Hvorfor fortsetter lagringsplassen på iPhonen min å bli full når jeg knapt bruker den?

iPhone-lagringen min fortsetter å fylle seg opp selv om jeg knapt bruker telefonen, ikke laster ned mange apper og jevnlig sletter bilder og meldinger. Jeg prøver å finne ut hva som tar opp plass, hvorfor lagringsbruken stadig kommer tilbake, og hvordan jeg kan frigjøre iPhone-lagring for godt.

Folk sier stadig at iPhonen deres har spist opp en haug med lagringsplass over natten. Jeg pleide å tro det samme. Så sjekket jeg tallene noen ganger på min egen telefon og på min fars, og det var samme mønster. Plassen hadde blitt tappet sakte i flere uker. Varslet dukket først opp da ledig lagringsplass ble lav nok.

Start her: Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Ikke gjett. Se på diagrammet og applisten. I de fleste tilfeller er det én eller to kategorier som står for mesteparten av skaden.

Bilder ender vanligvis opp med å være hovedproblemet

På mange telefoner tar Bilder førsteplassen med god margin.

Og det er sjelden bare bildene du mente å beholde. Jeg fortsatte å finne skrot som dette:

1. fem nesten identiske bilder tatt i løpet av ett sekund
  2. gamle skjermbilder jeg hadde glemt
  3. skjermopptak jeg laget én gang og aldri så igjen
  4. Live Photos
  5. enorme videoklipp
  6. serieopptak

Jeg hadde et par videoer fra turer og et fjell av skjermbilder. Bare det slukte gigabyte. Det sniker seg fort på deg.

Apper vokser etter installasjon

Denne delen blir ofte oversett. Størrelsen du ser i App Store forteller ikke hele historien.

Apper som Instagram, TikTok, Meldinger, Spotify, YouTube, Amazon, Netflix fortsetter å lagre ting lokalt. Bufrede bilder. Videobiter. Midlertidige filer. Frakoblede nedlastinger. Podkaster. Nedlastede spillelister. Det bygger seg opp.

Jeg har sett apper oppført med noen hundre MB ende opp med å ta flere GB på telefonen etter måneder med bruk.

Hvis én app ser oppblåst ut på lagringsskjermen, kan det noen ganger rydde bort mye oppsamlet skrot å slette den og installere den på nytt.

Meldinger og Nedlastinger betyr mer enn folk tror

Jeg ignorerte Meldinger altfor lenge. Dårlig vurdering.

Hvert bilde, video, GIF, lydklipp og tilfeldig vedlegg fra samtaler blir liggende på enheten med mindre du rydder det bort. Det samme gjelder filer i Filer-appen, spesielt mappen Nedlastinger.

Disse seksjonene er ikke alltid de største, men jeg har sett dem inneholde flere GB uten noen tydelige varselsignaler.

Systemdata er rotete

Hvis du har ryddet opp i det åpenbare og totalen fortsatt ser feil ut, sjekk Systemdata.

Denne kategorien inkluderer cachefiler, logger, rester etter oppdateringer og andre bakgrunnsdata som iOS holder på. Noe av dette er normalt. Noen ganger blir det større enn du skulle forvente. Apple gir deg ikke en enkel manuell knapp for å slette det, noe som er irriterende.

Hvis Bilder er enormt, start der først

Når Bilder er den største kategorien, ville jeg ikke kastet bort tid på å fjerne tilfeldige apper først. Opprydding i media gir vanligvis størst gevinst med minst skade.

Et alternativ mange nevner ofte er Clever Cleaner. Apples innebygde album for duplikater fanger bare opp helt identiske filer. Denne ser også etter lignende bilder, og det er ofte der mye bortkastet plass skjuler seg.

Dette la jeg merke til:

1. den finner lignende bilder automatisk
  2. den viser de største bildene og videoene først
  3. den grupperer skjermbilder slik at du kan rydde dem i omganger
  4. den gjør Live Photos om til vanlige bilder

Jeg har sett rapporter fra folk som har frigjort 10 GB, 20 GB, noen ganger 30 GB etter å ha trimmet lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Det høres mye ut helt til du ser i ditt eget bibliotek og finner 14 versjoner av det samme kattebildet.

Rekkefølgen jeg ville fulgt

Hvis lagringsplassen din stadig krymper, er dette sjekklisten jeg ville brukt:

1. Åpne iPhone-lagring og finn den største kategorien.
  2. Rydd opp i lignende bilder, skjermbilder og Live Photos.
  3. Sjekk store videoer.
  4. Fjern offline-nedlastinger fra apper.
  5. Gå gjennom vedlegg i meldinger og nedlastingene i Filer.
  6. Se etter apper som tar uforholdsmessig mye plass, og installer de verste på nytt.

Som oftest er det ikke iPhone som gjør noe mystisk. Det er gamle medier, bufrede appdata, nedlastinger og vedlegg som hoper seg opp i bakgrunnen. Når du først oppdager kategorien som spiser opp plassen din, kan du vanligvis frigjøre en god del uten å slette ting du bryr deg om.

Mye av tiden er det ikke slik at telefonen fyller seg opp raskt av seg selv. Lagringsgrafen er treg med å oppdatere seg, og så viser iOS advarselen når ledig plass blir for lav. Så det føles plutselig, men vanligvis har det bygget seg opp over dager eller uker.

