Hvordan slette bildedata på iPhone hvis lagringsplassen nesten er full?

iPhone-lagringen min er nesten full, og Bilder tar opp mesteparten av plassen. Jeg har slettet noen bilder, men bildedataene virker fortsatt uvanlig store. Hva er den sikreste måten å frigjøre lagringsplass brukt av bilder på iPhone uten å miste viktige bilder?

Den raskeste måten å frigjøre lagringsplass på iPhone på er vanligvis å rydde opp i bildebiblioteket. Det gjorde en mye større forskjell for meg enn å tukle med tilfeldige lagringsinnstillinger etter at advarselen «iPhone-lagring nesten full» dukket opp.

Begynn med dupliserte og lignende bilder. Bildeserier, redigerte kopier og bilder som er delt frem og tilbake, kan føre til at du har flere versjoner av praktisk talt det samme bildet. Deretter bør du ta for deg videoer, siden noen få lange opptak eller 4K-opptak kan bruke flere gigabyte. Etter det kan du se gjennom Live Photos du ikke lenger trenger, og rydde bort gamle skjermbilder.

Det kan ta flere timer å sortere alt dette manuelt, så jeg brukte Clever Cleaner. Appen skanner bildebiblioteket og sorterer dupliserte og lignende bilder, dupliserte videoer, Live Photos, skjermbilder og store filer i kategorier du kan gå gjennom.

Det finnes også et Komprimer-verktøy for bilder og skjermbilder du vil beholde uten å lagre dem i full størrelse. Smart opprydding håndterer flere kategorier samtidig, mens Sveip-modusen lar deg ta en avgjørelse for ett bilde om gangen. Sveip-modusen er fortsatt ubegrenset. Appen er gratis å bruke, har ingen annonser og krever ikke abonnement for å komme i gang, selv om enkelte oppryddingsfunksjoner nå har en ganske romslig daglig grense for nye brukere.

En praktisk rekkefølge er:

1. Skann bildebiblioteket med Clever Cleaner.
  2. Gå gjennom og fjern dupliserte eller lignende bilder.
  3. Se etter store videoer og dupliserte videoer.
  4. Slett uønskede Live Photos, eller komprimer dem du vil beholde.
  5. Rydd bort skjermbilder du ikke lenger trenger.
  6. Komprimer bilder eller skjermbilder som ikke trenger å beholdes i full størrelse.
  7. Åpne Bilder og tøm albumet Nylig slettet. Ellers frigjøres ikke lagringsplassen med én gang.

Hvis du bruker iCloud-bilder, slår du på Optimaliser iPhone-lagring under Innstillinger > Bilder. Originalene i full oppløsning blir værende i iCloud, mens mindre versjoner beholdes på telefonen. Det kan frigjøre overraskende mye lokal lagringsplass uten at du trenger å slette bildene dine.

Duplikater, store videoer, Live Photos og glemte skjermbilder er vanligvis det som opptar mest unødvendig plass. Når dette er ryddet opp, blir det mye enklere å holde bildebiblioteket under kontroll.

Hvis iCloud-bilder er slått på, slettes et bilde fra iCloud og de andre synkroniserte Apple-enhetene dine når du sletter det fra iPhone. Før du bruker et ryddeverktøy, bør du kopiere viktige originaler til en datamaskin eller en separat skylagringstjeneste og deretter aktivere Optimaliser iPhone-lagring. Hvis du sletter filer, bør du tømme Nylig slettet og gi lagringsoversikten litt tid til å beregne lagringsplassen på nytt.

En ryddeapp løser ikke et lagringstall for Bilder som har låst seg under ny beregning. Etter at du har tømt Nylig slettet, lar du iPhone ligge til lading og være koblet til Wi‑Fi en stund. Start den deretter på nytt, og sjekk Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring igjen. Hvis tallet fortsatt ikke synker, må du kontrollere at iCloud-bilder er ferdig synkronisert før du endrer innstillinger eller sletter noe annet, siden lite lagringsplass kan forsinke både synkronisering og opprydding.

Hvis telefonen nesten ikke har ledig lagringsplass, har Bilder kanskje ikke nok arbeidsplass til å fullføre synkronisering, indeksering eller fjerning av slettede filer. Frigjør først litt midlertidig plass utenfor Bilder. Slett nedlastet innhold fra Netflix eller Spotify, fjern store filer fra Nedlastinger, eller avlast et ubrukt spill under Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Selv noen få gigabyte med ekstra plass kan få oppryddingen i gang igjen.

Tøm deretter Nylig slettet, og la telefonen være låst, koblet til laderen og tilkoblet Wi-Fi. Som @mystic_cache711 sa, kan det ta tid før lagringstallet beregnes på nytt. Hvis du fortsetter å slette flere bilder mens synkroniseringen har stoppet opp, kan det bli vanskeligere å se hva som faktisk er fjernet.

Vær forsiktig med bryteren for iCloud-bilder. Hvis Optimaliser iPhone-lagring er aktivert, kan den redusere den lokale lagringsbruken gradvis i stedet for umiddelbart. Ikke velg «Last ned bilder og videoer» på en nesten full telefon, siden dette kan forsøke å hente originaler i full oppløsning tilbake til enheten og gjøre situasjonen verre.

En oppryddingsapp som Clever Cleaner kan hjelpe med å finne åpenbare duplikater eller svært store videoer, men den kan ikke tømme systemgenererte mellomlagre for Bilder direkte. Jeg ville først frigjort arbeidsplass andre steder, bekreftet at viktige bilder er sikkerhetskopiert, og latt iOS fullføre sin egen opprydding før jeg installerte en ny app. Hvis lagringstallet for Bilder fortsatt er feil etter én eller to dager, er en sikkerhetskopi til en datamaskin etterfulgt av en gjenoppretting av iPhone et mer omfattende alternativ, men det bør være siste utvei i stedet for det første tiltaket.

Å komprimere bilder for å spare plass er en enveisprosess. Når Clever Cleaner eller noe annet har krympet filen og du sletter originalen, får du ikke tilbake den kvaliteten. Derfor ville jeg bare gjort det med skjermbilder og andre uviktige filer, ikke bilder du faktisk bryr deg om. Verktøyet er fint for raskt å finne duplikater og enorme videoer, det er jeg enig i. Men det ingen her har nevnt, er at en stor del av tallet under «Bilder» ofte ikke er bildene dine i det hele tatt, men hurtigbuffer og miniatyrbilder som er samlet under Systemdata. Ingen renseverktøy får gjort noe med det. Hvis du har få bilder, men lagringstallet er enormt, skyldes det vanligvis en synkronisering som har stoppet opp, eller en oppblåst hurtigbuffer, og @quantumwolfs råd om å starte på nytt og vente vil hjelpe mer enn noen stor sletterunde.