Ik heb mijn SD-kaart per ongeluk twee keer geformatteerd voordat ik besefte dat er belangrijke foto’s en video’s op stonden. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken ervan, maar nu ben ik bang dat ik het herstel veel moeilijker heb gemaakt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of mijn bestanden nog kunnen worden hersteld en welke stappen ik nu moet nemen.
Ik heb bijna precies hetzelfde meegemaakt met een drone-SD-kaart afgelopen zomer, en ja, het voelde vreselijk. Ik had haast om nog voor zonsondergang op te stijgen, zag een vreemde opslagfout in de app, drukte zonder na te denken op “SD-kaart formatteren”, en herinnerde me toen dat ik de opnames van de hele ochtend er nog op had staan. Een misselijk gevoel. Toch betekent een geformatteerde kaart niet altijd dat je bestanden voorgoed weg zijn.
De meeste mensen denken dat formatteren alles volledig wist. Meestal is dat niet zo. Als je een volledige formattering op een computer hebt gedaan, of een van de weinige camera’s hebt gebruikt met een wisroutine op lager niveau, dan verandert het verhaal. Op de meeste telefoons, drones, camera’s en tablets voert het apparaat een snelle formattering uit.
De korte versie is dit. Een snelle formattering wist de bestandssysteemrecords. Het wist niet meteen de foto- en videogegevens die op de kaart staan. Je apparaat ziet die bestanden niet meer en behandelt de ruimte alsof die leeg is, wat betekent dat nieuwe opnames de oude gegevens kunnen overschrijven. Dus het probleem is niet de formattering op zich. Het probleem is wat er daarna wordt opgeslagen.
Als je de beste kans op herstel wilt, doe dan meteen dit.
- Stop nu met het gebruik van de kaart
Haal hem eruit. Maak geen extra foto’s. Neem geen testclips op. Als je SD-kaart een vergrendelingsschakelaar heeft, zet die dan om. Ik deed dit de tweede keer dat ik een kaart verprutste, en het voorkwam dat ik het erger maakte.
- Sla de oude command prompt-trucs over
Veel oude berichten vertellen mensen dat ze CHKDSK moeten uitvoeren of attrib moeten gebruiken. Ik zou geen van beide aanraken bij een geformatteerde kaart. Die hulpmiddelen zijn bedoeld voor bestandssysteemproblemen en verborgen bestandsattributen. Ze maken een formattering niet ongedaan, en ze kunnen wijzigingen naar de kaart schrijven.
- Gebruik een kaartlezer, niet de camerabody
Dit deel is belangrijker dan mensen denken. Stop de SD-kaart in een degelijke USB-kaartlezer en sluit die direct aan op je computer. Scannen via een camera over USB werkt wisselend, en ik heb gezien dat het de ruwe kaart niet goed blootlegt.
- Gebruik herstelsoftware die hiervoor is gemaakt
Dit los je niet handmatig op. Je hebt software nodig die de ruwe sectoren scant en opnieuw opbouwt wat het vindt. Foto’s zijn één ding. Video is lastiger, vooral als de bestanden verspreid over de kaart stonden.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op
Deze wordt vaak gemist. Herstel naar de schijf van je computer of een externe SSD. Sla niets terug op de geformatteerde SD-kaart op. Als je dat doet, begin je de dingen te overschrijven die je nog probeert terug te halen.
Voor software zou ik meteen voor Disk Drill gaan. Ik probeerde eerst een paar goedkope en gratis opties toen ik dronebeelden verloor. Ze vonden wel wat stilstaande beelden, maar de videobestanden kwamen beschadigd of onspeelbaar terug. Dat lijkt vaak voor te komen bij drones, actioncams en nieuwere camera’s omdat videofragmenten verspreid over de kaart terechtkomen.
Wat voor mij beter werkte, was de op camera’s gerichte herstelmodus van Disk Drill. Die deed het beter in het weer samenvoegen van video in plaats van beschadigde fragmenten uit te spugen. De voorbeeldfunctie hielp ook, omdat ik kon controleren of clips openden voordat ik ze opsloeg. Op Windows is er ook een gratis herstellimiet van 100 MB, wat genoeg is om te testen of je bestanden intact terugkomen voordat je verdergaat.
Dus, de simpele versie. Haal de kaart eruit. Vergrendel hem. Gebruik een kaartlezer. Voer een diepe scan uit met Disk Drill. Herstel alles naar een andere schijf. Wacht daarna. Diepe scans zijn langzaam, en die van mij duurde langer dan ik had verwacht, maar ik kreeg veel meer terug dan ik dacht dat mogelijk was.
Als er sinds de formattering niet naar je kaart is geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk.
Twee keer formatteren doet minder pijn dan mensen denken. Wat wel pijn doet, is nieuwe data die na het formatteren wordt weggeschreven. Als je meteen bent gestopt, zijn je kansen nog steeds behoorlijk.
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer. De tweede formattering maakt herstel op zichzelf meestal niet veel slechter. Op de meeste SD-kaarten herschrijft elke snelle formattering bestandssysteeminformatie, niet de foto- en videodatablokken. Dus één snelle formattering versus twee snelle formatteringen is vaak maar een klein verschil. Een volledige formattering is de slechte.
Wat ik hierna zou doen:
-
Maak eerst een image van de SD-kaart.
Gebruik een tool die de hele kaart naar een imagebestand kloont. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als een scan crasht of je op het verkeerde klikt, blijft je origineel onaangeroerd. Dit is standaardpraktijk bij dataherstel. -
Controleer de gezondheid van de kaart.
