IPhone-opslag gaat niet omlaag, wat ik ook verwijder - help?

Mijn iPhone-opslag is nog steeds vol, zelfs nadat ik apps, foto’s, video’s heb verwijderd en recent verwijderde items heb gewist. De beschikbare ruimte verandert nauwelijks en ik weet niet zeker of het door systeemgegevens, iCloud-synchronisatie of een opslagfout komt. Hoe kan ik iPhone-opslag vrijmaken als het verwijderen van bestanden de gebruikte ruimte niet vermindert?

Ik ben dit ook tegengekomen, en ja, het is om gek van te worden. Je verwijdert een enorm aantal foto’s en video’s, leegt Recent verwijderd, en dan zegt Instellingen nog steeds dat je iPhone vol is. Soms gaat het cijfer voor gebruikte opslag zelfs omhoog, waardoor het voelt alsof de telefoon maar wat verzint.

Meestal is het niet zo dat je verwijderde bestanden daar nog op de normale manier staan. iOS kan die vrijgemaakte ruimte een tijdje vasthouden onder Systeemgegevens, vooral als de telefoon al bijna geen ruimte meer heeft. Het opslagscherm wordt ook niet altijd meteen vernieuwd. Het kan een oud gecachet getal tonen, en wanneer je dingen begint te verwijderen scant het opnieuw en beseft het dat de telefoon eigenlijk voller was dan eerder werd weergegeven.

Dit zijn de dingen die ik zou proberen, ongeveer in deze volgorde.

Voer een echte geforceerde herstart uit

Zet de telefoon niet alleen uit en weer aan. Op nieuwere iPhones druk je op Volume omhoog, druk je op Volume omlaag en houd je daarna de zijknop ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt. Soms zijn er meer dan één geforceerde herstart nodig voordat Systeemgegevens eindelijk afneemt en de opslaggrafiek wordt bijgewerkt.

Probeer de datumtruc voor vastzittende verwijderde foto’s

Dit klinkt nep, maar het kan spookitems in Foto’s losmaken. Ga naar Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, zet Stel automatisch in uit en zet de datum ongeveer een jaar vooruit. Open daarna Foto’s, wacht een minuut en controleer Recent verwijderd opnieuw. Als oude verwijderde foto’s weer verschijnen, verwijder ze dan opnieuw. Zet daarna de automatische tijd weer aan.

Controleer Berichten en app-caches

Berichten kan ongemerkt enorm veel ruimte innemen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten en kijk naar bijlagen, video’s, GIF’s en oude rommel in gesprekken.

Kijk ook naar apps zoals TikTok, Instagram en WhatsApp. Die kunnen enorme caches opbouwen van video’s, media en chats. Als een app bijvoorbeeld 10 GB inneemt en er geen duidelijke knop is om de cache te wissen, is de app verwijderen en opnieuw installeren meestal de snelste manier om dat op te ruimen.

Gebruik iets beters dan het opslagscherm van Apple

De ingebouwde opruimtools van Apple zijn behoorlijk beperkt. Toen mijn telefoon erg traag was, was zelfs door Instellingen navigeren al vervelend, en de ingebouwde tools maakten het niet makkelijk om de grootste bestanden of vergelijkbare foto’s te vinden.

Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. De meeste schoonmaakapps zijn dubieuze abonnementsvallen, maar deze is gratis, zonder advertenties, betaalmuren of proefperiode die later in kosten verandert.

Het nuttigste deel voor mij was de sectie Heavies, omdat die media op bestandsgrootte sorteert. Daardoor is het makkelijk om een willekeurige 4K-video van vijf minuten te vinden die een paar GB inneemt. De sectie Similars is ook handig, omdat die foto’s vindt die geen exacte duplicaten zijn maar in feite dezelfde opname, zoals tien versies van dezelfde zonsondergang. De app kiest er één om te bewaren en laat je de rest snel verwijderen. Ook worden de exacte bestandsgroottes getoond, wat fijn is als je snel ruimte probeert vrij te maken.

Een ander pluspunt is dat de verwerking op het apparaat gebeurt, dus je foto’s worden niet ergens anders naartoe geüpload alleen om ze te scannen.

Bij mij stopte de vertraging uiteindelijk pas toen ik echt een flink stuk ruimte had vrijgemaakt met een speciale opruimtool. Zodra je ongeveer 10 tot 15 GB vrijmaakt, begint iOS zich meestal weer normaal te gedragen en stoppen de waarschuwingen dat de opslag vol is met opduiken.

Als niets daarvan werkt, is de laatste optie om een reservekopie van de telefoon op een computer te maken en een fabrieksreset uit te voeren. Dat is de nucleaire optie, maar het kan beschadigde systeembestanden of vastgelopen opslaggegevens opruimen. Ik zou echter zeker eerst de geforceerde herstart en een grondige opruimbeurt proberen.

