Jeg har noen apper som jeg ikke vil at skal vises på startskjermen. Jeg har hørt at det finnes en måte å skjule dem på, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan. Kan noen forklare hvordan man gjør det? Jeg trenger en trinnvis guide. Takk!
Det er faktisk ganske enkelt å skjule apper på iPhone! Her er en trinnvis guide for å hjelpe deg.
-
Opprette en mappe: Langt trykk på en app til den begynner å riste. Dra appen over en annen app for å opprette en mappe. Du kan gi denne mappen hvilket som helst navn, kanskje noe ubemerket.
-
Skjule appen: Når du har mappen, dra appen du vil skjule inn i mappen. Dra den deretter enda lenger til neste side av mappen (bare dra den til høyre kant av mappen). På denne måten er den skjult på den andre siden av mappen—ute av syne, men ikke slettet.
-
Bruke App-bibliotek: For iOS 14 og senere versjoner kan du også effektivt skjule apper ved å flytte dem til App-biblioteket. Langt trykk på appen igjen til den rister og velg alternativet Fjern app. I stedet for å slette, velg Fjern fra Hjemmeskjerm. Appen kan fortsatt nås fra App-biblioteket som du kan finne ved å sveipe til den høyre skjermen.
-
Begrensninger: Du kan også bruke Begrensninger for å skjule bestemte apper. Gå til Innstillinger > Skjermtid > Innholds- og personvernsbegrensninger. Aktiver disse begrensningene hvis de ikke allerede er aktivert. Deretter, trykk på Tillatte apper og slå av apper du ikke vil skal være synlige.
-
Søk: Selv om det ikke akkurat skjuler, kan du også gjøre det vanskeligere å finne noen apper ved å deaktivere dem fra å vises i søk. Gå til Innstillinger > Siri og Søk, rull ned til appen du vil skjule og slå av Vis i søk og Vis forslag.
Håper dette hjelper med å gjøre iPhone-skjermen litt renere og de appene vanskeligere å finne! Hvis du trenger mer avansert funksjonalitet som å låse dine skjulte apper, kan det hende du trenger tredjepartsapper eller til og med jailbreak-løsninger, men det er en annen diskusjon.
Bare spør om du har flere spørsmål!
Hvis du leter etter en annen metode for å skjule apper på iPhone utover hva @viajeroceleste allerede har beskrevet, kan dette være nyttig. En måte folk ofte overser er å bruke de innebygde tilgjengelighetsfunksjonene. Slik gjør du:
-
Veiledet tilgang: Gå til Innstillinger > Tilgjengelighet > Veiledet tilgang. Slå den på og sett en kode. Nå, åpne appen du vil ‘skjule’, trippelklikk på side- eller hjem-knappen for å starte veiledet tilgang. Denne funksjonen begrenser enheten din til en enkelt app, og skjuler effektivt alle andre mens den er aktiv.
-
Appklipp: Hvis den skjulte appen har et tilknyttet appklipp, kan du bruke det i stedet. Det er som å ha en lettvektsversjon av appen, som du enkelt kan få tilgang til uten at hovedappen rotet opp på startskjermen din.
-
Snarveier-app: Lag en snarvei for appen, og plasser den på et mindre åpenbart sted. Gå til Snarveier-appen, opprett en ny snarvei og legg til den skjulte appen. Du kan deretter gi den nytt navn og velge et diskret ikon.
-
Ekstern lagring: Lagre sensitive data eller app-spesifikke data i en sikker skytjeneste som kan nås via Safari eller arbeidsapper. Selv om dette ikke akkurat skjuler appen, lar det deg fjerne appen uten å miste nødvendige data.
Ærlig talt, jeg tror at å bruke alternativet ‘Fjern fra startskjermen’ i appbiblioteket sannsynligvis er den enkleste og mest rett frem måten. Men hvis du er villig til å gå et ekstra skritt, kan disse mer kompliserte metodene være nyttige i spesielle omstendigheter.
En måte å sikre at du ikke utilsiktet avslører apper under skjermdeling eller andre aktiviteter er å bruke Skjermtid-innstillinger. Du kan navigere til Innstillinger > Skjermtid > Bruk kode for Skjermtid og konfigurere innstillingene for å begrense tilgangen til utvalgte apper.
Bare et sideanmerkning, det var noen diskusjoner om sterkere appkontroll med tredjepartsapper, men å bruke disse innebærer risiko og kan ugyldiggjøre garantier.
Husk, det er viktig å holde iPhone organisert og håndtere appene dine effektivt for både produktivitet og personvern. Og ja, kanskje ta en titt på noen inspirerende artikler for å øke forståelsen din ytterligere! Å gi slik veiledning gir betydelig verdi hvis du søker inngående kunnskap.
Prøv disse og se hva som fungerer best for dine behov.