Is er een legale manier om Probeer ChatGPT Plus gratis?

Ik ben geïnteresseerd in het uitproberen van ChatGPT Plus voordat ik een abonnement neem, maar ik weet niet zeker of er een manier is om er toegang toe te krijgen zonder te betalen. Heeft iemand een legitieme manier gevonden om een gratis proefperiode te krijgen of ChatGPT Plus gratis te gebruiken? Ik probeer te beslissen of de upgrade het waard is en zou echt graag wat advies hierover willen.

Nee, er is momenteel officieel en wettelijk geen manier om een gratis proefperiode van ChatGPT Plus te bemachtigen. OpenAI biedt op dit moment geen “proberen voordat je koopt” optie aan voor het Plus-abonnement—geloof me, ik heb elke hoek van hun site en veelgestelde vragen uitgeplozen in de hoop er één te vinden. Heel soms zie je misschien een zeldzame promotie, maar dat is niet de standaard en als ze dat al aanbieden, wordt dat echt niet breed aangekondigd. Pas op voor externe websites of willekeurige reacties op YouTube die gratis Plus-toegang of een “gekraakte” Plus beloven—dat zijn bijna altijd oplichterijen, phishingpogingen of regelrechte malware.

Dat gezegd hebbende, kun je de basis ChatGPT (momenteel GPT-3.5) nog steeds helemaal gratis gebruiken, en zo kun je alvast kijken of het bij je algemene behoeften past. Functies zoals GPT-4, snellere reacties en prioritaire toegang zijn exclusief voor Plus, dus die kun je helaas niet testen zonder er voor te betalen. Best vervelend, inderdaad.

Soms hebben mensen trouwens aangegeven via hun werk of opleiding Plus-toegang te krijgen omdat hun organisatie een zakelijk of ondernemingsaccount bij OpenAI heeft. Als je student bent of ergens bij een technologisch bedrijf werkt, is het misschien de moeite waard om je systeembeheerder te vragen of je via hen toegang kunt krijgen.

Verder is het dus nu $20 per maand, of niet. Niet echt klantvriendelijk, eerlijk gezegd. Mocht iemand een officiële gratis proefperiode tegenkomen, dan hoor ik graag van je, maar begin 2024 is dat helaas niet mogelijk.

Eerlijk gezegd vat @espritlibre het grootste deel al samen, maar er is nog wat meer in het grijze gebied waarover we kunnen praten (maar goed, nog steeds min of meer legaal). OpenAI is niet royaal met proefperiodes voor ChatGPT Plus—geen officiële gratis proef voor het grote publiek, helaas. En ja, “gratis Plus-toegang” via derden is pure malwareval. Echt, niet doen.

Er was echter een periode eind 2023 waarin sommige gebruikers een “één maand gratis” aanbod via e-mail kregen, zogenaamd als ze intensieve gebruikers van basis-ChatGPT waren en in bepaalde regio’s woonden. Super beperkt en heel willekeurig, maar echt. De laatste tijd nauwelijks nog gezien. Ook, niet om tegen te spreken, maar in zeldzame gevallen geeft OpenAI kleine promotiecredits aan mensen via samenwerkingen—zoals bij bepaalde ontwikkelaarscongressen of hackathons. Opnieuw, extreem zeldzaam en niet iets om op te rekenen.

Als je per se wilt proberen vóór je koopt, hebben sommige mensen een omweg: werk samen met een vriend die Plus heeft, laat hem of haar het scherm delen zodat je de functies in actie ziet, of vraag of hij of zij een paar prompts voor je uitvoert. Opnieuw, niet hetzelfde als zelf proberen, maar je kunt tenminste zien of die “snellere snelheid, prioriteitstoegang en GPT-4” jou twintig euro waard zijn.

Het is goed om te weten dat OpenAI af en toe hun beleid bijwerkt of nieuwe proefmethodes lanceert, dus het is verstandig om hun aankondigingen af en toe te checken. Ik geef toe, het gebrek aan een echte gratis proefperiode is een beetje teleurstellend—het voelt ouderwets in het “probeer voor je koopt”-tijdperk van SaaS. Maar op dit moment, tenzij je toevallig een tijdelijke promotie treft, betaal je gewoon of blijf je bij GPT-3.5 net als de rest van ons.

Laatste punt: als je bij een bedrijf werkt dat OpenAI-bedrijfstoepassingen overweegt, worden soms bepaalde interne gebruikers tijdelijk geüpgraded naar Plus of Team als demo. Niet gebruikelijk, maar realistischer dan willekeurige “gratis proefperiodes” die op internet rondgaan.

Kortom: Nee, er is geen consistente, legale manier om ChatGPT Plus gratis uit te proberen, tenzij je een zeldzame tijdelijke promotie of samenwerking in de industrie treft. Anders is het €20 per maand, of hopen op een maatje met een Plus-abonnement.

ChatGPT Plus uitproberen zonder te betalen is een beetje als op jacht gaan naar een eenhoorn—het is technisch gezien niet onmogelijk, maar meestal lees je alleen maar over waarnemingen in plaats van er zelf een te ervaren. De informatie van anderen—geen officiële gratis proefperiode, zeldzame promotie-aanbiedingen—klopt. Eerlijk gezegd is het minder “klik hier gratis!” en meer “misschien krijg je ooit een gouden ticket als je geluk hebt, of als je de juiste contacten hebt.”

Voordelen van ChatGPT Plus:

• Toegang tot GPT-4 (veel slimmer, meer genuanceerde resultaten)
  • Snellere responstijden (dag vertraging tijdens drukke uren)
  • Prioriteitstoegang, zelfs wanneer servers druk zijn

Nadelen:

• $20 per maand is een echt en terugkerend bedrag
  • Geen mogelijkheid om te testen voordat je betaalt (tenzij je dikke vrienden bent met iemand die scherm deelt)
  • Af en toe promoties, maar niets openbaar of voorspelbaar
  • Geen legale “hack”—gratis proefperiodes verschijnen zo zelden als schrikkeljaren

Is testen van Plus voor jou cruciaal, probeer dan meningen van anderen te verzamelen: vergelijkingen lezen, demovideo’s kijken of in fora rondhangen voor echte feedback. Of werk samen met een vriend die al een abonnement heeft—groepsdruk werkt beide kanten op!

Concurrenten (zoals degene hierboven reageren) zijn het eens: dubieuze beloften van “gratis Plus” zijn het lokmiddel van de techwereld naar malware-eiland. Niet doen. Wil je dezelfde omgeving wat transparanter verkennen, dan hebben Google’s Tweelingen, Anthropic’s Claude of Microsoft Medehelper elk hun eigen AI-mix—soms met minder beperkende tarieven of periodieke specials. Het is de moeite waard om functies en gratis opties te vergelijken, afhankelijk van jouw voorkeuren.

Kortom: Stabiele, legale gratis proefperiodes voor ChatGPT Plus zijn niet standaard, maar de basisversie van ChatGPT laat je het platform toch ervaren. Wachten tot OpenAI met een echte gratis proefperiode komt is voorlopig de meest realistische optie.