Jeg har virkelig brug for disse filer. Hvordan reparerer jeg sikkert en beskadiget harddisk?

Min harddisk begyndte pludselig at vise fejl om beskadigelse, og jeg kan ikke få adgang til vigtige filer, som jeg har brug for til arbejde og personlige optegnelser. Jeg er bekymret for at gøre tingene værre ved at køre det forkerte reparationsværktøj. Hvad er den sikreste måde at diagnosticere en beskadiget harddisk og gendanne dataene på?

Et beskadiget drev betyder ikke altid, at dataene er væk. Hvis Windows stadig kan se drevet i Diskhåndtering, og kapaciteten ser rigtig ud, er der en god chance for, at du har med filsystemskade at gøre i stedet for et helt dødt drev. Det er som regel en meget bedre situation for gendannelse.

Det vigtigste er at undgå at forsøge at reparere det for tidligt. Formatér det ikke, når Windows beder om det. Kopiér ikke noget nyt over på det. Kør ikke CHKDSK som dit første skridt. Og hvis det bliver ved med at forsvinde, så lad være med at tilslutte det igen og igen. Alt det kan skrive til disken eller belaste den mere, hvilket kan gøre gendannelsen værre.

Drev kan ende sådan her af en masse kedelige årsager: usikker fjernelse, et nedbrud, strømsvigt, dårlige sektorer, malware, normal slitage eller en systemnedlukning på det forkerte tidspunkt. Mange gange ligger filerne der stadig, men filsystemet er beskadiget nok til, at Windows ikke kan finde mening i det.

Hvis det stadig registreres, ville jeg starte med de enkle tjek:

1. Kig i Diskhåndtering, og bekræft at drevet vises med den korrekte størrelse.
  2. For et eksternt drev, prøv et andet USB-kabel, en anden USB-port eller en anden computer.
  3. Gendan de filer, du går op i, før du forsøger nogen form for reparation.

Når det gælder gendannelsesdelen, er Disk Drill en god mulighed her. Det nyttige er, at det først kan lave et komplet billede af drevet. Hvis disken er ustabil, er det sikrere at scanne et image end at hamre løs på det oprindelige drev med gentagne scanninger.

Et fornuftigt arbejdsforløb ville være:

1. Installér Disk Drill et andet sted, ikke på det beskadigede drev.
  2. Hvis muligt, opret et komplet image af det beskadigede drev.
  3. Indlæs det image i Disk Drill.
  4. Kør Universal Scan.
  5. Forhåndsvis resultaterne.
  6. Gendan filerne til et andet velfungerende drev.

Forhåndsvisningstrinnet er vigtigt. Det lader dig kontrollere, om dine billeder, dokumenter, videoer eller hvad det ellers er, faktisk kan læses, før du bruger tid på at gendanne dem. Du kan stadig scanne og forhåndsvise filer uden at købe den fulde version, hvilket i det mindste giver dig en bedre idé om, hvor sandsynlig gendannelse er.

Når de vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen, giver det først derefter mening at tænke på at reparere drevet.

Jeg ville normalt gå frem i denne rækkefølge:

1. CHKDSK, men kun efter gendannelse. Det kan rette filsystemproblemer, men det ændrer også på drevet, så det er ikke noget, jeg ville køre først, hvis filerne betyder noget.
  2. TestDisk hvis partitionen vises som RAW, eller partitionstabellen er ødelagt. Nogle gange kan det genskabe adgangen uden formatering.
  3. Formatér drevet hvis intet andet virker. En hurtig formatering kan rydde op i logisk korruption ved at oprette et nyt filsystem. Hvis drevet bliver beskadiget igen efter det, ville jeg ikke længere stole på det.

Hold også øje med, hvordan drevet opfører sig. Kliklyde, tilfældige afbrydelser, forkert kapacitet der vises, eller at det forsvinder fra Diskhåndtering er dårlige tegn. Det peger mere i retning af hardwarefejl end simpel korruption, og gør det selv-værktøjer kan gøre tingene værre på det stadie.

Hvis du ser de symptomer, er et professionelt gendannelseslaboratorium den sikrere vej. De kan diagnosticere drevet, håndtere beskadigede dele hvis nødvendigt, klone det med korrekt udstyr og gendanne fra klonen i stedet for at arbejde direkte på den fejlende disk. Mange ordentlige laboratorier arbejder også efter princippet ingen data, ingen betaling, så du betaler normalt kun, hvis de får dine filer tilbage.

Så ja, en beskadiget harddisk kan ofte repareres. Bare lad være med at gøre reparation til det første mål. Få først dataene ud, og prøv derefter CHKDSK, TestDisk eller formatering, når der ikke er mere tilbage at miste.

Hvis drevet klikker, skurrer, spinner op og ned eller forsvinder, mens du prøver at læse det, så stop med at behandle det som et softwareproblem. Det er punktet, hvor hver ekstra scanning kan være unødvendigt slid, og et reparationsværktøj er mere tilbøjeligt til at få dig til at føle dig produktiv end faktisk at hjælpe.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ikke at køre CHKDSK først, men jeg ville være endnu mere kedelig omkring det første skridt: kopiér kun de filer, du absolut har brug for, først, hvis drevet overhovedet stadig kan læses. Start ikke med at prøve at redde alt via Stifinder, hvis disken er ustabil. Tag lønmappen, skattedokumenter, aktuelle projekter, adgangskodedatabasen, familiebillederne, hvad end der betyder mest. Gem dem på et andet drev. Hvis det begynder at give læsefejl eller bliver ekstremt langsomt, så stop og skift til imaging eller et datagendannelseslaboratorium.

En anden ting, folk glemmer, er kabinettet eller adapteren. Hvis dette er et eksternt USB-drev, kan selve disken være fin, mens USB-broen, kablet eller strømforsyningen opfører sig ustabilt. Prøv et andet kabel og en anden port, men bliv ikke ved med at lave endeløse tilslut-frakobl-tests. For et 3,5-tommers eksternt desktop-drev kan svag strøm også forårsage mærkelig adfærd, der ligner korruption.

Disk Drill eller lignende værktøjer er fine, hvis drevet forbliver tilsluttet og rapporterer den korrekte størrelse, især hvis du laver et image først. Bare gendan ikke filer tilbage til det samme beskadigede drev. Når dine data er sikre, så kør diagnostik, CHKDSK, TestDisk, eller formatér det. Og hvis SMART viser omallokerede sektorer, afventende sektorer eller læsefejl, ville jeg ikke stole på det drev igen til noget vigtigt, selv hvis det lykkes dig at reparere det.

Et drev, der vises normalt, men beder om at blive repareret, er et andet problem end et drev, der får hele pc’en til at fryse, hver gang du rører ved det. Jeg ville behandle det sidste som tiden er begrænset, ikke find en bedre reparationskommando. Det, jeg mener ofte bliver overset, er, at Windows selv kan gøre tingene værre, hvis AutoPlay, indeksering, antivirus eller backupsoftware begynder at rode rundt, så snart du tilslutter drevet. Hvis filerne er vigtige, så tilslut det kun, når du er klar til at kopiere det eller lave et image af det, og lad være med at browse rundt i en time og tjekke hver mappe. Jeg er enig i kun at bruge Disk Drill eller lignende, når du har et sikkert sted at lægge de gendannede filer, men hvis det er arbejds­kritiske data, og disken opfører sig ustabilt, kan det være billigere at betale et datagendannelsesfirma end at miste en uge på at prøve alle værktøjer på internettet.