Ik heb per ongeluk RAW-foto’s van de SD-kaart van mijn Nikon-camera verwijderd na een shoot, en sommige afbeeldingen zijn echt belangrijk. Ik heb geen nieuwe foto’s gemaakt en de kaart niet meer gebruikt sinds ik merkte dat ze weg waren. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om verwijderde Nikon RAW-bestanden veilig te herstellen zonder de situatie erger te maken.
Ik heb dit ooit meegemaakt met een Nikon-kaart, en ik zou de foto's nog niet afschrijven. Verwijderde opnamen en bestanden die verloren zijn gegaan na een snelle formattering duiken nog best vaak op. Wat het meest telt, is simpel. Of die sectoren overschreven zijn, of niet.
Eerste stap, stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Geen nieuwe foto's meer. Geen testvideo. Geen tweede formattering. Elke schrijfactie naar de kaart verkleint je kans om de RAW- of JPEG-bestanden terug te krijgen.
Als dit na een snelle formattering is gebeurd, zou ik me nog redelijk goed voelen over herstel. Als de kaart volledig is geformatteerd of veilig is gewist, dalen de kansen flink.
Als je nergens een andere kopie hebt, zou ik beginnen met herstelsoftware. Ik heb voor dit soort ellende Disk Drill gebruikt. Die leest Nikon-formaten zoals NEF en NRW, plus gewone JPG-bestanden, en de installatie is geen gedoe.
Wat ik zou doen
- Haal de SD-kaart uit de camera.
- Sluit hem met een kaartlezer aan op je computer.
- Installeer Disk Drill op de computer zelf, niet op de SD-kaart.
- Kies de SD-kaart in de app en klik daarna op Zoeken naar verloren gegevens.
- Voer Universal Scan uit. Bij per ongeluk verwijderen en snelle formattering doet die meestal gewoon zijn werk.
- Wanneer de scan klaar is, bekijk je in de preview wat er is gevonden. Als de NEF- of JPG-bestanden in de preview openen, zou ik dat als een goed teken zien.
- Herstel de bestanden naar je computer of een andere schijf. Sla ze niet opnieuw op dezelfde SD-kaart op.
Als je ook video bent kwijtgeraakt, zou ik na de eerste scan ook Advanced Camera Recovery proberen. Videobestanden van camera’s raken op vreemde manieren versnipperd, en deze modus pikt soms clips op die de standaardscan overslaat.
Een deel dat mensen niet verwachten: herstelde RAW-bestanden komen vaak terug met lelijke algemene namen en zonder de oude mapstructuur. Irritant, ja. Ook normaal. De software haalt bestanden vaak op via bestandssignaturen, niet door de oorspronkelijke directory netjes opnieuw op te bouwen.
Ook als een hersteld NEF-bestand weigert te openen in de standaard Windows Photos-app, zou ik het niet meteen als verloren beschouwen. Windows doet al jaren vreemd met ondersteuning voor Nikon RAW. Probeer het eerst te openen in software met goede NEF-ondersteuning.
Kijk voordat je scant ook even op je saaie back-upplekken. Ik heb dit ooit gemist en er een uur mee verspild. Kijk op je pc, in oude imports, SnapBridge-overdrachten, synchronisatie van foto’s naar de cloud, vakantiemappen en willekeurige externe schijven. Misschien heb je daar al kopieën staan.
Als de kaart helemaal niet verschijnt, steeds de verbinding verbreekt of fysiek beschadigd lijkt, zou ik ermee stoppen. Op dat punt is een herstelbedrijf logischer. Een slechte kaart wordt meestal erger als je steeds opnieuw leesacties probeert. Dat heb ik op de domme manier geleerd.
Dus ja, ik denk dat herstel nog steeds mogelijk is als de foto’s zijn verwijderd, na een reis verdwenen zijn of gewist zijn door een formatteringsfout. Het belangrijkste is snelheid. Stop met het gebruiken van de kaart, scan hem vanaf een computer en herstel alles wat wordt gevonden naar een andere schijf.
Ja, je kansen zijn nog steeds redelijk goed.
