Hvordan kan jeg gjenopprette slettede GoPro-videofiler fra et SD-kort? Trenger hjelp

Jeg slettet ved et uhell viktige GoPro-videofiler fra SD-kortet mitt etter en tur, og nå finner jeg dem ikke på kameraet eller datamaskinen min. Jeg har ikke brukt kortet mye siden det skjedde, fordi jeg håper det fortsatt finnes en måte å gjenopprette de slettede GoPro-opptakene på. Jeg trenger virkelig råd om de beste metodene eller programmene for gjenoppretting av SD-kort som kan hjelpe med å gjenopprette videoene.

Ja, det suger. Jeg har opplevd at et kort gikk i stykker etter en opptaksøkt, og det verste trekket var å tukle for mye med det etter at filene forsvant.

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke SD-kortet nå. Ingen nye klipp. Ingen formatering. Ingen reparer knapp ennå. Når GoPro-filer blir slettet, blir dataene ofte liggende der til nye opptak havner oppå dem. Hvert ekstra opptak reduserer sjansene dine.

Ting jeg ville sjekket før jeg skannet kortet

1. Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, logg inn og se gjennom Media Library i skyen og papirkurven.
  2. Sett kortet tilbake i kameraet én gang, og se om GoPro tilbyr filreparasjon av seg selv.
  3. Åpne kortet på datamaskinen og se etter LRV-filer. Det er forhåndsvisningsklipp i lav oppløsning. Ikke ideelt, men fortsatt bedre enn ingenting hvis hovedfilen er ødelagt.

Hvis klippene er borte fra kortoversikten, ville jeg prøvd Disk Drill. Jeg brukte det en gang på opptak fra et actionkamera og fikk tilbake mer enn jeg forventet. Delen som er verdt å prøve for GoPro-opptak er Advanced Camera Recovery-modusen.

Ut fra det jeg så, hjelper denne modusen med opptak fra utstyr som GoPro-kameraer, droner og dashbordkameraer, der videodata blir spredt over kortet i biter i stedet for å ligge i én ryddig blokk.

Det betyr mer enn folk tror. GoPro-filer ender ofte opp delt i et kaos av fragmenter, noen ganger hundrevis, noen ganger flere. Mange gjenopprettingsapper vil oppdage deler av videoen, og så mislykkes de når de skal bygge dem opp igjen. Sluttresultatet er at filen dukker opp, men ikke kan spilles av. Eller den spiller av halvveis og stopper. Disk Drills Advanced Camera Recovery-modus ble laget for denne typen fragmenterte opptak, og den støtter GoPro-formater, inkludert MP4 og LRV.

Tre ting jeg ikke ville hoppet over

1. Bruk en kortleser. Ikke koble GoPro-en til datamaskinen for gjenoppretting hvis du har et annet alternativ.
  2. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, på skrivebordsdisken, en ekstern SSD, hva som helst bortsett fra det samme SD-kortet.
  3. Hvis kortet gir feil eller kobler fra, lag først et byte-for-byte-bilde, og skann deretter bildet i stedet for å slite på det opprinnelige kortet.

Hvis du ikke har tatt opp mye nytt materiale siden filene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke garantert, men heller ikke håpløst.

Slutt å bruke kortet. Du gjorde det riktige der.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, hold skriving unna SD-kortet. Jeg er litt uenig i å sette det tilbake i GoPro-en igjen for å la kameraet gjøre noe som helst. Hvis kortet er viktig, ville jeg holdt kameraet utenfor dette fra nå av. GoPro-reparasjonsmeldinger hjelper noen ganger med skadede headere, men de skriver også til kortet. Jeg liker ikke de oddsene.

Det jeg ville gjort videre:

1. Sett microSD-kortet i en god kortleser.
  2. Sjekk ledig plass på kortet.
  3. Hvis de slettede videoene er borte, men brukt plass fortsatt ser høy ut, er dataene dine ofte fortsatt der.
  4. Lag et image av kortet først hvis PC-en din ser lesefeil.
  5. Skann med Disk Drill på datamaskinen, ikke gjennom kameraet.

Disk Drill er verdt å prøve her fordi GoPro-opptak ofte blir lagret i biter. Vanlige gjenopprettingsverktøy for slettede filer overser deler og returnerer ødelagte MP4-filer. Disk Drill pleier å være bedre til gjenoppretting av actionkamera-video, spesielt hvis filsystemoppføringen ble slettet men videodataene fortsatt er på kortet.

