Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera och har ingen säkerhetskopia sparad någonstans. De här bilderna betyder mycket för mig, och jag försöker ta reda på om det finns ett säkert sätt att återställa raderade Canon-kamerafoton från minneskortet innan något skrivs över. Jag behöver hjälp med de bästa stegen för fotoåterställning eller vilken programvara jag ska prova.
Jag har hämtat tillbaka raderade bilder från Canon SD-kort tidigare, så jag skulle inte räkna bort dem ännu.
Det första jag gjorde var att sluta fotografera direkt. Den delen är viktigast. När en Canon-kamera raderar ett foto tar den vanligtvis bort indexposten först. Bilddata ligger ofta kvar på SD-kortet tills nya filer skrivs över det. Om du fortsatte ta bilder eller spela in video efter misstaget minskar dina chanser snabbt.
Ta ut SD-kortet ur kameran. Sätt det i en kortläsare och anslut det till din dator. Om kortet har den lilla fysiska låsfliken, ställ den på låst innan du gör något annat. Om Windows eller macOS dessutom visar en varning om formatering ska du inte formatera kortet. Jag har sett folk göra det i panik och göra en dålig dag ännu värre. Den varningen betyder vanligtvis att systemet inte kan läsa kortet på normalt sätt. Det bevisar inte att bilderna är borta.
Om du vill ha ett enkelt ställe att börja på skulle jag prova Disk Drill. Jag använde det på ett kort med saknade CR3- och JPG-filer och det var tillräckligt lätt att gå igenom. Det läser vanliga Canon-format, inklusive RAW, och förhandsgranskningen hjälper mycket. Du vill inte återställa 400 mystiska filer i blindo.
Det här skulle jag göra:
- Installera Disk Drill på din dator.
- Sätt i Canon SD-kortet via en kortläsare.
- Välj SD-kortet i Disk Drill.
- Kör en Universal Scan.
- Öppna resultaten för Deleted eller Lost.
- Filtrera resultaten till Pictures.
- Förhandsgranska det som dyker upp.
- Återställ filer till din dator, inte till samma SD-kort.
En sak till som folk ofta hoppar över. Kontrollera dina andra säkerhetskopieringsplatser innan du lägger tid på att gräva igenom återställningsresultat. Jag har hittat raderade bilder tidigare på platser som jag glömt att jag använt:
- Papperskorgen
- Papperskorgen
- Time Machine
- Filhistorik
- Google Drive
- OneDrive
- Canon image.canon
Om du någon gång importerade, synkroniserade eller säkerhetskopierade de bilderna automatiskt finns det en god chans att de ligger i någon gammal mapp med ett dumt namn.
Dina bästa chanser är när kortet förblev oanvänt efter raderingen. Om inget nytt skrevs till det brukar återställning gå betydligt bättre.
Ja, det finns fortfarande en chans om kortet inte har skrivits över.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta använda kortet nu. Jag skulle dock lägga till en sak till. Om bilderna är mycket viktiga, gör först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och skanna sedan avbildningen, inte själva kortet. Detta minskar risken om kortet börjar gå sönder. På Mac eller Linux fungerar dd eller ddrescue. På Windows finns också enkla verktyg för att skapa avbildningar. Lite mer arbete, men säkrare väg.
Jag håller inte helt med om att man alltid ska gå direkt på filåterställning på originalkortet. Om kortet har fel är upprepade skanningar påfrestande för det.
Kontrollera också om din Canon skrev till internminnet, om din modell ens har något sådant. De flesta har inte det, men vissa användare blandar ihop detta med lagring enbart på kort och slösar tid.
Om du vill ha ett bra verktyg för återställning av Canon-bilder är Disk Drill fortfarande ett rimligt val eftersom det hanterar CR2, CR3, JPG och vanliga filsystem för SD-kort väl. För en snabb översikt är denna video om programvara för återställning av Canon-foton från SD-kort värd att titta på.
Ett tips till som många missar. Sortera återställda filer efter filsignatur, inte filnamn. Raderade Canon-bilder förlorar ofta sina ursprungliga namn. Förhandsgranska efter datum och format. Det sparar tid.
