Kan iemand een gratis app voor fotoherstel aanbevelen die echt werkt?

Ik heb per ongeluk een map met belangrijke foto’s van mijn telefoon verwijderd en de prullenbak was al geleegd. Ik probeer een gratis app voor fotoherstel te vinden die niet dubieus is en verwijderde foto’s echt kan terughalen zonder de bestanden te beschadigen. Als iemand een betrouwbare tool voor fotoherstel voor Android of iPhone heeft gebruikt, zou ik de hulp enorm waarderen.

Ik heb meer dan eens gewiste shoots moeten herstellen, en het deel dat mensen overslaan is juist het deel dat het belangrijkst is. Stop meteen met het gebruiken van de kaart of schijf.

Wanneer een foto wordt verwijderd, blijven de bestandsgegevens meestal nog een tijdje staan. Het systeem markeert de ruimte alleen als vrij. Als je erop blijft fotograferen, bestanden kopiëren of verplaatsen, worden je oude afbeeldingen beetje bij beetje overschreven. Daarna helpen hersteltools niet meer. Dus ja, eerste stap: werp de kaart uit, koppel de schijf los, laat hem met rust.

Daarna is de tool minder belangrijk dan mensen denken. Wat je kiest hangt af van hoeveel rotzooi je moet oplossen, hoeveel tijd je wilt besteden en of je een schone interface wilt of pure diepgang in herstel.

Wat ik meestal als eerste gebruik

Ik begin meestal met Disk Drill.

Niet omdat het magie is. Maar omdat ik heb gezien dat het bestanden terughaalt die andere apps als rommel lieten zien. De indeling is makkelijk om mee te werken, wat helpt als je al gestrest bent en probeert de situatie niet erger te maken. Het ondersteunt ook zonder veel gedoe een lange lijst RAW-formaten, CR3, NEF, ARW en de gebruikelijke camerabestanden.

Het deel dat het vermelden waard is, is de cameragerichte herstelmodus. Gefragmenteerde bestanden zijn waar veel apps uit elkaar vallen. Een camera schrijft stukken van een bestand op verschillende plekken, en sommige hersteltools halen iets terug met de juiste extensie maar het bestand gaat niet open. Disk Drill doet het beter in het weer aan elkaar zetten van die stukken. Ik heb gezien dat het foto’s en clips herstelde die andere scanners wel vonden maar verminkten.

De keerzijde van Disk Drill

De gratis versie is beperkt. Op Windows krijg je maar 100 MB aan daadwerkelijk herstel.

Voor een paar belangrijke shots, prima. Voor een volle kaart, geen kans. Waar het wel goed voor is, is scannen en previewen. Als je bestanden netjes in de preview verschijnen, weet je in elk geval dat de data er nog is voordat je ergens voor betaalt.

Als je gratis opties wilt

Er komen vaak twee namen naar voren, en met goede reden. PhotoRec en Recuva. Allebei nuttig. Allebei met nadelen.

PhotoRec

PhotoRec is lelijk, bot en vreemd effectief.

Het negeert het bestandssysteem en scant de ruwe sectoren op bestandssignaturen. Dit helpt wanneer de kaart zo zwaar beschadigd is dat je computer hem amper ziet, of helemaal niet. Ik heb ermee afbeeldingsbestanden gevonden op media die andere software weigerde goed te scannen.

Wat je opgeeft is gebruiksgemak. Er is geen gelikte galerij. Geen eenvoudige previewflow. Bestandsnamen en mapstructuur zijn meestal ook weg. Je eindigt met het uitzoeken van een berg output met namen als f12345.jpg en probeert uit te vogelen wat waar hoort. Als je doel maximale redding is en je later opruimwerk niet erg vindt, is het solide.

Recuva

Recuva is de tegenovergestelde ervaring.

Het is eenvoudig, alleen voor Windows en gratis voor onbeperkt herstel. Als je een paar minuten geleden foto’s hebt verwijderd van een gezonde schijf, is het vaak genoeg. Ik heb het gebruikt voor kleine fouten en het deed het werk snel.

Waar het minder wordt, is bij corruptie, snelle formatteringen en rommelige bestandssystemen. In die gevallen mist het dingen. Soms veel. Het lijkt het minder goed te doen wanneer bestanden diepere reconstructie nodig hebben in plaats van een simpele undelete-scan.

Wat ik in jouw situatie zou doen

Ik zou eerst scannen met Disk Drill en de previews controleren. Voor mij is previewen de snelste manier om te zien of een bestand nog intact is. Als de previews er goed uitzien, weet je dat herstel kans maakt.

Als de kaart er slecht aan toe is, of de scanresultaten mager lijken, zou ik daarna PhotoRec proberen. Het is minder vriendelijk, meer werk en eerlijk gezegd best irritant, maar soms haalt het afbeeldingen van media die volledig gaar lijken.

Als het verlies recent was en de schijf gezond is, is Recuva een eerste poging waard omdat het makkelijk is en herstel niet afkapt.

