Jag behöver verkligen dessa filer. Hur åtgärdar jag en korrupt hårddisk på ett säkert sätt?

Min hårddisk började plötsligt visa korruptionsfel, och jag kan inte komma åt viktiga filer som jag behöver för arbete och personliga dokument. Jag är orolig för att förvärra situationen genom att köra fel reparationsverktyg. Vad är det säkraste sättet att diagnostisera en korrupt hårddisk och återställa data?

En korrupt hårddisk betyder inte alltid att datan är borta. Om Windows fortfarande ser enheten i Diskhantering och kapaciteten ser korrekt ut, finns det en god chans att du har att göra med filsystemsskador i stället för en helt död disk. Det är vanligtvis en mycket bättre situation för återställning.

Det viktigaste är att undvika att försöka “fixa” den för tidigt. Formatera den inte när Windows frågar. Kopiera inte något nytt till den. Kör inte CHKDSK som första åtgärd. Och om den fortsätter att kopplas från, fortsätt inte att ansluta den om och om igen. Allt detta kan skriva till disken eller belasta den mer, vilket kan försämra återställningen.

Enheter kan hamna i det här läget av en rad ganska vanliga orsaker: osäker borttagning, en krasch, strömavbrott, dåliga sektorer, skadlig kod, normalt slitage eller en systemavstängning vid fel tidpunkt. Ofta ligger filerna fortfarande kvar, men filsystemet är så pass skadat att Windows inte kan tolka det.

Om den fortfarande upptäcks skulle jag börja med de enkla kontrollerna:

1. Titta i Diskhantering och bekräfta att enheten visar rätt storlek.
  2. För en extern enhet, prova en annan USB-kabel, USB-port eller en annan dator.
  3. Återställ filerna du bryr dig om innan du försöker reparera något.

För själva återställningen är Disk Drill ett bra alternativ här. Den användbara delen är att det först kan skapa en fullständig avbildning av enheten. Om disken är instabil är det säkrare att skanna en avbild än att belasta originalenheten med upprepade skanningar.

Ett vettigt arbetsflöde skulle vara:

1. Installera Disk Drill någon annanstans, inte på den korrupta enheten.
  2. Om möjligt, skapa en fullständig avbildning av den korrupta enheten.
  3. Ladda in den avbildningen i Disk Drill.
  4. Kör Universal Scan.
  5. Förhandsgranska resultaten.
  6. Återställ filerna till en annan frisk enhet.

Steget med förhandsgranskning är viktigt. Det låter dig kontrollera om dina foton, dokument, videor eller vad det nu är faktiskt går att läsa innan du lägger tid på att återställa dem. Du kan fortfarande skanna och förhandsgranska filer utan att köpa fullversionen, vilket åtminstone ger dig en bättre uppfattning om huruvida återställning är sannolik.

När de viktiga filerna har kopierats till en säker plats är det först då det är rimligt att börja tänka på att reparera enheten.

Jag skulle vanligtvis gå i den här ordningen:

1. CHKDSK, men först efter återställning. Det kan lösa filsystemsproblem, men det ändrar också enheten, så det är inte något jag skulle köra först om filerna är viktiga.
  2. TestDisk om partitionen visas som RAW eller om partitionstabellen är skadad. Ibland kan det återställa åtkomsten utan formatering.
  3. Formatera enheten om inget annat fungerar. En snabbformatering kan rensa upp logisk korruption genom att skapa ett nytt filsystem. Om enheten blir korrupt igen efter det skulle jag inte lita på den längre.

Var också uppmärksam på hur enheten beter sig. Klickande ljud, slumpmässiga frånkopplingar, fel kapacitet som visas eller att den försvinner från Diskhantering är dåliga tecken. Det pekar mer mot hårdvarufel än enkel korruption, och gör det själv-verktyg kan förvärra situationen i det läget.

Om du ser de symptomen är ett professionellt återställningslabb den säkrare vägen. De kan diagnostisera enheten, hantera skadade delar vid behov, klona den med rätt utrustning och återställa från klonen i stället för att arbeta direkt på den felande disken. Många bra labb arbetar också enligt principen “ingen data, ingen avgift”, så du betalar normalt bara om de lyckas få tillbaka dina filer.

Så ja, en korrupt hårddisk kan ofta repareras. Gör bara inte reparation till det första målet. Få först ut datan, och prova sedan CHKDSK, TestDisk eller formatering när det inte längre finns något kvar att förlora.

Om enheten klickar, skrapar, varvar upp och ner eller försvinner medan du försöker läsa den, sluta behandla det som ett programvaruproblem. Det är punkten där varje extra skanning kan vara bortslitage, och ett reparationsverktyg är mer sannolikt att få dig att känna dig produktiv än att faktiskt hjälpa.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att inte köra CHKDSK först, men jag skulle vara ännu tråkigare om det första steget: kopiera bara de filer du absolut behöver först om enheten fortfarande går att läsa alls. Börja inte med att försöka rädda allt via Explorer om disken är instabil. Ta lönefoldern, skattedokument, aktuella projekt, lösenordsdatabas, familjefoton, det som betyder mest. Spara dem på en annan enhet. Om den börjar ge läsfel eller blir extremt långsam, sluta och gå över till avbildning eller ett återställningslabb.

En annan sak som folk glömmer är höljet eller adaptern. Om detta är en extern USB-enhet kan själva disken vara helt okej medan USB-bryggan, kabeln eller strömförsörjningen beter sig opålitligt. Prova en annan kabel och port, men fortsätt inte med oändliga tester med att koppla in och ur. För en extern 3,5-tums stationär enhet kan svag ström också orsaka konstigt beteende som ser ut som korruption.

Disk Drill eller liknande verktyg är okej om enheten förblir ansluten och rapporterar rätt storlek, särskilt om du gör en avbild först. Återställ bara inte filer tillbaka till samma skadade enhet. När dina data är säkra kan du sedan köra diagnostik, CHKDSK, TestDisk eller formatera den. Och om SMART visar omallokerade sektorer, väntande sektorer eller läsfel, skulle jag inte lita på den enheten igen för något viktigt även om du lyckas fixa den.

En enhet som visas normalt men ber om att repareras är ett annat problem än en enhet som får hela datorn att frysa så fort du rör den. Jag skulle behandla det andra fallet som att tiden är begränsad, inte som att hitta ett bättre reparationskommando. Det jag tror ofta missas är att Windows självt kan göra saker värre om AutoPlay, indexering, antivirus eller säkerhetskopieringsprogram börjar rota runt så fort du ansluter enheten. Om filerna är viktiga, anslut den bara när du är redo att kopiera eller skapa en avbild av den, och bläddra inte runt i en timme och kontrollera varje mapp. Jag håller med om att använda Disk Drill eller liknande först efter att du har någonstans säkert att lägga de återställda filerna, men om detta är arbetskritiska data och disken beter sig instabilt kan det vara billigare att betala en dataåterställningsfirma än att förlora en vecka på att prova alla verktyg på internet.