Om kortet ber om att formateras eller om skanningar returnerar förvrängda filer, stoppa och använd en professionell tjänst. Gör det själv-återställning efter fysiskt kortfel blir snabbt rörigt. Jag lärde mig det den hårda vägen, det kostade mig en hel helg och ändå fick jag bara tillbaka hälften av bilderna.
Ja, du kan ibland återställa raderade Canon-bilder utan en säkerhetskopia, men jag håller lite försiktigt inte med om tillvägagångssättet att bara skanna det direkt från @mikeappsreviewer och även lite med @sternenwanderer. Om de här bilderna verkligen är oersättliga är det säkraste draget att inte fortsätta peta på kortet om och om igen med olika appar.
Det jag skulle kontrollera först, innan återställningsprogram:
- Hade din Canon dubbla kortplatser och sparade dubbletter?
- Överförde du någonsin filerna med Canon EOS Utility och glömde bort en importmapp?
- Om du fotograferade i RAW+JPEG kan en version fortfarande finnas kvar även om den andra ser ut att vara borta.
- Vissa återställningsmisslyckanden är bara problem med förhandsvisningen. Filen kan återställas helt okej även om miniatyren ser trasig ut.
Sätt heller inte tillbaka SD-kortet i kameran för att se om de fortfarande finns där. Kameror älskar att skriva små datamängder när man minst vill det.
Om du gör det själv är Disk Drill ett rimligt alternativ för återställning av Canon-foton från SD-kort eftersom det kan identifiera CR2, CR3 och JPG via signatur, inte bara poster i filtabel len. Det spelar roll när filnamnen är borta eller mappstrukturen är förstörd. Återställ bara till din dator eller en annan enhet. Självklart, men folk misslyckas fortfarande med det.
Ytterligare ett ofta förbisett ställe: om kortet någon gång användes i en telefon, surfplatta eller skrivare kan det finnas cachade kopior eller rester från automatisk import.
Om återställda bilder kommer tillbaka halvt grå, uppdelade eller med konstiga färger betyder det oftast överskrivning, inte dålig återställningsprogramvara. Vid det laget kommer det förmodligen inte att hjälpa magiskt att prova ytterligare 9 appar.
För extra läsning är dessutom detta Facebook-inlägg om råd om återställning av Canon-foton och riktiga användartips mer användbart än den gamla formuleringen Cannon photo recovery advice on Facebook ändå.
Jag håller med @sternenwanderer och @waldgeist om den stora säkerhetspunkten: håll det där SD-kortet borta från kameran. Men jag vill invända lite mot tankesättet att återställa allt direkt nu. Om raderingen skedde på grund av korruption på kortet, inte bara en oavsiktlig radering, kan återställningsprogram missa bilder som en verkstad fortfarande skulle kunna få fram senare. Så om det här är bilder som bara tas en gång i livet, lägg inte timmar på upprepade skanningar med fem olika appar.
En praktisk mellanväg:
- skrivskydda kortet om det har en låsknapp
- använd en bra kortläsare, inte kamerans USB-kabel
- kontrollera kortets hälsa med ett verktyg som läser SMART eller flashfel om möjligt
- om kortet kopplar från, blir varmt eller läser plågsamt långsamt, sluta med gör det själv
Där jag håller med @mikeappsreviewer är att återställning ofta är möjlig om inget har skrivit över filerna. Canon-raderingar brukar vanligtvis bara rensa referenser först.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- enkel förhandsvisning för JPG, CR2, CR3
- bra på signaturbaserad fotoåterställning
- enkelt gränssnitt, inte mycket inställning krävs
Nackdelar
- djupa skanningar kan ta ett tag
- återställda filnamn och mappar kan vara röriga
- om kortet håller på att gå sönder fysiskt kommer programvara inte att lösa det
Om du provar Disk Drill, återställ bara de bästa förhandsvisningarna först, inte varje hittat fragment. Det sparar tid och hjälper dig att bedöma om kortet är värt en fullständig skanning. Om förhandsvisningarna är trasiga på ett konsekvent sätt skulle jag stanna där och i stället överväga professionell återställning.