Jag råkade radera RAW-foton från SD-kortet i min Nikon-kamera efter en fotografering, och några av bilderna är verkligen viktiga. Jag har inte tagit några nya bilder eller använt kortet sedan jag märkte att de saknades. Jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade Nikon RAW-filer på ett säkert sätt utan att göra situationen värre.
Jag gick igenom detta med ett Nikon-kort en gång, och jag skulle inte ge upp hoppet om bilderna än. Raderade bilder och filer som förlorats efter en snabbformatering dyker fortfarande upp ganska ofta. Det som betyder mest är enkelt. Blev de sektorerna överskrivna eller inte.
Första steget, sluta använda SD-kortet nu. Inga fler bilder. Ingen testvideo. Ingen andra formatering. Varje skrivning till kortet minskar dina chanser att få tillbaka RAW- eller JPEG-filerna.
Om detta hände efter en snabbformatering skulle jag fortfarande känna mig ganska positiv till återställning. Om kortet fick en fullständig formatering eller någon säker radering sjunker chanserna kraftigt.
Om du inte har en annan kopia någonstans skulle jag börja med återställningsprogram. Jag har använt Disk Drill för den här typen av röra. Det läser Nikon-format som NEF och NRW, plus vanliga JPG-filer, och installationen är inte besvärlig.
Vad jag skulle göra
- Ta ut SD-kortet ur kameran.
- Anslut det till din dator med en kortläsare.
- Installera Disk Drill på själva datorn, inte på SD-kortet.
- Välj SD-kortet i appen och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
- Kör Universell skanning. Vid oavsiktlig radering och snabbformatering brukar det oftast räcka.
- När skanningen är klar, förhandsgranska det som hittades. Om NEF- eller JPG-filerna går att öppna i förhandsvisningen skulle jag se det som ett gott tecken.
- Återställ filerna till din dator eller en annan enhet. Spara dem inte tillbaka på samma SD-kort.
Om du också förlorade video skulle jag även prova Avancerad kameraåterställning efter den första skanningen. Kameravideofiler kan gå sönder på märkliga sätt, och det här läget hittar ibland klipp som den vanliga skanningen missar.
En sak som folk inte väntar sig är att återställda RAW-filer ofta kommer tillbaka med fula generiska namn och utan den gamla mappstrukturen. Irriterande, ja. Helt normalt också. Programvaran hämtar ofta filer utifrån filsignatur, inte genom att återställa den ursprungliga katalogen på ett rent sätt.
Om en återställd NEF-fil dessutom vägrar att öppnas i standardappen Bilder i Windows skulle jag inte förklara den död direkt. Windows har haft konstigheter med stöd för Nikon RAW i flera år. Försök först öppna den i programvara med ordentligt stöd för NEF.
Innan du skannar, kolla även dina tråkiga backupställen. Jag missade det en gång och slösade bort en timme. Gå igenom din PC, gamla importer, SnapBridge-överföringar, molnsynk för bilder, semestermappar och slumpmässiga externa enheter. Det kan redan finnas kopior där.
Om kortet inte dyker upp alls, fortsätter att kopplas från eller ser fysiskt skadat ut skulle jag sluta hålla på med det. Då är ett återställningslaboratorium mer rimligt. Ett dåligt kort brukar bli värre när man fortsätter försöka läsa från det. Det lärde jag mig den dumma vägen.
Så ja, jag tror fortfarande att återställning är möjligt om bilderna raderades, försvann efter en resa eller raderades av misstag vid formatering. Det viktigaste är snabbhet. Sluta använda kortet, skanna det från en dator och återställ allt som hittas till en annan enhet.
Ja, dina chanser är fortfarande ganska goda.
