Kan ik bestanden herstellen van een geformatteerde flashdrive na een snelle formattering?

Ik heb per ongeluk mijn USB-flashstation snel geformatteerd voordat ik belangrijke foto’s en werkdocumenten had gekopieerd. Het station toont nog steeds de volledige grootte, maar alle bestanden zijn verdwenen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of gegevensherstel na een snelle formattering mogelijk is en welke stappen ik meteen moet nemen om bestanden van het geformatteerde flashstation te herstellen zonder de situatie te verergeren.

Bestanden verliezen na het formatteren van een USB-stick is zwaar. Ik heb dit ooit gedaan met een flashdrive vol foto’s, en het eerste wat ik leerde was simpel: formatteren betekent niet altijd dat de gegevens weg zijn.

Wat het belangrijkst is, is het type formattering.

Als je een snelle formattering hebt uitgevoerd, zijn je kansen vaak best redelijk. Een snelle formattering wist meestal de bestandssysteemrecords, niet de bestandsgegevens zelf. De oude gegevens blijven vaak staan totdat er iets anders overheen wordt geschreven.

Als je een volledige formattering hebt uitgevoerd, wordt herstel een stuk moeilijker. Een volledige formattering schrijft over de opslag heen, dus normale herstelsoftware vindt meestal weinig of niets.

Eén ding dat ik vroeg moest uitzoeken: er is geen echte knop om een USB-stick te ontformatteren. Zodra de formattering is gebeurd, is die gebeurd. Herstelapps doen iets anders. Ze scannen de schijf, zoeken naar overgebleven bestandsgegevens en proberen bestanden opnieuw op te bouwen op basis van wat er nog op het apparaat staat.

Als je de beste kans wilt, stop dan nu meteen met het gebruiken van de USB-stick.

Kopieer er niets naartoe.
Formatteer hem niet opnieuw.
Voer CHKDSK of een reparatiehulpmiddel niet uit.

Elke schrijfactie verkleint je kansen. Oude bestanden worden beetje bij beetje vervangen, en zodra dat gebeurt, valt herstel meestal uiteen.

Wat ik hierna zou doen:

1. Installeer Disk Drill op de interne schijf van je computer, niet op de geformatteerde USB.
  2. Sluit de flashdrive aan.
  3. Open Disk Drill en kies de USB uit de schijflijst.
  4. Klik op Zoeken naar verloren gegevens en kies daarna Universele scan als daarom wordt gevraagd.
  5. Laat de scan helemaal afronden. Ik weet dat het verleidelijk is om eerder al rond te klikken, maar ik kreeg betere resultaten door te wachten.
  6. Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden. Als een foto opent, een document leesbare inhoud toont of een video start, zijn je kansen voor die bestanden beter.
  7. Herstel de bestanden naar een andere schijf. Sla herstelde gegevens niet op dezelfde USB op.

Een klein ding dat mensen overslaan, en ik zou het niet overslaan. Als de flashdrive steeds de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of onstabiel aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte-image en scan in plaats daarvan de image. Disk Drill ondersteunt dit. Het heeft me ooit gered toen een goedkope USB-stick halverwege de scan offline ging.

Ook als herstelde bestanden terugkomen met vreemde namen zoals FILE0001 of ontbrekende mappen, is dat normaal na formattering. De mapstructuur raakt vaak als eerste beschadigd. Wat telt, is of het bestand zelf opent.

Dus ja, herstel vanaf een geformatteerde flashdrive is vaak mogelijk, vooral na een snelle formattering. De beste zet is saai maar belangrijk: stop met de schijf aan te raken, scan hem snel en herstel de resultaten ergens anders.

Ja, na een snelle formattering zijn de kansen op herstel vaak redelijk. De formattering wist meestal de bestandstabel, niet de gegevensblokken van foto’s en documenten. Je bestanden kunnen er dus nog steeds staan.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt: stop met het gebruiken van de USB. Ik ben het er iets minder mee eens dat een volledige formattering altijd hopeloos is. Op nieuwere Windows-versies overschrijft een volledige formattering vaak gegevens, waardoor de herstelkansen sterk dalen. Op sommige oudere systemen waren de resultaten wisselend. Nog steeds slechte kansen, maar niet altijd nul.

Een paar praktische dingen:

1. Controleer of de schijf naar hetzelfde bestandssysteem of naar een ander is geformatteerd. FAT32 naar exFAT of NTFS beschadigt metadata vaak meer.
  2. Als je foto’s het belangrijkst zijn, zoek dan naar herstel via bestandssignaturen. JPG, PNG, DOCX en PDF komen vaak terug, zelfs als mapnamen verdwenen zijn.
  3. Als de USB klein maar belangrijk is, maak dan eerst een image. Het scannen van de image is veiliger.
  4. Herstel bestanden naar je pc of een andere externe schijf, nooit terug naar de USB.

Disk Drill is een goede keuze voor het scannen van een geformatteerde USB, omdat het zowel verwijderde vermeldingen als raw file carving ondersteunt. Voorvertoning is belangrijk. Als voorvertoningen niet werken, is het bestand vaak verloren.

Ook, voor iedereen die hier later op zoekt: beste dataherstelsoftware voor een geformatteerde USB-flashdrive is de term die je wilt, niet “beste software voor een geformatteerde USB”.

