Jeg trenger virkelig disse filene. Hvordan fikser jeg en korrupt harddisk på en sikker måte?

Harddisken min begynte plutselig å vise korrupsjonsfeil, og jeg får ikke tilgang til viktige filer jeg trenger for jobb og personlige oppføringer. Jeg er bekymret for å gjøre ting verre ved å kjøre feil reparasjonsverktøy. Hva er den tryggeste måten å diagnostisere en korrupt harddisk på og gjenopprette dataene?

En korrupt disk betyr ikke alltid at dataene er borte. Hvis Windows fortsatt ser disken i Diskbehandling og kapasiteten ser riktig ut, er det en god sjanse for at du har å gjøre med filsystemskade i stedet for en helt død disk. Det er vanligvis en mye bedre situasjon for gjenoppretting.

Det viktigste er å unngå å forsøke å fikse den for tidlig. Ikke formater den når Windows ber om det. Ikke kopier noe nytt over på den. Ikke kjør CHKDSK som første steg. Og hvis den fortsetter å koble ut, ikke fortsett å plugge den inn igjen om og om igjen. Alt dette kan skrive til disken eller belaste den mer, noe som kan gjøre gjenopprettingen vanskeligere.

Disker kan ende opp slik av en rekke kjedelige grunner: usikker fjerning, et krasj, strømbrudd, dårlige sektorer, skadelig programvare, normal slitasje eller en systemavslutning på feil tidspunkt. Ofte ligger filene fortsatt der, men filsystemet er skadet nok til at Windows ikke klarer å tolke det.

Hvis den fortsatt oppdages, ville jeg startet med de enkle kontrollene:

1. Se i Diskbehandling og bekreft at disken vises med riktig størrelse.
  2. For en ekstern disk, prøv en annen USB-kabel, USB-port eller en annen datamaskin.
  3. Gjenopprett filene du bryr deg om før du prøver noen reparasjoner.

For selve gjenopprettingen er Disk Drill et godt alternativ her. Den nyttige delen er at det kan lage et fullstendig bilde av disken først. Hvis disken er ustabil, er det tryggere å skanne et bilde enn å belaste originaldisken med gjentatte skanninger.

En fornuftig arbeidsflyt ville være:

1. Installer Disk Drill et annet sted, ikke på den korrupte disken.
  2. Hvis mulig, opprett et fullstendig bilde av den korrupte disken.
  3. Last inn bildet i Disk Drill.
  4. Kjør Universal Scan.
  5. Forhåndsvis resultatene.
  6. Gjenopprett filene til en annen frisk disk.

Forhåndsvisningstrinnet er viktig. Det lar deg sjekke om bildene, dokumentene, videoene eller hva det ellers måtte være faktisk er lesbare før du bruker tid på å gjenopprette dem. Du kan fortsatt skanne og forhåndsvise filer uten å kjøpe fullversjonen, noe som i det minste gir deg en bedre idé om hvor sannsynlig gjenoppretting er.

Etter at de viktige filene er kopiert til et trygt sted, gir det mening å begynne å tenke på å reparere disken.

Jeg ville vanligvis gått i denne rekkefølgen:

1. CHKDSK, men bare etter gjenoppretting. Det kan fikse filsystemproblemer, men det endrer også disken, så det er ikke noe jeg ville kjørt først hvis filene er viktige.
  2. TestDisk hvis partisjonen vises som RAW eller partisjonstabellen er ødelagt. Noen ganger kan det gjenopprette tilgang uten formatering.
  3. Formater disken hvis ingenting annet fungerer. En hurtigformatering kan rydde opp i logisk korrupsjon ved å opprette et nytt filsystem. Hvis disken blir korrupt igjen etter det, ville jeg ikke stolt på den lenger.

Følg også med på hvordan disken oppfører seg. Klikkelyder, tilfeldige frakoblinger, feil kapasitet som vises eller at den forsvinner fra Diskbehandling er dårlige tegn. Det peker mer mot maskinvarefeil enn enkel korrupsjon, og gjør det selv-verktøy kan gjøre ting verre på det stadiet.

Hvis du ser disse symptomene, er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. De kan diagnostisere disken, håndtere skadede deler ved behov, klone den med riktig utstyr og gjenopprette fra klonen i stedet for å jobbe direkte på den sviktende disken. Mange seriøse laboratorier jobber også etter prinsippet ingen data, ingen betaling, så du betaler vanligvis bare hvis de får tilbake filene dine.

Så ja, en korrupt harddisk kan ofte repareres. Bare ikke gjør reparasjon til det første målet. Få dataene ut først, og prøv deretter CHKDSK, TestDisk eller formatering når det ikke er noe igjen å tape.

Hvis stasjonen klikker, skraper, spinner opp og ned, eller forsvinner mens du prøver å lese den, slutt å behandle det som et programvareproblem. Det er punktet der hver ekstra skanning kan være unødvendig slitasje, og et reparasjonsverktøy er mer sannsynlig å få deg til å føle deg produktiv enn å faktisk hjelpe.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å ikke kjøre CHKDSK først, men jeg ville vært enda kjedeligere når det gjelder første trekk: kopier bare filene du absolutt trenger først hvis stasjonen fortsatt i det hele tatt er lesbar. Ikke start med å prøve å redde alt via Explorer hvis disken er ustabil. Ta lønnsmappen, skattedokumenter, pågående prosjekter, passorddatabase, familiebilder, det som betyr mest. Lagre dem på en annen stasjon. Hvis den begynner å gi lesefeil eller blir ekstremt treg, stopp og bytt til imaging eller et gjenopprettingslaboratorium.

En annen ting folk glemmer er kabinettet eller adapteren. Hvis dette er en ekstern USB-stasjon, kan selve disken være helt fin mens USB-broen, kabelen eller strømforsyningen oppfører seg ustabilt. Prøv en annen kabel og port, men ikke fortsett med endeløse koble til og fra-tester. For en 3,5-tommers ekstern skrivebordsstasjon kan svak strøm også forårsake merkelig oppførsel som ser ut som korrupsjon.

Disk Drill eller lignende verktøy er fine hvis stasjonen forblir tilkoblet og rapporterer riktig størrelse, spesielt hvis du lager et image først. Bare ikke gjenopprett filer tilbake til den samme skadede stasjonen. Etter at dataene dine er trygge, kan du kjøre diagnostikk, CHKDSK, TestDisk eller formatere den. Og hvis SMART viser omfordelte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil, ville jeg ikke stolt på den stasjonen igjen til noe viktig selv om du klarer å fikse den.

En stasjon som vises normalt, men ber om å bli reparert, er et annet problem enn en stasjon som får hele PC-en til å fryse hver gang du berører den. Jeg ville behandlet det andre som at tiden er begrenset, ikke som å finne en bedre reparasjonskommando. Det jeg tror ofte blir oversett, er at Windows selv kan gjøre ting verre hvis AutoPlay, indeksering, antivirus eller sikkerhetskopieringsprogramvare begynner å undersøke stasjonen så snart du kobler den til. Hvis filene er viktige, koble den bare til når du er klar til å kopiere eller lage et bilde av den, og ikke bruk en time på å bla rundt og sjekke hver mappe. Jeg er enig i å bruke Disk Drill eller lignende først etter at du har et trygt sted å legge de gjenopprettede filene, men hvis dette er arbeidskritiske data og disken oppfører seg ustabilt, kan det være billigere å betale et gjenopprettingsverksted enn å miste en uke på å prøve alle verktøyene på internett.