Kan jag återställa filer från ett formaterat USB-minne efter en snabbformatering?

Jag råkade snabbformatera mitt USB-minne innan jag hann kopiera över viktiga foton och arbetsdokument. Enheten visar fortfarande full kapacitet, men alla filer är borta. Jag behöver hjälp att ta reda på om dataåterställning efter snabbformatering är möjlig och vilka steg jag bör ta direkt för att återställa filer från det formaterade USB-minnet utan att förvärra situationen.

Att förlora filer efter att ha formaterat ett USB-minne är tufft. Jag gjorde detta en gång med ett flashminne fullt av foton, och det första jag lärde mig var enkelt, formatering betyder inte alltid att datan är borta.

Det som betyder mest är typen av formatering.

Om du körde en snabbformatering är dina chanser ofta ganska goda. Snabbformatering raderar vanligtvis filsystemets poster, inte själva fildatan. Den gamla datan ligger ofta kvar där tills något annat skrivs över den.

Om du körde en fullständig formatering blir återställningen mycket svårare. En fullständig formatering skriver över lagringen, så vanliga återställningsprogram hittar oftast lite eller ingenting.

En sak jag behövde reda ut tidigt, det finns ingen riktig avformatera-knapp för ett USB-minne. När formateringen väl har skett, har den skett. Återställningsappar gör något annat. De skannar enheten, letar efter kvarvarande fildata och försöker bygga upp filer från det som fortfarande finns kvar på enheten.

Om du vill ha bästa möjliga chans, sluta använda USB-minnet direkt.

Kopiera inte något till det.
Formatera det inte igen.
Kör inte CHKDSK eller något reparationsverktyg.

Varje skrivning minskar dina chanser. Gamla filer ersätts bit för bit, och när det händer brukar återställningen falla isär.

Det här skulle jag göra härnäst:

1. Installera Disk Drill på datorns interna enhet, inte på det formaterade USB-minnet.
  2. Anslut flashminnet.
  3. Öppna Disk Drill och välj USB-minnet i enhetslistan.
  4. Klicka på Search for Lost Data och välj sedan Universal Scan om du blir ombedd.
  5. Låt skanningen köra klart. Jag vet att det är frestande att klicka runt tidigt, men jag fick bättre resultat efter att ha väntat.
  6. Förhandsgranska det som hittas. Om ett foto öppnas, eller ett dokument visar läsbart innehåll, eller en video startar, är chanserna bättre för de filerna.
  7. Återställ filerna till en annan enhet. Spara inte återställd data tillbaka till samma USB-minne.

En liten sak som folk hoppar över, och som jag inte skulle hoppa över. Om flashminnet fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller känns instabilt, skapa först en byte-för-byte-avbildning och skanna avbildningen i stället. Disk Drill stöder detta. Det räddade mig en gång när ett billigt USB-minne började koppla ner sig mitt under skanningen.

Om återställda filer dessutom kommer tillbaka med konstiga namn som FILE0001 eller saknade mappar är det normalt efter formatering. Mappstrukturen är ofta det första som skadas. Det som betyder något är om själva filen går att öppna.

Så ja, återställning från ett formaterat flashminne är ofta möjlig, särskilt efter en snabbformatering. Det bästa draget är tråkigt men viktigt, sluta röra enheten, skanna den snart och återställ resultaten någon annanstans.

Ja, efter en snabbformatering är chanserna till återställning ofta ganska goda. Formateringen rensar vanligtvis filtabellen, inte data-blocken för foton och dokument. Så dina filer kan fortfarande finnas kvar.

Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste punkten, sluta använda USB-minnet. Jag håller inte helt med om att fullformatering alltid är hopplöst. I nyare Windows skriver en fullformatering ofta över data, så återställningsgraden sjunker kraftigt. På vissa äldre system var resultaten blandade. Fortfarande dåliga odds, men inte alltid noll.

Några praktiska saker:

1. Kontrollera om enheten formaterades till samma filsystem eller ett annat. FAT32 till exFAT eller NTFS skadar ofta metadata mer.
  2. Om dina foton är viktigast, leta efter återställning via filsignaturer. JPG, PNG, DOCX, PDF kommer ofta tillbaka även när mappnamnen är borta.
  3. Om USB-minnet är litet och viktigt, skapa först en avbildning. Det är säkrare att skanna avbildningen.
  4. Återställ filer till din PC eller en annan extern enhet, aldrig tillbaka till USB-minnet.

Disk Drill är ett bra val för att skanna ett formaterat USB-minne eftersom det hanterar både raderade poster och rå filåterskapning. Förhandsvisning är viktigt. Om förhandsvisningar inte fungerar är filen ofta körd.