Verbind het met een computer en maak een versleutelde reservekopie voordat je nog meer dingen blijft verwijderen, vooral als de telefoon al opslagwaarschuwingen geeft. Ik ben het ermee eens dat Systeemgegevens de boosdoener kunnen zijn, maar een volle iPhone kan ook halverwege blijven steken bij iCloud-foto’s, Berichten of opschoontaken van apps, waardoor er nooit ruimte vrijkomt. Laat hem na het verwijderen een paar uur op wifi, aangesloten op de stroom en vergrendeld liggen, en controleer het daarna opnieuw. En als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wees dan voorzichtig: het verwijderen van foto’s van de telefoon verwijdert ze meestal ook uit iCloud, terwijl Optimaliseer iPhone-opslag kan betekenen dat de grote originelen toch al niet volledig op de telefoon stonden, waardoor de vrijgekomen ruimte kleiner kan lijken dan verwacht.

Het verwijderen van een video van 5 GB die echt op de telefoon is opgeslagen en het verwijderen van 5 GB aan iCloud-geoptimaliseerde foto’s zijn twee heel verschillende situaties. In het eerste geval zou er vrij snel weer ruimte moeten vrijkomen. In het tweede geval zie je mogelijk nauwelijks verschil, omdat de bestanden op volledig formaat misschien überhaupt niet op de telefoon stonden, of omdat iOS na het verwijderen nog steeds bezig is met de lokale fotodatabase/cache.

Ik ben het met @jeff eens dat je een back-up moet maken voordat je verdergaat. Ik zou iets minder geneigd zijn om trucjes te blijven proberen totdat je de saaie verborgen zaken hebt gecontroleerd: downloads in de Bestanden-app, offline Netflix/Disney/YouTube/Spotify-inhoud, Podcasts, Apple TV-downloads, offline kaarten en grote Safari-downloads. Veel daarvan voelt niet als foto’s/video’s/apps, maar het staat nog steeds op de telefoon. Open Bestanden, ga naar Bladeren en vervolgens naar Op mijn iPhone en Downloads. Verwijder bij streaming-apps downloads in de app zelf, omdat iPhone-opslag die niet altijd netjes vanaf het hoofdscherm opruimt.

Voor een snelle test kun je één echt grote app verwijderen of ontladen die lokale gegevens opslaat, opnieuw opstarten en de telefoon daarna een tijdje aangesloten en vergrendeld laten. Als de vrije ruimte daarna nog steeds helemaal niet verandert, zou ik stoppen met het willekeurig verwijderen van persoonlijke dingen en aannemen dat de opslagindex of Systeemgegevens vastzit. Op dat moment is de netste oplossing meestal: een versleutelde back-up op de computer maken, de telefoon wissen, iOS indien nodig bijwerken en daarna herstellen. Vervelend, maar veiliger dan langzaam de helft van je leven verwijderen terwijl de opslagmeter geen millimeter opschuift.

Je ziet mogelijk geen nette gigabyte-voor-gigabyte daling, vooral niet als de telefoon nog maar een heel klein beetje vrije ruimte over heeft. iOS heeft wat ademruimte nodig om het verwijderen, opnieuw indexeren, synchroniseren en het opnieuw opbouwen van caches af te ronden. Als er in feite bijna geen vrije ruimte is, kan het in een domme lus terechtkomen waarin opschoontaken wachten op ruimte die diezelfde opschoning juist zou moeten creëren.

Het onderscheid dat ik zou controleren, is of je apps echt hebt verwijderd of ze alleen hebt ontladen. Ontladen bewaart de documenten en gegevens van de app, en dat is vaak juist het grootste deel. Als een app 300 MB voor de app aangeeft en 8 GB voor documenten/gegevens, helpt ontladen nauwelijks. Je moet Verwijder app gebruiken als je wilt dat die opslagruimte echt vrijkomt. Doe dat natuurlijk niet bij iets met alleen lokale gegevens, tenzij je zeker weet dat er een back-up van is.

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de truc waarbij je de datum verandert. Sommige mensen zweren erbij, maar als je telefoon iCloud-foto’s, Berichten in iCloud, 2FA-apps, bankapps of iets anders tijdgevoeligs gebruikt, zou ik dat niet als eerste stap doen. Het is het soort truc dat ik pas na een back-up zou proberen, niet terwijl de telefoon al instabiel doet.

Een opschoonapp kan helpen om grote lokale mediabestanden te vinden, maar hij zal System Data niet op magische wijze repareren als de opslagdatabase vastzit. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van foto’s. Als de telefoon aangeeft dat System Data of iOS enorm veel ruimte inneemt, is de echte oplossing meestal saai maar effectief: versleutelde Finder-/iTunes-back-up, wissen, herstellen. Daarvoor zou ik proberen één duidelijk blok ruimte vrij te maken door één grote app met lokale gegevens volledig te verwijderen, en daarna de telefoon opnieuw op te starten en hem een paar uur aangesloten op wifi te laten.

Het andere vaak over het hoofd geziene punt zijn updates. Als er een gedownloade iOS-update staat, of de telefoon probeert er een voor te bereiden en daarin faalt, kan dat meerdere GB vasthouden. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk of er een vermelding voor een iOS-update staat. Als je er een ziet en je bent nog niet klaar om hem te installeren, verwijder die update dan. Als je er wel klaar voor bent, kan updaten via een computer makkelijker zijn omdat de telefoon dan niet zoveel vrije ruimte nodig heeft om alles intern klaar te zetten.