De belangrijkste reden is dat je bent gestopt met het gebruiken van de kaart. Verwijderde Nikon RAW-bestanden, meestal NEF, blijven vaak op de SD-kaart staan totdat nieuwe gegevens ze overschrijven. Als er geen nieuwe foto’s of video’s zijn gemaakt, zijn de herstelpercentages vaak hoog. Op gezonde kaarten herstellen file carving-tools veel verwijderde camerabestanden. Ik heb complete shoots zien terugkomen, met verprutste bestandsnamen, maar met intacte afbeeldingen.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt: stop alle schrijfacties. Over één onderdeel ben ik het echter enigszins oneens. Ik zou niet te veel tijd besteden aan het vooraf bekijken van elk bestand vóór herstel als de kaart onstabiel werkt. Bij instabiele media zijn minder leesbeurten veiliger. Herstel eerst naar een andere schijf, sorteer later.
Een paar dingen om te controleren voordat je gaat scannen:
- Vergrendel de SD-kaart met het fysieke schuifje.
- Gebruik een goede USB-kaartlezer, niet de camera via USB.
- Als je computer vraagt om de kaart te repareren of te formatteren, klik op nee.
- Controleer of Nikon-software, Lightroom of oude importmappen al kopieën bevatten.
Als de kaart normaal wordt gekoppeld, is Disk Drill een solide keuze voor herstel van een Nikon SD-kaart. Het werkt goed met NEF en gangbare fotoformaten, en het is eenvoudig genoeg als je niet diep in hersteltools zit. Als Disk Drill de bestanden vindt maar sommige NEF’s niet openen, test ze dan in Nikon NX Studio of Lightroom voordat je ze corrupt noemt. Windows heeft voortdurend moeite met RAW-spul, eerlijk gezegd.
Als de kaart onleesbaar is, traag werkt of de verbinding verbreekt, maak dan eerst een image van de kaart en scan daarna de image in plaats van de kaart. Dat vermindert de belasting van falende media. Dat onderdeel wordt vaak overgeslagen en het is belangrijk.
Hier is ook een goede tutorial voor SD-kaartherstel als je een snelle visuele handleiding wilt:
beste handleiding voor SD-kaartherstelsoftware voor verwijderde foto’s en RAW-bestanden
Kort gezegd: ja, verwijderde RAW-foto’s van een Nikon camera-SD-kaart zijn vaak herstelbaar. Geen nieuwe schrijfacties geven je een veel betere kans. Gebruik Disk Drill of een andere herstelapp op een computer, sla herstelde bestanden ergens anders op, en als de kaart beschadigd lijkt, blijf er dan niet aan prutsen omdat dat het snel erger maakt.
Ja, waarschijnlijk.
Het belangrijkste voordeel voor jou is dat je bent gestopt met het gebruiken van de kaart. Dat is belangrijker dan wat dan ook. Verwijderde NEF RAW-bestanden op Nikon SD-kaarten worden meestal alleen als vrije ruimte gemarkeerd totdat iets anders ze overschrijft.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik zou één extra punt sterker willen benadrukken: als deze foto’s echt onvervangbaar zijn, maak dan eerst een byte-voor-byte image van de SD-kaart en voer daarna herstelpogingen uit vanaf die image in plaats van steeds opnieuw de originele kaart te belasten. Veel mensen slaan dat deel over en vragen zich dan af waarom een licht defecte kaart erger wordt.
Een paar Nikon-specifieke punten die mensen vergeten:
- Sommige Nikon-camera’s maken sidecar- of hulpbestanden aan samen met afbeeldingen. Herstel die ook als je ze ziet.
- NEF-bestanden kunnen prima worden hersteld maar in eenvoudige apps niet correct worden weergegeven.
- Als een herstelde RAW er beschadigd uitziet, test die dan in Nikon NX Studio voordat je aanneemt dat hij verloren is.
Als je de makkelijke route wilt, is Disk Drill een legitieme optie voor herstel van Nikon SD-kaarten en het herkent NEF-bestanden meestal goed. Ik zou natuurlijk niets terugzetten op dezelfde kaart. Sla het op je computer of een andere schijf op.
Eén kleine afwijking van het idee om eerst alles te bekijken: als de kaart ook maar een beetje instabiel is, herstel dan eerst en controleer later. Minder rommelen is beter.
Ook de moeite waard om te controleren voordat je te diep gaat:
aanbevelingen voor de beste SD-kaart herstelsoftware voor verwijderde camerafoto’s
Als de kaart onleesbaar is, de verbinding verbreekt of vraagt om te worden geformatteerd, stop dan met doe-het-zelf-pogingen en overweeg een professioneel lab. Maar als hij normaal wordt aangekoppeld, zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed tbh.