Kan iemand helpen gegevens van mijn WD My Passport-schijf te herstellen?

Mijn WD My Passport externe harde schijf is plotseling gestopt met openen en ik heb geen toegang meer tot jarenlang opgeslagen foto’s, documenten en back-ups. De schijf wordt weergegeven wanneer ik hem aansluit, maar hij wil niet openen en ik kan de bestanden niet bekijken. Ik heb advies nodig over gegevensherstel van een WD My Passport, wat dit mogelijk heeft veroorzaakt en wat de veiligste manier is om mijn gegevens te herstellen zonder de situatie te verergeren.

Ik heb dit meer dan eens meegemaakt met een WD My Passport, en ja, de eerste paar minuten zijn belangrijker dan mensen denken.

Stop nu met het gebruik van de schijf. Kopieer er geen bestanden naartoe. Voer geen opschoontools uit. Probeer geen willekeurige herstelstappen uit zoekresultaten. Neem even afstand.

Wanneer een bestand wordt verwijderd, blijven de gegevens meestal nog een tijdje op de schijf staan. Wat als eerste verdwijnt, is de bestandssysteemvermelding die ernaar verwijst. Als nieuwe gegevens op dezelfde plek terechtkomen, daalt de kans op herstel snel. Bij oudere My Passport HDD-modellen had ik meestal een redelijke kans. Bij nieuwere SSD-versies maakt TRIM dat venster kleiner, omdat de schijf ongebruikte blokken zelf begint te wissen.

Controleer eerst Schijfbeheer

1. Klik met de rechtermuisknop op Start.

2. Open Schijfbeheer.

3. Zoek de WD-schijf in de lijst.

Dit vertelt je veel met bijna geen risico.

Als de schijf verschijnt met de juiste capaciteit, zoals 1TB of 2TB, zelfs als Windows deze aanduidt als RAW of Niet-toegewezen, zou ik dit nog steeds als een redelijke doe-het-zelfsituatie beschouwen. Meestal is de hardware zichtbaar, maar is het bestandssysteem beschadigd of ontbreekt het. Als de schijf daar helemaal niet verschijnt, zelfs niet nadat je de kabel en poort hebt verwisseld, zou ik aan hardwareproblemen gaan denken. Op dat moment is een herstelbedrijf vaak de veiligere keuze.

Wat ik zou gebruiken voor herstel

Als Schijfbeheer de schijf nog steeds ziet, zou ik daarna voor herstelsoftware kiezen. Ik heb er in de loop der tijd een heleboel geprobeerd, en voor dit soort WD-klusjes werkte Disk Drill voor mij beter dan de meeste. Het kon verwijderde bestanden, beschadigde partities en per ongeluk geformatteerde schijven herstellen zonder al te veel gedoe. Ik heb het gebruikt op NTFS- en exFAT-My Passport-schijven met redelijk goede resultaten.

De herstelstappen die ik zou volgen

1. Installeer de herstelapp op je interne schijf of een andere schijf, nooit op de WD-schijf die je probeert te redden.

2. Sluit de My Passport aan nadat de software klaar is.

3. Als de schijf traag is, klikt, vastloopt of de verbinding verbreekt, maak dan eerst een kloon. Gebruik in Disk Drill het hulpprogramma Byte-to-byte Backup. Ik vertrouw hier vaak op bij instabiele WD-schijven, omdat het scannen van de image minder belastend is voor de hardware dan steeds opnieuw op de originele schijf te hameren.

4. Scan de schijf, of scan de back-upimage als je die hebt gemaakt.

5. Kies Universal Scan voor de breedst mogelijke scan.

6. Controleer terwijl de scan loopt alvast de resultaten. Ik open meestal eerst Verwijderd of verloren en Gereconstrueerd.

7. Gebruik de voorbeeldweergave voordat je herstelt. Als een foto opent of een documentvoorbeeld er normaal uitziet, beschouw ik dat als een goed teken dat het bestand nog intact is.

8. Herstel de bestanden naar een andere locatie. Je pc, een andere externe schijf of cloudopslag. Schrijf ze tijdens het herstel niet terug naar dezelfde WD-schijf.

Iets wat ik op de harde manier heb geleerd

Stel back-ups in vóór de volgende schrik. WD verwijst mensen nu naar Acronis True Image, en dat is prima voor geplande back-ups. Betrouwbaarheid van het merk helpt, zeker, maar elke schijf gaat kapot als je maar lang genoeg wacht. Ik bewaar belangrijke bestanden nu op minstens twee plekken, want één keer een map verliezen was voor mij al genoeg, lol.

