Ik heb deze bestanden echt nodig. Hoe repareer ik veilig een beschadigde harde schijf?

Mijn harde schijf begon plotseling corruptiefouten te vertonen en ik heb geen toegang meer tot belangrijke bestanden die ik nodig heb voor werk en persoonlijke administratie. Ik ben bang dat ik de situatie vererger door het verkeerde reparatiehulpmiddel te gebruiken. Wat is de veiligste manier om een corrupte harde schijf te diagnosticeren en de gegevens te herstellen?

Een beschadigde schijf betekent niet altijd dat de gegevens weg zijn. Als Windows de schijf nog steeds ziet in Schijfbeheer en de capaciteit er goed uitziet, is de kans groot dat je te maken hebt met schade aan het bestandssysteem in plaats van een volledig defecte schijf. Dat is meestal een veel betere situatie voor herstel.

Het belangrijkste is om niet te snel te proberen het te repareren. Formatteer de schijf niet wanneer Windows daarom vraagt. Kopieer er niets nieuws naartoe. Voer CHKDSK niet als eerste stap uit. En als de schijf steeds wegvalt, sluit hem dan niet steeds opnieuw aan. Dat alles kan naar de schijf schrijven of hem extra belasten, waardoor herstel moeilijker kan worden.

Schijven kunnen om allerlei alledaagse redenen in deze toestand raken: onveilig verwijderen, een crash, stroomuitval, slechte sectoren, malware, normale slijtage of een systeemafsluiting op het verkeerde moment. Vaak staan de bestanden er nog gewoon op, maar is het bestandssysteem zo beschadigd dat Windows er geen wijs uit kan worden.

Als hij nog steeds wordt gedetecteerd, zou ik beginnen met de eenvoudige controles:

1. Kijk in Schijfbeheer en controleer of de schijf met de juiste grootte wordt weergegeven.
  2. Probeer bij een externe schijf een andere USB-kabel, USB-poort of een andere computer.
  3. Herstel eerst de bestanden die belangrijk voor je zijn voordat je reparatiepogingen doet.

Voor het herstelgedeelte is Disk Drill hier een goede optie. Het handige is dat het eerst een volledige image van de schijf kan maken. Als de schijf instabiel is, is het veiliger om een image te scannen dan de originele schijf te belasten met herhaalde scans.

Een verstandige werkwijze zou zijn:

1. Installeer Disk Drill ergens anders, niet op de beschadigde schijf.
  2. Maak indien mogelijk een volledige image van de beschadigde schijf.
  3. Laad die image in Disk Drill.
  4. Voer Universal Scan uit.
  5. Bekijk een voorbeeld van de resultaten.
  6. Herstel de bestanden naar een andere gezonde schijf.

De voorbeeldstap is belangrijk. Hiermee kun je controleren of je foto's, documenten, video's of wat dan ook echt leesbaar zijn voordat je tijd besteedt aan het herstellen ervan. Je kunt nog steeds bestanden scannen en een voorbeeld bekijken zonder de volledige versie te kopen, wat je in elk geval een beter idee geeft of herstel waarschijnlijk is.

Nadat de belangrijke bestanden naar een veilige plek zijn gekopieerd, is het logisch om pas daarna na te denken over het repareren van de schijf.

Ik zou meestal deze volgorde aanhouden:

1. CHKDSK, maar pas na herstel. Het kan problemen met het bestandssysteem oplossen, maar het wijzigt ook de schijf, dus het is niet iets wat ik als eerste zou uitvoeren als de bestanden belangrijk zijn.
  2. TestDisk als de partitie als RAW wordt weergegeven of als de partitietabel beschadigd is. Soms kan het de toegang herstellen zonder te formatteren.
  3. Formatteer de schijf als niets anders werkt. Een snelle formattering kan logische corruptie oplossen door een nieuw bestandssysteem aan te maken. Als de schijf daarna opnieuw corrupt raakt, zou ik hem niet meer vertrouwen.