Den stora anledningen är att du slutade använda kortet. Raderade Nikon RAW-filer, vanligtvis NEF, ligger ofta kvar på SD-kortet tills ny data skriver över dem. Om inga nya foton eller videor togs, är återställningsgraden ofta hög. På friska kort kan filkarvningsverktyg återställa mycket raderat kameramaterial. Jag har sett hela fotograferingar komma tillbaka, med felaktiga namn, men med bilderna intakta.
Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, stoppa all skrivning. Jag håller dock inte helt med om en del. Jag skulle inte lägga mycket tid på att förhandsgranska varje fil före återställning om kortet beter sig instabilt. På instabila medier är färre läspass säkrare. Återställ först till en annan enhet, sortera senare.
Några saker att kontrollera innan du skannar:
- Lås SD-kortet med den fysiska spärren.
- Använd en bra USB-kortläsare, inte kameran via USB.
- Om datorn ber dig reparera eller formatera kortet, tryck på nej.
- Kontrollera om Nikon-programvara, Lightroom eller gamla importmappar redan innehåller kopior.
Om kortet monteras normalt är Disk Drill ett bra val för återställning av Nikon SD-kort. Det hanterar NEF och vanliga fotoformat bra, och det är tillräckligt enkelt om du inte är djupt inne i återställningsverktyg. Om Disk Drill hittar filerna men vissa NEF-filer inte går att öppna, testa dem i Nikon NX Studio eller Lightroom innan du kallar dem korrupta. Windows har problem med RAW-grejer hela tiden, ärligt talat.
Om kortet är oläsbart, långsamt eller kopplar från, skapa först en avbildning av kortet och skanna sedan avbildningen i stället för kortet. Det minskar belastningen på ett skadat medium. Den delen hoppas ofta över och den är viktig.
Här är också en bra guide för återställning av SD-kort om du vill ha en snabb visuell genomgång:
bästa guide till återställningsprogram för SD-kort för raderade foton och RAW-filer
Kort version, ja, raderade RAW-foton från ett Nikon-kamera-SD-kort går ofta att återställa. Inga nya skrivningar ger dig mycket bättre odds. Använd Disk Drill eller en annan återställningsapp från en dator, spara återställda filer någon annanstans, och om kortet ser skadat ut, sluta pilla med det eftersom det snabbt gör saken värre.
Ja, förmodligen.
Det största som talar till din fördel är att du slutade använda kortet. Det spelar större roll än något annat. Raderade NEF RAW-filer på Nikon SD-kort markeras vanligtvis bara som ledigt utrymme tills något annat skriver över dem.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @mike34, men jag skulle trycka lite hårdare på en extra punkt: om de här bilderna verkligen är oersättliga, skapa först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och gör sedan återställningsförsök från den avbildningen i stället för att belasta originalkortet om och om igen. Många hoppar över den delen och undrar sedan varför ett lite skadat kort blir värre.
Några Nikon-specifika saker som folk glömmer:
- Vissa Nikon-kameror skapar sidecar- eller hjälpfiler tillsammans med bilderna. Återställ även dem om du ser dem.
- NEF-filer kan återställas utan problem men ändå inte förhandsvisas korrekt i enklare appar.
- Om en återställd RAW-fil ser trasig ut, testa den i Nikon NX Studio innan du antar att den är bortom räddning.
Om du vill ta den enkla vägen är Disk Drill ett legitimt alternativ för återställning av Nikon SD-kort och det känner vanligtvis igen NEF-filer bra. Jag skulle dock uppenbarligen inte återställa något tillbaka till samma kort. Spara till din dator eller en annan enhet.
En liten invändning mot idén att först förhandsvisa allt: om kortet ens är lite instabilt, återställ först och inspektera senare. Mindre pillande är bättre.
Också värt att kolla innan du går för djupt:
bästa rekommendationerna för programvara för återställning av SD-kort för raderade kamerabilder
Om kortet är oläsligt, kopplar från eller ber om att formateras, sluta med gör-det-själv-grejer och överväg ett proffslabb. Men om det monteras normalt är dina chanser fortfarande ganska bra tbh.