Elke herstelsituatie is net even anders. Merk van de kaart, bestandssysteem, of de kaart is geformatteerd, of er nieuwe data is geschreven, dat alles verandert het resultaat. Dus ik zou meer dan één scanner testen in plaats van vanaf het begin op één enkele app te wedden.

Sla telefoonapps eerst over. De meeste zijn troep, of ze willen root, of ze scannen thumbnails en doen alsof ze je foto’s hebben gevonden.

Als de foto’s op een SD-kaart stonden, haal de kaart eruit en scan die op een pc. De beste gratis-eerste optie voor telefoons is meestal geen telefoonapp. Ik zou Disk Drill proberen voor de scan en preview, en daarna beslissen. Ik weet dat @mikeappsreviewer meer inzette op diepgaandere hersteltools, maar ik ben het een beetje oneens over Recuva voor telefoongevallen. Het werkt prima bij eenvoudige verwijderingen in Windows, maar niet zo geweldig als Android-opslag rommelig wordt.

Als je volledig gratis wilt, gebruik dan Windows File Recovery als de telefoon als een station werd weergegeven, of controleer eerst je cloud: Google Photos, OneDrive, iCloud. Veel mensen missen gesynchroniseerde kopieën. Heeft mij een keer gered, echt waar.

Ook de moeite waard om deze beste tools voor het herstellen van verwijderde foto’s en video’s te bekijken.

Als de foto’s in de interne telefoonopslag stonden, dalen de kansen snel. Nieuwe foto’s, app-installaties, zelfs normaal gebruik kunnen ze overschrijven. Dus stop nu met het gebruiken van de telefoon.

Als dit interne telefoonopslag was, ben ik het een beetje oneens met het gebruikelijke advies van just grab a phone app, want de meeste daarvan zijn thumbnail-verzamelaars vermomd als hersteltools. Ze lijken druk bezig, en herstellen daarna rommel die je al in de cache had. Best nutteloos tbh.

Wat ik eerst zou controleren, is of jouw telefoonmerk een eigen back-uplaag heeft. Samsung Gallery-synchronisatie, Google Photos-archief, Xiaomi-cloud, OneDrive-camera-upload, dat soort dingen. Mensen missen die constant omdat de map lokaal weg is, maar nog steeds in een gesynchroniseerd account staat.

Als je de telefoonopslag op een leesbare manier met een computer kunt verbinden, zou ik Disk Drill eerst vooral als verificatietool gebruiken. Niet dat het het enige antwoord is, maar het laat goed zien of de verwijderde afbeeldingen echt nog herstelbaar zijn voordat je uren verspilt aan nep gratis apps. Vergelijk dat daarna met wat @mikeappsreviewer en @cazadordeestrellas noemden en beslis of het de moeite waard is om dieper te gaan.

Voor echt gratis opties zou ik ook eerst naar de tools van je desktopbesturingssysteem kijken vóór willekeurige mobiele apps. Ze zijn saai, maar minder sketchy.

Ook is dit overzicht over de beste software voor het herstellen van verwijderde foto’s het snel bekijken waard als je een snelle vergelijking wilt.

Korte versie:

• interne opslag = kleine kans tenzij er een back-up is
  • SD-kaart = veel betere kans
  • vermijd het installeren van herstelapps op dezelfde telefoon
  • stop nu met het gebruiken van de telefoon als de foto’s belangrijk zijn

Triest maar waar: free photo recovery app that actually works betekent meestal free scan, paid recovery of gratis maar rommelig.

Ik zal hier de licht tegendraadse zijn: als dit interne telefoonopslag was, is een gratis herstel-app op de telefoon zelf meestal de slechtste zet. Het installeren ervan kan juist de ruimte overschrijven die je foto’s gebruikten.

Wat ik in plaats daarvan zou doen:

• Controleer Google Foto’s / iCloud / OneDrive / synchronisatie van de galerij van de fabrikant
  • Controleer of de map deel uitmaakte van een berichtenapp, omdat die vaak hun eigen mediacache bewaren
  • Als het Android is, kijk dan in Bestanden > Onlangs verwijderd plus de eigen prullenbak van de galerij-app, omdat die soms gescheiden zijn

Voor daadwerkelijk herstel ben ik het met @cazadordeestrellas, @byteguru en @mikeappsreviewer over één ding eens: gebruik eerst een computer als dat mogelijk is.

Disk Drill is daar best degelijk voor.

Voordelen:

• eenvoudige scan en voorbeeldweergave
  • goed om te zien of herstel überhaupt realistisch is
  • minder dubieus dan willekeurige telefoon-apps

Nadelen:

• gratis herstel is beperkt
  • ondersteuning voor interne telefoonopslag werkt wisselend, afhankelijk van hoe de telefoon wordt gekoppeld
  • geen magie als de gegevens al waren overschreven

Als het een SD-kaart was, zijn je kansen veel beter. Als het interne opslag was, zijn back-ups eerlijk gezegd belangrijker dan apps. Dus ja, er bestaan gratis tools, maar of het echt werkt hangt veel meer af van waar de foto’s waren opgeslagen dan van de naam van de app.