Let ook op hoe de schijf zich gedraagt. Klikkende geluiden, willekeurige verbrekingen van de verbinding, een onjuiste capaciteit die wordt weergegeven of verdwijnen uit Schijfbeheer zijn slechte signalen. Dat wijst meer op een hardwarestoring dan op eenvoudige corruptie, en doe-het-zelftools kunnen het in dat stadium erger maken.

Als je die symptomen ziet, is een professioneel dataherstellab de veiligere route. Zij kunnen de schijf diagnosticeren, indien nodig beschadigde onderdelen aanpakken, hem met de juiste apparatuur klonen en herstellen vanaf de kloon in plaats van direct op de falende schijf te werken. Veel goede labs werken ook volgens het principe no data, no fee, dus je betaalt normaal gesproken alleen als ze je bestanden terughalen.

Dus ja, een beschadigde harde schijf kan vaak worden gerepareerd. Maak van reparatie alleen niet het eerste doel. Haal eerst de gegevens eraf en probeer daarna pas CHKDSK, TestDisk of formatteren als er niets meer te verliezen is.

Als de schijf klikt, schuurt, op- en afspint, of verdwijnt terwijl je hem probeert te lezen, behandel het dan niet alsof het een softwareprobleem is. Dat is het punt waarop elke extra scan verspilde slijtage kan zijn, en een reparatietool je eerder het gevoel geeft dat je productief bezig bent dan dat die echt helpt.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je niet eerst CHKDSK moet uitvoeren, maar ik zou nog saaier zijn over de eerste stap: kopieer eerst alleen de bestanden die je absoluut nodig hebt, als de schijf überhaupt nog leesbaar is. Begin niet met proberen om via Verkenner alles te redden als de schijf instabiel is. Pak de salarismap, belastingdocumenten, lopende projecten, wachtwoorddatabase, familiefoto’s, wat het belangrijkst is. Sla ze op een andere schijf op. Als hij leesfouten begint te geven of extreem traag wordt, stop dan en schakel over op imaging of een dataherstellab.

Nog iets dat mensen vergeten is de behuizing of adapter. Als dit een externe USB-schijf is, kan de eigenlijke schijf in orde zijn terwijl de USB-bridge, kabel of voeding kuren vertoont. Probeer een andere kabel en poort, maar blijf geen eindeloze plug-unplugtests doen. Bij een 3,5-inch externe desktopschijf kan zwakke voeding ook vreemd gedrag veroorzaken dat op corruptie lijkt.

Disk Drill of vergelijkbare tools zijn prima als de schijf verbonden blijft en de juiste grootte rapporteert, vooral als je eerst een image maakt. Herstel bestanden alleen niet terug naar dezelfde beschadigde schijf. Nadat je gegevens veilig zijn, kun je pas diagnostiek, CHKDSK, TestDisk uitvoeren of hem formatteren. En als SMART geheralloceerde sectoren, wachtende sectoren of leesfouten toont, zou ik die schijf nooit meer vertrouwen voor iets belangrijks, zelfs niet als het je lukt hem te repareren.

Een schijf die normaal verschijnt maar vraagt om te worden gerepareerd, is een ander probleem dan een schijf die de hele pc laat vastlopen zodra je hem aanraakt. Ik zou de tweede situatie behandelen als tijd is beperkt, niet als zoek een betere reparatieopdracht. Wat volgens mij vaak over het hoofd wordt gezien, is dat Windows zelf de situatie kan verergeren als AutoPlay, indexering, antivirus of back-upsoftware meteen begint rond te neuzen zodra je de schijf aansluit. Als de bestanden belangrijk zijn, sluit de schijf dan alleen aan wanneer je klaar bent om ze te kopiëren of er een image van te maken, en ga niet een uur lang door elke map bladeren om alles te controleren. Ik ben het ermee eens dat je Disk Drill of iets vergelijkbaars pas moet gebruiken nadat je een veilige plek hebt om de herstelde bestanden op te slaan, maar als het om bedrijfskritieke gegevens gaat en de schijf zich onbetrouwbaar gedraagt, kan een professioneel dataherstelbedrijf goedkoper zijn dan een week verliezen met het uitproberen van elke tool op internet.