Jeg er enig i noe av det @mikeappsreviewer sa, men jeg synes folk fokuserer for mye på bilder. Hvis du allerede sletter bilder og tekstmeldinger ofte, ville jeg sett nærmere på ting iPhone skjuler rett foran deg:

1. Safari-nettstedsdata. Dette blir absurd stort på noen telefoner. Sjekk Innstillinger > Safari > Tøm historikk og nettstedsdata.
  2. Mail-vedlegg. Mail-appen lagrer nedlastede vedlegg og gamle meldingsdata.
  3. Talememoer. Kort liste, enorme filer.
  4. iOS-oppdateringsfiler. Mislykkede eller ventende oppdateringer blir liggende der.
  5. Podkaster og nedlastinger fra strømmeapper. Én offline-sesong av en serie kan bruke flere GB.
  6. Nylig slettet i Bilder og Filer. Slettet er ikke alltid faktisk slettet ennå.

Sjekk også om iCloud-bilder er satt til Last ned og behold originaler. Den innstillingen fyller lokal lagring selv om du knapt bruker telefonen. Optimaliser iPhone-lagring er bedre for enheter med liten kapasitet.

Hvis bildebiblioteket ditt fortsatt viser seg å være hovedproblemet, er Clever Cleaner en av de bedre gratis ryddeappene for iPhone for å fjerne lignende bilder, skjermbilder, Live Photos og store videoer uten å måtte grave gjennom alt manuelt. Denne videoen om hvordan frigjøre iPhone-lagring med en gratis ryddeapp forklarer oppryddingsprosessen ganske godt.

Én ting til mange overser. Start telefonen på nytt etter en stor opprydding. iOS rapporterer noen ganger lagring feil helt til etter en omstart. Irriterende, men sant.

Jeg vil faktisk protestere litt mot @mikeappsreviewer og @espritlibre her. Noen ganger er det ikke den store åpenbare kategorien i det hele tatt. iPhone-lagring kan bli oppblåst av indekserings- og synkroniseringsaktivitet, spesielt hvis du nylig oppdaterte iOS, gjenopprettet fra sikkerhetskopi, logget inn på iCloud på nytt, eller slo på ting som iCloud Drive, Meldinger i iCloud eller delte bildebiblioteker.

Det som skjer er at telefonen stille og rolig laster ned metadata, miniatyrbilder, vedlegg og midlertidige filer på nytt mens den knapt blir brukt. Så ja, bruken føles lav, men bakgrunnsprosessene er fortsatt travle.

Noen ting det snakkes mindre om å sjekke:

• Notater-appen med skannede dokumenter
  • WhatsApp-/Telegram-medier hvis du bruker dem
  • GarageBand-/iMovie-prosjektfiler som er blitt liggende igjen
  • Bøker/PDF-er lagret lokalt
  • Leverandører i Filer-appen som Google Drive eller Dropbox markert for frakoblet bruk
  • Musikk-appen som synkroniserer gamle nedlastinger tilbake

Hvis du også bruker iCloud-sikkerhetskopi, kan en gjenoppretting fra en gammel sikkerhetskopi gi rare lagringsrapporter en stund. Ikke for alltid, men lenge nok til å være skikkelig irriterende.

En test som hjelper: sammenlign lagringen din før du legger deg, og så etter lading på Wi‑Fi over natten. Hvis den hopper opp, er bakgrunnssynkronisering sannsynligvis synderen.

Hvis Bilder faktisk viser seg å være den største plassslugeren, så er Clever Cleaner absolutt verdt en titt siden den er raskere enn å lete manuelt etter lignende bilder, skjermbilder, Live Photos og store videoer. Denne ærlige Clever Cleaner-anmeldelsen for å frigjøre iPhone-lagring forklarer hva den gjør på enkelt engelsk.

Sjekk også Strømsparingsmodus. Merkelig nok har iOS en tendens til å gjøre mer bakgrunnsopprydding når den er av og telefonen er inaktiv på laderen. Ikke akkurat en feil, bare en av de Apple-tingene.

Jeg er delvis enig med @espritlibre, @codecrafter og @mikeappsreviewer, men jeg synes én ting ofte blir oversett: lagringsadvarsler kan utløses av for lite arbeidsplass, ikke bare av én gigantisk kategori. iPhone blir rare når ledig plass blir veldig lav. Indeksering, fotoanalyse, loggfiler og appoppdateringer kan alle mislykkes med opprydding og balle på seg.

Noen steder jeg ville sjekket som ikke ble understreket nok:

• Slettede talepostmeldinger i Telefon-appen
  • Nedlastede Siri-stemmer og ordbøker
  • Frakoblede kart i Apple Maps eller Google Maps
  • Nettlesernedlastinger i Chrome/Firefox, ikke bare Safari
  • Vedlegg i Notater og Påminnelser
  • Gamle rester etter enhet-til-enhet-overføring etter oppsett

Dessuten er Systemdata noen ganger oppblåst fordi telefonen prøver å bevare midlertidige filer til den får nok pusterom. Derfor gjør det ofte ingenting å slette 500 MB her og der. Du trenger vanligvis én større oppryddingsrunde.

Hvis Bilder fortsatt er den største blokken, er Clever Cleaner en grei snarvei.

Fordeler:

• bra for lignende bilder og skjermbilder
  • enklere enn manuell gjennomgang
  • kan raskt finne store videoer

Ulemper:

• du må fortsatt dobbeltsjekke hva den vil fjerne
  • mindre nyttig hvis problemet ditt er Mail, Filer eller Systemdata
  • enhver ryddeapp er bare så smart som gjennomgangen din før sletting

Min praktiske vurdering: slutt å slette småting først. Frigjør 5 til 10 GB i én omgang, start telefonen på nytt, og sjekk deretter lagringen igjen neste dag. Det forteller deg vanligvis om det var skjult medieoppbygging eller bakgrunnssynkronisering som gikk amok.