En ting til som folk hopper over. Se i DCIM etter .THM-filer og hull i klippnumrene. Hvis du ser at GX01xxxx.MP4 mangler men nærliggende numre finnes, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre enn hvis hele mappestrukturen er borte.

Hvis kortet ble hurtigformatert, er gjenoppretting fortsatt mulig. Hvis du tok opp nye klipp etter sletting, er de overskrevne delene borte.

Denne guiden om GoPro- og kamera-SD-kort videogjenoppretting er også grei, se denne veiledningen for gjenoppretting av kamera-SD-kort.

Hovedregelen er å gjenopprette til datamaskinen din eller en annen disk, ikke tilbake på det samme kortet.

Jeg er enig med @kakeru om én ting: Jeg ville ikke satt kortet tilbake i GoPro-en bare for å se hva det gjør. Kameraer elsker å gjøre “hjelpsomme” ting som skriver til kortet, og det er ikke det du vil akkurat nå.

Der jeg ville lagt til noe annerledes er dette: Før gjenoppretting, sjekk om filene faktisk ble slettet eller bare skjult/korrupt i katalogen. På en datamaskin, aktiver skjulte filer og se etter rare MP4-filer på null byte, dupliserte mapper, eller et kort som plutselig vises som tomt men fortsatt har brukt plass. Det peker noen ganger på skade på filsystemet, ikke faktisk sletting.

Hvis du gjenoppretter MP4-filen og den fortsatt ikke vil spille av, ikke anta at den er død. GoPro-klipp kommer ofte tilbake med skadede headere. Et videoreparasjonsverktøy kan noen ganger bygge dem opp igjen hvis du har et annet fungerende eksempelklipp fra samme kamera/innstillinger. Folk hopper over det trinnet altfor ofte.

Hvis du skanner det, gir Disk Drill mening her, mest fordi GoPro-opptak kan være fragmentert og generiske gjenopprettingsapper er ganske elendige til å sette sammen actionkamera-video igjen. Jeg ville gjenopprettet alt til en annen disk, og så sortert etterpå.

Også nyttig lesning her: Diskusjon om gjenoppretting av tapte videoer fra GoPro Hero 8 og løsninger.

Viktig ting: Hvis kortet er falskt, i ferd med å svikte, eller plutselig mye tregere enn normalt, slutt å prøve gjør det selv-ting etter én solid gjennomgang. Gjentatte nye skanninger kan gjøre ting verre. Noen lærer det på den irriterende måten.

Jeg ville lagt til én sjekk som ingen har nevnt tydelig: inspiser kortet med en hex-/filviser for mdat- og ftyp-signaturer før du gjør flere gjenopprettingsrunder. Hvis disse fortsatt finnes i store sammenhengende områder, er sjansene dine bedre enn tom-mappe-situasjonen får det til å se ut.

Jeg er stort sett enig med @kakeru og @reveurdenuit om å holde GoPro-en utenfor prosessen. Litt uenig med @mikeappsreviewer om å prøve reparasjon i kamera først. På skjøre kort kan selv én hjelpsom skriving koste deg et klipp.

Min rekkefølge ville vært:

1. Lås SD-kortet med en adapter hvis mulig.
  2. Klon det først hvis SMART-/lesefeil dukker opp.
  3. Kjør én dyp skanning, ikke fem forskjellige verktøy rett etter hverandre.
  4. Sorter gjenopprettede filer etter størrelse og tidsstempel, ikke bare filnavn.

Om Disk Drill:
Fordeler: god til å finne slettede kameramedier, håndterer fragmenterte actionkamera-opptak bedre enn enkle gjenopprettingsapper, grensesnittet er enkelt, forhåndsvisning er nyttig.
Ulemper: ikke magisk hvis sektorer ble overskrevet, dype skanninger kan ta en stund, og gjenopprettede filnavn/mappestruktur kan være rotete.

Hvis gjenopprettede GoPro-MP4-er ikke åpnes, prøv også å reparere dem ved å bruke en kjent fungerende prøve fra samme kamera/innstillinger. Det trinnet redder flere korrupte gjenopprettinger enn folk tror.