Filene mine forsvant plutselig fra den eksterne harddisken min, og jeg kan fortsatt se disken, men mappene er tomme. Jeg må virkelig gjenopprette viktige bilder og arbeidsdokumenter uten å formatere disken eller gjøre ting verre. Hva er den tryggeste måten å gjenopprette manglende filer fra en ekstern harddisk?
Jeg opplevde dette på en ekstern disk med gamle bilder og prosjektfiler. En dag så mappene ut som om de var slettet. Det viste seg at disken hadde et ødelagt filsystem, ikke en ren sletting. Jeg fikk tilbake det meste, så jeg ville ikke behandlet manglende mapper som døde data ennå.
Det første du bør gjøre, er å slutte å bruke disken.
- Ikke formater den.
- Ikke flytt nye filer over på den.
- Ikke kjør reparasjonsverktøy med en gang.
- Ikke fortsett å åpne tilfeldige mapper hvis disken henger eller kobler ut.
Hvis dataene fortsatt ligger der, vil ekstra skriving gjøre ting verre. Jeg lærte dette på den harde måten med en gammel WD-disk for mange år siden.
Før gjenoppretting ville jeg sjekket noen kjedelige ting først.
- Slå på Skjulte elementer i Filutforsker.
- Se på brukt plass på disken. Hvis mappene dine har forsvunnet, men den fortsatt viser noe som 800 GB brukt, ville jeg tatt det som et ganske godt tegn.
- Bytt USB-kabel eller port.
- Hvis den kobler fra, går tregt eller gir filsystemfeil, slutt å fikle med den.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg hoppet over reparasjonsforsøk i starten og gått rett til filgjenoppretting. Den løsningen fungerte bedre for meg enn å prøve å reparere disken først.
Jeg brukte Disk Drill. Trinnene mine var enkle.
- Installer det på datamaskinens interne disk, ikke på den ødelagte eksterne disken.
- Koble til den eksterne disken og åpne appen.
- Velg disken, og trykk deretter på Søk etter tapte data.
- Hvis disken virker ustabil, lag et diskbilde først og skann bildet i stedet. Jeg ville gjort dette hvis disken oppfører seg ustabilt, fordi gjentatte skanninger på en døende disk sliter på den.
- La skanningen fullføres. Forhåndsvis noen filer. Gjenopprett dem til en annen disk, aldri tilbake til den samme.
Jeg ville ikke reparert eller formatert den originale disken før de viktige filene dine er kopiert et annet sted.
Det finnes også tilfeller der jeg ville stoppet gjør-det-selv-sporet og overlatt det til et gjenopprettingsverksted.
- Klikkelyder, skrapelyder eller pipesignaler.
- Frakobling hvert fåtall sekunder.
- Ingen gjenkjenning på noen datamaskin.
- Skanninger som fryser igjen og igjen, eller trekker ut i det uendelige fordi disken stadig forsvinner.
- Filer du ikke har råd til å miste.
På det tidspunktet begynner det å høres mindre ut som mappekorrupsjon og mer som maskinvareproblemer. Programvare vil ikke redde en disk med sviktende mekanikk.
Hvis du får filene tilbake, ville jeg pensjonert disken. Jeg stoler ikke på eksterne disker etter at de begynner å miste mapper, bli uleselige eller ødelegge filsystemet uten noen klar grunn. Du kan sjekke SMART-diagnostikk og se hva helserapporten sier. Selv om rapporten ser fin ut, ville jeg bare fortsatt å bruke disken til uviktig lagring, ikke til noe viktig.
Det var det jeg gjorde. Jeg gjenopprettet det jeg kunne, erstattet disken og beholdt en ekstra sikkerhetskopi etter det. Det kostet meg litt penger, ja, men mindre enn å håndtere den samme panikken to ganger.
Hvis stasjonen vises og mappene er tomme, ville jeg sjekket problemer med filattributter før jeg kjører en full gjenopprettingsskanning. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å ikke formatere, men jeg er litt uenig i å unngå alle reparasjonstrinn i starten. Noen kontroller har lav risiko hvis du gjør dem skrivebeskyttet.
Prøv dette først på Windows.
- Åpne Ledetekst som administrator.
- Kjør attrib -h -r -s /s /d X:*.*
- Bytt ut X med stasjonsbokstaven til den eksterne disken.
Jeg har sett at skadelig programvare og dårlige USB-frakoblinger kan endre filer til skjulte og systemfiler, så stasjonen ser tom ut selv om dataene fortsatt er der. Det tar 30 sekunder og koster ingenting.
Sjekk deretter Diskbehandling. Hvis partisjonen vises som RAW, eller uten filsystem, hopp over reparasjoner og gå rett til gjenoppretting. Hvis brukt plass fortsatt ser normal ut, er det et tydelig tegn på at filene dine fortsatt ligger på disken.
