse bringer ofte filer tilbage på en grim måde, men de kan stadig bruges. Det er stadig en sejr, lol.
Hvis du vil have en god forklaring på gendannelse af filer fra et hurtigt formateret USB-flashdrev, er denne værd at læse:
hvordan man gendanner filer fra et formateret USB-flashdrev
Lille uenighed med de andre: Jeg ville ikke straks gå til et professionelt laboratorium, medmindre drevet fysisk opfører sig mærkeligt, eller dataene virkelig ikke kan erstattes. Ved en almindelig utilsigtet hurtig formatering er softwaregendannelse som regel det første forsøg.
Hurtig formatering kan normalt gendannes, men jeg vil gerne udfordre en lille ting fra @voyageurdubois, @boswandelaar og @mikeappsreviewer: folk fokuserer meget på formateringstypen, men med flashdrev kan controlleren være lige så vigtig. Hvis USB-enheden lydløst omfordeler dårlige celler, kan gendannelsesresultaterne virke tilfældige selv efter en harmløs hurtig formatering.
Et par ting, der er værd at tjekke, som de ikke rigtig gik i dybden med:
- TRIM-understøttelse på USB-medier: usædvanligt, men nogle nyere flashenheder og USB-SSD’er kan rydde blokke hurtigere end gamle USB-sticks. Hvis dette er en USB-SSD, er oddsene dårligere end med et almindeligt USB-drev.
- Kapacitetssvindel: hvis det er en af de falske billige 256 GB-sticks, kan filerne måske aldrig have været gemt korrekt i første omgang.
- Omformateret filsystem: hvis du skiftede fra FAT32 til NTFS eller exFAT, kan gendannelse stadig virke, men navne og mapper bliver ofte ødelagt.
Min vurdering: hvis drevet registreres normalt og ikke afbryder forbindelsen, er softwaregendannelse stadig det første skridt. Disk Drill er en rimelig mulighed her.
Fordele ved Disk Drill
- god til at kombinere filsystemscanning + rå datagendannelse
- enkelt forhåndsvisningssystem
- kan scanne diskbilleder, hvilket er mere sikkert
- fornuftig til fotos og almindelige kontordokumenter
Ulemper ved Disk Drill
- dybe scanninger kan være langsomme
- rå gendannelse giver ofte rodede filnavne
- de bedste funktioner er ikke helt gratis
- hvis selve flashhukommelsen er ved at fejle, kan ingen app løse det
En ting mere, som folk springer over: efter gendannelse skal du åbne en prøve af hver filtype. En gendannet JPG, der kan forhåndsvises, er godt, men DOCX-/PDF-korruption kan stadig først vise sig, når filen åbnes helt.
Så ja, gendannelse efter en hurtig formatering er ofte mulig. Bare bedøm ikke succes ud fra filer fundet. Bedøm det ud fra filer, der faktisk kan åbnes.