iPhone-lagringen min er nesten full, og bilder tar opp mesteparten av plassen. Hva er den beste måten å komprimere bilder på en iPhone uten at bildekvaliteten blir merkbart redusert?
Den beste metoden avhenger av hva du prøver å oppnå.
Hvis du trenger en mindre fil som du kan sende via e-post, laste opp eller sende i en meldingsapp, er de innebygde iPhone-verktøyene vanligvis tilstrekkelige. Du trenger ikke en annen app for et par bilder.
- Velg bildet i Bilder, og trykk på Del.
- Velg Arkiver i Filer, velg en plassering, og trykk på Arkiver.
- Åpne Filer, og finn det arkiverte bildet.
- Trykk og hold på det, og velg deretter Hurtighandlinger > Konverter bilde.
- Velg JPEG, og velg Liten, Middels eller Stor.
Dette oppretter en separat, mindre kopi som du kan dele, uten at originalen endres.
Å frigjøre lagringsplass er en annen utfordring. Det blir fort slitsomt å konvertere bilder enkeltvis hvis biblioteket ditt inneholder tusenvis av bilder. Da er noe som Clever Cleaner mer praktisk. Appen kan komprimere bilder i grupper og hjelpe deg med å finne duplikater eller lignende bilder, store videoer, gamle skjermbilder og Live Photos du ikke trenger. Jeg frigjorde overraskende mye plass på denne måten uten å måtte gå gjennom hele biblioteket manuelt.
Kort sagt bør du bruke Filer > Konverter bilde når du bare trenger en mindre fil for deling. Hvis det egentlige målet er å frigjøre lagringsplass på iPhone, er det mer hensiktsmessig å bruke en egen oppryddings- eller komprimeringsapp.
Ikke komprimer hele biblioteket i én operasjon og slett originalene før du har kontrollert at alt er sikkerhetskopiert, og at de komprimerte kopiene fortsatt har kvaliteten og metadataene du ønsker.
Når det gjelder lagringsplass, ville jeg prøvd Apples innstilling «Optimaliser iPhone-lagring» før jeg komprimerte noe på nytt. Når iCloud-bilder er aktivert, lagres filene i full oppløsning i iCloud, mens mindre versjoner beholdes på telefonen, og originalene lastes ned ved behov. Ulempen er at du trenger nok lagringsplass i iCloud, og at tilgang til originalene kan kreve en internettforbindelse.
@omegaexplorerhqs Filer-metode fungerer fint for sporadisk deling, men den oppretter en ny kopi, så den kan midlertidig bruke mer lagringsplass i stedet for mindre. For et stort bibliotek bør du begynne med å fjerne store videoer, duplikatbilder, skjermbilder og uønskede Live Photos. Clever Cleaner kan gjøre denne sorteringen raskere, men gå nøye gjennom forslagene i stedet for å godkjenne massesletting.
Et bibliotek med bilder som allerede er tatt i HEIF, er annerledes enn et som er fullt av eldre JPEG-filer: Komprimering av HEIF-bilder på nytt kan spare mindre plass enn forventet, samtidig som det gir synlige artefakter. Jeg ville beholdt Optimaliser iPhone-lagring, slik @falcon6612 foreslo, og deretter valgt Kamera > Formater > Høy effektivitet for fremtidige bilder. Det reduserer ikke størrelsen på eksisterende filer, men hindrer at problemet vokser. For å frigjøre plass umiddelbart bør videoer og Live Photos vanligvis prioriteres før vanlige bilder.
Bilder er sjelden den egentlige synderen. Ni av ti ganger er det videoer, og ett enkelt 4K-klipp kan ta mer plass enn hundrevis av bilder. Så før noen begynner å komprimere bildebiblioteket sitt på nytt, bør de åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og faktisk se på fordelingen. Hvis det er videoer som tar opp plassen, er det bortkastet arbeid å komprimere JPEG-filer.
@vibergirl har rett når det gjelder HEIF, og det er dette de fleste overser. Hvis de nyeste bildene dine allerede bruker formatet Høy effektivitet, vil en ny runde gjennom et komprimeringsverktøy gi svært liten plassbesparelse og dårligere bildekvalitet. Du ofrer kvalitet for nesten ingenting. Det er i eldre biblioteker med mange JPEG-filer at komprimering faktisk lønner seg, så det avhenger virkelig av hvilken periode bildene i kamerarullen din stammer fra.
Der jeg vil komme med en liten innvending, er når man stoler for mye på Optimaliser iPhone-lagring. Det fungerer, men det er ikke gratis lagringsplass – det flytter bare belastningen til iCloud. Så snart iCloud-lagringen din er full, stopper det hele opp, og du er tilbake der du startet, men nå med en månedlig utgift. Helt greit hvis du allerede betaler for iCloud, men irriterende hvis du håpet å unngå det.
Når det gjelder sortering, er noe som Clever Cleaner en grei måte å raskt finne store videoer, duplikater og gamle skjermbilder på, men bruk det som et verktøy for å lage en kortliste, ikke som en knapp for automatisk sletting. Det samme advarte @falcon6612 om. La verktøyet finne kandidatene, og ta deretter avgjørelsen selv.
Min ærlige mening: Dropp bildekomprimering helt til du har ryddet bort videoer og duplikater. Slett noen store klipp eller flytt dem fra telefonen, så frigjør du vanligvis mer plass på fem minutter enn du noen gang ville fått ved å komprimere hele biblioteket på nytt.