For gjenoppretting er Disk Drill et godt valg fordi det leser tapte partisjoner og slettede katalogoppføringer godt. Gjenopprett kun til en annen disk. Hvis filnavnene kommer tilbake i rot, sorter etter type og forhåndsvis bilder/dokumenter først.
Dette er også verdt å bokmerke hvis du trenger en enkel guide til gjenoppretting av formatert disk senere:
se denne enkle guiden for å gjenopprette filer fra en formatert harddisk
Kortversjon. Sjekk skjulte attributter. Sjekk om plassen fortsatt er brukt. Hvis ja, skann med Disk Drill før du gjør noe dumt som å formatere den. Hvis stasjonen lager lyder eller kobler seg fra, stopp. Den delen blir fort verre.
Hvis stasjonen fortsatt monteres og viser riktig brukt plass, ville jeg faktisk sjekket om mappene har blitt flyttet inn i en merkelig katalogstruktur før jeg antar at de har forsvunnet. @mikeappsreviewer og @voyageurdubois har allerede dekket den viktige delen om ikke å formatere den, så jeg hopper over å gjenta det.
Det jeg ville gjort annerledes:
- Åpne søk i Filutforsker på den eksterne stasjonen og søk etter filtype:
*.jpg*.docx*.pdf*.xlsx
- Sorter etter bane eller dato endret.
- Sjekk også om filene havnet i
FOUND.000eller i merkelig navngitte mapper etter en dårlig frakobling.
En annen ting folk glemmer er å sjekke Hendelsesliste i Windows. Hvis du ser advarsler om disk, NTFS eller dårlige blokker rundt tidspunktet mappene forsvant, peker det mer mot problemer med stasjonen enn enkle skjulte filer. Hvis slikt dukker opp, bør du slutte å tukle for mye med den.
Hvis søk ikke finner noe, så ja, bruk et skikkelig gjenopprettingsprogram som Disk Drill og gjenopprett bare til en annen disk. Jeg er litt uenig i å prøve for mange kommandofikser tidlig, fordi folk noen ganger går fra tomme mapper til nå er partisjonen ødelagt veldig raskt.
Hvis den eksterne stasjonen er viktig nok, klon eller lag et image av den først, og skann deretter klonen. Det er det tryggere valget, ikke det raskere.
Hvis du også vil ha flere meninger fra fellesskapet om verktøy for gjenoppretting av harddisker, er denne tråden nyttig:
beste programvare for gjenoppretting av harddisk og problemer med ekstern lagring
Kortversjon: søk etter filtype, sjekk etter rare gjenopprettede mapper, se i Hendelsesliste, og bruk deretter Disk Drill hvis filene fortsatt ikke dukker opp. Ikke fiks stasjonen før du har hentet ut dataene. Det er slik folk gjør en dårlig dag verre.
En ting jeg ville lagt til til det @voyageurdubois, @nachtschatten og @mikeappsreviewer sa: sjekk om dette er et problem med tillatelser eller monteringspunkt, ikke bare skjulte filer eller skade på filsystemet.
Et overraskende vanlig tilfelle på Windows er at stasjonsbokstaven forblir den samme, men at mappeeierskap/ACL-er blir rare etter at disken flyttes mellom PC-er. Mappene kan se tomme ut selv om dataene fortsatt er der. Så før du kjører en dyp skanning, høyreklikk på disken eller en berørt mappe, åpne Egenskaper, deretter Sikkerhet, og se om tilgang nektes noe sted. Hvis den gjør det, ikke begynn å endre tillatelser over hele disken med mindre du vet hva du rører ved, men da vet du i det minste at filene kanskje ikke faktisk er borte.
Jeg er litt uenig i å gjøre for mange shell-nivårettinger tidlig. attrib er som regel harmløs nok, klart det, men når folk begynner å stable kommandoer, glemmer de ofte hva som endret hva. Min regel er enkel: bekreft tilstanden først, gjenopprett først, reparer senere.
Det jeg personlig ville sjekket, som egentlig ikke har blitt understreket nok:
- Åpne disken i en annen filbehandler, ikke bare Filutforsker
- Prøv en annen datamaskin, helst med et annet OS hvis tilgjengelig
- Sjekk om de manglende mappene viser størrelse i Egenskaper selv om de ser tomme ut
- Se etter absurd lange filbaner eller ødelagte navn som Filutforsker ikke takler
Hvis disken er stabil, er Disk Drill et rimelig neste steg.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning for bilder/dokumenter
- god til å finne slettede eller manglende katalogoppføringer
- kan skanne hele disker, partisjoner og diskbilder
Ulemper:
- dype skanninger kan ta evigheter på store eksterne disker
- gjenopprettet mappestruktur er ikke alltid perfekt
- best resultat krever som regel en annen disk med nok ledig plass
Så ja, jeg ville behandlet dette som et synlighets- eller filsystemproblem først, ikke som et umiddelbart bevis på at dataene er slettet. Hvis filene betyr noe, gjenopprett dem med Disk Drill til en annen disk, og bekymre deg deretter for å fikse den eksterne disken.