Als de kaart al defect raakte vóór de formattering, wordt herstel rommeliger. Gebruik een SMART-achtige readertool als je kaartlezer dat ondersteunt, of let op zijn minst op leesfouten en trage sectoren tijdens het maken van de image. Trage leesacties betekenen vaak dat de kaart aan het overlijden is. -
Verwacht gemengde resultaten bij video.
Foto’s komen vaak netjes terug. Video is lastiger omdat grote bestanden gefragmenteerd raken. Als je clips van een camera, drone of telefoon kwamen, gebruik dan software die is gemaakt voor mediaherstel. Disk Drill is een van de betere opties voor het scannen van geformatteerde SD-kaarten en het herstellen van foto’s en video’s naar een andere schijf. -
Sorteer op bestandssignatuur, niet op mapnamen.
Na een formattering is de mapstructuur vaak verloren. Richt je eerst op bestandstypen en bestanden waarvan je een voorbeeld kunt bekijken. JPG, MP4, MOV, CR3, ARW, DNG, dat soort dingen. -
Als de bestanden erg belangrijk zijn, stop dan met doe-het-zelf zodra het maken van de image mislukt.
Als de kaart controllerschade heeft of veel leesfouten geeft, hebben labs betere tools. Duur, jazeker. Maar de moeite waard voor beelden die je maar één keer in je leven maakt.
Als je een eenvoudige gids wilt voor herstel van foto’s en video’s van een SD-kaart met Disk Drill, dan legt dit het proces goed uit:
bekijk hoe je verwijderde bestanden van een SD-kaart herstelt met Disk Drill
Dus nee, je hebt je kansen niet verpest door twee keer te formatteren. Je hebt ze alleen geschaad als er daarna iets is opgeslagen. Daar zit een verschil in.
Twee snelle formatteringen vernietigen herstelkansen op zichzelf meestal niet. Daar zou ik een beetje tegenin gaan wanneer mensen in paniek raken over de “tweede formattering” alsof het een magische genadeklap is. Dat is het meestal niet. Wat meer uitmaakt, is of de kaart daarna nieuwe schrijfacties heeft gekregen.
Waar ik het lichtjes oneens ben met @mikeappsreviewer en @reveurdenuit is dit: mensen springen meteen naar scannen, maar vóór alles zou ik controleren welk apparaat de formattering heeft uitgevoerd. Een snelle formattering door een camera is vaak herstelbaar. Een volledige formattering in Windows, of sommige drones/camera’s met een agressievere wisroutine, kan veel erger zijn. Dus de eerste vraag is niet alleen “twee keer geformatteerd?” maar “twee keer geformatteerd hoe?”
Beoordeel de kaart ook niet op basis van wat één app bij de eerste scan vindt. Verschillende tools halen media op verschillende manieren terug. Als dit foto’s/video’s zijn, gebruik dan iets dat echt goed overweg kan met geformatteerde SD-kaarten, zoals Disk Drill. Het is een van de bekendere opties voor fotoherstel en videoherstel van SD-kaarten, vooral wanneer het bestandssysteem verdwenen is en je een op handtekeningen gebaseerde scan nodig hebt. Herstel uiteraard wel naar een andere schijf.
Nog iets wat bijna niemand vaak genoeg noemt: als de kaart belangrijk is, test de herstelde video’s onmiddellijk. Foto’s zijn makkelijk te bekijken. Video’s doen graag alsof ze in orde zijn tot 2 minuten later en dan ineens niet meer, beschadigd.
Als je een eenvoudige uitleg wilt plus een degelijk overzicht van de beste dataherstelsoftware voor het terughalen van verwijderde bestanden, helpt dat ook.
Korte versie: twee keer formatteren is slecht, maar niet catastrofaal. Nieuwe data schrijven is de echte boosdoener. Als je meteen bent gestopt, zijn je kansen waarschijnlijk nog best redelijk.
Twee snelle formatteringen zijn meestal niet de ramp die mensen zich voorstellen. Ik ben het met @reveurdenuit en @voyageurdubois eens op dat punt. Ik ben het echter enigszins oneens met de drang om meteen naar herstelsoftware te grijpen. Controleer eerst of de kaart nu dezelfde capaciteit toont als hij altijd had. Als hij ineens een vreemde grootte meldt, opnieuw om formatteren vraagt, of de verbinding verbreekt tijdens het lezen, wijst dat op problemen met de controller of het flashgeheugen, en dan is de kwaliteit van herstel minder belangrijk dan het stabiliseren van de kaart.
Een andere invalshoek die mensen overslaan: het type bestandssysteem. Als de kaart exFAT was en grote videobestanden bevatte, kan herstel na snelle formatteringen eigenlijk best goed zijn, omdat de grote datagebieden mogelijk grotendeels onaangeroerd zijn gebleven. Als de kaart in de loop van de tijd intensief is gebruikt, is gefragmenteerde video een grotere vijand dan de tweede formattering.
Voor doe-het-zelf is Disk Drill prima voor dit soort werk.
Voordelen
- goed in het herstellen van foto en videobestanden
- eenvoudige voorbeelden
- beginnersvriendelijk
- werkt goed wanneer de mappenstructuur verdwenen is
Nadelen
- diepe scans kunnen traag zijn
- herstelde namen en mappen kunnen rommelig zijn
- videoherstel is niet gegarandeerd
- limieten voor gratis herstel hangen af van het platform
Als Disk Drill fragmenten mist, vergelijk de resultaten dan met een ander hulpmiddel voordat je het opgeeft. Verschillende scanners reconstrueren media op verschillende manieren. Controleer herstelde video’s ook door door de hele clip te scrollen, niet alleen door de eerste seconden te bekijken.
Dus nee, je hebt je kansen waarschijnlijk niet verpest door twee keer te formatteren. De echte vraag is of er daarna nog iets is weggeschreven, en of de kaart zelf gezond is.