Als je schijf in Schijfbeheer nog steeds de juiste grootte toont, zijn je kansen meestal beter dan ze op dat moment voelen.

Als de WD wel verschijnt maar niet wil mounten, zou ik dit in 2 gevallen opsplitsen.

Geval 1, de schijf draait prima, geen geklik, geen lange vastlopers. Dit is vaak bestandssysteembeschadiging. In dat geval is herstelsoftware de snelste doe-het-zelfroute. @mikeappsreviewer heeft de scanhoek goed behandeld. Ik zou eerst nog één ding toevoegen: controleer de SMART-gezondheid met CrystalDiskInfo. Als je opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of een slechte gezondheidsstatus ziet, stop dan met steeds opnieuw aan de schijf te zitten.

Geval 2, hij klikt, verdwijnt, laat Verkenner vastlopen of doet er minuten over om herkend te worden. Dat wijst meer op hardwarefalen. Voer niet eerst CHKDSK uit. Ik weet dat mensen dat graag aanraden, maar op een falende WD Passport heeft het de zaken voor mij erger gemaakt.

Voor doe-het-zelfherstel is Disk Drill nog steeds een van de betere keuzes omdat het foto’s en documenten goed previewt, wat tijd bespaart. Als je bestanden schoon previewen, zijn je kansen beter. Herstel altijd naar een andere schijf.

Als Windows geen letter toewijst, probeer er dan een toe te wijzen in Schijfbeheer. Als er RAW staat, sla formatteren dan over.

Ook hebben WD My Passport-modellen vaak hardware-encryptie op de USB-bridgeprintplaat. Dit is belangrijk. Als je de schijf uit de behuizing haalt en rechtstreeks op SATA aansluit, kunnen de gegevens versleuteld en onleesbaar lijken. Veel mensen missen dat en denken dat de schijf dood is.

Als je eerst een walkthrough wilt, is deze videohandleiding voor gegevensherstel met Disk Drill voor externe harde schijven een redelijk startpunt.

Als hij verschijnt maar niet opent, zou ik eigenlijk niet meteen rechtstreeks naar de herstelmodus springen. @mikeappsreviewer en @himmelsjager hebben gelijk dat je er niet naar moet schrijven, maar ik ben het op één punt een beetje oneens: soms besteden mensen te lang aan testen, opnieuw scannen, poorten wisselen, letters controleren, SMART controleren, trillingen controleren, de stand van de maan controleren… en de schijf wordt alleen maar slechter.

Wat ik eerst zou doen is dit:

• Probeer hem op één andere computer
  • Probeer één andere USB-kabel
  • Als hetzelfde resultaat optreedt, stop dan met eraan prutsen

Reden: WD My Passport-units staan berucht om stomme behuizingsproblemen, vreemde stroomproblemen en bestandssysteemcorruptie die enger lijkt dan die is. Als de schijf wordt gedetecteerd met de juiste grootte, is dat nog steeds veelbelovend. Als Verkenner vastloopt wanneer je erop klikt, betekent dat meestal dat Windows vastloopt tijdens het lezen van beschadigde metadata.

Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd: controleer Logboeken in Windows. Kijk onder Windows-logboeken > Systeem naar disk-, ntfs- of volmgr-fouten precies wanneer je hem aansluit. Als je heel veel I/O-fouten, time-outresets of meldingen over slechte blokken ziet, blijf de schijf dan niet belasten. Dat is een teken dat het probleem fysiek kan zijn, niet alleen logisch.

Initialiseer hem ook niet als Windows daarom vraagt. En ja, sla CHKDSK over tenzij je het prima vindt om te gokken met de mapstructuur.

Voor herstel is Disk Drill een goede keuze omdat het redelijk goed omgaat met onstabiele externe schijven en je bestanden naar een andere schijf laat kopiëren. Maar als de schijf geluiden maakt, de verbinding verbreekt of supertraag wordt, kan doe-het-zelf al snel veranderen in “tja, nu is hij echt dood”.

Als dit na een val is gebeurd, verandert dat het hele verhaal. Dan zou ik eerst deze thread lezen over WD externe schijf gevallen en herstelopties, want gevallen-schijfgevallen zijn een heel ander beest.

Als je wilt, plaats dan precies wat Schijfbeheer zegt:

• bestandssysteem
  • capaciteit
  • stationsletter of geen
  • geklik / gepiep / vastlopen

Dan wordt het snel duidelijk.