För alla som söker efter detta senare är best data recovery software for a formatted USB flash drive frasen du vill använda, inte best software for a formatted USB.

Det här korta klippet förklarar också återställningsidén på enkel svenska:
se hur återställning från formaterat USB fungerar

Om skanningen inte hittar något användbart, stanna där. Mer pillande gör det värre. Om filerna är oersättliga är en professionell återställningsverkstad nästa steg. Tid spelar viss roll här, så vänta inte i flera dagar medan du ansluter det om och om igen.

Japp, en återställning efter snabbformatering av USB är absolut möjlig, och oftast mer möjlig än folk tror. @mikeappsreviewer och @voyageurdubois har redan tagit upp den viktiga regeln om att sluta använda enheten, så jag lägger till en sak som de typ gled förbi: ibland är själva flashminnet ett större problem än formateringen. Billiga USB-minnen älskar att gå sönder vid exakt sämsta möjliga tillfälle.

Snabbformatering tar vanligtvis bort filsystemskartan, inte varje faktisk filblock. Så foton, PDF:er, Word-dokument osv kan fortfarande ligga kvar där och vänta på att hittas. Haken är att filnamn och mappstruktur kan vara förstörda, särskilt om enheten formaterades om till ett annat filsystem.

Det här skulle jag kolla först:

• Var det snabbformatering eller fullständig formatering
  • Bad Windows om att fixa enheten före eller efter
  • Beter sig USB-minnet normalt, eller kopplar det från slumpmässigt

Om det är stabilt, skanna det med Disk Drill från din dator, inte från USB-minnet. Jag vet att folk gillar att testa fem slumpmässiga gratisverktyg i rad, men det kan slösa tid och ibland göra röran värre om du råkar skriva tillfälliga filer av misstag. Förhandsgranska filerna innan du återställer dem. Om förhandsvisningarna fungerar är det ett mycket bra tecken.

Häng inte heller upp dig på om de ursprungliga mapparna är borta. Rååterställning får ofta tillbaka filer på ett fult men användbart sätt. Det är fortfarande en vinst, lol.

Om du vill ha en bra förklaring om att återställa filer från ett snabbformaterat USB-flashminne, är detta värt att läsa:
hur man återställer filer från ett formaterat USB-flashminne

En liten invändning mot de andra: jag skulle inte rusa till ett proffslabb om inte enheten beter sig fysiskt konstigt eller datan verkligen är oersättlig. Vid en vanlig oavsiktlig snabbformatering är programvaruåterställning vanligtvis det första försöket.

Snabbformatering går oftast att återställa från, men jag skulle invända mot en liten sak från @voyageurdubois, @boswandelaar och @mikeappsreviewer: folk fokuserar mycket på formateringstypen, men med flash-enheter kan styrenheten vara minst lika viktig. Om USB-enheten tyst ommappnar dåliga celler kan återställningsresultaten se slumpmässiga ut även efter en ofarlig snabbformatering.

Ett par saker som är värda att kontrollera som de inte riktigt gick in på:

• TRIM-stöd på USB-media: ovanligt, men vissa nyare flash-enheter och USB-SSD:er kan rensa block snabbare än gamla minnen. Om detta är en USB-SSD är oddsen sämre än med ett vanligt USB-minne.
  • Kapacitetsbedrägeri: om det är ett av de där falska billiga 256 GB-minnena kan filerna kanske aldrig ha lagrats korrekt från början.
  • Omformaterat filsystem: om du bytte från FAT32 till NTFS eller exFAT kan återställning fortfarande fungera, men namn och mappar blir ofta förvanskade.

Min bedömning: om enheten upptäcks normalt och inte kopplar från är programvaruåterställning fortfarande första steget. Disk Drill är ett rimligt alternativ här.

Fördelar med Disk Drill

• bra på att kombinera filsystemsskanning + rå återställning
  • enkelt förhandsgranskningssystem
  • kan skanna diskavbilder, vilket är säkrare
  • fungerar bra för foton och vanliga Office-dokument

Nackdelar med Disk Drill

• djupa skanningar kan vara långsamma
  • rå återställning ger ofta röriga filnamn
  • de bästa funktionerna är inte helt gratis
  • om själva flash-minnet håller på att gå sönder kan ingen app fixa det

En sak till som folk hoppar över: efter återställning, öppna ett prov från varje filtyp. En återställd JPG som kan förhandsgranskas är jättebra, men korruption i DOCX/PDF kan fortfarande visa sig först när filen öppnas helt.

Så ja, återställning efter en snabbformatering är ofta möjlig. Bedöm bara inte framgång efter files found. Bedöm den efter files actually open.