Deze korte clip legt het herstelidee ook in eenvoudig Engels uit:
bekijk hoe herstel van een geformatteerde USB werkt

Als de scan niets bruikbaars vindt, stop dan daar. Meer geknutsel maakt het erger. Als de bestanden onvervangbaar zijn, is een professioneel herstelbedrijf de volgende stap. Tijd is hier enigszins belangrijk, dus wacht geen dagen terwijl je hem steeds opnieuw aansluit.

Ja, een snelle USB-herstel na formatteren is absoluut mogelijk, en meestal beter mogelijk dan mensen denken. @mikeappsreviewer en @voyageurdubois hebben de belangrijkste regel stop met het gebruik van de schijf al behandeld, dus ik voeg één ding toe waar ze een beetje aan voorbijgingen: soms is de flashdrive zelf een groter probleem dan de formattering. Goedkope USB-sticks gaan graag kapot op precies het slechtst mogelijke moment.

Een snelle formattering verwijdert meestal de bestandssysteemkaart, niet elk daadwerkelijk bestandsblok. Dus foto’s, pdf’s, Word-documenten enzovoort kunnen daar nog steeds staan te wachten om gevonden te worden. De keerzijde is dat bestandsnamen en mapstructuur verloren kunnen zijn, vooral als de schijf opnieuw is geformatteerd naar een ander bestandssysteem.

Wat ik als eerste zou controleren:

• Was het een snelle formattering of een volledige formattering
  • Vroeg Windows om de schijf te repareren, ervoor of erna
  • Werkt de USB zich normaal, of verbreekt die willekeurig de verbinding

Als hij stabiel is, scan hem dan met Disk Drill vanaf je computer, niet vanaf de USB. Ik weet dat mensen graag vijf willekeurige gratis tools achter elkaar proberen, maar dat kan tijd verspillen en maakt de puinhoop soms erger als je per ongeluk tijdelijke bestanden gaat schrijven. Bekijk eerst een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt. Als de voorbeelden werken, is dat een heel goed teken.

Blijf er ook niet te veel in hangen als de oorspronkelijke mappen weg zijn. Ruw herstel brengt bestanden vaak lelijk maar bruikbaar terug. Dat is nog steeds winst, lol.

Als je een goede uitleg wilt over bestanden herstellen van een snel geformatteerde USB-flashdrive, is dit het lezen waard:
hoe herstel je bestanden van een geformatteerde USB-flashdrive

Klein meningsverschil met de anderen: ik zou niet meteen naar een professioneel lab gaan tenzij de schijf zich fysiek vreemd gedraagt of de gegevens echt onvervangbaar zijn. Bij een gewone per ongeluk uitgevoerde snelle formattering is softwareherstel meestal de eerste stap.

Snelformatteren is meestal herstelbaar, maar ik zou op één klein punt terugkomen van @voyageurdubois, @boswandelaar en @mikeappsreviewer: mensen focussen veel op het type formattering, maar bij flashdrives kan de controller net zo belangrijk zijn. Als de USB-stick stilletjes slechte cellen opnieuw toewijst, kunnen de herstelresultaten er willekeurig uitzien, zelfs na een onschuldige snelle formattering.

Een paar dingen die de moeite waard zijn om te controleren en waar zij niet echt op ingingen:

• TRIM-ondersteuning op USB-media: ongebruikelijk, maar sommige nieuwere flashapparaten en USB-ssd’s kunnen blokken sneller wissen dan oude sticks. Als dit een USB-ssd is, zijn de kansen slechter dan bij een eenvoudige USB-stick.
  • Capaciteitsfraude: als het een van die neppe voordelige sticks van 256 GB is, zijn bestanden mogelijk in de eerste plaats nooit volledig correct opgeslagen.
  • Opnieuw geformatteerd bestandssysteem: als je bent overgeschakeld van FAT32 naar NTFS of exFAT, kan herstel nog steeds werken, maar namen en mappen raken vaak verminkt.

Mijn mening: als de schijf normaal wordt gedetecteerd en niet loskoppelt, is softwarematig herstel nog steeds de eerste stap. Disk Drill is hier een redelijke optie.

Voordelen van Disk Drill

• goed in het combineren van bestandssysteemscan + raw carving
  • eenvoudig previewsysteem
  • kan schijfkopieën scannen, wat veiliger is
  • behoorlijk voor foto’s en veelvoorkomende Office-documenten

Nadelen van Disk Drill

• diepe scans kunnen traag zijn
  • raw recovery levert vaak rommelige bestandsnamen op
  • de beste functies zijn niet volledig gratis
  • als het flashgeheugen zelf defect raakt, kan geen enkele app dat oplossen

Nog iets dat mensen vaak overslaan: open na herstel een voorbeeld van elk bestandstype. Een herstelde JPG die een voorbeeld toont is geweldig, maar DOCX-/PDF-corruptie kan soms pas zichtbaar worden wanneer het bestand volledig wordt geopend.

Dus ja, herstel na een snelle formattering is vaak mogelijk. Beoordeel succes alleen niet op basis van bestanden gevonden. Beoordeel het op basis van bestanden die daadwerkelijk openen.